Röviden – Seat Altea (2004-még gyártásban)

Mi ez?

A németek spanyol bőrbe bújtatott, olasz stílusú egyterűje, ami tulajdonképpen nem egyterű, csak egy tágas kompakt
Mennyibe kerül? Az árak egymillió forintról indulnak, a friss példányokért 2,5-2,8 milliót kérnek
Melyik motor jó bele? Jó vagy sem, az 1.6 MPI-ből, valamint a 140 lóerős PD TDI dízelből akad a legtöbb eladó példány
Mi van helyette? Nehéz kérdés, mert az igazi egyterűek hét ülést, praktikus rekeszeket kínálnak, ami hiányzik a SEAT-ból. Talán a Volkswagen Golf Plus.

Hova sorolhatjuk? Tette fel a kérdést szinte minden kollégánk az autó megjelenésekor. Mert a SEAT Altea pontos elhelyezése a gépjárművek osztályrendszerében egész cseles feladat.

„Házon belül sincs egyetértés abban, hogy az Altea egyterű-e. Ha igen, akkor gyártója igencsak ostobán viselkedik, és egymás után hagyja ki a ziccereket: nem lehet tologatni a hátsó ülést, nincs három önálló ülésre osztva a hátsó sor, nem lehet egyenként variálni az üléseket” – írta Szörényi András még 2004-ben a dízel verzióról.

Horváth Zsolt kollégánk sem volt más véleményen, mikor a benzines SEAT Alteát próbálta: „Egy ismerősöm azt kérdezte az Alteáról, hogy milyen kategóriába tartozik, mely autók az ellenfelei? A válasz nem egyszerű, hiszen látszatra a legtöbben egyterűnek nézhetnénk, ami igaz is, meg nem is. Méretében tudja ugyanazt, mint a kompakt egyterűek, az utastere sem kisebb, de nincsenek tologatható, kiszedhető ülései és csomagtartója sem mérhető egy kombiéhoz.”

A SEAT modellpolitikája sem segít az azonosításban, mivel a Leon kiköpött mása lett az Alteának, a Walter Da Silva tervezte formát több típusra is ráerőltették.  Az Altea magasabb, erősek az egyterűekre hajazó jegyek, főleg a még tágasabb XL kivitel esetén. A Leon sportosabb, laposabb, és kisebb a csomagtartója. 

A márkajellel nyitható ajtó nagy poén volt a megjelenéskor, de mára inkább a hibák melegágya

A szívre lőtt, családokat csábító stílusos dobás volt, mégis ködbe veszett, és hiába követte formáját a Toledo és a Leon, a Seat eladási mutatói csak nem akartak felfelé lendülni

A szívre lőtt, családokat csábító stílusos dobás volt, mégis ködbe veszett, és hiába követte formáját a Toledo és a Leon, a Seat eladási mutatói csak nem akartak felfelé lendülni

Tehát ha bőséges térkínálatra, és mai napig érdekes külsővel rendelkező autóra vágyunk, akkor érdemes megfontolni a ma már egymillió forinttól elérhető, használtpiacon kínált SEAT Alteákat.

Bár megjelenésekor minden autós szaklap odavolt a Salsa tanulmányon alapuló újító formáért, komoly áttörést, sikert nem ért el a típus, itthon is keveset értékesítettek belőle. Általában 80-100 eladó darab keres új gazdát, az árak a már említett egymillió forintról indulnak, de a legfrissebb XL kivitelekért még 2,5-2,8 millióról indulhat az alku.


Apró érdekesség, hogy a SEAT Altea ablaktörlőlapátjai nem a megszokott irányban törölnek. A két lapátot az A-oszlopokban rejtették el, így a szokásos lentről felfelé induló mozgás helyett itt két oldalról, fentről le indul meg a mosás.

Belső, menettulajdonságok

A korszak Volkswagen-technikáját nem bújtatták ennél érdekesebb köntösbe, az érzelmekre ható, olasz hangulatú családi autó megteremtése volt a cél, és ez a törekvés a belsőben is tetten érhető. A műszerfal mutatói hat óráról indulnak, a háttérvilágítás vörös, és középre került a fordulatszámmérő. Új korában egész jó benyomást keltett, de a kopogós, kemény műanyagok mára hol vedletten, karcosan, hol zsírosra fényesedve jelzik az idő múlását.

Természetesen az állapot kortól, felszereltségtől függően változik, a 2009-es ráncfelvarrás javulást hozott az anyagminőség terén, de ezekből csak elvétve találtunk eladót. Közepesen tágas a csomagtér, 409 literes térfogata az alsó középkategóriás autók és a kompakt egyterűk között áll, az 18,7 centiméterrel hosszabb XL viszont már 532 litert tud felmutatni. Ötletes a kalaptartó alatti kalaptartó, az alsóra pakolva nem csúszik előre minduntalan a cucc az ötödik ajtó nyitásakor.

Sportos műszerfala ma is egyedi, a középre helyezett fordulatszámmérő, és a vörös háttérvilágítás nem jellemző

Sportos műszerfala ma is egyedi, a középre helyezett fordulatszámmérő, és a vörös háttérvilágítás nem jellemző

A vérszegény motor ellenére a SEAT Altea meglepő agilitással mozog a kanyargós országúton. Kormányzása precíz, ahogy a váltó is határozottan jár, még 130 000 kilométer után is. Ezen az összképen csak javítanak a fékek, a jól adagolható rendszer könnyed ujjgyakorlatként emészti el az 1,6 literes szívómotor termelte mozgási energiát.

Mégis a legnagyobb dicséret a futómű miatt jár, az oldalanként egy hosszanti és három keresztlengőkarból álló, teljesen független hátsó multilink felfüggesztés, valamint az első MacPherson hangolása meglepő stabilitást kölcsönöz a magas karosszériával szerelt Alteának.

Motorok, technikai háttér

A VW konszern egyik legidősebb motorja mozgatja a képeken látható fekete Alteát, ennek megfelelően nem jellemző rá a dinamizmus. Az ezerhatos nyolcszelepes blokk nehézkesen lendíti előre a kocsit, ráadásul a harmatos teljesítményhez magas fogyasztás társul, országúton átlagos a 8-9 liter száz kilométerenként, városban használva pedig még fentebb kúszhat ez az érték.

A korszerű, turbóval szerelt TSI blokkok közül viszont már az 1,2-es is szépen viszi a kasztnit, a teljesítmény, és a takarékos üzem szempontjából ezek jelentik a jobb választást, bár a bonyolultabb felépítés, és a turbófeltöltő miatt több hibalehetőséggel kell számolni.

A nyolcszelepes, 1,6 literes motor 102 lóereje és 148 Nm nyomatéka csak nyugdíjas tempóra elég, a megfelelő haladáshoz javallottak a modernebb TSI motorok

A nyolcszelepes, 1,6 literes motor 102 lóereje és 148 Nm nyomatéka csak nyugdíjas tempóra elég, a megfelelő haladáshoz javallottak a modernebb TSI motorok

Piacra kerülésekor két dízelmotorral volt kapható a SEAT Altea, az 1,9 literes, 105 lóerős blokk mellett a 140 lóerős kétliteres TDI jelentett alternatívát. A modellciklusban később megjelenő, Common Rail befecskendezéssel szerelt motorok közül  a 170 lovas TDI csak a sportos FR mellé volt csak elérhető, a kínálat döntő többségét az 1.6 és a 2.0 CR TDI különböző teljesítményszintre belőtt változatai adták. Váltóból az öt- és hatsebességes manuális, illetve a duplakuplungos DSG egység a legelterjedtebb.

Hibák, összegzés

Hajtépéssel fenyegető, problémás gócoktól nem kell tartani, ha Alteára vágyva böngésszük a hirdetéseket, nincs komoly, jellemző típushiba, a szervizek, tulajdonosok véleményeit összegezve megbízható autóról van szó. 2011-ben a német piacon ez lett az legmegbízhatóbb típus a GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) szakemberei által végzett felmérés szerint.

Aki szereti pakolni a puttonyt, az jobban jár a Seat Altea XL kivitelével. A hosszított verzió már 532 liternyi teret kínál

Aki szereti pakolni a puttonyt, az jobban jár a Seat Altea XL kivitelével. A hosszított verzió már 532 liternyi teret kínál

A fék, a kormányzás, a világítás, a kipufogórendszer, a karosszéria, a motor és a futómű működését vizsgálták a német szakemberek, és az összegyűjtött adatok alapján a SEAT Altea kiemelkedő eredményt ért el, meghibásodási indexe 58,8 lett, míg a Volkswagen Touran már 75,9-el végzett a második helyen. (A GTÜ meghibásodási indexe azt mutatja, hogy 100 azonos típusú autó vizsgálata során hány hibát találtak a korábban említett hét vizsgálati tétel során. Az index az autók korával és a futott kilométerekkel arányosan növekszik.)

Azért a korai, sokat futott dízelektől nem árt óvakodni, ezek befecskendező rendszerével több probléma is akadt, visszahívásra is sor került. Főbb elemek helyett inkább az apróbb meghibásodások fordulnak elő gyakrabban, a klíma, a belső világítás, vagy a csomagtérfedél kilincse okozhat problémát.

Alkatrészárak (tájékoztató jelleggel):

– első lengéscsillapító 18-20 000 Ft/db.
– első kerékcsapágy készlet 36 000 Ft
– első fékbetét 12-15 000 Ft.

– Kuplungszett 42 000 Ft (National) – 57 000 Ft (Sachs)
– hátsó kipufogódob 51 000 Ft

A márkajellel nyitható ajtó nagy poén volt a megjelenéskor, de mára inkább a hibák melegágya

A márkajellel nyitható ajtó nagy poén volt a megjelenéskor, de mára inkább a hibák melegágya

A típust is érintő visszahívások:

2011: A kétliteres TDI motorokkal szerelt, 2005-ben gyártott Alteák Siemens injektoraival akadt probléma, fennállt az alkatrészek rövidzárlatának veszélye, ami az üzemanyag-ellátó rendszer leállását, és ezzel az autó üzemképtelenné válását eredményezhette. A cserét garanciában végezték a márkaszervizek.

2012:
Újabb probléma, a 2006-2009 között gyártott kétliteres TDI PD motorokkal a Siemens piezo-elektromos injektorok miatt, főképp a 140 lóerős kivitellel. A 2009 után gyártott common rail befecskendezéssel szerelt dízelekkel szűntek meg az ilyen jellegű gondok.

2012: Problémák a hétsebességes duplakuplungos automata váltókkal.  Az először Délkelet-Ázsiában és Kínában észlelt meghibásodás szintetikus váltóolaj alkalmazása esetén fordulhat elő, különösen forró, párás környezetben, gyakran megtorpanó forgalomban. Orvoslására a tanulmányok szerint elegendő ásványira cserélni az olajat, ezért a Volkswagen az egész világon berendeli DSG váltóval szerelt típusait egy ingyenes váltóolaj-cserére.

Lehet titkos tipp a SEAT Altea? Talán igen, főleg azoknak, akik a Volkswagen-csoport technikáját részesítik előnyben, de ásítási roham jön rájuk, ha meglátják a Golf ötödik generációját. Ha számít a nagyobb csomagtér, és jól jön a második sorban két lehajtható asztalka, akkor az XL verzióra érdemes vadászni.

Szerinted érdemes használt Seat Alteát vásárolni? Értékeld!
átlag
7.78
szavazat
1798
Szerinted érdemes használt Seat Alteát vásárolni? Értékeld!