Egy használt autó értékét számos tényező befolyásolja. Például a kocsi kora, motorizáltsága, felszereltsége, a tulajdonosok száma, a törött előélet illetve a helyreállítás színvonala, nagyobb fogyasztású autóknál az olajár alakulása és természetesen a futásteljesítmény.
Sok múlik rajta, mégis olcsón manipulálható
Az évjárat és az állapot mellett a kilométer-számláló állása a legfontosabb kritérium egy használt autó értékének megállapításához. Ám a használtautó-piac szereplői ezt gyorsan és csekély költséggel manipulálhatják.





Nyugaton is dívik a trükközés. A német rendőrség becslése szerint háromból egy használt autó óráját manipulálják. Ez évente kétmillió kocsi, a vevőket érő kár átlagosan 900 ezer forintnyi euró autónként
Minél több helyen (pl. slusszkulcsban, a xenon fényszórók vezérlésében, más számítógépekben) kell a hamis adatot rögzíteni, minél fejlettebb a gyári „védelem”, annál többe kerül a csalás.

Így működik a csalás: a szervizcsatlakozón át a szaki felprogramozza az új óraállást és ez az adat rögzült is az összes helyen
Prédára lesnek
A bonyolultabb műveletekhez műhelybe kell vinni az autót, ahol kiszerelik például az ABS egyes elemeit, hogy a blokkolásgátló memóriájában is a vonzóbb szám szerepeljen. Többnyire a modern, felső kategóriás autók visszatekerése igényel szervizt.
De még a százezer Ft feletti kiadás sem tétel értékesebb autók esetében. Erről a tevékenységről nem adnak áfás számlát, a cikk árai is tájékoztató jellegűek, de a nagyságrendet jól tükrözik, mert több használtautó-kereskedő megkérdezésén alapulnak.

Visszatekert órával nem is tudhatja a tulaj, hogy rég túl van a vezérműszíjcsere 60-210 ezer kilométeres periódusán. Ha szakad a szíj, komoly motorhiba lehet az eredmény
Nem jó ez így a neppernek sem
Az óratekeréssel kapcsolatban a legváratlanabb panaszt egy használtautó-kereskedőtől hallottam. Ő azért rühelli a visszapörgetést, mert ekkora tételben nagyon sokba van neki. Szinte az összes dízel és a céges benzinesek óráját rokonszenvesebb számra kell átállíttatnia, hogy túladjon a portékán. Ha a vevők zöme nem szűkölne a reális futásteljesítményt hallva, ő megúszná a tekerést, több pénz maradna a zsebében és kevesebb volna az átvert vásárló. De az áldozat nem ő, hanem a vevő, aki kisebb értékű autót sóz rá, több pénzért.
De miért van egyáltalán lehetőség az óraállás felülírására? Mert az első tulaj nullkilométeres autót szeretne kapni, így a szúrópróbaszerűen végrehajtott, hosszabb gyári próbaút nyoma eltüntethető. Kérdés, hogy az autógyártók miért nem védik alaposabban ezt a rendkívül értékes adatot. Az ADAC német autóklub szerint autónként pár euróba kerülne a hatékony szoftveres védelem. Csakhogy a kár nem az autógyártókat éri, a többletköltséget viszont nekik kellene lenyelni.

Több használtautó-kereskedő állítja, hogy a szebb óraállással nem az extraprofit a cél, csak azt érik el vele, hogy piacképes legyen az autó. Így aztán végképp nehéz mindazok dolga, akik nem csalnak. Ez a Mondeo 2,0 TDCi egy márkakereskedésen várt vevőre, kiváló állapotban, de órájában a valós futásteljesítménnyel, ami elriaszt sok vevőt
Több van benne?
Ebben az összeállításban remek tippeket találni a használtautó-kínálat ellenőrzésére, de aki csalni akar és ebből él, az profi. Nem fog lebukni a kopott szélű pedálgumin, ami fillérekért cserélhető vagy a 15 ezer forintból újrabőrözhető kormányon. Gyanús, ha az anyósülés kiült, a vezetőé pedig jó állapotú, mert valószínűleg felcserélték őket. Egy melósautó vagy gondozatlan családi autó gyorsan lelakható, aki viszont hosszabb utakat tesz meg és jól bánik a kocsival, annak autóján alig látszik 200 ezer kilométernyi használat.
Vásárlóként elsődleges, hogy sok példányt megnézzünk a kiválasztott típusból. Így látni, mit mutat 110 vagy 260 ezer kilométerrel meghirdetve. Aki alapos, menjen el márkafórumokon szerveződő találkozókra, ahol megnézhet több példányt egy adott modellből.

Ha vigyáztak az autóra és elvégezték az időszaki karbantartásokat egy tisztességes szervizben, a kocsi állapotán nem látszik még negyedmillió kilométer megtétele sem
A legfontosabb a dokumentált előélet
Kell némi típusismeret, nem árt tudni, mi történt a ráncfelvarrások-módosítások során. Így kiszúrható, mit keres a 2005-ös autón a későbbi széria lökhárítója, lámpája. Ezeket az infókat nálunk érdemes összeszedni, mert 2001 óta követjük az autós világot és teszteltjük az újdonságokat.

Az ábrán az látszik, hogy mennyit keres a csaló kereskedő vagy magánember az óratekeréssel. A vevő pedig ne győzze meg magát, hogy ő fogja ki az alig futott aranyhalat, nem pedig azok akik, akik ebből élnek
Kell az állapotfelmérés! Fontos a márkaszervizes állapotfelmérés, az az 5-10 ezer forint, amit elkérnek érte, egyszerűen nem pénz. Itt az összeurópai adatbázis révén kiderülhet, amit egy ismerősöm nem is sejtett. Ő 370 ezer kilométerrel kívánt megvenni egy dízel Audi A4-est, csakhogy az autó már járt 650 000 kilométeres szervizen Németországban. Ne bízzunk abban, hogy nagyon nagyot úgysem hazudnak!
Nem az a baj, ha sokat futott
Fontos leszögezni, hogy sokat futott, de folyamatosan szervizelt, jól karbantartott autót kimondottan érdemes venni. Nincs baj az évi 40-70 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. Csak tudjon róla a vevő. Mert a manipulált óraállás időzített bombaként ketyeg. Bizonyos szervizmunkák elmulasztása pusztító következményekkel járhat, például a vezérműszett cseréjének kihagyása sok százezres, akár milliós motorhibához vezethet, amikor a szíj elszakad.