Autóvásárlásnál alapkérdés, hogy dízel legyen-e vagy benzines. Használt autóknál mi a szívó benzinmotoros autók mellett szoktunk érvelni, mert a modern, nagyjából az ezredforduló utáni dízel autókban elhasználódó (nem elromló!) alkatrészek cseréje egyenként is 100-200-300 ezer forintos tétel attól függően, hogy egy injektort, egy turbófeltöltőt vagy a kettős tömegű lendkereket kell-e cseréltetni kuplungostul. Aki persze több százezer kilométert tesz meg a dízellel, annak a javítások-cserék költségét ellensúlyozza a kisebb üzemanyagszámla.
De az új autók között a dízelnek van esélye, hogy megszolgálja felárát az első tulajnak, ha nem városban használja őket, amit a részecskeszűrő nem bír. Ha a gazda sokat autózik, az újonnan vett kocsi 150-200 ezer kilométert ki szokott bírni ordas szervizszámlák nélkül.Cikkünkhöz 5 év/180 000 kilométer használatot vettünk alapul és 3008-as Peugeot-kat választottunk a karbantartási költségek összevetésére. A kalkulációt köszönjük Mészáros Tamásnak, a Peugeot Hungária műszaki tanácsadójának!
5 év vagy 180 000 kilométer?
A szervizköltségeket kétféleképpen közöljük. Az egyik azokra az átlagautósokra vonatkozik, akik nagyjából évi 15 ezer kilométert tesznek meg és évente viszik márkaszervizbe az autót. Itt ötéves használatot vettünk lapul. A másik számítással a jóval többet vezetőknek igyekszünk segíteni, itt 180 ezer kilométer a felső határ. Ez azért fontos, mert a benzines karbantartási ciklusa egy év vagy 30 ezer km, míg a dízelé egy év/20 ezer km. Magyarul az első tulaj nem tud profitálni a THP hosszabb olajcsere periódusából, a második igen, de a dízelt sem akartuk eleve hátrányba hozni, hogy igazságos legyen a meccs. De nem véletlenül hallani, hogy a hosszú élettartam egyik titka az előírtnál sűrűbb olajcsere. A poros úton, többnyire városban vagy utánfutóval futó autókra kitalált, egy év/20 ezer km illetve egy év /15 ezer kilométeres szervizciklusra a normál használatban is érdemes átállni. Az autó egy gép, de meghálálja a törődést.
A dízelek fenntartását több olyan apró tétel is drágítja, amivel kevesen kalkulálnak. Az egyik a hajtott kerekeken az abroncsok fokozott kopása, de ez csak akkor igaz, ha a turbós dízelt nyomatékszegény, szívó benzinmotoros autóval hasonlítjuk össze. A THP és a HDi között is érvényesül azonban a gázolajszűrő drágasága, ami 19 ezer forintba kerül négy év után vagy 60 ezer kilométereként. Ám a 3008 esetében ezt a tételt ellensúlyozza a gyújtógyertya, amiből 17 700 forintba kerül négy darab és a csereperiódusa is azonos. Ám más autókban, amelyekben a gyertyákkal csak 160 000 kilométer után kell foglalkozni, a gázolajszűrő és a gyertyacsere árkülönbsége már érzékelhető tétel lehet.
Szervizköltségek ötéves használatra | Peugeot 3008 1,6 HDi dízel | Peugeot 3008 1,6 THP benzines |
Alkatrész | 178 088 Ft | 187 341 Ft |
Munkadíj | 110 236 Ft | 106 680 Ft |
Összesen | 288 324 Ft | 294 021 Ft |
Szervizköltségek 180 000 km futásteljesítményig | Peugeot 3008 1,6 HDi dízel | Peugeot 3008 1,6 THP benzines |
Alkatrész | 346 342 Ft | 262 648 Ft |
Munkadíj | 234 188 Ft | 110 744 Ft |
Összesen | 580 550 Ft | 373 392 Ft |
Ötéves használat és évi 15 ezer kilométer esetén a benzines 187 000 forintos alkatrészköltsége valamivel magasabb, mint a dízel 178 000 forintja, mert motorolajra minden egyes cserénél valamivel többet költ a tulajdonos, mint a dízellel érkező márkatárs (19 000 vs. 16 340 Ft). Más a helyzet a szervizköltségek terén. Itt a benzines van némi előnyben, mert nem kell a részecskeszűrő adalékszintjét ellenőrizni és hamarabb megvan a légszűrőcsere, de a 3500 forintos eltérés két mozijegy ára öt év alatt.
Éves szervizekkel végül egyforma a költség
A minimális differenciából az adódik, hogy ötéves használatra vetítve a két autó karbantartási költsége gyakorlatilag egyforma, de a dízelé (288 ezer Ft) mintegy hatezer forinttal kedvezőbb a benzinesénél.
Más a helyzet azokkal, akik sokat autóznak. Nagyon oda kell figyelni rá, hogy mennyi az egyes motorváltozatok karbantartási ciklusa. Néha a dízeleké hosszabb, máskor a benzineseké, időnként azonos, de ezzel még a vásárlás előtt kell kalkulálni!
A 3008 esetében a dízelmotor 20 ezer kilométerenként igényel átvizsgálást és olajcserét, míg a benzines csak 30 ezer kilométer után. (A különbség a fokozott terhelésre megadott ciklusban is megmarad, itt 15 illetve 20 ezer km a periódus.) Mivel 180 ezer kilométerre a dízelnél kilenc, a benzinesnél csak hat karbantartás jut, a dízel tulaja 207 000 forinttal többet hagy a márkaszervizben a benzines gazdájánál. Bár az autóvásárlás többnyire merőben érzelmi döntés, aki nem a vágyott autóhoz gyűjti össze az észérveket, hanem költségalapon választ autót, ne csak a fogyasztással kalkuláljon!
Ezzel együtt a dízelváltozat bőségesen megszolgálja 170 000 forintos felárát. A Spritmonitor.de fogyasztási adataival számolva 180 000 kilométeres használattal 1 512 000 forinttal kevesebbet kell üzemanyagra költeni. A teljes dízelfelárat és a drágább szervizt összeadva is 1,1 millió forintot foghat az üzemanyagköltségen a tulajdonos ezen a távon. Az pedig, hogy egy gyengébb, zajosabb, egyenetlenebb járású és környezetszennyezőbb autóban ül, már akkor eldőlt, amikor nem a benzinest választotta.