– Egész éjjel kint ázott.
– Mikori az autód?
– Hát, úgy 2000 körüli.
– A motorja meg úgy 1,6 és 2 liter közötti, igaz?
– Nem, az tutira 1,6-os.
– Mennyit eszik?
– Hetente úgy 25 litert. De hogy hány kilométeren, azt nem tudom.”
Ennyi odafigyeléssel, törődéssel, valószínűleg csak egy Toyota képes több mint 400 ezer kilométeren túl is életben maradni. De valóban soha, semmi nem romlik el benne? Tényleg a Toyota Avensis a megbízhatóság Csimborasszója? Fenéket!
Micsoda lazaság, színek vannak az utastérben
Az Avensis
A Carina E utódjának számító, de teljesen más stílusú karosszériával érkező Avensis első generációját 1997-ben mutatták be, és kis változtatással – 2000 derekán kapott egy szolid ráncfelvarrást – a modell egészen 2003-ig kitartott. Négyféle motorral, 1,6, 1,8, 2,0 literes benzinessel és 2,0 literes turbódízellel volt kapható. A modellre pályafutása során a megbízhatóság, tágas, kényelmes belső, illetve a dögunalmas külső, nagypapás vezethetőség bélyege égett rá. 2001-ben lépett a porondra a hétszemélyes, csupán kétliteres motorral kapható Verso kivitel, amelynek padlólemeze már a második generációs Avensis megoldásait vetítette előre.
Régen minden jobb volt?
Annak, aki hajlamos a „régen minden jobb volt” szófordulat gyakori használatára, kellemetlen hír lehet, hogy az Avensis a J.D. Power and Associates németországi újautó-vásárlókkal végzett ügyfél-elégedettségi felmérésében 2014-ben is a középkategória legjobbjának bizonyult.
ADAC statisztika, autokiste.de
Ugyan a Toyota mint márka csak a második helyet tudta megcsípni, de modellként az Avensis magabiztosan vitte az első helyet. A tanulmány arra is rámutatott, hogy a németországi újautó-tulajdonosok számára a vásárlási döntést befolyásoló tényezők közül a legfontosabb a megbízhatóság, tartósság.
Zavaró zörgésnek nyoma sincs
Külső-belső
Kasztnija túl sok érzelmet nem vált ki az emberből, de a legutóbbi időkig eziránt nem is volt különösebb igény. Négy kerék, négy ajtó, tisztességes méretű lábtér és bitang nagy csomagtartó. Ennyi. Egy Toyota belseje még néhány évvel ezelőtt is legfeljebb annyira volt fantáziadús, játékos, mint egy vidéki ravatalozó. Viszont semmi nem zörög, minden működik benne és a helykínálatra egyáltalán nem lehet panasz. Az 1,6-os benzinmotor a
spritmonitor.de szerint nagy átlagban 7,8 liter üzemanyagot éget el 100 kilométerenként, a két szélső érték pedig 6,6, illetve 9,2 liter. Bár az 1,6-os motor nem tűnik túl nagynak a bódéhoz képest, mégis a 110 lóerős teljesítmény többé kevésbé elegendő az autópályás rohanáshoz is.
Nagy csomagtartó, a hasznos térbe durván benyúló zsanérral
Történelem
András Toyotája legutóbb családon belül cserélt gazdát, eredetileg 2004-ben került a szülőkhöz, 4 évesen, 150 ezer kilométerrel az órájában. Ők 2011-ben 360 ezerrel örökölték, amelybe ma már 400 ezernél is több kilométer van. Összehasonlításnak itt
egy Volkswagen Golf, 450 ezer kilométerrel. Az Avensis jó ideig városi, napi ide-oda rohangászásban jeleskedett, majd pár éven át havonta párszor Magyarország és Németország között ingázott, általában megrakva. Manapság családi autóként üzemel, két gyerek, két felnőtt utazik benne, néha nagyival és temérdek egyéb cuccal, babakocsival, labdával, rollerel, bőrönddel megbolondítva.
Az elektromos extrák a mai napig működnek
.tg {border-collapse:collapse;border-spacing:0;}
.tg td{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:1px;overflow:hidden;word-break:normal;}
.tg th{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;font-weight:normal;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:1px;overflow:hidden;word-break:normal;}
.tg .tg-ipa1{font-weight:bold;background-color:#c0c0c0;text-align:center}
.tg .tg-bsv2{background-color:#efefef}
Alkatrészárak: |
Akkumulátor: |
13-23 ezer forint |
Kuplungszerkezet: |
20-45 ezer forint |
Kuplungtárcsa: |
6-35 ezer forint |
Féktárcsa: |
7-8 ezer forint |
Fékbetét: |
11 ezer forint |
Lengéscsillapító: |
13-17 ezer forint |
Toronycsapágy: |
8-19 ezer forint |
Kerékcsapágy: |
5-14 ezer forint |
Klasszikus autóforma. Négy kerék, négy ajtó.
Csere?
„Egyszer akartam lecserélni egy 2007-2008-as
GolfPlus-ra, de azt nagyon rossz volt vezetni az Avensis után, így nem vettem meg. Mondjuk a másik oldalon a
BMW 428xi után visszaülve, úgy éreztem magam, mint aki letölt gatyával hajt egy faszekeret a budapesti forgalomban. Szóval nem vagyok elfogult az autóval. Meg persze tudom a BMW az BMW” – írja a gazda.
Gondok, bajok
Japán és Toyota, mégis akadt baja az elmúlt években elég. A lengéscsillapítók adták fel a harcot a budapesti utakkal, vacakol a központi zár, és néha olajfolt éktelenkedik az autó hasa alatt. Ezt tömítéscserével próbálták eddig orvosolni, de két éve, több szerelőlátogatás után sem szűnik a szivárgás. Emellett a szellőzésnek is van valami titkos, gyógyíthatatlan kínja. De ez már meg is marad örökre.
A klímába belebújt az ördög
És persze a közös kilométerek is hagytak nyomot az autón. Kőfelverődések, karcolások, túl szűkre vett kanyarívek emlékei virítanak a kasztnin, a kormányról, váltóról hámló bőrborítás, kiégett műszerfali izzók kiáltanak cseréért a beltérben. Jó hír viszont, hogy a gyári akkumulátort két éve kellett csak lecserélni. Szóval 12 évet(!) húzott ki az a példány, amit anno a futószalagon beleszereltek.
Cserben csupán háromszor hagyta gazdáját, ebből kettő a valószínűtlenül sokáig kitartó akksi gyengeségének tudható be, egy eset pedig az önindító számlájára írható. Szóval a Toyota is elromlik, egyáltalán nem örök életű, és a babonával ellentétben ezzel is törődni kell. Viszont ha megkapja, ami jár neki, akkor tényleg szinte elpusztíthatatlan, sírig kitartó szolgává válhat. Ha a tulajdonosa nem unja meg hamarabb.