Használtautó-vásárlás előtt a megfelelő típus kiválasztása eleve nehéz és legtöbb esetben a motorváltozatok között sem könnyű dönteni. Cikkünk mindkét kérdésben segíteni igyekszik.
Kisautó, 300 000 Ft: Suzuki Swift
Kevés pénzért nem tudunk ésszerűbb autót mondani a Suzuki Swift második generációjánál. A Mi Autónk nem komplikálta a motorválasztást: a felhozatal ezres és egy-hármas benzinesekből állt, az 1,6-os csak a lépcsőshátúhoz volt elérhető.
Az egyliteres 53 lóereje városba tökéletesen elég, a kis háromhengeres nyomatéka alul ébred, inkább a hangja szokatlan a négyhengeresekhez szokott fülnek. Erőben sokkal jobban áll a 68 lóerős 1,3-as, nem is beszélve a 16 szelepes, 84 lóerős, csupa tűz motorról, amely azonban többe kerül a 300 ezer forintos limitnél. Ha elmehetünk félmillióig, a 2000-ben bevezetett Wagon R+ megadja a Swift előnyeit, sokkal jobb passzív biztonság mellett. Bár Euro NCAP töréstesztjük nincs, a testvérmodell, az Opel Agila az ADAC nagyon hasonló tesztjén négyből három csillagot ért el.Motorváltozatok átlagfogyasztása*
1,0 6,09 l/100 km
1,3 6,69 l/100 km
1,3 16V 6,13 l/100 km
1,3 GTi (101 LE) 7,60 l/100 km
*Forrás: Spritmonitor.de.
Családi autó 10 év és egymillió Ft alatt: Dacia Logan
Pont a minap írtunk használtautótesztet a Loganról, amely a bevezetése óta eltelt tíz évben nem szerepelt le megbízhatósági szempontból. A derék batár dízelváltozatában nincs kettős tömegű lendkerék, turbója nem változó lapátgeometriájú és a csekély, 68 lóerős teljesítmény is jó ómen az 1,5 dCi élettartamára nézve. Ha mindenképp dízelt akarunk, jó választás lehet a Logan, viszont egy injektorcsere gyorsan elviszi azt a különbséget, amennyivel takarékosabb a benzineseknél.
Az 1,2 16V egészen ritka, a másik három szikragyújtásos motor közül a legjózanabb választásnak a nyolcszelepes, szögegyszerű ezerhatos tűnik. 87 lóereje és kis fordulaton ébredő nyomatéka kellemesebb a 16 szelepes motor karakterisztikájánál. A középső motor többletfogyasztása jelentéktelen az 1,4 litereshez képest, amely a kombiba már gyenge, a hétüléseshez nem is volt rendelhető.
A Logannál nagyon meg kell nézni, hogy mikori kivitel, mert a kezdeti évjáratok vezérműszíját 4 évente/60 ezer kilométerenként kell cserélni. Sokat autózóknak érdemes olyan motorváltozatot választani, amelyen a vezérműszettet 4 év/90 000 illetve 6 év/120 ezer km után szükséges cserélni. A vezérműszett cseréje nagyjából 110 000 forintba kerül márkaszervizben az 1,6 8V esetében. A csereperiódusról az autó dokumentációja vagy egy márkaszerviz ad felvilágosítást az alvázszám alapján.
Motorváltozatok átlagfogyasztása
1,4 8V 75 LE 7,26 l/100 km
1,6 8V 7,82 l/100 km
1,6 16V 7,67 l/100 km
1,5 dCi 5,30 l/100 km
Családi autó egymillió Ft körül – Ford Mondeo II
Második generációs Mondeóból nagyon sok a hervasztó állapotban vevőre váró dízel, motorjában legalább 300-400 ezer kilométerrel. Ezért itt a benzinesek közül kerestük a legvonzóbb motorváltozatot a tágas, kényelmes, többnyire jól felszerelt és kvalitásaihoz képest meglepően olcsó típushoz.
A háromféle hathengeres fogyasztása városban jóval magasabb, így kiesnek. A négyhengeresek közül a kétféle 1,8-as között nincs nagy eltérés, de a 125 lóerős (forgalmijában 92 kW szerepel) kellemesebb motor a 110 lóerősnél. Átlagfogyasztásuk 8,2 illetve 8,4 l/100 kilométer. A kétliteres benzines átlaga 8,9 liter. Annak, aki városban jár, a fogyasztáskülönbség okán valamelyik 1,8-as a jobb választás. Országútra és autópályára a nyomatékosabb, előzni biztonságosabban tudó kétliteres benzinessel vennénk Mondeót.
Motorváltozatok átlagfogyasztása
1,8 (110 LE) 8,19 l/100 km
1,8 (125 LE) 8,43 l/100 km
2,0 (145 LE) 8,94 l/100 km
Kompakt autó 1-1,5 millió forintért – Toyota Corolla E12
Aki csalódik valamelyik autómárkában, nem ritkán egy Toyotával vigasztalódik. A Toyoták – a GT86-ot és a mindenkori Land Cruisert leszámítva – nem tartoznak az adott kor és kategória legjobb autói közé, viszont átlagos színvonaluk mellé átlagon felüli megbízhatóságot kínálnak.
Az E12-es Corolla gyakorlatilag ideális használt autó. A márkaszervizek a rendszeres karbantartásokra igen kedvező árú csomagokat kínálnak. Széles a választék, a ferdehátú mellett van belőle limuzin, kombi és egyterű is. Motorkínálatában ott a tigrispiton, 192 lóerős TS és a hétköznapi igényeknek jól megfelelő többi motor. Az E12-es Corolla alapjában véve rendkívül üzembiztos autó (a Denso-befecskendező rendszeres dízeleket leszámítva, de a Bosch-szettel a dízelek is jobbak).
Párbajunkban az 1,4 VVT-i és az 1,6 literes VVT-i vív meg egymással, elvileg szinte azonos fogyasztással. Az öblösebb motorral a Corolla igen jól megy, sokkal élénkebb az 1,4-esnél, ám városi fogyasztása eléri a 9-10 litert, ami elég szomorú egy japán autótól. Ezért inkább az 1,4 literes benzinest vennénk, amely városban beéri 8 literrel 100 kilométeren. Mindkét modell sajátja az autópályára túl rövid, magas zajszintet eredményező áttétel ötödik fokozatban.
Motorváltozatok átlagfogyasztása
1,4 VVT-i (97 LE) 7,13 l/100 km
1,6 VVTi (110 LE) 7,46 l/100 km
Családi autó 1,5-2,5 millió forintért – Škoda Octavia II
Népszerű és jó értéktartású autó a Škoda Octavia II, amelyre a forint gyengesége miatt exportcikként is megugrott a kereslet: Szlovákiából is jönnek érte Magyarországra. Itt az 1,9 és a 2,0 literes PD TDI a két ellenfél. Ezúttal a fogyasztásnak nincs is szerepe, mert az 1896 köbcentis motor tartósabb, strapabíróbb és sokkal kevesebb baja lehet, mint a 2005 utáni Passatok hírét is nagyban rontó 2,0 TDI-nek. De a teljesség kedvéért álljon itt fogyasztásuk is:
Motorváltozatok átlagfogyasztása
1,9 PD TDI (105 LE) 5,97 l/100 km
2,0 PD TDI (140 LE) 6,28 l/100 km
G Astra, Focus, Octavia, Lacetti
Akit más párosok érdekelnek, korábbi cikkünkben megtalálja ajánlásukat a Chevrolet Lacetti, az Opel Astra G, a Ford Focus I és a Škoda Octavia I kapcsán, minden esetben az 1,4 és az 1,6 literes benzines motor összevetésével.