Röviden – Mercedes A-Osztály W168 (1997-2004) | |
---|---|
Mi ez? |
A Mercedes merész húzása, egy fronthajtású, mini egyterű, érdekes technikai megoldásokkal, tágas belső térrel |
Mennyibe kerül? | Az árak félmillió forintról indulnak, a legutolsó szériás, jól felszerelt példányokért 1,3-1,5 milliót kérnek. |
Melyik motor jó bele? | Az 1,6 literes 103 lóerős benzinmotor passzol leginkább az autó karakteréhez, de az alacsony étvágyú, 170 CDI dízel is népszerű |
Mi van helyette? | Közvetlen konkurensként az Audi A2 említhető, de ez a típus gyakorlatilag nem létezik, így ebben a korban, ársávban egyeduralkodó az A-osztály |
A Mercedes 1997-ben merész újításként dobta piacra a meglévő modellektől tökéletesen eltérő A-osztályt. A kategóriateremtőnek is nevezhető magas építésű, fronthajtású mini egyterű óriásit szólt, egyrészt praktikuma, másrészt a márkától szokatlan stílus miatt. A W168-as kódjellel gyártásba kerülő A-osztály legnagyobb erénye a szerény méretekben rejlő tér maximális kihasználása. 3,6 méteres hossza ellenére komoly, kompakt autókat megszégyenítő űrt rejt a Steve Mattin tervezte karosszéria.
2001-ben ezt a hatást a ráncfelvarrással megjelenő Lang kivitel fokozta tovább, az alapváltozatnál 17 centiméterrel hosszabb tengelytáv konferenciateremmé növeli a tologatható hátsó üléssort. A kívül szinte észrevehetetlen frissítés ezen felül tovább javított anyag- és gyártási minőséget hozott, avagy itt is igaz a használtautó-vásárlók örök tanácsa: mindig keresd a fiatalabb, gyerekbetegségektől kevésbé szenvedő példányokat!
Apró és praktikus
390 literes térfogatával a csomagtartó nagyobb az alsó középkategória átlagánál, ráadásul az az 1:2 arányban osztott hátsó ülés összecsukásával és kivételével bővíthető. A hátsó üléspad az első ülések mögött többféle távolságban rögzíthető, ami szintén alkalmas a poggyásztér növelésére, és ha minden trükköt bevetünk egészen elképesztő, 1930 liternyi tér áll rendelkezésre.
Ez pedig azt jelenti, hogy két utas mellé még akár két kerékpár is beszuszakolható, ami egész hihetetlen mutatvány az autó külső dimenzióit nézve. Nagyvonalú helykínálata javarészt a szendvicsszerkezetű padlólemeznek köszönhető, amely megoldás ebben a Mercedes típusban debütált. Ennek okán tökéletesen sík padló növeli a praktikumot belül, az ülőhelyzet magas, jó a rálátás a környezetre és a forgalomra. Más apróságot is befolyásol a szendvicspadló: a biztosítéktábla, és az akkumulátor is a két lemez közti titkos rekeszbe került a jobb első utas lába alá, így ezeket nem érdemes a megszokott helyeken keresni.
A fő érv a megoldás mellett mégis a biztonság volt. Az építésmódnak köszönhetően, egy baleset következtében a motor az utascella alá csúszik be, így az ütközés energiája nem érinti közvetlenül a bent ülőket.
Hátránya a (már említett) kilátásnál előnyt jelentő magas üléspozíció, ami alacsony termet, vagy nehezebb mozgás esetén megnehezíti a ki és beszállást, valamint növeli az autó magasságát, ami így könnyebben dől, és érzékenyebb az oldalszélre. Apropó dőlés, sokaknak pont emiatt emlékezetes a Mercedes A-osztály, ugyanis egy svéd magazinnak sikerült felborítania az autót a szokásos, nagy sebességű kikerülési manőverrel, a jávorszarvas teszttel.
Ezt követően a Mercedes felfüggesztette a típus árusítását, amit csak a futómű újratervezése, és az alapkivitelhez is kínált ESP menetstabilizáló rendszer beépítése után indítottak újra. A módosítások áldásos hatásaként elmúlt a borulásveszély, és 1998-ban négycsillagos minősítést kapott a rövid orrú A-osztály, amelyet előbb négy, később hat légzsákkal kínáltak alapáron.
A jávorszarvas-fiaskó javítása azonban megkövetelte a maga árát, az átdolgozott futómű sokkal feszesebb hangolást kapott, így a márkától idegen, keményen pattogó karaktert mutat az A-osztály, valamint a hasmagasság is csökkent, így óvatosan kell átkelni a hízottabb fekvőrendőrökön.
Motorok, felszereltség
A legjobb választás kétségkívül a képeken szereplő autóban is dolgozó 1,6 literes 103 lóerős benzinmotor. Kisebb testvére az 1,4-es, hengerenként kétszelepes 84 lóerős épp elég a városi, rövidebb utakhoz, de a szélesebb körű használathoz az erősebb, nyomatékosabb blokk javallt.
A ritka, erősebb benzinmotorok nem illenek az autó karakteréhez, ESP ide, kemény futómű oda, azért egy ilyen magas építésű autóban nehéz kihasználni az A 210 kivitelben rejlő 140 lóerőt. A takarékoskodni vágyóknak akad dízelmotor is, mind 1,7 literes 60-95 lóerővel, kissé zajos viselkedéssel.
Átlagfogyasztás motorvariánsokra lebontva (a Spritmonitor.de adatai alapján)
Benzinesek
1.4 (84 LE) – 7,71 l/100 km
1.6 (103 LE) – 7,86 l/100 km
1.9 (125 LE) – 8,54 l/100 km
2.0 (140 LE) – 8,99 l/100 km
Dízelek
1.7 CDI (75 LE) – 5,56 l/100 km
1.7 CDI (95 LE) – 5,89 l/100 km
Korabeli márkatársaihoz hasonlítva a műszerfal és a kezelőszervek is eltérnek a Mercedes hagyományoktól. Lábbal taposható rögzítőfék helyett hagyományos kéziféket találunk, a műszerfal rendkívül egyszerű. A digitális kilométer-számlálón kívül a sebesség a fordulatszám, valamint az üzemanyagtank állapotáról győződhetünk meg.
Jeremy Clarkson is kipróbálta, és nem, nem borult fel vele!
Talán egy hőfokjelzőt még besuvaszthattak volna valahová. Tipikus vonás viszont, hogy egyetlen bajuszkapcsolót találunk mindössze a bal oldalon. Ez szolgál irányjelzőként, valamint a végét tekergetve kapcsolhatjuk az ablaktörlő funkcióit. Ülései ránézésre, és tomporvizsgálat alapján is inkább a vékonyabb hölgy utasokra lettek méretezve, dokkmunkás felsőtesttel rövid, városi utakon marad kielégítő a komfortérzet.
Mit, mennyiért?
1997 és 2004 között 1,1 millió első generációs A-osztályt adtak el, így mondhatjuk, hogy kategóriájában sikeres, elterjedt típusról van szó, amit a használtautó-piacon betöltött szerepe is híven tükröz.
Jelenleg 380-400 eladó darab keres gazdát, a még hazai regisztrációra váró, külföldi papírokkal rendelkező kocsikat 4-450 ezer forintért kínálják, a magyar műszakival rendelkező Mercedesek pedig 550 000 forintról indulnak. 1,3-1,5 millió forint jelenti a kínálat másik végét, ezért az összegért jól felszerelt (Avantgarde) hosszított tengelytávú, esztétikailag is kifogástalan autók között válogathatunk.
Dízel és benzines körülbelül azonos arányban található, legnépszerűbbek az A 160, A 170 CDI típusok, kétliteres benzinesből mindössze egyetlen darabot dobott fel a kereső.
Válogatni tehát van miből, és kell is, mivel a megbízhatósági felmérések (JD Power, Wich? Car Magazin) listáin nem szerepel kiemelkedően a típus. Utóbbi, angol sajtóorgánum 219 típusból álló listáján a 207. helyen végzett az A-osztály, 90 000 megkérdezett olvasó véleménye alapján. Ez persze csak érdekes adalék, az ADAC Német Autóklub körül kirobbant botránysorozat is jól mutatja, hogy a nagy szervezetek által felállított listák hitelessége is erősen megkérdőjelezhető.
Annyi biztos, hogy a típusnál nem árt némi extra óvatosság, javítási költségei magasabbak egy átlag kompakt autóénál, és a munkadíjat tovább növelheti a különleges felépítés. A biztonság jegyében döntve, mélyre beépített motorhoz, és alkatrészeihez körülményes hozzáférni, így a más típusoknál gyors rutinmunkának számító feladatok is több munkaórát emészthetnek fel.
A hosszított Lang verzió már elnöki kényelmet nyújt lábtér tekintetében a második üléssorban utazóknak.
Vásárláskor mindenképp kerüljük el a lamellás tolótetővel szerelt kiviteleket, ezek gyakran meghibásodnak, beáznak, és a javítás sem hoz mindig tartós gyógyulást. A fotózáshoz használt Mercedes A 160 jelenlegi tulajdonosánál még csak egy lehalt generátorral, és a kókadva fekvő fordulatszámmérővel okozott bosszúságot, ezeken túl problémamentesen szolgál, túl a 200 000 kilométeren.