Röviden – Suzuki SX4 1,5 GS | |
---|---|
Mi ez? |
2006 óta Esztergomban is gyártott crossover, méretben a városi kisautók és a kompakt kategória határán, opciós 4×4 hajtással |
Mennyibe kerül? | 1 milliótól indul a kínálat, a szalonállapotú 2014-es autók 3,5 millió körül érhetőek el. Nagy a szórás, dízelből alig akad eladó darab. |
Melyik motor jó bele? | Az 1,5 literes 99 lóerős, megbízható motor a legnépszerűbb. Tökéletesen illik az autóhoz, lomha, de örök darab. Dinamikusabb a ráncfelvarrás után már 120 lóerőt teljesítő 1,6-os benzines, a dízelek ritkák. |
Mi van helyette? | Toyota Urban Cruiser, valamint az újabb mini-SUV-k, Renault Captur, Peugeot 2008 |
A 2006-ban piacra dobott Suzuki SX4 a japánok tradicionális terepjáró típusait (Jimny, Vitara) követte, de a korszellemnek megfelelően visszafogottabb terepező képességekkel készült. Az összkerékhajtású kivitel mellett a kínálat derékhadát a fronthajtású autók adták, így kijelenthető, hogy ez a típus a japánok első igazi szabadidő-autója.
Modelltörténet
Miután bemutatták a Genfi Autószalonon, még csak az európai piac meghódítása volt a cél, de később a Suzuki világszerte beindította az értékesítést, a gyártósorok Esztergom mellett Japánban, Indiában is beindultak.
Megjelenését tekintve ez az egyik legjobban eltalált típus a Suzuki kínálatában. Arányosan vaskos, ott pufók, ahol kell. Egy jobb színben, karbantartott állapotban kiemelkedik a lélekrombolóan unalmas kategóriából. Naná, hogy az olaszok keze van a dologban, a formáért a Giorgetto Giurgiaro Italdesign stúdiója felelt.Nem ez az egyetlen olasz szál, a világ más részein Fiat Sedici néven is forgalmazzák a kocsit, valamint a dízelmotorok közül kettő, az 1,3 literes és az 1,9-es érkezett a Fiat családtól.
A kívül alig észrevehető modellfrissítésre 2010-ben került sor, belül pedig lecserélték a műszerfal vörös háttérvilágítását. A technika fejlődött, mindkét benzines motorban találtak még pár lóerőt a japánok (a 99 lóerőt teljesítő 1,5 literes benzinmotor 112 lóerősre izmosodott, a változó szelepvezérlésű és szívócső-hosszúságú 1,6-os pedig 120 lovat állított csatasorba, igaz a korabeli tesztek alapján ez az erőtöbblet nem hozott érezhető javulást a menetdinamikában).
Itthon a Suzuki SX4 volt az első tömegmodell a japán gyártótól, amivel kiléptek a legolcsóbb kisautók kategóriájából. 2007-ben egy dízelmotorral és összkerékhajtással szerelt verzió 5,6 millióba került, aminél többet csak terepjáróra, konkrétan a Grand Vitarára költhettünk el a Suzukinál.
Innen, válsággal terhelt évekkel a hátunk mögött visszanézve pokoli összeg, de az olcsóbb 3-4 millió körül hazavihető benzineseknek, és a 0 %-os finanszírozással eladott autóknak köszönhetően vitték, mint a cukrot. A magas gyártási szám pedig mára gazdag kínálatot eredményez a használt autók piacán, magas árszórással, és gyenge értéktartással. Mindennek örülhetünk vásárlóként, de pont a nagy kínálat miatt lehet nehéz a döntés. Dízel vagy benzines? Kell-e nekem a 4×4 hajtás? Íme a válaszok.
Elöljáróban meg kell említeni a Suzuki SX4 körüli kategória-zavart. A magas vételár, felnőttes megjelenés, valamint a szokatlanul bőséges extralista miatt sokan magasabb kategóriába sorolják az autót, mint ahova eredetileg tervezték. Így lehet alapszintű kritika a kisméretű csomagtartó, az igénytelen műanyagokból összeállított műszerfal, satöbbi. Pedig a Suzuki SX4 nem kompakt, inkább egy drága, hízott kisautó, crossover génekkel. Ebben a mezőnyben pedig máris másképp hat az alapból 270 literes, 1045 literig bővíthető csomagtér.
Belső tér, kényelem
A kisautós kötődést az is mutatja, hogy a korabeli Swift műszerfala fogadja a vezetőt. Nagy, jól átlátható kijelező, egyszerű kezelés, egyszerű anyagok némi ezüstszínű dekorációval. Könnyen karcolódik, kopik a műanyag, valamint az ülések kárpitja is, de az előrelátó tulajdonosok nagy része már régen beszerezte a személyiségéhez illő utólagos üléshuzatot.
Magas üléspozíciónkon az állítható magasságú ülés sem segít sokat, ez egy ilyen stílus. A kormány két irányban állítható, így ezekkel a variációkkal sakkozva kell megtalálnunk a helyes üléspozíciót. Van, aki panaszkodik a kényelemre, de ahány ember, annyi hát, vásárlás előtt mindenképp szükséges egy üléspróba, vagy lehetőség szerint egy hosszabb tesztút.
Elöl és hátul is bőséges a fejtér, a második sorban kisautók között tágas a térkínálat, inkább vállban szűk az SX4, a hátul, középre szerelt csípőöv mutatja, hogy csak forgalmi szerint ötszemélyes az autó.
A már említett 270 literes csomagtér hátránya a magas a raktérküszöb, viszont a hátsó ülés osztottan dönthető és a támla akár az ülőlappal együtt is előrebuktatható. Egy 80 centiméter széles, 140 centiméter hosszú kanapéágy tutira befér, teszteltük.
Vezetés, komfort
A vezetéssel kapcsolatos tapasztalatokat, beszámolókat nyugodtan engedjük el a fülünk mellett, a leglomhább, 12 litert evő átoktól egészen a dinamikus, takarékos autóig terjed a tulajdonosok véleménye, ugyanazzal a motorral.
Annyi biztos, hogy a legelterjedtebb 1,5 literes 99 lóerős motor álmos benyomást kelt alacsony fordulaton, kellően pörgetve viszont a hangjával együtt jelentkezik némi erő, maximális teljesítményét 5900-as fordulatnál adja le. Ezt kihasználva 11 másodperc alatt érhetjük el a százas tempót, köszönhetően az egész könnyű karosszériának. Be kell látni, ez egy egyszerű benzines, szívómotor, sosem lesz nyomatékból húzó mozdony, váltani kell serényen, cserébe a megbízhatóság szobrát tisztelhetjük a Suzuki SX4 orrában.
16 szelepes, trükkös, bonyolult megoldásokat nélkülöző, igazi láncos vezérlésű motor. Az IGAZI kihangsúlyozandó, mivel nem elnyúló, egysoros Riga-láncról van szó, hanem többsoros, masszív darabról, ami röhögve kibír 400 ezer kilométert.
1,6 literes nagytestvére ugyanabból az M motorcsaládból származik, mindenből egy picivel többet ad, de felesleges erre a motorvariációra gyúrni, még 120 lóerővel sincs komoly különbség.
Kevésbé ajánlottak a dízelmotorral szerelt SX4-ek. Nagyon ritkák, jelenleg a 180-200 eladásra kínált darab tizede gázolajos, ráadásul vételáruk is magas. Ha mégis ilyet szeretnénk, két választásunk akad: az 1,6 literes Ford-PSA fejlesztésű, rengeteg helyen fellelhető blokk 90 lóerővel, valamint a Fiattól érkező 1,9-es Multijet motor 120 lóerővel.
Mindkettő garantálja az alacsony fogyasztást, de a turbódízelek magas szervizigényét is, részecskeszűrő, változó geometriájú turbó, közös nyomócsöves befecskendezés, csak a szokásos tételek (a dízelek költségeiről, megtérülésről ebben a cikkben írtunk bővebben).
Suzuki SX4 átlagfogyasztás (spritmonitor.de)
Dízel
1,6 DDiS (90 LE) – 5,76 l/100 km
1,9 DDiS (120 LE) – 6,48 l/100 km
Benzin
1,5 (99 LE) – 7,06 l/100 km
1,6 (107 LE) – 7,75 l/100 km
A 2,7-et forduló volánt könnyű kezelni, viselkedése a tökéletes orrtolós átlag, a magas építésmód miatt (17,5 centis hasmagasság) inkább feszesre hangolt, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, átlagos futóművel. A képeken szereplő fronthajtású verzióra igaz a zárójeles adat, a 4×4-es kivitel alja már 19 centire van a talajtól, és egész jól elboldogul terepen.
A volán mögött legkomolyabb hátrányként a brutális méretű, dupla A-oszlop említhető. Erre sok tulajdonos panaszkodik, szinte veszélyes mértékben takarja el a kilátást, zebrára lépő gyalogost, kerékpárost teljesen elrejt.
Kell a 4×4?Nem. A 4×4 jó móka, de csak ritkán hasznos, az SX4-ből a nagy többség nem véletlenül veszi az elsőkerék-hajtásút. Többletfogyasztás, újabb hibaforrás, tényleg csak a hegytető lakóinak javallott.
Költségek, felszereltség, hibák
Az Euro NCAP töréstesztjén csak az ESP-vel, oldal- és a függönylégzsákokkal felszerelt legmagasabb, GS kivitelt ütköztették. Így ért el négy csillagot, viszont ha nem GS a szint, akkor csak fékerőelosztós ABS-t, két légzsákot, övelőfeszítőt előre és Isofixet kapunk.
Suzukis mércével gazdag az SX4 extralistája, a nyirkos hidegben fotózott autóban ülésfűtés, kormányról vezérelhető CD-s rádió 8 hangszóróval, elöl-hátul motoros ablakemelők szolgálták a kényelmet.
Magas vételára ellenére sokan azért szavaztak újonnan a Suzuki SX4-re mert számítottak arra, hogy az évek során alacsony fenntartási költséggel, stresszmentes kilométerekkel térül majd meg a befektetés. Döntő többségük nem csalódott, és a 45 ezrenként esedékes levegőszűrő-csere, 15 ezrenként, vagy évente kötelező olajcserén kívül nem kellett más figyelmet fordítaniuk az autóra. Utóbbi 5w30 Eneos Premium Hyper olajjal, Nipparts olajszűrővel és Japanparts levegőszűrővel 12 ezer forintból megúszható.
A fékbetétek, féktárcsák ellenben gyorsan kopnak, ahogy pár SX4-re jellemző az izzók zabálása is. Néha nehézkes a hátramenet kapcsolása, az utastérben pedig mindig akad olyan elem, ami zizegéssel, zörgéssel örvendezteti meg az utasokat.
Igen, ekkora tömegben előforduló típusnál akad egy-két lelakott példány, ami igazi betegágy, de az általános hazai tapasztalatok alapján a Suzuki SX4 egy strapabíró, tartós konstrukció, ami főleg most, használtan, az újkori magas vételár töredékéért számít jó vételnek. (Csak ne legyenek elszállt elvárásaink, és tartsuk szem előtt, hogy az SX4 tulajdonképpen a legjobb Swift.)
Alkatrészárak:
– Első fékbetét (Nipparts): 6.000 Ft
– Első féktárcsa (Nipparts): 15.590 Ft
– Komplett első lámpatest: 25.000 Ft
– Kipufogódob: 29.996 Ft