Röviden – Használt SEAT Toledo III | ||
---|---|---|
Mi ez? | Designja miatt elutasított, de remek családi autó a Golf V technikájára. 2005-től 2010-ig kínlódott vele a SEAT, 2006-tól az Altea XL mentette a menthetőt. | |
Mennyibe kerül? | 1,1-1,2 millió forintért elvihetők a legolcsóbbak, a nagyobb dízelből 1,5 millió Ft környékén erős a kínálat. Kétmillió felett nem sok autót hirdetnek. | |
Melyik motor jó bele? | A legkevesebb baja az 1,6-os szívó benzinesnek lehet. A dízelek közül az 1,9 TDI a megbízhatóbb, de a kétliteres is ajánlható ereje és a hatgangos váltó miatt. | |
Mi van helyette? | Konszerntársként az Altea XL, a VW Touran és a Škoda Octavia. Kortársként például a Grand Scénic és a Zafira B. A kompakt kombik jóval szűkebbek belül. |
Egy használt Škoda Octavia II elég sok kérdésre választ ad, ami egy autóval kapcsolatban felmerülhet. Mivel ezt sokan tudják róla, a jók nagyon hamar elkelnek és a típus értéktartásán is meglátszik a kereslet.
Ez lehet a Toledo egyik esélye, amelynek formájáért sosem rajongtak a vevők, nívós technikája és hangárméretű belső tere viszont titkos tippé teszi a használt SEAT Toledókat. A cikkhez egy metálzöld dízelt próbáltunk ki, kétliteres motorral és kézi váltóval. A hirdetésben lévő fotókon jól mutatott, szervizkönyves és 1 530 000 forintos irányára sem rossz kiindulási alap. A kocsi Budapesten vár vevőre, órájában 155 418 kilométerrel.
Ebben az árkategóriában lehetőleg legyen a kocsin négy egyforma márkájú abroncs. A keveset futott Michelin téli gumiszett jó jel: ha a tulaj az abroncsokra áldozott, talán a karbantartásra is költött. Az autó tényleg szervizkönyves, az eladó szervizszámlákkal igazolja a vezérműszíjkészlet és a turbófeltöltő nemrég megejtett cseréjét. Egyikre sem kell költeni minimum 100 000 kilométerig.
Karosszéria, utastér
Az első lökhárítón látszik parkolási sérülés, de összességében a karosszéria jó állapotú, a fényezés is szép. A motortérben nem bukkantunk nagyobb ütközés nyomára, de bármilyen használt SEAT Toledót néztünk is ki, a nagyjából 8000 forintba kerülő állapotfelmérésre mindenképp érdemes elvinni egy márkaszervizbe, főleg az automatikus váltós TDI-ket.
Sok használt Toledón van gond a csomagtérajtó kilincsével, ami a SEAT-embléma, illetve magával a zárral is. Az alkatrész 22-22 ezer forintba kerül, de ezen az autón működik. Nagyobb gond, ha az ajtózár romlik el, mert azt javítani nem, csak cserélni lehet, 65 000 forintért darabját.A kulturált utastér nincs lelakva, a kormányról sem ordít a 155 000 kilométer, de a Toledókra jellemzően az ablakemelő-kapcsolók éléről itt is lekopott a festék. Ellenőrizzük működésüket, mert a bal első ajtóban a márkaszervizek tapasztalati szerint adódhat kábelszakadás, bár csak a 200 000 kilométernél többet futott autókban.
Néha az ablakemelő nyikoroghat a Toledókban. Mivel csak cserélni lehet, munkadíjjal együtt nagyjából 60 000 forintért, a legtöbben inkább hallgatják a nyekergést. Szintén ritka, de nem ismeretlen a gyengén parázsló belső világítás, ami a lámpa cseréjével gyógyítható.Miben jobb a Škodánál?
A használt Toledók legnagyobb előnye az Octaviával szemben a szellősebb és magasabb belső tér. Itt nincs üléstologatás, mint az Alteában, a pad ki sem szedhető, de a lábtér és a fejtér kosárlabdázóknak szól.
Az egyterűs építés miatt az utasok magas padon ülnek, sokkal kényelmesebben, mint egy sima kompakt autóban, megtört lábbal. Több állásban rögzíthető a háttámla, de a leghátsót érdemes használni. Két embernek nagyon kényelmes az ülés, viszont az erős oldaltámaszok miatt a középső utasnak keserű a sorsa.
501-1440 literes a csomagtér, ami szintén erős pontja az autónak. Bővítésekor az üléspad lesüllyed, így a csomagtér padlója teljesen sík. Az igényes, vastag szőnyeggel burkolt csomagtér jó állapotán látszik, hogy nem melósautó volt a használt SEAT Toledo. A padló alatt is van elég sok rakodóhely, még lejjebb teljes értékű pótkerék utazik velünk.A próbaúton ki kell próbálni a légkondicionálót, mert széttörhet a klímakompresszor belseje. Hangról nem fogjuk kiszúrni, mert nem darál, egyszerűen nem fúj hideget. A javítása elég nagy volumenű munka, gyári alkatrészekkel elvisz 400 000 forintot.
Utángyártott kompresszorral (kb. 110 000 Ft) és klímahűtővel (kb. 40 000 Ft) a helyreállítás 240 000 forintos tétel, ami még mindig nem kevés.Mit mond a szerelő?
Itthon a közvetlen befecskendezéses 2,0 FSI ismeretlen a használtautó-kínálatban. Az egyetlen benzines a 102 lóerős, szívócső-befecskendezéses 1,6-os. Lusta, sokat fogyasztó, de finoman járó és hosszú élettartamú motor. Városi használatra ez a legalkalmasabb, bár a DPF-mentes dízelek is jobban bírják a rövid távú utakat, mint részecskeszűrős társaik.
Mit mond a szervizes, aki Toledóval jár?
Ikerfiaim születésekor gyorsan vennünk kellett egy jó nagy családi autót. Mivel a márkaszervizben régóta a VW-konszern autóival foglalkozom, olyan modellt választottam, amelynek nagyon kevés baja lehet. A dízelek a kettős tömegű lendkerék drága cseréje és a nem túl nagy éves futásteljesítmény miatt nem jöttek szóba, így az egyetlen benzines motorral vásároltam egy 2005-ös Stylance Toledót. Pest megyéből a fővárosba ingázva átlagosan 8 liter/100 km a fogyasztása.
Ezzel a 102 lóerős motorral a kocsi nem egy űrhajó, cserébe a szívó benzines nagyon megbízható és körülötte sem sok alkatrésszel lehet gond. Esetenként a váltó ikercsapágyát kell cserélni, ami bruttó 70 000 forint márkaszervizben. A jobb oldali, azaz a kisebbik hűtőventilátor hajlamos zárlatossá válni. Ennél jóval nagyobb kiadással jár, ha a klímakompresszor belseje széttörik. Nincs daráló hangja, egyszerűen csak nem fúj hideget a légkondicionáló. A javításhoz cserélni kell a klímahűtőt, az expanziós szelepet és speciális folyadékkal kell átmosni a kompresszort. Gyári alkatrészekkel dolgozva nagyjából 400 000 Ft az összköltsége.
A tágas és nagyon jól pakolható csomagtartó kilincse a SEAT-embléma. A kilincs és a maga zár is hibaforrás, a cserealkatrész egyformán 22-22 ezer forintba kerül. Ha viszont egy ajtózár romlik el, az csak cserével javítható, 65 000 forintból. A dízelek közül az 1,9 PD TDI nagyon megbízható. A kétliteressel valamivel több gond lehet, de közel sem annyi, mint a 2005 utáni PD TDI Passatokkal volt.
Kiss Szilárd, szerviztanácsadó, Szabó Autójavító Kft.
Aki az elődből ül át, a hármas Toledónál ne tartson a differenciálmű meghibásodásától, az csak a Toledo II korai példányain fordult elő. Mindegyik motorhoz két hűtőventilátor van, a kis benzinesnél a kisebbik, a jobb oldali hajlamos zárlatossá válni, így nem indul el.
100 000 km felett romolhat el az 1,6-os benzinesek kézi váltójának hátsó ikercsapágya. A hibát a váltó búgó hangjából lehet felismerni. Mint a váltójavítások zöménél, itt sem a 30 000 Ft alatti duplacsapágy adja a költség nagyját, a jelentős munkaráfordítás miatt áll a számlán 70 000 Ft.TSI turbós benzines motorok a Toledóban nem voltak, így láncgondok sem. Az autót kiváltó Altea XL-ben viszont már igen. Ott az 1,4 TSI-ben a lánccsere a vezérműtengelyeket, ezzel a szelepvezérlést állító vezérlésmódosító cseréjével együtt húzós tétel, nagyjából 300 000 Ft márkaszervizben.
Dízelmotorok
Kétféle PD TDI dízelmotorból állt a választék. Egyik sem a 2005 utáni Passatban oly sok gondot okozó piezokristályos adagolófúvóka (Pumpe Düse) elemmel készült, hanem az egyszerűbbel, amivel kevés a baj. A dízelek hidegen csúnyán járnak, városban hangosak, autópályán viszont kulturált a zajszint.
A kettő közül az 1,9 TDI a stabilabb motor, viszont annak a váltója csak ötfokozatú. A sokkal erősebb, a kipróbált autóban is magabiztosan hengerelő kétliteres kézi váltója hatgangos. Zaja ellenére szép az élet a kétezres dízellel.Az itthoni autók többségében nincs koromrészecske-szűrő, a nyugatról behozottakban viszont nagyobb arányban lehet koromcsapda. Legyünk óvatosak, keressük a mákpöttyel beszórt sárga téglalapot a műszerfalon! A piktogram a gyújtás ráadásakor jelenik meg.
A 2,0 TDI-hez valamivel drágábbak az alkatrészek, mint az 1,9 litereshez. Például mert a nagyobb motor 16 szelepes, így hosszabb vezérműszíj kell hozzá. A dízelek szíjai azért sem olcsók, mert ennek az alkatrésznek mechanikusan kell hajtania a négy befecskendező-egységet, amihez nagy teherviselő görgők kellenek. A vezérműszett cseréje 120 000 kilométerenként esedékes, érdemes a vízpumpával együtt elvégeztetni (árak a cikk végén).
Mindkét dízelmotor kettős tömegű lendkerékkel készült, a kézi váltós mellett a DSG-s változat is. A lendkerék élettartama változó, átlagosan 150-200 000 km lehet. Áruk gyári alkatrészként majdnem 300 000 Ft, plusz a kuplungszett. Akit nem zavar a zajosabb és rázósabb motor, elvileg vehet kiváltószettet is hozzá, de ezt semmilyen autóhoz nem javasoljuk! A hajtáslánc alapkonstrukciója a jobb csillapítású, az erőátvitelt kímélő lendkerékre épül és az egytömegű szétrázhatja az egészet. Az egytömegű átalakítószett ára nagyjából 175 000 Ft.Milyen a DSG?
A DSG-váltó (DirektSchaltGetriebe) mechanikailag két egybeépített kézi váltóként fogható fel. Korrekt olajcserével sokat kibír, alapvetően jó konstrukció, de ha hozzá kell nyúlni, akkor az igen sokba kerül. Mivel ez szerkezetileg kézi váltó, nem ússzuk meg a kettős tömegű lendkereket, mint a bolygóműves automatáknál, ami ráadásul drágább a manuális váltósok lendítőkerekénél (ld. az alkatrészárakat a cikk végén).
A kettős kuplungos váltó 60 000 kilométerenként igényel olajcserét, nagyságrendileg 40 000 forintért adják a 7,2 liter váltóolajat. A váltóban az olajszűrőt 120 ezrenként elég volna leváltani, de mivel a szűrő 8000 Ft alatt van, nem nagy tétel ezt is cseréltetni a kenőanyaggal együtt.Futómű
A Toledo feszes, de nem kényelmetlen futóművét jól hangolta a gyár, az autót a pontos szervokormánnyal jó vezetni. Rugótörés vagy a lengéscsillapító tömítetlensége egyáltalán nem jellemző.
Költeni többnyire a lengőkarok hátsó szilentjére kell. Élettartamuk lehet 60, de 250 ezer km is, használattól függően 100-120 ezer kilométert ki kell bírniuk. Az első szilentek darabja 5900, a hátsóké 24 880 forint. Mivel egyszerre kell cserélni mindkét oldalon, az összegek duplájával számolhatunk.Árak: 1,5 millió Ft körül
Egymillióból még nem, de 1,1-1,2 millió forintból már lehet Toledót venni. A kínálat nagy részét gazdagon felszerelt, Stylance-kivitelű autók adják, Reference jóval kevesebb van. Főleg a dízelmotoros autók között uralkodó a Stylance, mert újonnan nem volt nagy árkülönbség az ötgangos 1,9 és a hatfokozatú váltós és jóval erősebb kétliteres között. Szervizkönyves kétliteres dízeleket 1,6-1,8 millió forint körül kapni.
Alkatrészárak
Csomagtérajtó-kilincs: 22 000 Ft
Ajtózár (csomagtérajtó): 22 000 Ft
Ajtózár (oldalajtók): 65 000 Ft
Ablakemelő: 41 040 Ft. Csere munkadíja: kb. 15-20 000 Ft
Lengőkarszilent: 5900 Ft (első), 24 880 Ft (hátsó)
Vezérműszíjkészlet és vízpumpa (csere 120 000 km után)
1,6: 65 600 + 25 375 Ft
1,9 TDI: 77 130 + 24 880 Ft
2,0 TDI: 114 130 + 26 500 Ft
Kettős tömegű lendkerék
1,9 és 2,0 PD TDI, kézi váltó: 269 900 Ft
2,0 PD TDI DSG-vel: 295 000 Ft
Kuplungszett, kézi váltó: 138 000 Ft (1,9 TDI); 158 000 Ft (2,0 TDI)
Sebességváltó hátsó ikercsapágy (1,6): 27 280 Ft. Csere munkadíja: kb. 40 000 Ft
Olajcsere a DSG-automatában (60 000 kilométerenként): 7,2 l olaj-38 000 Ft, olajszűrő: 7650 Ft, munkadíj: kb. 12 000 Ft
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Normál táblázat”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}
Bruttó Ft ügyfélárak. Forrás: saját gyűjtés budapesti márkaszervizekben
Utángyártott kuplungalkatrészek
Kuplungszett: 96-141 000 Ft
Kuplungszett kettős tömegű lendkerékkel: 232-244 000 Ft
Egytömegű lendkerék-átalakítószett: 176 000 Ft
Forrás: Bárdi Autó webáruház
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|