Ha nagy általánosságban szeretnénk tanulságokat megfogalmazni a használtautó-vásárlással kapcsolatban, akkor az intelmek között szerepelnie kell, hogy mindenképp adjunk esélyt egy-egy japán  típusnak.

Bár vételáruk, alkatrészáraik általában magasabbak az európai konkurenseknél, és a félmilliós ársávban nem túl sokszínű a kínálat, mégis a sokat emlegetett megbízhatóság és alacsony fogyasztás verhetetlen adu-ász.

Józan, tudatos, hosszú távra szóló döntés, de alapos megfontolást igényel, mert nem minden japán használt autó valódi japán használt autó, ami annak látszik.

Toyota Corolla

Mi ez? A megbízhatósága miatt legendás Toyota Corolla 8. generációja, 1997-2002 között gyártották Japánban és Angliában
Mennyibe kerül? Magyar forgalmival, érvényes műszakival már 400 ezer forinttól  találhatunk használhatót, a legfiatalabb, 2000 után gyártottak ára 7-800 ezer körül mozog
Melyik motor jó bele? Kizárólag a benzines, azon belül a korábbi 1,3 illetve 1,6 literes 4E-FE kódjelű motorok problémamentesek
Mi van helyette? Félmillióért már dúskálhatunk a hasonló korú kompaktok között, a G sorozatú Astra mellett a Ford Focus 1. generációja ajánlható alternatíva, a japánok közül pedig a Honda Civic.

Mellette szól


Az 1997 és 2002 között gyártott E11 kódjelű Toyotát Anglia mellett még Japánban is gyártották, (akinek ez számít, annak érdemes utánanézni az alvázszámnak angolok SB-vel, a Japánban szerelteké JT-vel kezdődik). Négy karosszériaverzióban készült a széria, a tesztben szereplő négyajtós mellett a háromajtós (hatchback), illetve a legpraktikusabb ötajtós (liftback) kivitel, valamint az igen ritka kombi található meg az eladó autók között.
Tulajdonképpen a Corolla belső bármelyik kilencvenes években készült japán gép belseje lehetne. Ugyanazok a formák, színek jellemezték az egész csapatot, Nissan Almerától a Mazdán át a Hondáig

Picit zajos, komfortszintje lehetne jobb, hátsó üléssora szűk. Ezzel fel is soroltuk az E11-es kódjelű Corolla minden hibáját.

Picit zajos, komfortszintje lehetne jobb, hátsó üléssora szűk. Ezzel fel is soroltuk az E11-es kódjelű Corolla minden hibáját.

Műszaki színvonalát tekintve agyonüthetetlen Corolla generációról van szó, a klasszikus, benzines, pörgős japán szívómotorok, tűrik, sőt kívánják a magas fordulatot, erejük az 5-6 ezres tartományban jelentkezik. A legelterjedtebb 4A-FE jelzésű 1,3 literes 86 lóerős kiforrott technikával működő blokk zokszó nélkül, drága megoldások nélkül ad tűrhető teljesítményt.

A ráncfelvarrás után érkezett az 1,4 literes változó szelepvezérlésű VVT-i benzines, amire a korai években erős olajfogyasztás volt jellemző. Ennek ellenére nem rossz választás az erősebb, takarékos, láncos vezérlésű blokk, főképp, hogy a hibát hét évig, vagy 180 000 kilométerig garanciálisan javította a Toyota.

Ellenérvek

Hátrány az intenzív használatra csökkenő fékerő, főleg a ráncfelvarrás előtti, hátul dobfékes kocsiknál, 2000-ben ezt tárcsafékre cserélte a gyártó. Az utazási komfortot csökkenti a magas sebességnél hangos motor, valamint a szűk második üléssor. A hajtásláncban lappangó időzített bombákra, hosszan kísértő típushibákra nem kell számítanunk, a futómű viszont igényelhet némi törődést, főképp a lengéscsillapítók, és az első kerékcsapágyak, tartósságukat nagyban csökkentik a hazai útviszonyok.

Egyszerű, kiforrott, alacsony fogyasztású, és örök életű a Toyota 1,3 literes benzines blokkja.

Egyszerű, kiforrott, alacsony fogyasztású, és örök életű a Toyota 1,3 literes benzines blokkja.

A rugózási kényelmet érheti kritika, hosszú utakon az ülések kényelme sem az igazi. Az úttartás biztonságos, de kanyarban gázelvételre, fékezésre érzékenyen reagál az autó.

Gyenge pontként még a békalámpások fényszóróját ölelő gumitömítés említhető meg, a ragasztó előbb-utóbb minden esetben enged, de ezt a probléma otthon is könnyű szerrel, főleg ragasztóval orvosolható.

A gyakoribb motorok átlagfogyasztása, l/100 km*

Benzinesek:
1,3 16V (86 LE): 7,02
1,4 16V VVT-i (97 LE): 7,05
1,6 16V (110 LE): 7,9
1,6 VVT-i (110 LE): 7,19

Dízelek:
2,0 D (72 LE): 6,15
2,0 D-4D (90 LE): 6,16

forrás: spritmonitor.de

Költségek

A Toyota Corolla esetén tényleg a vételár, az üzemanyag, valamint a kenőanyagok, kopó alkatrészek cseréje jelent csak tervezhető, és jól kalkulálható költséget.

Kopó alkatrészek
– Kuplungszett 24 000 Ft (Valeo) – 32 000 Ft (Sachs)
– Kerékcsapágy 9-12 000 Ft
– Első Fékbetét 6600 Ft (Nipparts) – 
10 000 Ft (Bosch)

Mazda 323

Mi ez? 1994 és 1998 között (323P: 1997-2000) gyártott kompakt autó, 3-4-5 ajtós karosszériával. Modellfrissítés: 1997.
Mennyibe kerül? 5-600 ezer forint körül mozognak a legdrágábbak a képeken szereplő kivitelből
Melyik motor jó bele? Az 1,5 literes négyhengeres benzinessel nem lehet mellényúlni.
Mi van helyette? Japán márkáktól Nissan Almera I, békalámpás Corolla és Lancer. Az olcsóbbak helyett F Astra, a drágábbak helyett Focus I.

Mellette szól

Almera, Lancer, Corolla vagy épp a 323: az egyívású japán autók hasonlóan megbízható technikát kínálnak, egészen kevés pénzért

Almera, Lancer, Corolla vagy épp a 323: az egyívású japán autók hasonlóan megbízható technikát kínálnak, egészen kevés pénzért