Röviden – Használt SEAT Toledo III | ||
---|---|---|
Mi ez? | Designja miatt elutasított, de remek családi autó a Golf V technikájára. 2005-től 2010-ig kínlódott vele a SEAT, 2006-tól az Altea XL mentette a menthetőt. | |
Mennyibe kerül? | 1,1-1,2 millió forintért elvihetők a legolcsóbbak, a nagyobb dízelből 1,5 millió Ft környékén erős a kínálat. Kétmillió felett nem sok autót hirdetnek. | |
Melyik motor jó bele? | A legkevesebb baja az 1,6-os szívó benzinesnek lehet. A dízelek közül az 1,9 TDI a megbízhatóbb, de a kétliteres is ajánlható ereje és a hatgangos váltó miatt. | |
Mi van helyette? | Konszerntársként az Altea XL, a VW Touran és a Škoda Octavia. Kortársként például a Grand Scénic és a Zafira B. A kompakt kombik jóval szűkebbek belül. |
Egy használt Škoda Octavia II elég sok kérdésre választ ad, ami egy autóval kapcsolatban felmerülhet. Mivel ezt sokan tudják róla, a jók nagyon hamar elkelnek és a típus értéktartásán is meglátszik a kereslet.
Ez lehet a Toledo egyik esélye, amelynek formájáért sosem rajongtak a vevők, nívós technikája és hangárméretű belső tere viszont titkos tippé teszi a használt SEAT Toledókat. A cikkhez egy metálzöld dízelt próbáltunk ki, kétliteres motorral és kézi váltóval. A hirdetésben lévő fotókon jól mutatott, szervizkönyves és 1 530 000 forintos irányára sem rossz kiindulási alap. A kocsi Budapesten vár vevőre, órájában 155 418 kilométerrel.

Ha a hátulja szebbre sikeredik, talán nem bukik meg az autó. Két lépcsőshátú után egyterűsített batár kapta a Toledo nevet
Ebben az árkategóriában lehetőleg legyen a kocsin négy egyforma márkájú abroncs. A keveset futott Michelin téli gumiszett jó jel: ha a tulaj az abroncsokra áldozott, talán a karbantartásra is költött. Az autó tényleg szervizkönyves, az eladó szervizszámlákkal igazolja a vezérműszíjkészlet és a turbófeltöltő nemrég megejtett cseréjét. Egyikre sem kell költeni minimum 100 000 kilométerig.
Karosszéria, utastér
Az első lökhárítón látszik parkolási sérülés, de összességében a karosszéria jó állapotú, a fényezés is szép. A motortérben nem bukkantunk nagyobb ütközés nyomára, de bármilyen használt SEAT Toledót néztünk is ki, a nagyjából 8000 forintba kerülő állapotfelmérésre mindenképp érdemes elvinni egy márkaszervizbe, főleg az automatikus váltós TDI-ket.

Viszonylag gyakran van baj a kilinccsel, amely egyben a hátsó embléma is. Az alkatrész ára 22 000 Ft
A kulturált utastér nincs lelakva, a kormányról sem ordít a 155 000 kilométer, de a Toledókra jellemzően az ablakemelő-kapcsolók éléről itt is lekopott a festék. Ellenőrizzük működésüket, mert a bal első ajtóban a márkaszervizek tapasztalati szerint adódhat kábelszakadás, bár csak a 200 000 kilométernél többet futott autókban.

Kényelmesek és jól tartanak az első ülések. A Toledót jó vezetni, egyáltalán nem nehézkes autó és bentről nem zavar a formája sem
Miben jobb a Škodánál?
A használt Toledók legnagyobb előnye az Octaviával szemben a szellősebb és magasabb belső tér. Itt nincs üléstologatás, mint az Alteában, a pad ki sem szedhető, de a lábtér és a fejtér kosárlabdázóknak szól.
Az egyterűs építés miatt az utasok magas padon ülnek, sokkal kényelmesebben, mint egy sima kompakt autóban, megtört lábbal. Több állásban rögzíthető a háttámla, de a leghátsót érdemes használni. Két embernek nagyon kényelmes az ülés, viszont az erős oldaltámaszok miatt a középső utasnak keserű a sorsa.
501-1440 literes a csomagtér, ami szintén erős pontja az autónak. Bővítésekor az üléspad lesüllyed, így a csomagtér padlója teljesen sík. Az igényes, vastag szőnyeggel burkolt csomagtér jó állapotán látszik, hogy nem melósautó volt a használt SEAT Toledo. A padló alatt is van elég sok rakodóhely, még lejjebb teljes értékű pótkerék utazik velünk.A próbaúton ki kell próbálni a légkondicionálót, mert széttörhet a klímakompresszor belseje. Hangról nem fogjuk kiszúrni, mert nem darál, egyszerűen nem fúj hideget. A javítása elég nagy volumenű munka, gyári alkatrészekkel elvisz 400 000 forintot.

1440 literre bővül a tér lehajtott hátsó üléssel. A pad lesüllyed előrehajtáskor, így szép sík a csomagtér
Mit mond a szerelő?
Itthon a közvetlen befecskendezéses 2,0 FSI ismeretlen a használtautó-kínálatban. Az egyetlen benzines a 102 lóerős, szívócső-befecskendezéses 1,6-os. Lusta, sokat fogyasztó, de finoman járó és hosszú élettartamú motor. Városi használatra ez a legalkalmasabb, bár a DPF-mentes dízelek is jobban bírják a rövid távú utakat, mint részecskeszűrős társaik.
Mit mond a szervizes, aki Toledóval jár?
Ikerfiaim születésekor gyorsan vennünk kellett egy jó nagy családi autót. Mivel a márkaszervizben régóta a VW-konszern autóival foglalkozom, olyan modellt választottam, amelynek nagyon kevés baja lehet. A dízelek a kettős tömegű lendkerék drága cseréje és a nem túl nagy éves futásteljesítmény miatt nem jöttek szóba, így az egyetlen benzines motorral vásároltam egy 2005-ös Stylance Toledót. Pest megyéből a fővárosba ingázva átlagosan 8 liter/100 km a fogyasztása.
Ezzel a 102 lóerős motorral a kocsi nem egy űrhajó, cserébe a szívó benzines nagyon megbízható és körülötte sem sok alkatrésszel lehet gond. Esetenként a váltó ikercsapágyát kell cserélni, ami bruttó 70 000 forint márkaszervizben. A jobb oldali, azaz a kisebbik hűtőventilátor hajlamos zárlatossá válni. Ennél jóval nagyobb kiadással jár, ha a klímakompresszor belseje széttörik. Nincs daráló hangja, egyszerűen csak nem fúj hideget a légkondicionáló. A javításhoz cserélni kell a klímahűtőt, az expanziós szelepet és speciális folyadékkal kell átmosni a kompresszort. Gyári alkatrészekkel dolgozva nagyjából 400 000 Ft az összköltsége.
A tágas és nagyon jól pakolható csomagtartó kilincse a SEAT-embléma. A kilincs és a maga zár is hibaforrás, a cserealkatrész egyformán 22-22 ezer forintba kerül. Ha viszont egy ajtózár romlik el, az csak cserével javítható, 65 000 forintból. A dízelek közül az 1,9 PD TDI nagyon megbízható. A kétliteressel valamivel több gond lehet, de közel sem annyi, mint a 2005 utáni PD TDI Passatokkal volt.
Kiss Szilárd, szerviztanácsadó, Szabó Autójavító Kft.
Aki az elődből ül át, a hármas Toledónál ne tartson a differenciálmű meghibásodásától, az csak a Toledo II korai példányain fordult elő. Mindegyik motorhoz két hűtőventilátor van, a kis benzinesnél a kisebbik, a jobb oldali hajlamos zárlatossá válni, így nem indul el.

Egy év vagy 15 000 km fix szervizciklusról az autó átállítható 2 év/30 000 kilométerben maximált, rugalmas periódusra. Aki jót akar, cseréljen olajat 15 000 km után, főleg a turbódízelekben
TSI turbós benzines motorok a Toledóban nem voltak, így láncgondok sem. Az autót kiváltó Altea XL-ben viszont már igen. Ott az 1,4 TSI-ben a lánccsere a vezérműtengelyeket, ezzel a szelepvezérlést állító vezérlésmódosító cseréjével együtt húzós tétel, nagyjából 300 000 Ft márkaszervizben.
Dízelmotorok
Kétféle PD TDI dízelmotorból állt a választék. Egyik sem a 2005 utáni Passatban oly sok gondot okozó piezokristályos adagolófúvóka (Pumpe Düse) elemmel készült, hanem az egyszerűbbel, amivel kevés a baj. A dízelek hidegen csúnyán járnak, városban hangosak, autópályán viszont kulturált a zajszint.
A kettő közül az 1,9 TDI a stabilabb motor, viszont annak a váltója csak ötfokozatú. A sokkal erősebb, a kipróbált autóban is magabiztosan hengerelő kétliteres kézi váltója hatgangos. Zaja ellenére szép az élet a kétezres dízellel.Az itthoni autók többségében nincs koromrészecske-szűrő, a nyugatról behozottakban viszont nagyobb arányban lehet koromcsapda. Legyünk óvatosak, keressük a mákpöttyel beszórt sárga téglalapot a műszerfalon! A piktogram a gyújtás ráadásakor jelenik meg.
A 2,0 TDI-hez valamivel drágábbak az alkatrészek, mint az 1,9 litereshez. Például mert a nagyobb motor 16 szelepes, így hosszabb vezérműszíj kell hozzá. A dízelek szíjai azért sem olcsók, mert ennek az alkatrésznek mechanikusan kell hajtania a négy befecskendező-egységet, amihez nagy teherviselő görgők kellenek. A vezérműszett cseréje 120 000 kilométerenként esedékes, érdemes a vízpumpával együtt elvégeztetni (árak a cikk végén).

Szemből ugyanolyan, mint az Altea és a korabeli Leonra is nagyon hasonlít. Egy benzines és két dízelmotorból áll a választék
Milyen a DSG?
A DSG-váltó (DirektSchaltGetriebe) mechanikailag két egybeépített kézi váltóként fogható fel. Korrekt olajcserével sokat kibír, alapvetően jó konstrukció, de ha hozzá kell nyúlni, akkor az igen sokba kerül. Mivel ez szerkezetileg kézi váltó, nem ússzuk meg a kettős tömegű lendkereket, mint a bolygóműves automatáknál, ami ráadásul drágább a manuális váltósok lendítőkerekénél (ld. az alkatrészárakat a cikk végén).

Problémamentes darab a hatfokozatú, pontosan kapcsolható kézi váltó. Gombját nem nagy tétel kicserélni
Futómű
A Toledo feszes, de nem kényelmetlen futóművét jól hangolta a gyár, az autót a pontos szervokormánnyal jó vezetni. Rugótörés vagy a lengéscsillapító tömítetlensége egyáltalán nem jellemző.

Akadt volna elég névadó város Spanyolországban, mégis a lépcsőshátú Toledo örökségét bízták rá a gyáriak. Nem jött be a felfújt kombi a sikkes szedán helyett
Árak: 1,5 millió Ft körül
Egymillióból még nem, de 1,1-1,2 millió forintból már lehet Toledót venni. A kínálat nagy részét gazdagon felszerelt, Stylance-kivitelű autók adják, Reference jóval kevesebb van. Főleg a dízelmotoros autók között uralkodó a Stylance, mert újonnan nem volt nagy árkülönbség az ötgangos 1,9 és a hatfokozatú váltós és jóval erősebb kétliteres között. Szervizkönyves kétliteres dízeleket 1,6-1,8 millió forint körül kapni.

Ár/érték aránya igen jó. Használtan 1,1 millió forinttól kapni benzines Toledókat, ezt a szervizkönyves 2,0 TDI-t 1,53 millió forintért hirdetik
Alkatrészárak
Csomagtérajtó-kilincs: 22 000 Ft
Ajtózár (csomagtérajtó): 22 000 Ft
Ajtózár (oldalajtók): 65 000 Ft
Ablakemelő: 41 040 Ft. Csere munkadíja: kb. 15-20 000 Ft
Lengőkarszilent: 5900 Ft (első), 24 880 Ft (hátsó)
Vezérműszíjkészlet és vízpumpa (csere 120 000 km után)
1,6: 65 600 + 25 375 Ft
1,9 TDI: 77 130 + 24 880 Ft
2,0 TDI: 114 130 + 26 500 Ft
Kettős tömegű lendkerék
1,9 és 2,0 PD TDI, kézi váltó: 269 900 Ft
2,0 PD TDI DSG-vel: 295 000 Ft
Kuplungszett, kézi váltó: 138 000 Ft (1,9 TDI); 158 000 Ft (2,0 TDI)
Sebességváltó hátsó ikercsapágy (1,6): 27 280 Ft. Csere munkadíja: kb. 40 000 Ft
Olajcsere a DSG-automatában (60 000 kilométerenként): 7,2 l olaj-38 000 Ft, olajszűrő: 7650 Ft, munkadíj: kb. 12 000 Ft
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Normál táblázat”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}
Bruttó Ft ügyfélárak. Forrás: saját gyűjtés budapesti márkaszervizekben
Utángyártott kuplungalkatrészek
Kuplungszett: 96-141 000 Ft
Kuplungszett kettős tömegű lendkerékkel: 232-244 000 Ft
Egytömegű lendkerék-átalakítószett: 176 000 Ft
Forrás: Bárdi Autó webáruház
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|