Röviden – Használt BMW 7-es E65/E66
Mi ez? 2001 és 2008 között gyártott luxuslimuzin, alap vagy nyújtott tengelytávval, a világ első hatfokozatú automata váltójával. Itt jelent meg az iDrive fémpogácsája és menürendszere.
Mennyibe kerül? 1,8 milliótól is találni már 7-est, ötmillió fölé ritkán mennek az árak.
Melyik motor jó bele? Fenntartási költségei alapján gyakorlatilag a 730d az egyetlen jó megoldás.
Mi van helyette? 1998-2005 közötti W220-as Mercedes-Benz S-osztály, kisebb rizikóval és bénább stílusban Lexus LS 430. A BMW-nél maradva 2003-2010 közötti E60/61-es 5-ös.

Kétmillió forintból újonnan légkondi nélküli Dacia Logant és Sanderót kapni, négymillióból pont kijön egy Mitsubishi Lancer 1,6, esetleg benzines Suzuki SX4 S-Cross, ötmillióból dízel Focust vagy Octaviát vehetünk, ha minél ésszerűbb autót kell választani.

Újat vagy luxusautót használtan?

De ugyanezt a pénzt elverhetjük egy álomautóra is. A 2001 és 2008 között gyártott E65-E66 árai csábítóak, ezért foglalkozunk a 7-es BMW-vel e heti használtautó-bemutatónkban. A fotózáshoz elkért 730d szinte makulátlan.

Széles a választék a 7-esből. Kétmillió alatt kelnek el a legolcsóbbak, de azok nem hasonlítanak erre az autóra. Érdemes többet kiadni egy jó állapotú autóért

Három kopott kapcsoló jelzi csak, hogy az autó nem új. 220 000 km után ez nem kis eredmény

Három kopott kapcsoló jelzi csak, hogy az autó nem új. 220 000 km után ez nem kis eredmény

A 2005. augusztusi autóban összesen három kopott belső téri kapcsoló és az ellopott parkolóradar-érzékelők jelzik, hogy nem új. Menet közben sem romlik az összkép, a váltó lágyan kapcsol, a futómű halk, az autó csodásan fut. A motor finoman surrog és bődületes erővel húz.

Ahhoz persze, hogy egy közel tízéves autó ilyen állapotban maradjon, nem elég óvni, költeni is kell rá rendesen. A két aktívszenes pollenszűrő ára önmagában 50 000 Ft, amit egy évben akár kétszer is cserélni kell. Az a baj, hogy közel sem ebből az állapotból kell kiindulni a használtautó-piacon kapható 7-es BMW-k többségénél. A típus sokféle, részben drágán javítható hibát produkálhat.

A tulajdonos véleménye: Nagy Krisztián, BMW E65 730d, 2005, 220 000 km

Belgiumban találtam az autót, évekkel ezelőtt. Egy igen tehetős családban a feleség járt vele, de átült egy Porsche Cayenne-be és megváltak tőle 22 000 euróért (mai árfolyamon 6,8 millió Ft. A szerk.). Eddig 100 000 kilométert mentem vele, a pontosan mérő fedélzeti számítógép szerint 8,7 l/100 km az átlagfogyasztása.

Szomorú, hogy itthon ellopják a parkolóradar érzékelőit és a tükörlapokat, az én autómat is megfosztották már tőlük. Mindkettőt sokba kerül pótolni. A gyári elektrokróm tükörlap ára 115 000 Ft és bizony meg kellett vennem, mert amit egy tükörpótló kisiparos belevágott, az színben és kicsinyítésben sem passzolt a belsőhöz, ráadásul nem sötétedett el vakító fényre. A turbófeltöltő nem az eredeti és a szívósort is cserélni kellett a lapáttengely ismert hibája miatt. Ezzel együtt a 7-es megbízhatóságával elégedett vagyok. Az automatikus váltónak semmi baja, az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók is hibátlanok. De aki E65-ös BMW-t vesz, annak legyen félmillió forintja a fiókban, hátha történik valami az autóval.

A belső térben az ülésfoglaltság érzékelője és az övfeszítő csaphat vaklármát. Sokszor csak a csatlakozóik csúsznak szét az ülés alatt, igazából semmi bajuk. Egy ennyire összetett autóban sokféle hiba adódhat, például az elektromos ülésállítás adhatja meg magát. Kellemetlen jelenség a nyikorgó szellőzőventilátor. A tengelye kikopik és ettől ad idegesítő hangot. Éles kanyar után elhallgat, aztán újrakezdi, de erősebb befúvásnál eltűnik a hangja. Ha az ablakemelő rémes hangokat ad, mintha az üveg mozgása közben követ darálnánk, akkor a bovden akadhatott ki a rögzítéséből és azt nyiszatolja az üveg.

Barbár módon lopják a BMW-k parkolószenzorait. Könnyen kitéphetők a lökhárítóból, ennek az autónak a tulaja sem pótolta őket. A képen egy modellfrissítés előtti változat, sajátos esztétikájával

Barbár módon lopják a BMW-k parkolószenzorait. Könnyen kitéphetők a lökhárítóból, ennek az autónak a tulaja sem pótolta őket. A képen egy modellfrissítés előtti változat, sajátos esztétikájával

Az üresen 1935 kilogrammos 735i (272 LE, 360 Nm) menetteljesítményeiből érezhetően hiányzik az a meggyőző fölény, ami a nagyobbik V8-as benzines sajátja. A 745i (333 LE, 450 Nm) bivalyerős, de sok baja lehet. A V12-es 760i-ben a hengerfej érzékeny, tehát ha már benzines, akkor a 2005-ös modellfrissítéssel kihozott 750i.

Bajok a V8-as benzinesekkel

Az N62 kódú V8-as benzinesekkel gyakran lehet probléma, főleg a korai évjáratokban, a szelepszárszimmeringekkel. Ettől megugrik az olajfogyasztás és a motor csúnyán füstöl. A próbaúton nagy terheléssel (hegynek fel vagy kézzel visszakapcsolva és padlógázzal) ellenőrizzük. Ha nagy füst jön a kipufogóból, akkor ez lehet a diagnózis.

Amíg hideg a motor, a műszerek belső felülete is narancssárga

Amíg hideg a motor, a műszerek belső felülete is narancssárga

Komoly gond a 745i hengerfejbaja is, a hengerfejben lévő vízcső hibája. Ez a nyűg olyan elterjedt, hogy a Google felajánlja keresésnek „weep hole 745” kifejezést. Részletek itt, angolul tudóknak. Hűtőtömítővel kár is próbálkozni, ezt rendesen meg kell csináltatni a motor szétszedésével, ami persze nem olcsó. Nem a vízcső drága, hanem a munkaidő-ráfordítás kiugró.

Költeni kell a váltóra

A fenntartási költségek így is, úgy is magasak, de az egyes motorváltozatok között nagyok a különbségek. Például 348 mm átmérőjű féktárcsa való a hathengeres dízelre és 374-es a dupla ennyi hengeres benzinesre. A V8-as dízel a plusz két porlasztócsúcs és az egy helyett két turbófeltöltő miatt több kiadást tartogat, mint a 730d. Mivel a kisebb motor ereje és kényelme szintén imponáló, de nem 600/750, hanem évjárattól függően 500/520 Nm nyomatékkal terheli az automatikus váltót, inkább a 730d-t választanánk.

A ZF sebességváltó bírja, ameddig bírja, főleg a dízelek nyomatéka veszi igénybe. Egy igényes felújítás tokkal-vonóval elvisz 450 000 forintot

A ZF sebességváltó bírja, ameddig bírja, főleg a dízelek nyomatéka veszi igénybe. Egy igényes felújítás tokkal-vonóval elvisz 450 000 forintot

Ne higgyük el, hogy az automatikus váltók nem igényelnek olajcserét. Idővel így is elromlanak, a váltófelújítás kitűnő minőségben fél év garanciával elvisz 450 000 forintot. A sokkal kényelmetlenebb kézi váltóra majdnem ugyanezt ráköltenénk, a kinyomócsapágy (60-80 000 Ft), a kettős tömegű lendkerék és a kuplungtárcsa sem olcsó.

Hibalehetőségek, dízel

Rendes gázolajjal járva az injektorok kibírnak akár 400 ezer kilométert, nem ez a gond a dízelekkel. Hanem a szívósor. 150-200 000 km alatt szinte biztosan elkopik a hat pillangószelep tengelye, majd ezeket beszívja a motor és a fém alkatrész tönkreteszi a hengert és a szelepeket. A szívósort időben, előre kell kicseréltetni 150 000 kilométerenként, ami nagyjából 175 000 forintos tétel.

Ez egy E65-ös 7-es. Az E66 a 14 centivel megnyújtott tengelytávú verziók kódjele

Ez egy E65-ös 7-es. Az E66 a 14 centivel megnyújtott tengelytávú verziók kódjele

A kopott szívósort fel lehet ismerni az olajszivárgásról. Ha a motor menetirány szerinti bal oldalán olajnyomokat látunk, akkor a szívósort ellenőrizni kell. Az olaj ugyanis a pillangószelepek megkopott tengelye mellett jut ki. Sajnos a kenőanyag az izzítórendszer elhelyezése miatt az izzítás elektronikába folyik bele, amitől az elektronika tönkremegy. Az új 50 000 Ft, a bontott kijön a feléből.

Problémás a termosztát és az EGR termosztát is. Ha nyitva marad, nem éri el a motor az üzemi hőmérsékletet és a részecskeszűrő (DPF) képtelen tisztára égetni magát. A rendszer regenerálás híján gyorsan gajra megy.

Ebben az autóban 160 ezer kilométernél kellett vegyszerrel kimosni a részecskeszűrőt, ami kijött 60 ezer forint alatt, míg az új 400 ezres tétel lett volna. A dízelmotorok nem bírják a városi használatot, a rövid utak működő termosztáttal is megölik a DPF-et.

Olajcsere: nem elég 30 ezrenként

Elvileg 30 000 kilométerről kezdi a számítógép visszaszámolni az olajcserét, de aki jót akar, a műszerfali kiírástól függetlenül cseréljen olajat 15 000 kilométerenként, mind a dízel, mind a benzines motorokban! Nagyon sok baj forrása a túlhasznált, elöregedett olaj.

A V8-as benzinesek átlaga 13 l/100 km. A hathengeres dízelek eljárnak 8,9 literrel a nyolchengeres 740d és a 745d átlaga 11 liter a Spritmonitor.de adatai szerint

A V8-as benzinesek átlaga 13 l/100 km. A hathengeres dízelek eljárnak 8,9 literrel a nyolchengeres 740d és a 745d átlaga 11 liter a Spritmonitor.de adatai szerint

Több BMW-kre szakosodott szervizben is hallottam, hogy a gyári Castrolnál van jobb olaj a motorokba, bármilyen furcsán hangzik is ez. Például a Dunakeszin működő szervizben a német Liqui Moly kenőanyagaival dolgoznak, de Motulra is érdemes átállni.

A V8-as dízel olajtöltete 10,8 liter, a soros hathengeresé 8,3 liter, tehát nagyságrendileg 45-50 000 forintba kerül egy olajcsere. Rendkívül fontos jó minőségű olaj- és üzemanyagszűrőkkel óvni a motort, a Mann-Filter termékeitől nem sajnáljuk a reklámot.

Futómű: drágán javítható extrák

A könnyűfém futóműbe mindent megvehetett az első tulaj, ami gut und teuer. Hátra légrugózást, DynamicDrive rendszert az oldaldőlés kiegyenlítésre és adaptív lengéscsillapítókat. A használtautó-kínálatban szereplő 7-es BMW-k közül elég sokban benne is vannak ezek az extrák. 

280 000 forintba kerül az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók darabja, ha elromlik. Utángyártott nincs belőle

280 000 forintba kerül az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók darabja, ha elromlik. Utángyártott nincs belőle

Ez mind nagyon jó, amíg működik, és nagyon fáj, amikor elromlik. Egyik sem az a tétel, amire utángyártók ráállnának, a gyári alkatrészek pedig az autó újkori árfekvését tükrözik. A kipróbált autóban az elektronikusan szabályozott lengéscsillapítóknak kutya baja 220 000 kilométer után, de ha egy is elromlik, darabjáért elkérnek 280 000 forintot.

A felfüggesztést megterhelik a 20-21 collos kerekek, hamarabb tönkremegy tőlük a kerékcsapágy és a lengőkarszilent is. A külön cserélhető első lengőkarszilent ára 7000 Ft. A lengőkar első gömbfejét az alulengőkarral együtt lehet csak cserélni, ami 40 ezer forintot visz el.

Árak: kétmilliótól felfelé

2001 novemberében az akkori importőr 24 millió forintos alapárral vezette be a 735i-t. Ma ennek nem egészen tizedéért is kapni 7-est: 1,9 millió Ft környékén indulnak az E65-E66-os BMW-k.

Széles a választék a 7-esből. Kétmillió alatt kelnek el a legolcsóbbak, de azok nem hasonlítanak erre az autóra. Érdemes többet kiadni egy jó állapotú autóért

Széles a választék a 7-esből. Kétmillió alatt kelnek el a legolcsóbbak, de azok nem hasonlítanak erre az autóra. Érdemes többet kiadni egy jó állapotú autóért

2,2-2,5 millió forint között kiszélesedik a választék, a dízelek és a benzinesek nagyjából egy árban vannak a 735i-től a V8-as 740d-ig. Az összegekből jól látszik, mennyire kockázatosak ezek az autók. A modellfrissítés utáni Hetesek ára 3,5 millió Ft körül indul, a 4-5 millió forint közötti sávban sok a mutatós BMW. A kínálat akkora, hogy az olcsóbbak között sem reménytelen korrekt szervizmúltú 7-est találni.

Aki felméri az esetleg adódó kiadásokat és képes megemészteni, hogy a normálisabb autók azért érnek többet, mert jobb az állapotuk a kínálat leggyatyább darabjainál, az jól is járhat a 7-essel. Kényelme, motorkínálata és extrái nagyon meggyőzőek, ára pedig rendkívül csábító.

Alkatrészárak, javítási összegek

Tükörlap: 115 000 Ft
Tolatásérzékelő szenzor: 25 000 Ft (gyári) 10 000 Ft (bontott)
Aktívszenes pollenszűrő: 25 000 Ft/db (kettő kell belőle)

Első fékbetétszett (Ate): 39 000 Ft
Első féktárcsa (Ate): 37 000 Ft

Első lengőkarszilent: 7000 Ft
Gömbfej és alumínium lengőkar cseréje elöl: 40 000 Ft
Első kerékagycsapágy (SKF): 76 000 Ft
Elektronikusan vezérelt lengéscsillapító: 280 000 Ft (gyári)

Izzításelektronika: 50 000 Ft (gyári), kb. 25 000 Ft (bontott)
Eltömődött részecskeszűrő vegyszeres kimosása: 60 000 Ft
Dízel injektor (gyári): 133 000 Ft
Szívósor cseréje: 175 000 Ft
Részecskeszűrő (gyári): 400 000 Ft

ZF 6HP26 automatikus váltó teljes felújítása: 450 000 Ft

Állapotfelmérés: 5000 Ft
Számítógépes diagnosztika: 5000 Ft

Körülbelüli összegek a 730d esetében. Forrás: AutoCris.hu