Röviden – 7. generációs Honda Civic használtan | |
---|---|
Mi ez? | 2001-2006 közötti kompakt autó három- és ötajtós ferdehátú illetve négyajtós lépcsőshátú karosszériával. Átdolgozás: 2003 végén. |
Mennyibe kerül? | Zömében 700 ezer és 1,5 millió Ft között szóródnak az árak. |
Melyik motor jó bele? | Benzinesből mindegyik, főleg az 1,6-os. A dízelt elkerülnénk, a hibrid viszont nagyon megbízható. |
Mi van helyette? | Ennyire nagy és praktikus belső térrel szinte semmi. Megbízhatósági alapon benzines Opel Astra H vagy a korabeli, E12-es Toyota Corolla és a Mazda3 előtti 323-as. |
Amikor a Honda bemutatta az egyterűsített kompakt autót, a „hétgenes” Civicet látva a rajongótábor felhördült. A kecses modellt egy merőben praktikus autó váltotta le, fakó dizájnnal és tágas, nagyon átgondolt belső térrel. Létezett kupéváltozat, amelynek azonban a Honda Civic használtautó-kínálatban nincs jelentősége, hazánkban nem is forgalmazták. A ferdehátú viszont nagyon is érdemes a figyelemre használtan. Cikkünkben az eltérő motorkínálatú, főleg az Egyesült Államok és Ázsia igényeinek megfelelő limuzinnal és az egyszer már megénekelt hibridverzióval most nem foglalkozunk.
Karosszéria
Japánosan vékony a fényezés, a felső réteg könnyen karcolódik. A magasított kompakt autók divatjára a Honda nagyon korán ráérzett. A 2001-es 307-tel és a 2003-as Golf V-tel a kategória két meghatározó autója is ebbe az irányba mozdult, az ötajtós FIAT Stilo is hasonló koncepciót követett a háromajtósnál hét centivel magasabb karosszériájával.
Beleakadni optikailag megfiatalított, a modellfrissítés utáni autók fényszóróival és indexes tükrével feldobott autókba. Ezeket a kocsikat vagy a pirosra hagyott hátsó lámpáról vagy az oldalsó irányjelzőről lehet kiszúrni, mert annak eltüntetésével ritkán foglalkoznak a fiatalítók. A szerényebb verziók gyorsan megszépíthetők a Civic Type R, azaz a CTR kiegészítőivel. Egyedül a nagy hátsó szárny felhelyezése macerás.
A csomagtérajtóra kerékpártartót felszerelve ügyeljünk rá, hogy bekapcsolt első ablaktörlővel rükvercet kapcsolva automatikusan törölni kezd a hátsó is, így letörhet a lapát, ha nem szedjük le a bringák felrakásakor. A tetőre nagyobb macera feltenni a cangákat, de ott ezt megússzuk.
Biztonság, utastér
A Civic kimagaslóan jó eredményt ért el az Euro NCAP törésteszt gyalogosvédelmi értékelésében és az utasokat is remekül védi. Karosszériája szilárd, az oldalütközésre maximális pontszámot kapott.
Belül rengeteg a hely és hátul sík a padló, mert az üzemanyagtartály körülöleli a kipufogódobot és a futómű elemeit. Középső alagút nincs, a háromajtósban is jól elférni hátul. Szokatlan az egyterűsen magasra helyezett váltókar, de ez inkább jó ötlet, mert jól kézre esik. A háromajtósban sajnos a hátsó ablakok nem nyithatók. Rakodóhely viszont van bőven.
Nem túl szépek, de tartósak a műanyagok. Ami hamar öregszik, az a kormány és a váltókar borítása. 120-150 000 km erősen meglátszik a kormányon, de ezt újra lehet bőröztetni 15 ezer Ft körül.
Zavaró, hogy a háromajtósban az első ülések nem találnak vissza a helyükre beszállás után. Talán a sok állítgatástól, de az ülések hajlamosak lötyögni, főleg a háttámla holtjátéka nőhet meg. Sokszor tapasztalni, hogy az öv lassan vagy nem tekeredik vissza és elromolhat a fényszórómagasság állítómotorja.
Futómű
A futómű sportos, kanyarban a Civic egészen kiváló, viszont az úthibák meggyötrik. Az autó fordulóköre méltatlanul nagy egy ekkora kocsitól. A futóműbe nem kell évente tízezreket beletámasztani, hogy működjön, de a pontos beállításra érzékeny lehet.
Motorválaszték, fogyasztás
Senkit nem beszélnénk le a 90 lóerős benzinesről. Ha nem is megy jól, de normálisan viszi az autót és városban az 1,4i eszik a legkevesebbet a motorpalettáról (persze a hibridváltozat után). Kell a fordulat az 1,6-os, 110 lóerősnek is, amely kihúzatva és autópályán zajos és bővérű motor, kedvező fogyasztással.
Kétféle kétliteres szerepelt a kínálatban. A 2003 végén jelent meg a 160 lóerős kétliteres VSA az ötajtóshoz, hogy betöltse a 110 lóerős 1,6 és a 200 lóerős Type R közötti rést. A 160 lóerős K20A3 csak az ötajtósban volt, a sportosabb háromajtósban a Type R kapta a kétezres motort, de annak csúcsváltozatát. A K20A2 kódú négyhengeres igazi tigris, ereje és felpörgése azonnali függőséget okoz. Ráadásul megbízható és tartós motor, a világszép CRX tulaja már 280 ezer kilométeren van túl vele minden gond nélkül.
Motorváltozat |
Teljesítmény | Menetteljesítmények | Fogyasztás* |
1,4 benzines | 90 LE/130 Nm | 177 km/ó, 11,8 s 0-100 km/h | 7,03 l/100 km |
1,6 benzines | 110 LE/152 Nm | 187 km/ó, 9,9 s 0-100 km/h | 7,32 l/100 km |
2,0 benzines | 160 LE/179 Nm | 208 km/ó, 8,5 s 0-100 km/h | 7,94 l/100 km |
2,0 benzines Type R | 200 LE/196 Nm | 235 km/ó, 6,6 s 0-100 km/h | 9,36 l/100 km |
1,7 CTDi dízel | 101 LE/220 Nm | 182 km/ó, 11,4 s 0-100 km/h | 5,82 l/100 km |
1,3 IMA Hybrid | 90 LE/156 Nm | 177 km/ó, 12,8 s 0-100 km/h | 5,61 l/100 km |
*Forrás: Spritmonitor.de
Sok baja lehet a dízelnek
Saját dízel híján a Honda egy Isuzu-eredetű, de hondás megoldásokat is tartalmazó turbódízellel bővítette a kínálatot, amelyről itt olvashattok tesztet. A legelső, 1,7 literes dízel Civic megvásárlását használtan nem ajánlanánk. Az üzemanyag-ellátásával elég sokszor volt baj. Eltömődhet a gázolajszűrő, így kevés üzemanyag jut át, de ez csak akkor derül ki, amikor erősen gyorsítanánk és a motor befullad vagy le is áll.
Ismétlődően jelentkeztek turbóhibák, elég sok turbónyomás-érzékelőt is cserélnie kellett a szervizeknek. Gyenge pont a főtengelyjeladó is továbbá a turbócső lecsúszása, de utóbbi könnyen orvosolható.
Hibalehetőségek, benzinesek
Igen megbízható és jó minőségű autó a hetedik Civic. Nógrádi Attila, az Origo autós rovatának főszerkesztője sem véletlenül vett 1,6-os Civicet családi autónak. A típus kevés hibája közül főleg az 1,4-es benzinest sújtja a váltó nyelestengelyének csapágygondja. Az alulméretezett alkatrészt cserélni kell, ami az új csapágygarnitúrával megoldódik, nagyjából 65-70 ezer forintos költséggel.
Ha nem működik a légkondicionáló, a tömítetlen klímahűtő lehet a ludas. Ez súlyos probléma, a katalizátor leeső hővédő lemeze nem olyan vészes. Néha nyikorgás jön a pedálok felől és baj lehet a központi zár motorjával, amit bontottal lehet pótolni, 10-15 ezer Ft közötti összegért. Ezzel nagyjából ki is merültek a gyakoribb hibalehetőségek, de érdemes utánaolvasni a típusnak a Honda fórum szerviztopicjában. A hondás közösség tagjaitól az is megtudható, hogy az ablakmosó spriccnit a 2002 utáni Jazzére szokás lecserélni mert az nemcsak felpisil 2+1 vízsugarat, hanem szépen porlasztja a vizet a szélvédőre.
Alkatrészárak
Első fényszóró (új): 25 000 Ft/db
Hátsó kipufogódob (bontott): 13 000 Ft
Központi zár-motor (bontott): 13 000 Ft
Váltó nyelestengelycsapágyak (új): 25 000 Ft (két db gyári csapágy+beszerelés munkadíja, mintegy 40 000 Ft)
Első féktárcsa (új): 10 000 Ft/db
Forrás: csepeli Honda-bontó
Használt Honda Civic árak
Honda Civicből a használtautó-kínálat nem különösebben nagy, ráadásul a kereslet is élénk irántuk. 700 ezer forinttól hirdetik a legolcsóbbakat, 900 ezres kerettel kényelmesen kijön az autó és a vétel után adódó összes szervizmunka (pl. vezérműszíjcsere, olajcsere, fékfolyadék és hűtőfolyadék cseréje).
Érdemes a 2004-es modellévre időzített átdolgozás utáni autókat keresni. Itt nem csupán ráncfelvarrás történt, több mint 5000 ponton módosult az autó. A modellfrissítés utáni darabok ára ritkán megy egymillió Ft alá és ritkán lépi túl a másfélmilliót.
Nagyon jól tartják értéküket a hibridek, amelyekre legalább 1,5 milliós kerettel álljunk neki vadászni. Külön kaszt a Type R, amely kultikus autó. Sokan utaznak rá és nem sok bukkan fel belőle. Érdemes kivárni, mert egy szép állapotú minden pénzt megér, de 1,8-2,3 millió forintot feltétlenül.