Röviden – Saab 9-5, 1. generáció
Mi ez? 1997 és 2010 között gyártott felső középkategóriás autó, négyajtós vagy kombi karosszériával. A képen a 2005-ös nagy modellfrissítés utáni verzió látható.
Mennyibe kerül? 400-450 ezer forintért elvihetők a legolcsóbbak, 850 ezer Ft körül ígéretes Aerók adódnak. A 2005 utániak ára 1,5 és 3 millió forint között szór.
Melyik motor jó bele? Bármelyik négyhengeres turbós benzines és az 1,9 literes dízel.
Mi van helyette? Azonos áron a német márkákból csak öregebbet és elhasználtabbat lelni. Érdekes helyette a Subaru Legacy vagy a Rover 75, a korabeli Lexus GS sokkal drágább. Az igazi alternatíva a Volvo S80 és a V70.

Kevés pénzből nagyon nehéz sokat tudó és elég sokat mutató autót találni. A kivételek egyike a Saab 9-5. A 4,8 méteres autó 1997-ben jött ki, 2001-ben az első modellfrissítéssel 1265 ponton módosult. A fotókon látható verzió a 2005-ös átdolgozástól készült, a limuzin 2009-ban, a kombi 2010ben futott ki.

Túlhúzott modellciklus

Szerencsétlenül hosszú életciklusa miatt a Saab 9-5 egyszerre kortársa az E39-es és az E60/61-es 5-ös BMW-nek. A Mercedes-Benz a W210-es (pápaszemes) E-osztályt és 2002-től a W211-et értékesítette vele párhuzamosan. A 9-5 a termék színvonalát tekintve elmarad a német nagyágyúk korábbi generációjától is, de egy átlagautóhoz képest szinte űrhajó.

Kevés pénzből nagyon nehéz sokat tudó és elég sokat mutató autót találni. A kivételek egyike a Saab 9-5

2001-ben kisebb, 2005-ben alaposabb ráncfelvarrás frissítette fel a Saab csúcsmodelljét

2001-ben kisebb, 2005-ben alaposabb ráncfelvarrás frissítette fel a Saab csúcsmodelljét

A nagy teljesítményű benzinesek és az autó kiváló biztonsága miatt a svéd rendőrök mellett brit kollégáik is szívesen használták a 9-5-öt, amely Colorado állam több városában is rendőrautóként szolgált. Jó állapotban tágassága, korrekt zajszigetelése és jó ülései miatt kiváló utazóautó.

A képeken látható 1,9-es dízel gyakorlatilag újnak hat. Tulajdonosa az utóbbi évek egyik nagy fogását csinálta, amikor tavasszal egy Škoda-márkakereskedésben megcsípte az elsőgazdás autót 15 ezer kilométerrel, szervizkönyvvel és Weltauto-garanciával 2,5 millió forintért.

A kocsiban ma is csak 25 000 km van, vezetés közben kifogástalan benyomást tett rám. Belső tere makulátlan, karosszériája szintén, motorja alig van túl a bejáratáson. Ebből aztán nehéz lenne használttesztet írni, de ültem egy viharvertebb kétliteres benzinesben és egy jobb karban lévő 2,0t-ben is. Ezek alapján a 9-5 nem öregszik csúnyábban az átlagnál.

Igazi autók, igazi árak

200 lóerős benzines 490 ezer, V6-os dízel 990 ezer forintért: eladó 9-5-ök az Expressz keresőjében.

Ebben az autóban is megcsodálható a legtöbb saabos jellegzetesség, így az artisztikus levegőrostély vagy a Night Panel gomb. Ez a funkció a sebességmérőn kívül sötétbe borítja a teljes műszerfalat, hogy a vezető az útra összpontosíthasson. Természetesen a tank nem marad sötétben, ha kezd kifogyni a benzin és a hibaüzenetek is megjönnek. A slusszkulcsot a kézifékkar mellé kell bedugni és kihúzni is csak rükvercbe kapcsolva lehet.

Trabanttal kezdte, Calibrával és B Vectrával folytatta, aztán az Opel mellé megvette a Saabot: Tóbiás Róbert hét évig vágyott erre az autóra, mire megtalálta a 2006-os 9-5-öt

Trabanttal kezdte, Calibrával és B Vectrával folytatta, aztán az Opel mellé megvette a Saabot: Tóbiás Róbert hét évig vágyott erre az autóra, mire megtalálta a 2006-os 9-5-öt

A gyakoribb motorok átlagfogyasztása, l/100 km*

Benzinesek:
2,0t 150 LE: 10,4
2,3t 170 LE: 9,6
2,3t 185 LE: 10,3
2,3t Aero 250-260 LE: 9,75

Dízelek:
2,2 TiD 120 LE (2005-ig): 7,3
1,9 TiD 150 LE (2005 végétől): 5,3-8,0**
3,0 TiD V6 176 LE (2001-2005): 7,7

*Forrás: Spritmonitor.de
**A tulajdonos mérése

További benzines motorváltozatok:
2,0t: 150-185 LE
2,3t:220-305 LE
3,0t V6: 200 LE

Hibalehetőségek: gyújtáspanel, kékes füst

Minden kézi váltó ötfokozatú, még a benzinesnél szűkebb fordulatszám-tartományban használható dízelekhez sem volt hatgangos, pedig ezt jóval olcsóbb autók is megadták akkoriban. Az automata és a kézi váltók is jól bírják az igénybevételt, az 1,9-es dízel olajcseréje 120 ezer, a benzineseké 90 ezer kilométerenként esedékes. Jó hír, hogy az elöl hajtó autó féltengelyei sem kapitulálnak a motorok nyomatéka előtt.

A kínai BAIC vette meg a 9-5 gyártósorát. Mivel az eredetit nem gyárthatják a GM jogai miatt, a hardverre saját karosszériát húztak, így az első Saab 9-5 mégsem veszett ki

A kínai BAIC vette meg a 9-5 gyártósorát. Mivel az eredetit nem gyárthatják a GM jogai miatt, a hardverre saját karosszériát húztak, így az első Saab 9-5 mégsem veszett ki

Ha az autó melegen nem indul be és indítózáskor a fordulatszám-mutató meg sem mozdul, alighanem a főtengelyjeladó ment tönkre. Ha a motor melegen nem röffen be újra, vagy menet közben leáll, akkor a motor tetejét érdemes körbeszaglászni. Ha égett szagot érzünk, a gyújtáspanel mehetett tönkre, ami saját kezűleg gyorsan javítható a 30 ezer forintos cseredarabbal.

Dízelbajok: DPF és lendkerék

Mivel minden motor feltöltős, az autót úgy kell megnézni, hogy a motor hideg legyen. Ha hidegindításkor kékes füstpamacs távozik a kipufogóból, lóg a turbó tengelye, ezért az égéstérbe jut a kenőanyag és az elégett olajtól kék a füst. Innen nincs messze a feltöltő cseréje, amivel nem szabad késlekedni! Az új ára 165 000 Ft, míg a régit idejekorán felújítva a feléből kijöhetünk.

Szíjas az 1,9 literes dízelmotor szelepvezérlése, amit 120-150 ezer kilométereként kell cserélni. A benzinesek vezérműtengelye többnyire lánchajtású, kivéve a V6-ost

Szíjas az 1,9 literes dízelmotor szelepvezérlése, amit 120-150 ezer kilométereként kell cserélni. A benzinesek vezérműtengelye többnyire lánchajtású, kivéve a V6-ost

A modern dízelek közös gondja a részecskeszűrő, ami a városban, rövid utakon nyüstölt autóknál gyorsan eltömődik. Sokszor nem elégséges a kipufogógáz-hőmérséklet emelésével történő kiégetés, ilyenkor a DPF tisztítása-felújítása 55 ezer forintos tétel.

Alkatrészárak és szervizmunkák díjai:

Bőr váltógomb: 10 795 Ft
Bőr kormánykerék: 15-25 000 Ft
Felújított féltengely: 25 400-50 800 Ft
Felújított generátor: 82 550 Ft
Gyújtáspanel: 30 000 Ft
Kettős tömegű lendkerék (1,9 TiD): 150-175 000 Ft
Kuplungszett (1,9 TiD): kb. 100 000 Ft
Olajcsere az automata váltókban (90/120 e km után): 20 175 Ft
Önindító motorok: 31 750-57 150 Ft
Felújított részecskeszűrő (1,9 TiD): 55 000 Ft
Felújított turbófeltöltő: 80-125 000 Ft
Új Garrett turbófeltöltő: 165 000 Ft
Üzemanyag-szivattyú: 35 000 Ft
Vízpumpa: 25 000 Ft
150 ezres nagyszerviz (1,9 TiD): 152 784 Ft*

* (Olajcsere, vezérműszett és vízpumpa cseréje munkadíjjal)
Forrás: Saabszerviz.hu. Köszönjük az adatokat és a cikk megírásához nyújtott segítséget!

Ne bízzunk a 30 ezres olajcserében!

Szintén dízelbaj a kettős tömegű lendkerék elhalálozása, ami kuplungcserével és munkadíjjal együtt 300 ezer forintos tétel. Érdekes, de a 2,2-es dízelen ritkábban van baj ugyanezzel. A TiD-k 30 ezres gyári olajcsere-periódusát kockázatos betartani, aki sokáig akarja használni az autót, 15 ezrenként az átvizsgálások közé iktasson be egy olajcserét, ami minden dízelre igaz.

Több svéd regényben Saabok hátsó ülésén lesznek egymáséi a szerelmesek. A 9-5-ben van tér kibontakozni

Több svéd regényben Saabok hátsó ülésén lesznek egymáséi a szerelmesek. A 9-5-ben van tér kibontakozni


Mivel a kenés a turbós benzineseknél is létfontosságú, itt az olajteknő tisztításáról nem szabad megfeledkezni 80 ezrenként és motorolajat se bokamagasságban válasszunk a teszkó polcáról. Jó olajjal a benzinesek 20 ezres szervizintervalluma reális.

Mit mond a szakértő? – Győri-Dani Gábor, a Saabszerviz.hu tulajdonosa

Egy új Gerratt-turbo ára 165 ezer Ft

Egy új Gerratt-turbo ára 165 ezer Ft

Egy új Garrett-turbo ára 165 ezer Ft


Megfelelő karbantartás esetén a 9-5 megbízhatóan működik. Van olyan Párizsba ingázó ügyfelünk, aki több mint 700 ezer kilométert tett meg autójával. A motorok közül egyetlen egyet érdemes elkerülni, az Isuzu-féle háromliteres dízelt. A V6-os dízelnek nagyon szűk a motortér, a túlmelegedés és a dugattyúhüvelyek leereszkedése a Renault Vel Satisban, az Espace-ban, de az Opel Vectrában és Signumban is gondot okozott. Ebből a motorból egész Európában nehéz bontottat találni, annyi gond volt vele.

Ezzel szemben a négyhengeres turbós benzineseknek kutya bajuk nem szokott lenni megfelelő karbantartás, olajcsere mellett. Van pár karbantartási feladat, ami csak a Saabra vonatkozik és még a gyári előírások sem követelik meg.

Kényelmes és biztonságos utazóautó. Csak a V6-os dízelt kell elkerülni a gazdag motorválasztékból

Kényelmes és biztonságos utazóautó. Csak a V6-os dízelt kell elkerülni a gazdag motorválasztékból

Kényelmes és biztonságos utazóautó. Csak a V6-os dízelt kell elkerülni a gazdag motorválasztékból


Ilyen például az olajteknőben található előszűrő tisztítása minden megtett 80 000 km után, ami a motor mechanikai meghibásodását előzi meg. Akinek sosem volt Saabja, kétkedve fogadja, hogy a benzines turbómotorok városi forgalomban sem fogyasztanak többet 10-11 liternél, de ez a valóság, még automata váltóval is.

A dízelek igen takarékosak és mind a 2,2 literes Opel-motor, mind a FIAT-Alfa eredetű 1,9 literes TiD tartós konstrukció. Mindkét motorhoz kettős tömegű lendkereket szerelt be a gyár, aminek élettartama 150 000 kilométerre becsülhető. Ha üresben a kuplung többszöri kinyomásakor fémesen kotyogó hangot hallunk, az a kettős tömegű lendkerék hibájára utal. Ennek cseréje gyári beszállító alkatrészével 150-175 ezer forintba kerül, amit tetéz az új kuplungszett 100 ezer forintos költsége. A benzinesekből ez az alkatrész hiányzik.

Sok a láncos motor

A V6-ost kivéve az összes benzines motor láncos vezérlésű, amivel kevés a gond. Saabra szakosodott szervizekben érdemes azért megnézetni és 160-180 ezer km után esetleg cserélni. A 2,2-es Opel dízel is láncos motor, míg a szíjas 1,9-es dízelen 2006-ig 120, 2007-től 150 ezer kilométerenként előírás a vezérműszíj és csatolt részeinek cseréje. A 150 ezres nagyszerviz vezérlés-, vízpumpa, olaj-, olajszűrő- és pollenszűrőcserével kompletten 152 784 Ft.

A futóművel és a fékekkel kevés gond adódik, bár ez is nagyon sofőrfüggő. Minőségi féktárcsát használva az első tárcsa két-három betétet kiszolgál, ami 80-110 000 kilométert jelent.

Mélyrepülésben az árak

Méretéhez, kényelméhez, erejéhez és biztonságához képest a 9-5 röhejesen olcsó. Az intenzív értékvesztésnek több összetevője van: erős benzines autót kevesen vesznek, csődbe ment a márka és a típus ismeretlensége sem javít a megítélésén.

Jóval félmillió forint alatt is árulnak 9-5-öt, de az utolsó széria ára 1,5millió forintól indul

Jóval félmillió forint alatt is árulnak 9-5-öt, de az utolsó széria ára 1,5millió forintól indul


800-900 ezer forintból kifejezetten szép autókat lehet találni, de ennek fele is elég az ezredforduló előtti darabokra. A 2005 utáni modellek ára nagyjából másfél és hárommillió forint között mozog. Ár/érték arányban a hányattatott sorsú márka csúcsmodellje több mint ígéretes.
Árához képest a 9-5 szerintünk jó autó. És Te megkockáztatnád?
átlag
8.46
szavazat
1177
Árához képest a 9-5 szerintünk jó autó. És Te megkockáztatnád?