Röviden – Használt Toyota Aygo (C1, 107)
Mi ez? Városi mini, amelyet a Toyota tervezett, japán benzines és francia dízelmotorral.
Mennyibe kerül? 850-900 ezer forinttól mennek felfelé az árak. A dízelmotoros verzió nagyon ritka.
Melyik motor jó bele? Nincs nagy választék, de a háromhengeres benzines ideális. Parádésan fogyaszt és golyóálló.
Mi van helyette? 2003 utáni FIAT Panda, egy megbízható és kulturált kisautó, jóval olcsóbban. Azonos évjáratban a Suzuki Splash sem drágább, amely lényegesen komolyabb és tágasabb autó.

2005-ben három autómárka lépett piacra közös kisautójával. A PSA Peugeot Citroën és a Toyota együttműködésében készülő miniket a Toyota tervezte és gyártja a csehországi közös üzemben. A PSA többek között a beszerzésből vállalt részt és az évi 300 ezres darabszám két harmad részével biztosította a projekt gazdaságosságát. Az autó neve az I go (megyek) angol kifejezésből származik, a Citroën és a Peugeot esetében a kocsi méretéből adódott a C1 illetve a 107 név.

Karosszéria, belső tér

Hátul nyithatatlan ablakú háromajtós és ötajtós, kitámasztható kopoltyúablakos Toyota Aygókból áll a használtautó-kínálat. A belső tér olcsónak hat, de jópofa, ötletes, egész tágas és a temérdek rakodóhellyel nagyon praktikus. Viszont a csomagtartó neszesszernyi, csupán 139 literes (a háromajtósé 130).

Minimális fogyasztása, megbízhatósága és csekély értékvesztése miatt használt autóként a Toyota Aygo jó választás. De vannak hibái
Töredezetté válik a vészvillogó kapcsolója az évek múlásával

Töredezetté válik a vészvillogó kapcsolója az évek múlásával

A kemény műanyagok könnyen összekarcolódnak, a vészvillogó kapcsolója gyakran márványossá válik és az évek során kiderült, hogy a szélvédőoszlophoz tövéhez túl közel tervezték az ajtóbehúzót. Ettől rövid az erőkar, az ajtók becsapásához sokan megrántják a behúzót, amely a strapától szétesik vagy eltörik. A távirányítós központi záras autókban ez nem gond, de a zárak néha nehezen járnak.

Kidolgozási hiba a beázás. A víz az első ajtóknál juthat be, de nagy eső után nedvesedhet a csomagtartó is. A hátsó lámpák úgyszintén képesek beázni, mert elöregszik alattuk a szigetelés. Ezt a szivacsréteget a lámpát tartó csavarok oldása, a hátsó lámpa leemelése után ki kell venni és a lámpát házilag, ablaktömítővel szigetelni. Ritkán, de rábukkanhatunk korróziós pörsenésre az első ajtókon. Az ablakkeret melletti fémfelületen talán a hegesztési pontok tökéletlen korrózióvédelme miatt jelenhet meg a rozsda.

A tulajdonos véleménye: Kálnoki Kis Attila, Toyota Aygo 1,4 D-4D, 2007, 91 403 km

Munkacélokra, szinte kizárólag Budapesten használom az Aygót, ha szállítok valamit vagy amikor nem motorral járok. 6-8 kilométeres távokat teszek meg vele, ráadásul a budai dombokon átvágva, de fogyasztása így sem megy télen 5,1-5,2, nyáron 4,8-4,9 l/100 km fölé. Tényleg szinte visszaadja az üzemanyagot. Amióta nálam van, nem volt vele különösebb gondom, városi autóként kifejezetten bevált.

Motorok, fogyasztás

Kétféle motorral készültek a hármas ikrek. A háromhengeres, 998 köbcentis benzinest a Toyota adta bele a közösbe, az 1,4 literes, négyhengeres dízelt a francia fél. Mindkettő kitűnő motor a maga nemében, előbbi szelepeit lánc mozgatja, a dízelét 10 évente illetve a használat intenzitásától függően 180 vagy 240 ezer kilométerenként cserélendő vezérműszíj.

Négyhengeres a turbódízel, háromhengeres a benzines szívómotor. Mindkettő jó a maga nemében

Négyhengeres a turbódízel, háromhengeres a benzines szívómotor. Mindkettő jó a maga nemében

Menni jobb érzés a benzinessel. Az 1,4 D-4D 130 Nm nyomatéka hiába jobb a benzines 93 newtonméterénél, csak nagyon szűk tartományban érhető el. Állandóan kapcsolgatni kell a váltót, míg a rugalmas benzinessel a hosszú váltóáttételek ellenére sokkal kellemesebb az élet. Könnyű felpörgésével, 54 helyett 68 lóerős teljesítményével a benzines sokkal energikusabb motor. A dízel nagyjából 3,5-5, a benzines 4-6,5 liter között fogyaszt száz kilométeren.

Karbantartás: nem viszi a pénzt

Háromféle szervizre kell vinni a miniket. Az olajcsere évente vagy 15 ezrenként esedékes. 30 ezer kilométerenként adódik a nagyobb átvizsgálás a pollenszűrő és a fékfolyadék cseréjével, ekkor érdemes a dobfékeket is ellenőriztetni, és ha kell, kitisztíttatni.

3,4 3 méteres hosszával pont akkora, mint a Twingo I. A Renault miniegyterűje jópofább, olcsóbb, tágasabb és jobban variálható, de az Aygo és testvérei jóval megbízhatóbbak

3,4 3 méteres hosszával pont akkora, mint a Twingo I. A Renault miniegyterűje jópofább, olcsóbb, tágasabb és jobban variálható, de az Aygo és testvérei jóval megbízhatóbbak

90 ezer kilométer után érdemes megnézetni a benzinesen szelephézagot, mivel nincs hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés. Ez bő két munkaórányi feladat a vezérlés megbontásával oldható meg és nagyjából 25-30 ezer forintos tétel.  60-120-180 stb. ezer km megtétele után a karbantartás része a gyertyák cseréje is. A hűtőfolyadék csereperiódiusa is ennyi, de csak 150 ezer, majd 210, 270 ezer stb km után van rá szükség.

Megannyi rakodóhely van a belső térben, az iQ utáni legkisebb Toyota olcsónak hat, de nem vészesen primitív

Megannyi rakodóhely van a belső térben, az iQ utáni legkisebb Toyota olcsónak hat, de nem vészesen primitív

Mivel a minik jó része már érintett az idősebb autókra meghirdetett Peugeot Főnix vagy Toyota 4+ szervizprogramban, a karbantartási kiadások – a modell eredendő megbízhatósága mellett – alacsonyak. Aki mezei tulaj és nem a haver szerelő 40-50 százalékos kedvezményével kapja az utángyártott alkatrészt, az a márkaszervizekben alkatrészárban letudhatja a komplett szervizunkákat az autókra.

Szervizmunkák kedvezményes árai, Ft

Kis karbantartás (5W30 motorolaj és olajszűrő cseréje) 18 500
Nagy karbantartás (5W30 motorolaj-, olajszűrő-, levegőszűrő és / vagy pollenszűrő, gyújtógyertyák, fékfolyadék cseréje) 42 400
Első fékbetétek és féktárcsák cseréje 52 500-54 200
Két első lengéscsillapító cseréje 41 500
Hátsó kipufogó dob cseréje 58 200-60 800
Kuplungszett cseréje kézi/ MMT váltó 126 600-128 600/128 500

Márkaszervizben, munkadíjjal, számlára, garanciával, megannyi adóval és közteherrel, légkondis Aygo 1,0i esetén. Forrás: Toyota 4+ szervizprogram.

Hibalehetőségek, benzinesek

Motortól függetlenül az Aygo gyenge pontja a szélvédővel megoldott csomagtérfedél ragasztása. Ha ez elenged, megnő a veszélye annak, hogy az üveg kizuhan az útra, emiatt visszahívás is volt. Az Aygo és testvérei is hozzák a Toyoták megbízhatóságát, nagyon kevés bizonytalan pont van a konstrukcióban. Az egyszerű technika kiemelkedően jól viseli a strapálást. A benzines motorok kiválóak, nemigen lehet bajuk. Néha a vezérműlánc csattoghat a tömpe motorházfedél alatt, de ez sem veszélyes.

Itt is kezd szétválni a behúzófogantyú

Itt is kezd szétválni a behúzófogantyú

Amivel baj volt, az a hűtőközeget eresztő vízpumpa. Szintén visszahívást igényelt az önindító, mert indítózás után nem mindig állt le és vált le a járó motorról. A megoldás a behúzómágnes áramkörébe épített utólagos relé lett. Mivel az autók vagy utólag vagy a gyártáskor megkapták ezt a relét, a használtautó-piac Toyota Aygóit ez nem érinti.

Hibalehetőségek, dízelek

Városi minikben nagyon ritka a dízel, de az 1,4 HDi annyira problémamentes, hogy a kiváló benzines ellenében is megfontolandó alternatíva. Bontósok mesélhetnének arról, mennyire nem keresik hozzá a turbókat a vevők, mert nemcsak a motor összes csapágya tartós, de a befecskendezőrendszer és a feltöltő is. Mivel részecskeszűrő nélküli a dízelmotor, rövid utakon járva sem hígul gázolajjal a motorolaj.

Ronda olajsár jelzi a turbó olajveszteségét. Nem jellemző ez a hiba

Ronda olajsár jelzi a turbó olajveszteségét. Nem jellemző ez a hiba

Az egyszerű, fix lapátgeometriájú és csekély töltőnyomással működő feltöltőnek nincs olajozási gondja, a turbót csak elég barbár használattal lehet kinyírni, ha nagy terhelést követően lecsengési idő és visszahűtés nélkül állítjuk le a motort. Nem tipikus az az olajveszteség a feltöltőnél, amit a cikkben látható autó motorterében találtunk.

Az injektorok legalább 200, jobb esetben 400-500 ezer kilométerig adagolják a gázolajat javítás nélkül. A Peugeot Gablini márkaszervizben hallott tapasztalatok alapján ehhez el kell felejteni a kétes benzinkutakat és 60-ról 40 ezer kilométerre érdemes rövidíteni a gázolajszűrő csereperiódusát. A befecskendező rendszer bőven meghálálja a csekély többletköltséget. Ha mégis mind a négy injektort ki kell cserélni, az legalább 350 ezres, de közel félmilliós kiadás is lehet.

Dízelmotor javítása

Négy injektor kiszerelése kb. 25-35 ezer Ft
Kiszerelt injektorok bevizsgálása 20-40 ezer Ft
Négy befecskendező felújítása 120-200 ezer Ft*
Új komplett injektor 75-100 ezer Ft/db
Bontott turbófeltöltő 35 ezer Ft
Turbófeltöltő felújítása 70-100 ezer Ft
Új KKK turbófeltöltő 130-150 ezer Ft

*Injektor-felújítást rendelve többnyire a bevizsgálás költségét is fedezik ezek az összegek. Forrás: saját gyűjtés márkaszervizekben és dízeles műhelyekben

Városban a benzines 5,5-6, a dízelmotor nem egészen öt litert fogyaszt 100 kilométerre

Városban a benzines 5,5-6, a dízelmotor nem egészen öt litert fogyaszt 100 kilométerre

Használt Toyota Aygo árak

A használtautó-piacon a Toyota Aygók zöme csekély, óra szerint 100 ezer km körüli futásteljesítménnyel keres új gazdát. Az árak 850-900 ezer forintnál kezdődnek, a használtautó-kínálat derékhada az 1,2-1,5 millió forintos kategóriába esik. Egy használt Toyota Aygót megvenni aránytalan kiadás a nagyobb és kényelmesebb FIAT Puntókkal, Opel Corsákkal összevetve, de az autó fenntartási költségei és jó értéktartása ellentételezi a kezdeti invesztíciót.

Utángyártott alkatrészek irányadó árai

Bal első fényszóró 32-56 ezer Ft
Gázolajszűrő 14,5-22 ezer Ft
Első féktárcsa 9,5-31 ezer Ft
Vízpumpa 14-22 000 Ft
Kuplungszett 66-150 ezer Ft

2006-os dízel Toyota Aygo esetén. Forrás: internetes autóalkatrész-áruházak listaárai

Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota 72 Milyen volt a Clióból a középmotoros fenevad és mi köze az autóhoz Laetitia Castának? A Porsche 911 és a Ford Mustang után a Renault Clio történelmét dolgoztuk fel. A cikkért kattintsatok a szövegre!