Fent az emelőn épp szertefoszlik az illúzió, hogy 1,2 millió forintból találunk itthon megfelelő autót. Dunakeszin vagyok a 7-es BMW használttesztjéből ismerős szervizben. A kék Focuson a nyúlványok és a tornyok valóban épek, de van rajta vagy öt újrafényezett elem, rozsdásodik több helyen, horpadt a küszöb, szervizkönyv pedig még az első évekből sincs. Az első lengéscsillapítók szárán olajsár, kuka mindkettő. „Ez magyar autó, mit vársz tőle?” – intézte el a hibákat a kereskedő, aki abszolút kulturáltnak és tisztességesnek tűnik.
Próbáltam, de itthon nem ment
Ekkor valami eltört bennem és megfogadtam a baráti tanácsokat, hogy a megoldás a használtautó-behozatal Németországból. Túl voltam itthon négyhavi autónézésen, elsősorban használt Smart Forfourra koncentrálva, de a II-es Focusokat is figyelve. Utaztunk Miskolcig is, de hiába.





Ezt a hirdetést nézegettem két hétig, mire el tudtam indulni megnézni az autót. Ott is van épp elég rosszarcú nepper, ezt legalább német kereskedő árulta, kövezett, bejáratott telepről. A motorja a sima 100 lóerős volt, nem az ígért 116 lóerős Ti-VCT
Minden hirdetőt telefonon kerestem, mert az e-mail bizonytalan. Magánszemélyeknek és kereskedőknek is írtam a hirdetés alatti üzenőfelületen és semmilyen választ nem kaptam. Talán pechem volt, de főleg nepperek hirdetéseiben látni, hogy csak telefonra válaszolnak.

Az ICE szuperexpresszen választható csendes vagy csevegős vagon, ún. Ruhebereich és Handybereich illetve kupé vagy egylégterű vasúti kocsi. Van konnektor, viszont nincs ingyenes wifi, míg itthon a net benne van a jegy árában, néha még Volán-buszokon is. Szinte semmit nem érezni a szupervonat sebességéből. Egy ideig néztem a kijelzőn az ugrásokat, aztán 240-nél meguntam
Focus 1,6 Ghia, 3290 euró
Saarlouis a francia határ mentén van, nem nagy város. A kereskedő két embere elszaladt értem kocsival a hotelhez. Egy FIAT-szalon szomszédságában régóta működik a telep, a személyzet német és nem faházas-murvás kereskedés, de attól még ugyannyira átverhetnek. A kinézett kocsi az alufelnis nyári kerekein állt, a hirdetésben meg sem említették, hogy a csomagtérben ott a téli kerékgarnitúra.
Átnéztem az autót, babráltam vele vagy egy órát. Van rajta pár karc, ami engem nem aggaszt, ahogy a 186 000 kilométer sem. Ültem több 600-700 ezret futott autóban, egy autó nem a használatba pusztul bele, hanem a karbantartás hiányába.
Sokatmondó papírok
A futásteljesítmény jól követhető a szervizkönyv bejegyzéseiből, de a fekete fordos mappában megtaláltam az összes műszaki vizsga papírjait, benne az óraállással és az ismétlődő örömhírrel, hogy kedves hölgyem, az autóján semmilyen hibát nem állapítottunk meg, örülnénk, ha két év múlva ismét ezt a TÜV-állomást választaná Hauptuntersuchung (a hirdetésekben HU) céljából. A dokumentumok között volt a számla a kormányrásegítés szervoszivattyújának tavalyi cseréjéről, 600 euróért.
Ott is átverhetnek
Német magánemberek szavára többnyire adhatunk, de a használtautó-kereskedelmet ott sem klarissza apácák űzik, ami az óratekerésre és a törött előélet elhallgatására is igaz. A legjobb 100 euróért állapotfelmérést végeztetni a kinézett autón. A cég szakértői a megrendelést követő munkanapon kapcsolatba lépnek az eladóval, a törésnyomokat is érintő átvizsgálás és a próbaút eredményét a szemle utáni napon elküldik a vevőjelöltnek (nagyjából így). Ennek tudatában biztosra mehetünk és összességében a behozatal is kevesebbe kerülhet. 100 euróból matricákkal meg sem lehet járni az utat kocsival oda-vissza. A vizsgálat eredményét ismerve viszont mehetünk fapados repülővel és onnan vonattal-taxival, ahogy kiadja.
Mivel a kocsi jónak tűnt, mentem vele egy kört és szerencsére a próbaúton sem mutatott gyanúsat. A tank majdnem háromnegyedig volt, ami azért jó jel, mert pitiáner helyen leszívják vagy kijárják, itt viszont nem vacakoltak ilyennel.

A sok apró tétel miatt kerestünk Trend helyett Ghia kivitelű Focust. Szebb a kárpitja, van benne deréktámasz, automatikus és kétzónás a légkondi, hátul is jár kartámasz. Az esőérzékelő és a fényérzékelő nem nagyon érdekelt
Ez a lényeg: költségek kint és itthon
Vételár, kinti költségek
Autó ára: 3100 euró – 976 500 Ft*
Exportrendszám+biztosítás: 30 napra 110 euró** – 34 650 Ft
Kinti gépjárműadó: kb. 50 euró – 15 750 Ft
Export rendszámtábla: 32,98 euró – 10 390 Ft
Okmányirodai díjak: 50,2 euró (rendszámügyintézés: 30,70; adatmódosítás: 10,20; „törzskönyv” (Fahrzeugbrief) csere: 5,10; KBA járműhivatali bejegyzés: 3,60; 2 db érvényesítő matrica: 0,60) – 15 810 Ft
———————————
1 053 100 Ft
Útiköltség
Vonatjegy+helyjegyek: 103,5 euró (Salzburg-Saarlouis) – 32 600 Ft
Szállás reggelivel: 65 euró – 20 500 Ft
Vacsora a sarki töröknél: 10 euró – 3150 Ft
Benzin hazafelé: 82 euró – 25 830 Ft
10 napos autópálya-matricák (osztrák+magyar): 2900+2975 Ft
Evés-ivás hazafelé: 4000 Ft
————————
91 505 Ft
Honosítás
Regisztrációs adó: 72 250 Ft
Műszaki vizsga honosítása: 8000 Ft
Forgalmi és törzskönyv díja: 6000+6000 Ft
Vagyonszerzési illeték: 33 300 Ft
————————-
125 550 Ft
Mindösszesen: 1 270 155 Ft
*315 Ft/euró árfolyamon
**14 napra 100 euró lenne
P- vagy exportrendszám?
P-rendszámos hazaútban nem gondolkodtam. Három napra bérelve kijönne 15 000 forintból, de szabálytalan és nem hiányzott a macera. Mivel az ötnapos, sárga szélű rendszám (Kurzzeitkennzeichen) hazánkban nem érvényes és nem használható, a 14 és a 30 napos exportrendszám (Exportkennzeichen) közül választottam az utóbbit, mert csak 10 euróval kerül többe. A 110 eurós összköltség nagy része a biztosítás.

30 napra 110, 14 napra 100 euróba kerül az exportrendszám, az összeg nagyobbik része a kötelező felelősségbiztosítás díja. Se hazafelé, se itthon nem abajgattak a miatta a rendőrök
Nem megy az alku?
Ha egy autót vonzóbb áron hirdetnek, mint a hasonlókat, számítsunk rá, hogy az árból akár 10 százalékot sem lehet lefaragni, főleg magánembereknél. A pofátlan és mértéken felüli alkudozás idegen attól a világtól, ne égessük le magunkat és főleg a magyar nemzetet! A Festpreis, Endpreis vagy fix Preis végleges eladási árra utal, a Verhandlungsbasis vagy VB az irányárat jelöli. Amennyiben kereskedésből vesszük az autót, a kocsi hibáin túl hivatkozási alap lehet, hogy az autó kivitelével megszűnik a belföldi magánszemélyes eladáskor élő garanciális kötelezettségük. Sok öregebb autót ezért árulnak csak exportra vagy cégeknek (nur export/Gewerbe) kitétellel.
A kisiparostól átsétáltunk a gépjármű-ügyintézésre. A nyitva tartás változó, nézzünk előre utána az interneten (pl. a városnévvel együtt a Zulassungsstelle Öffnungszeit Exportkennzeichen szavakra keresve).
Az okmányiroda után visszatértünk a rendszámgyártóhoz (Schildermacher). A szaki egy ruhásszekrény méretű géppel, másfél percen belül megnyomta a hatósági jelzést a szűz fémtáblából, amivel visszaballagtunk az okmányirodára. A teljes folyamat bő egy óra alatt megvolt, de ha több az ügyfél, három óra is lehetett volna.
Fizethetjük a német járműadót is
Készülni kell IBAN-számmal, hogy a 14 vagy 30 napos rendszámok mellé nemrég bevezetett gépjárműadót le tudjuk róni a német államnak. Én adtam jattal együtt 50 eurót a kereskedőnek, hogy utalja el ő, mert nem hiányzott plusz egy feladat.

Fontos felirat, az exportrendszámok befogadásának határidejét jelzi, ami okmányirodáról okmányirodára változhat. A legkisebb településeken nincs rendszámügyintézésre alkalmas hivatal, de az is pech, ha nem férünk bele az aznapi műszakba és még egy napot várni kell
Itthon olcsóbb?
Még hátravan az autó honosítása, tehát a fenti összegek nem véglegesek, de a nagyságrend stimmel. Az 1,3 millió forintból a regadó 72 250 Ft lesz, a 2016. februárig érvényes vizsga honosítása 8000 forintba kerül, plusz a forgalomba helyezés egyéb költségei és az idén január 1-től ránk vert vagyonszerzési illeték.

7,34 l/100 km volt az első fogyasztás sok autópályával és kevés várossal. Tisztán a fagyos Budapesten járva egyelőre 10,2
De aki saját magának keres autót, ne a megtakarítás, hanem a gazdagabb felszereltség, a jobb állapot és a kulturáltabb szerviz-előélet reményében induljon nyugatra. A rettenetesen gyenge forint miatt sokat fogni csak a törött, gányolt darabokon lehet, nem a törésmentes, szervizkönyves autókon.

17 euróért, 5200 forintért bármilyen rendszámtáblát nyomnak. Hazaérkezés előtt Budaörsön lemostam az autót, bár az ezüst sokat elbír