Röviden – Használt Honda Concerto, 1989-1994 | |
---|---|
Mi ez? | Angliában gyártott kompakt autó, öt ajtóval és a 4. generációs Civic hajtásláncával. |
Mennyibe kerül? | 300 ezer forint körüli áron kaphatók, de nagyon kevés akad belőlük. |
Melyik motor jó bele? | Mindhárom benzines remekmű volt a maga korában, a két 1,6-os még jobb, mert erősebbek. |
Mi van helyette? | Ennyi pénzért ilyen igényes technikával és hasonlóan praktikus kasztnival szinte semmi. Esetleg korabeli Corolla, bajuszlámpás Mitsubishi Lancer és a testvérmodell, a Rover 216. (Figyelem, a 214 motorja Rover-eredetű!) |
Nem túl eredeti megállapítás, hogy a japán autók általában megbízhatóak és ahhoz sem kell a Deep Blue, hogy egy benzin-gázas autó gazdaságosságát igazoljuk. A most nagyjából 241-255 Ft/liter közötti autógázár legalábbis érdekessé teszi a japán márkák és az LPG-s használt autók metsző halmazát.
Rezsicsökkentés: japán, LPG-vel
Itt nem kell számolgatni, hogy a gázszett beépítése 27 vagy 39 ezer kilométer megtételével hozza-e be az árát, mert már ott van az autóban. De hogy bírja egy öreg rizsrakéta az autógázüzemet, mire kell ügyelni, hogy jól működjön?
Cikkünkhöz egy 1994-es, benzin-gázas Honda Concertót próbáltunk ki, 185 000 kilométerrel. A Concerto igen ritka darab, de népszerűtlensége aligha múlik az autó kvalitásain. Technikáját megkapta a Rover 200-as széria, amellyel közös gyárban készült Angliában, legalábbis Európa számára. A Japánban gyártott Concertókkal szemben a britek futóműve nem kettős keresztlengőkaros, hanem egyszerűbb felépítésű, MacPherson rugóstaggal. A Concertóba az 1,6-os motorokhoz hátra is tárcsafék járt.Karosszéria
Kívül a hólyagosodó első sárvédőívet leszámítva sehol nem találtam rozsdásodást. A két hátsó kerékjárati perem néhány éve megejtett lakatolása után a karosszéria jó állapotú. A fényezés nem fakult ki, pedig a piros különösen hajlamos mattulásra. Belül a tetőkárpit elengedett ragasztása az egyetlen kifogás az autóval szemben. A Concertóból nem voltak mezítlábas alapmodellek, a cikkhez fotózott autó összes extrája működik a négy elektromos ablakemelőtől a légkondicionálón át a motoros nyitású napfénytetőig.
LPG-s autók – Mit adnak olcsón?
350 ezer forintig néztük meg a Használtautó.hu adatbázisában, mit adnak vizsgával és gázüzemmel. Árban nem, állapotban viszont hatalmasak az eltérések. Kitartónak kell lenni, a leendő kocsink árának igen jelentős szeletét elautózhatjuk, mire meglesz a kiválasztott.
Bármit is vennénk, nézzük meg a papírokban, mennyi van hátra a tartály hatósági nyomásbiztonsági vizsgájának érvényességéből! Az engedély tízéves használatra szól, amit a tartály kiszerelése (kb. 10-25 e Ft) és nyomásbiztonsági szemléje után öt évvel meg lehet hosszabbítani. Száz tartályból nagyjából egyet nem enged visszatenni a hatóság.
Papírok és amit még át kell nézni: gázüzemű használt autó vásárlásához itt adunk megfontolandó tanácsokat.
100-150 ezer forint körül a hirdetésekben különböző korú és állapotú Ladákból áll a derékhad. A Samara modernebb és jóval kevesebbet fogyaszt, alkatrészárai ennek is nagyon kedvezőek, mégsem adnak többet értük, mint Togliatti hátsókerék-hajtású nagyságaiért. Nem ritka, hogy csak gázzal működik az autó, benzinnel már nem, de az ellenkezőjére is akad példa. A többség csak arra költ, amivel az autó mozgásban tartható.
150 ezer forinttól felfelé egyre több nyugati autó vegyül az AvtoVAZ termékei közé, elaggott Opelek, Volkswagenek, többnyire kettes Golfok.
Valahol itt bukkannak fel a FIAT Tipók és Temprák. A 200-250 ezres sávban figyelemre érdemes az 1992-es modellfrissítés utáni Ford Escort, pláne az 1995 utáni változat, amelyért 300-350 ezer forintot sem sajnálnánk korrekt állapot esetén.
250 és 300 ezer forint között a felhozatal Škoda Feliciákkal és Suzuki Swiftekkel dúsul, jönnek a legolcsóbb, LPG-re átalakított W124-es Mercedesek. Negyedmillió körül nagy fogás lehet egy rendes A Vectra, amelyből az 1,6-os igen takarékos, az 1,8-as helyett viszont inkább a nyomatékos kétliterest vennék.
Motorok
A hajtáslánc a negyedik generációs Civicből származik. Az 1,5 literes négyhengeres 90, az erősebbik 1,6-os 124, a piros autó ezerhatos benzinese 112 lóerős. A Wikipédia szerint más piacokon létezett 1,4-es, lépcsőshátú és még a Peugeot-tól vásárolt turbódízel Concerto is.
Átlagfogyasztás
1,5 90 LE 8,16 l/100 km
1,6 112 LE 8,40 l/100 km
1,6 122 LE 8,81 l/100 km
Forrás: Spritmonitor.de
Milyen vezetni?
Épphogy megpörgeti az önindító, a motor máris forog és gyorsan bemelegszik. Veszett jól pörög, a fordulatszámmérő hamar 6700-nál jár, ami még nem a leszabályozás. A kilyukadófélben lévő kipufogótól a hangja is szép érces. Nem kérdés, hogy négyhengeres szívó benzinmotorban a Honda messze-messze megelőzte a korát. A váltó ma is precíz, az üléshelyzet hibátlan. A nehezen járó kuplung hamarosan cserére érik, de ilyen olcsó és ésszerű autóban sosem reméltem hasonló vezetési élményt.
Jellemző hibák
A Concertónak nagyon kevés tipikus hibája van. Az egyik a hátsó sárvédők korróziója, mert a gyárilag beszerelt műanyag doblemezvédő perem mentén összegyűlik a víz és a sár.
Említésre méltó a gyújtáselektronika érzékenysége, a legtöbb most futó autó túl van minimum egy gyújtórendszer-felújításon vagy az egység komplett cseréjén. Az elosztó és a trafó egy egységben van a vezérműtengely végén, nagy hőigénybevételnek kitéve. Ebben az autóban a forgórész csapágyait, a trafót, az elosztófedelet, a rotort és a gyújtásvezérlő elektronikus modult cserélték 35 000 forintos költséggel. A motorok hajlamosak enyhe olajfogyasztásra, de 20-25 éves autóknál ez nem lehet váratlan.
Árak: 200 ezer forinttól felfelé
Nehéz irányárakat mondani, mert alig van adat, amire hagyatkozhatunk. A Concerto nagyon ritka autó, pedig ötajtós Civic híján kulcsfontosságú szerepe volt a korabeli kínálatban. Nagyjából 250-350 ezer forintos összegekre számítsunk, valós 120 000 kilométerrel ez az autó 400 ezer forintért cserélt gazdát 2012-ben.
Gázüzem, hosszabb távon
Az autót előző tulajdonosa átalakíttatta át LPG-üzeműre, tőle került harmadik gazdájához, aki eddig 65 000 kilométert tett meg vele. Az illető az autógázzal foglalkozó Eco-Jet Kft. ügyvezetője, aki aligha vett volna magának japán autót, ha nem bírnák a gázt.
De bírják. A műhelyben épp egy Suzuki Baleno 1,8 tulajdonosával futok össze, aki most a felesége 1,6-os Octavia I-esét hozta karbantartásra. A Baleno 350 ezer kilométeren van túl autógázzal (előtte még 130 ezret ment benzinnel), és kutya baja.
Korosabb japán autók a többnyire fém, így a műanyagnál masszívabb szívócső miatt még a keverőfejes megoldásokat is jól viselik. A karburátoros vagy nem elektronikus befecskendezésű motorokhoz (K-Jetronic) kitalált keverőfejes rendszerben előfordulhat ugyanis, hogy gyújtáskimaradáskor visszarobban a szívócsatornába az elégetlen üzemanyag, amitől a műanyag szívócső széthasadhat, míg a fém ezt elbírja. Gyakorlatilag az elmúlt 20-25 évben gyártott nyugati autókban ez már nem téma, mert benzinnel és gázzal is elektronikus (központi vagy hengerenkénti) befecskendezéssel működnek, tehát a műanyag szívócső is megfelelő.
Az LPG (autógáz) üzemű autók karbantartási költségei, Ft* | |
---|---|
Folyadékfázisú gáz-szűrő és légnemű gáz-szűrő cseréje (20e km után) | 12 000 |
Folyékonygáz-szűrő és légnemű szűrő cseréje (20e km után, számítógépes motordiagnosztikával)
Lejárt gáztartály pótlása (10+5 év után) Tartálycsere szerelési munkadíja (ugyanennyi az első 10 év utáni nyomáspróbához szükséges kiszerelésnél is) |
17 000
20-45 000 10-25 000 |
Reduktorfelújítás (kb. 120-150 e km után): rejtett labirintjáratok tisztítása, tömítőgumik, belső membránok cseréje, számítógépes beszabályozással | 17 000 |
Vizsgáztatás előtt gázbiztonsági szemle Szelephézag-ellenőrzés** |
5000 típusfüggő |
Injektorcsere (kb. 100-200e km után)
Befecskendezők cseréje 4 db-os injektortömb esetén |
10-20e /db 55-65 000 |
Bruttó forint ügyfélárak. Forrás: Ecojet.hu |
*Szekvenciális gázbefecskendező-rendszerrel szerelt, négyhengeres motor esetén
**A szelepek károsodását rendszeres szelephézag-ellenőrzéssel és a gyárinál 0,05 milliméterrel nagyobb hézag beállításával érdemes megelőzni
Szelephézag: legyen nagyobb!
Ami elengedhetetlen, az a szelephézag rendszeres ellenőrzése, szükség szerinti korrigálása, mert gázüzemben magasabb az égési hőmérséklet és nagyobb az alkatrészek hőtágulása. Pont ezért autópályán döngetve, hegyvidéken utánfutót húzva én visszakapcsolnék benzinre, amíg a motor kiugró terhelést kap.
A szívó- és a kipufogó szelepek szelephézagát is érdemes a gyárinál valamivel nagyobb értékre állítani. A bővebb szelephézag a többnyire lapkás szelepállítású japánoknál egyszerűen megoldható. A szelepállítást mindig hideg motoron kell végezni!
Gyertyahézag és kipufogó
0,05 millimétert érdemes növelni a hézagon. Ennél a Concertónál például a gyárilag előírt tartomány a kipufogószelepnél 0,22-0,27 mm, míg LPG-vel legyen 0,30 milliméter. Még egy tipp a szakembertől: nem kell megvenni a gázüzemhez kifejlesztett gyújtógyertyát, de a gyertyahézagot javasolt a gyári értéknél 0,1 mm-rel kisebbre állítani, még új gyertyánál is. (A testelektródát kell a középső elektródához közelebb hajlítani.)
Gázzal járva több a pára a kipufogógázban, amitől a főként városban használt autókban hamarabb kilyukad a hátsó kipufogódob. Cseréjekor érdemes rozsdamentest venni vagy megbarátkozni az 5-6 helyett nagyjából 4-5 éves élettartammal. Bár autógázzal közlekedve az olaj elhasználódása valóban lassul, inkább tartanánk a benzinüzemre szabott olajcsere-ciklusokat, hadd legyen jobb dolga a motornak.
Megéri az LPG
A gázrendszer plusz karbantartást és némi többletkiadást igényel a csekély üzemanyagköltség fejében. Kétévente a vizsga előtt egy 5000 forintos nyomásbiztonsági szemlét és 10-15 év után tartálycserét illetve nyomáspróbát. ld. a költségtáblázatban. Hosszú távú használat esetén azt mondhatjuk, hogy az üzemanyagon megspórolt minden 125 000 forintból körülbelül 110 000 Ft marad zsebben.
Papírok és amit még át kell nézni: gázüzemű használt autó vásárlásához itt adunk megfontolandó tanácsokat.