Röviden – Használt Smart Forfour (W454) | |
---|---|
Mi ez? | 2004-2006 között gyártott, újonnan hatalmasat bukó, használtan annál érdekesebb kisautó a Mercedes-Benz és a Mitsubishi együttműködésében. |
Mennyibe kerül? | 900 000 forintnál kezdődnek az árak, 1-1,3 millió Ft között találni nagyon ígéreteseket. A behozatal nem nagy kasza, de kint bővebb a választék. |
Melyik motor jó bele? | A benzinesek közül az 1,1-es sem rossz, de a négyhengeres 1,3 és 1,5 még vonzóbb. Aki a dízellel kockáztat, legalább a 95 lóerőssel tegye, azzal villámgyors a Forfour. |
Mi van helyette? | Sűrű a mezőny, de csupa konvencionális kisautóból áll. A Colt a természetes alternatíva, erős a 2005 utáni Swift és a nőies Micra K12. Jó vétel az Opel Corsa C. |
Rendhagyó használtautó-bemutató következik, mert ez most a saját sztorink alapján íródott. Egymillió forint körül a feleségemnek vennénk autót, akinek van kiválasztottja: a Ford Focus II. De amíg az 1,2 milliós kettes Focust idevarázsolja a jótündér, Opel Corsa C-ben, 2008 előtti használt Ford Fiestában és egy sokkal kevésbé kézenfekvő autóban is gondolkodunk.
Budapestre keresünk kézi váltós autót, szigorú esztétikai és műszaki, használhatósági szempontok metsző halmazában. Elvárás a négycsillagos Euro NCAP-törésteszt és a városi távok miatt dízelt nem vennénk. Még részecskeszűrő és kettős tömegű lendkerék nélkülit sem.Forfour? Mi jó van benne?
Amíg itthon a lopott autók 7 (hét) százalékát képes megtalálni a rendőrség, nem szeretnénk a maradék 93-ba tartozni egy alkatrésznek szétbontott autót siratva. Emiatt sajnos az összes népszerű kiskocsi aggályos.
Ha ezekkel a korlátokkal szeretnék racionális, de modern és egyedi kisautót, a szóba jövő típusokat szinte egy ujjamon meg tudom számolni. A fő jelölt a Smart Forfour. Tudom, hogy egy csomó alkatrészből, karosszériaelemből nincs utángyártott és gyári alkatrészei jóval drágábbak, mint a gyakoribb típusokhoz, de ez belefér.
Utángyártott alkatrészek árai | Ford Fiesta 1,3i, 2006 | Smart Forfour 1,1i, 2006 |
Bal első fényszóró | 17 000 Ft | 21 500 Ft |
Hátsó lámpa (komplett) | 11 500 Ft | 34 000 Ft (gyári) |
Első féktárcsa | 12 000 Ft/db (Textar) | 13 000 Ft/db (Textar) |
Kuplungszett | 98 000 Ft (Sachs) | 117 000 Ft (Sachs) |
Első fékbetét | 9500 Ft (Delphi) | 8000 Ft (Delphi) |
Külső féltengelycsukló Első kerékagycsapágy |
13 500 Ft 13 500 Ft (SKF) |
15 000 Ft 49 000 Ft (SKF) |
Forrás: Saját gyűjtés autóalkatrész-webáruházakból, összehasonlítható márkáktól.
Kerekített összegek
Gondos gazdák gépe
Mert maga a típus a mi igényeinknek kiválóan megfelel és a Forfour olyan, mint egy Subaru, Saab vagy Alfa Romeo. Akinek van, az többnyire szereti és rendesen gondozza az autót, a hirdetéseket látva a kocsikat nem rosszarcú nepperek árulják.
Ebben az autóban az üléspad 15 centis tologatásával nagyon bőséges hátsó lábtér alakítható ki. Nekünk ez fontos, mert feleségem és én is magasak vagyunk, a nyújtott lábas gyermekülés szintén sok helyet foglal. A hátsó üléspad nagy előnye, hogy összecsukható, amivel a csomagtér 268-ról 910 literesre növelhető. Egy mosógépnek is hely marad az autóban, ha nem akad kölcsönkérhető egyterű vagy kombi.
W454: félig Mercedes-Benz
A Smart részben a Mercedes-Benz terméke, van tisztességes mercis kódja is: W454. Ott a biztonság a vállalati kultúra része, legalábbis ezzel biztatom magam, mert az autó Euro NCAP-töréstesztje csak második nekifutásra lett épphogy négycsillagos, 26 ponttal. A kasztnija szilárd, a légzsákok meg az övfeszítők jól működtek, alapáron járt az oldallégzsák.
Aktív biztonságban a Forfour átlagon felüli a maga mezőnyében. Viszonylag széles és alacsony autó, kedvező súlyponttal. Futóműve kényelmetlenül rázós, de nagyon stabil. A hátul is tárcsás fékrendszer, pláne a menetstabilizáló elektronika olyan többlet, amely az egymilliós kisautók zöméből hiányzik.
Karosszéria
Kívül műanyag panelek borítják az autót, de váza igen szilárd acél. A designcélokat szolgáló, biztonságérzetet keltő fényezett váz rikító és diszkrétebb színkombinációkat is kiadhat a karosszériaelemekkel. A piacon egyszínű fekete modellek is akadnak.
Kétféle napfénytető van az autóhoz, de nem mindegyik nyitható. Erre figyeljen, akit megfog a tolótető. A kasztnin sokszor az ablaktörlőmotorral van gond, bár meghibásodása megelőzhető lenne a berágódó, nehezen mozgó rudazat kenésével.
Belső tér
Arról ismerszik meg a rutinos Forfour-utas, hogy rendesen bevágja az ajtót, mert ha nincs lehúzva egy ablak sem, kár finomkodni. A külső és a belső kilincsek meghibásodása típushiba, többnyire a zárhoz vezető rudazat akad ki vagy megy tönkre.
Igen jó a felszereltség, de nem alapáron. Röhej egy eleve méregdrága autóban felárat kérni a kalaptartóért, de tényleg így indult az értékesítés. Utólag beszerezhető, de nézzük meg alaposan, mert nagyon tud hiányozni. Az összes Forfourban van légkondicionáló, sokszor automatikus. Általános a CD-s rádió és a kevéssé árérzékeny első tulajdonosok többnyire sok extrát rendeltek.
Belül ne lepődjünk meg a zörgéseken. A prémiumtermékként árazott Forfour minőségérzetre nem jobb az átlagos kisautóknál, de a hajcsat formájú mutatókkal, a textilkárpitos műszerfallal vidámabb hely, mint egy puha műszerfalas, felnőttesebb Fabia.
Az utastér a nagyrészt kulturált, gondos tulajok után ritkán lepusztult, de az ülés szivacsa ritkán mállásnak indul. A spórolás miatt középre helyezett ablakemelő elég idegesítő, viszont az átfordítható, egyszerre kartámasz és pohártartós kartámla ötletes darab.
Motorok: két dízel, négy benzines
Három- és négyhengeres motorokkal készült az autó. Az összes motor láncos vezérlésű, egyedül a 177 lóerős Brabusban van 100 000 kilométerenként cserélendő vezérműszíj. A lánc is nyúlhat, kophat, nem biztos, hogy kitart a bontóig, de ha cserélni kell, a komplett szett lánccal, feszítőkkel-vezetőkkel 40 ezer forintos tétel internetről rendelve.
A két dízel a Mercedes A-osztály kétliteres négyhengereséből készült egy henger elhagyásával, tehát 1,5 literes és háromhengeres. Az erősebbikkel (210 Nm) nagyon száguld a kiskocsi, a másik 160 Nm-rel elég enervált, de szintén takarékos.
Anno tartóstesztünkön 3,9 és 6,5 liter közötti átlaggal jártunk a dízellel. A kis dízelmotorok részecskeszűrő nélkül is teljesítik az Euro 4-es normát, ami megkönnyebbülés a hamuval telítődő DPF cseréjétől tartó, de dízelre vágyó vásárlóknak.
A benzines motorokat a Mitsubishi adta be a közösbe, áldjuk érte a bizniszt letárgyalókat. A két 1,1 literes háromhengeres közül a 64 lóerőst sajnos nem vezettük. Az erősebbik 75 lóerős, enyhén remeg, mint a soros hármasok és kellően temperamentumosan viszi az autót.
Ideálisnak tűnik az 1,3-as, 95 lóerős négyhengeres, de igazán az 1,5-ös szívómotor a vonzó, amely a sokkal nagyobb Lancerben is emlékezetesen élénk és robbanékony volt. Vegyesen alig van köztük fogyasztáskülönbség, ld. a táblázatot. Aki utánanéz a Spritmonitoron a Colt értékeinek, hasonlóan kis ugrásokról olvashat.
A zokszó nélkül dolgozó benzines motoroknál a fojtószeleppel adódhat probléma, ami tisztítással vagy cserével orvosolható. De akinek van Forfourja, az többnyire teljes megelégedéssel használja. A dízeleknek sincs kirívó hibájuk, de csak az vegyen CDI-t, aki a százezrekért cserélendő injektorok, turbófeltöltő vagy a nagynyomású szivattyú esetleges javíttatása után jó sokáig használja az autót, hogy az öt liter körüli fogyasztáson visszajöjjön ez a kiadás. Motortól függetlenül meg kell nézni a klímahűtőt, hogy jobb alsó sarkánál (szemből a bal alsó) ne legyen olajos.
Fogyasztás
Benzines motorok |
l/100 km | ||
1,1 VVT 12V: 64 LE, 92 Nm/2500 15,3 mp, 158 km/óra |
6,18 | 1,5 Brabus: 177 LE, 230 Nm 6,9 mp, 221 km/ó |
8,06 |
1,1 VVT 12V: 75 LE, 100 Nm/3500 13,4 mp, 165 km/ó |
6,17 | Dízelmotorok | l/100 km |
1,3 VVT 16V: 95 LE, 125 Nm/4000 10,8 mp, 180 km/ó |
6,66 | 1,5 CDI: 68 LE, 160 Nm/1600 13,9 mp, 160 km/ó |
5,17 |
1,5 VVT 16V: 109 LE, 145 Nm 9,8 mp, 190 km/ó |
6,86 | 1,5 CDI: 95 LE, 210 Nm/1800 10,5 mp, 180 km/ó |
5,48 |
*l/100 km. Kövéren szedve az ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de
Árak: egymillióból van rá esély
Új korában a Forfour 1-1,5 millió forinttal volt drágább a kategóriatársaknál. Itthon ma pont ebben az ársávban kapható az autók zöme, bár akadnak hirdetések a 900-950 ezres tartományban is.
Behozatal: Nápolyból a legolcsóbb
A legolcsóbb kocsikat Olaszországban találni, főleg délen. Adócsaló neppereknek kedvez, hogy innen számla nélkül jöhet a portéka. Mivel nem keresni akarunk rajta, hanem járni vele, az autók jobb állapota miatt északabbra kell Forfourt néznünk.
Ausztriában nincs sok belőle, a gyártás helyszíne, Hollandia nem olcsó és messze is van, így főként a németországi kínálatot böngészem. 2000 euró alatt nincs épkézláb autó, ami szóba jönne, az inkább a 2500-3000 eurós sávban van. A megszokhatatlan, 314 forintos középárfolyammal az út meg a forgalomba helyezés költségei megkérdőjelezik a magánimport értelmét.
Mennyi a regadó?
Nem az állami terheken múlik, mert az összes motor Euro 4-es. Az 1493 köbcentis dízelek regisztrációs díja 49 000-73 000 Ft a cikk írásakor. Mivel az 1,1-esek is 1124 köbcentisek, hengerűrtartalmuk kicsivel túllóg a legkedvezőbb adósávon. Kortól függően az 1,1 és 1,3 literes benzinesek regisztrációs díja nagyjából 54-73 000 Ft, az ezerötösé 71 000-95 000 Ft. Az 1,3-as és az 1,5 literes motor közötti regadókülönbség nem tétel, vegyes fogyasztásuk között is alig van eltérés. Aki igazán izmos kisautóra vágyik, minimális felárral járhat az erősebbikkel.