A használtautó-vásárlás rizikós műfaj, a bukta elkerüléséhez éles szem és tapasztalt kéz kell. Lehetőség szerint tőlünk rutinosabb szerelővel is nézessük át a kiválasztott álomautót, nehogy rémálom legyen belőle.
Netes böngészéssel kezdődik a történet, ami sokismeretlenes egyenlet. Egyes ravaszkodók úgy adják fel a hirdetésüket, hogy a kocsijuk hibái a képeken még véletlenül se látszódjanak. Számos hirdetés fotóját figyelmesen átnézve ugyanakkor kiszúrhatunk óvatosságra intő jeleket, amelyekre kötelező rákérdezni az első randi előtt.
Segítő szándékkal ezekből gyűjtöttünk össze néhányat – az alábbi fotókat kivétel nélkül hirdetésekből ollóztuk.
Mire figyeljünk?
Volt sérülve? – ezt a kérdést az életük első autóját vásárlók is nekiszegezik az eladónak nagyon helyesen. Ha jól figyelünk, egyes fotókon kiszúrhatjuk az utólagos fényezést, elemcserét.
Használtautós hirdetésből ollóztuk a már-már művészi igényű fotót a naplementével.
Használtautós hirdetésből ollóztuk a már-már művészi igényű fotót a naplementével.
Fotó megosztása:
Hol itt a bibi?
Hol itt a bibi?
Fotó megosztása:
Gumicsík az autó orrán és oldalt? És a többi?
Gumicsík az autó orrán és oldalt? És a többi?
Fotó megosztása:
Ez az Omega a b-oszloptól jól láthatóan más árnyalatú. Ő biztosan járt már fényező, vagy kasztnis műhelyben. Eleve gyanús, hogy 18 éves létére 92 ezer kilométert ír mellé a gazdája. Kötelező a gyanakvás ilyen esetekben, akkor meg pláne, ha hallgat a hirdetés a futásteljesítményről
Ez az Omega a b-oszloptól jól láthatóan más árnyalatú. Ő biztosan járt már fényező, vagy kasztnis műhelyben. Eleve gyanús, hogy 18 éves létére 92 ezer kilométert ír mellé a gazdája. Kötelező a gyanakvás ilyen esetekben, akkor meg pláne, ha hallgat a hirdetés a futásteljesítményről
Fotó megosztása:
Mindig is imádtam az 1984 és 1996 között gyártott W124-et (1993-tól hivatalosan E-osztály a neve), sokak szerint a világ valaha gyártott legjobbjainak egyike. Különösen a kupéért vagyok oda - első ránézésre szép ez a példány, nemde?
Mindig is imádtam az 1984 és 1996 között gyártott W124-et (1993-tól hivatalosan E-osztály a neve), sokak szerint a világ valaha gyártott legjobbjainak egyike. Különösen a kupéért vagyok oda - első ránézésre szép ez a példány, nemde?
Fotó megosztása:
Az érdeklődők szerencséjére volt annyira korrekt a kereskedő, hogy közelről is megmutatja azt, ami távolról szépnek tűnt. Sajnos a legtöbb hirdetésből ez a második kép már hiányzik
Az érdeklődők szerencséjére volt annyira korrekt a kereskedő, hogy közelről is megmutatja azt, ami távolról szépnek tűnt. Sajnos a legtöbb hirdetésből ez a második kép már hiányzik
Fotó megosztása:
Ilyen, amikor a vak is látja
Ilyen, amikor a vak is látja
Fotó megosztása:
Bizalomgerjesztő hirdetés sok-sok fotóval, ha ilyet keresnék, ezt a példányt biztosan megnézném. A kora miatt kicsi volt rá az esély, és be is jött a tipp: sajnos nem sérülésmentes
Bizalomgerjesztő hirdetés sok-sok fotóval, ha ilyet keresnék, ezt a példányt biztosan megnézném. A kora miatt kicsi volt rá az esély, és be is jött a tipp: sajnos nem sérülésmentes
Fotó megosztása:
Apró mérete miatt nagyon kevés motorteres hirdetés-fotón lehet kiszúrni, de érdemes figyelni: a fényezetlen, fémes csavarfejek arra utalnak a kép alján, hogy ennek a Mercedesnek már bontották az elejét. Ennek ellenére tényleg ígéretes a kocsi, de indulás előtt erre rá kell kérdezni
Apró mérete miatt nagyon kevés motorteres hirdetés-fotón lehet kiszúrni, de érdemes figyelni: a fényezetlen, fémes csavarfejek arra utalnak a kép alján, hogy ennek a Mercedesnek már bontották az elejét. Ennek ellenére tényleg ígéretes a kocsi, de indulás előtt erre rá kell kérdezni
Fotó megosztása:
110 ezer kilométer alatt nem szakad ki az ülés így a 850-es Volvókban
110 ezer kilométer alatt nem szakad ki az ülés így a 850-es Volvókban
Fotó megosztása:
De 139 ezer kilométer után a Borák kormánya sem
De 139 ezer kilométer után a Borák kormánya sem
Fotó megosztása:
Ezen a 406-os pözsón sok hibát nem látni, pedig gyaníthatóan akad baja 19 évesen. Azért nem látni, mert úgy fotózták, összesen négy darab használhatatlan fotót mellékeltek hozzá
Ezen a 406-os pözsón sok hibát nem látni, pedig gyaníthatóan akad baja 19 évesen. Azért nem látni, mert úgy fotózták, összesen négy darab használhatatlan fotót mellékeltek hozzá
Fotó megosztása:
Hú, de szépek azok az angyali szemek, kár, hogy az eladásra szánt autóról azt sem tudjuk meg, hogy pontosan milyen színű
Hú, de szépek azok az angyali szemek, kár, hogy az eladásra szánt autóról azt sem tudjuk meg, hogy pontosan milyen színű
Fotó megosztása:
Ezen sem látszik semmi, de legyünk jóindulatúak, lehetséges, hogy ügyetlen volt a kereskedő. Na, persze
Ezen sem látszik semmi, de legyünk jóindulatúak, lehetséges, hogy ügyetlen volt a kereskedő. Na, persze
Fotó megosztása:
Nincs még egy márka, amelynek tulajdonosait ennyire ihletné a naplemente
Nincs még egy márka, amelynek tulajdonosait ennyire ihletné a naplemente
Fotó megosztása:
Mondom
Mondom
Fotó megosztása:
Természetesen belsőt is lehet úgy fotózni, hogy ne látszódjanak a fontos részletek
Természetesen belsőt is lehet úgy fotózni, hogy ne látszódjanak a fontos részletek
Fotó megosztása:
Az audisták között is akadnak művészek. Ha kiszúrta, akkor már megérte a cikk: a 18 éves autó a hirdetés szerint mindössze 21,5 ezer kilométert futott
Az audisták között is akadnak művészek. Ha kiszúrta, akkor már megérte a cikk: a 18 éves autó a hirdetés szerint mindössze 21,5 ezer kilométert futott
Fotó megosztása:
Ez az Omega a b-oszloptól jól láthatóan más árnyalatú. Ő biztosan járt már fényező, vagy kasztnis műhelyben. Eleve gyanús, hogy 18 éves létére 92 ezer kilométert ír mellé a gazdája. Kötelező a gyanakvás ilyen esetekben, akkor meg pláne, ha hallgat a hirdetés a futásteljesítményről
Nehezítsünk egy picit a feladaton: az alábbi Citroennél vajon mi a probléma?
Hol itt a bibi?
Gumicsík az autó orrán és oldalt? És a többi?
Meg az első ütköző úgy, ahogy van, plusz a dísztárcsák, tükrök, kilincsek. Először azt hittem, találtam egy kocsit, aminek az egyik oldalán cseréltek két ajtót, és azokon más színű a gumicsík, gondoltam, ezen bemutatom, hogy ilyen is van.
De nem, ez a hirdetés ennél is érdekesebb. Ezúttal bizony két különböző Picassót nyomott be egyazon hirdetésbe a kereskedő, no de melyiket kapjuk meg? Itt írom: nézzük meg mindig a fotókon, hogy egyáltalán fent vannak-e a kocsin a gyári gumicsíkok. Ha igen, azok eredetileg feketék-e, vagy színre fújtak.
Ilyen, amikor a vak is látja
Mindig is imádtam az 1984 és 1996 között gyártott W124-et (1993-tól hivatalosan E-osztály a neve), sokak szerint a világ valaha gyártott legjobbjainak egyike. Különösen a kupéért vagyok oda – első ránézésre szép ez a példány, nemde?
Az érdeklődők szerencséjére volt annyira korrekt a kereskedő, hogy közelről is megmutatja azt, ami távolról szépnek tűnt. Sajnos a legtöbb hirdetésből ez a második kép már hiányzik
Ha már ott tartunk, az autó mellett érdemes leguggolni, vállunk szinte a kasztnihoz érjen, mondjuk a hátuljánál, majd hosszasan kémleljük a lemezfelületet. Látunk apró hullámokat, fénytöréseket? Vagy makulátlanok a lemezek, és tökéletesen egyenletesen olvadnak egymásba a sárvédők és ajtók? Nyitott ajtóknál a küszöbök, a b-oszlop, vagy éppen a csomagtartó lemezfelülete ugyanígy árulkodó lehet. Hirdetésbeli fotókon sajnos borzasztó nehéz így kiszűrni a glettelést, az elemek egyes részeinek fényezését. De ha van jó minőségű, nagyítható fotó, nézzük ilyen szemmel is.
Bizalomgerjesztő hirdetés sok-sok fotóval, ha ilyet keresnék, ezt a példányt biztosan megnézném. A kora miatt kicsi volt rá az esély, és be is jött a tipp: sajnos nem sérülésmentes
Apró mérete miatt nagyon kevés motorteres hirdetés-fotón lehet kiszúrni, de érdemes figyelni: a fényezetlen, fémes csavarfejek arra utalnak a kép alján, hogy ennek a Mercedesnek már bontották az elejét. Ennek ellenére tényleg ígéretes a kocsi, de indulás előtt erre rá kell kérdezni
Sok a duma – jó! Sok a mocsok – rossz!
Ritkábban, de előfordul, hogy a tulajdonosok (kereskedők) megadják a hirdetésben az alvázszámot. Ilyenkor…
– magunk is elvégezhetünk egy egyszerű ellenőrzést, az autógyártók nagy többségénél az alvázszám nyolcadik számjegye a gyártás évét jelöli, ha ez nem stimmel a hirdetésben szereplő évjárattal, kérdezzünk rá
– elvileg csak a jármű tulajdonosa kérheti márkaszervizben az alvázszám alapján a kocsi múltjának kiolvasását a rendszerből, de erre azt mondjuk, elvileg, a gyakorlat más. Ha van ismerős olyan helyen, és megoldható, akkor a kocsi megtekintése előtt érdemes kicsit szimatolni az előéletről, megnézni a megadott futásteljesítményhez képest a szervizmúltban szereplő számokat stb.
Nem perdöntő, de jelenthet valamit, hogy mennyi információt ad át a kocsiról a tulajdonosa a hirdetésben:
– szinte semmit nem ír róla (vagy link az alak, vagy oka van a hallgatásnak)
– hájjal kenegeti, és kizárólag csak szépeket mond még az szó szerint ezeréves sólymáról is
– vagy pedig jót is rosszat is, ráadásul részletesen, felsorolva a javításokat, esetleges sérüléseket, mit cserélt az elmúlt 1-2 évben, és mi vár cserére az elkövetkezőkben. Nem mindegy, mit és mennyit ír valaki a kocsiról.
Szintén elmond cseppet ember és gép viszonyáról, ha az eladásra szánt jármű belseje kész trágyadomb, ahová a szeméttől már alig fér be a sofőr. Fontos, hogy ha minden más tuti, akkor a kosz két hétig tartó kitakarítása után lehet valami klassz autó, de ha átlagot veszünk, bizonyára barátságosabb állapotúak azok a kocsik, amiket tisztán tart a gondos gazdájuk.
Evidens, hogy többet mond a kosznál a kopás. Eltérő a különféle gyártók kárpitjainak tartóssága, de nyilvánvaló, hogy 110 ezer kilométernél nem így néz ki egy sofőrülés. Sajnos kevés az olyan hirdetés, amelyben megmutatják a szakadt ülést, de sok esetben ki lehet szúrni már fotón – megadott futásteljesítményhez mérten – indokolatlan mértékű kopást. Természetesen a csomagtartó kárpitja is tud mesélni.
110 ezer kilométer alatt nem szakad ki az ülés így a 850-es Volvókban
De 139 ezer kilométer után a Borák kormánya sem
Hogyan rejtegetik a hibákat?
Jellemzően csak a közelről fotózott autóknál lehet kiszúrni a következőket:
– a kocsi többi részétől eltérő illesztési hézagokat az ajtóknál, sárvédőknél, a motortér vagy a csomagtartó fedelénél, és az ütközőknél
– legyalult felniket
– kényes helyeken megjelenő rozsdafoltokat
– belül a megadott futásteljesítménynél ránézésre kopottabb pedálgumikat és szőnyegeket
– a sebváltókar szétrepedezett bőrszoknyáját
– fényesre, vagy akár fehérre kopott fekete kapcsolókat stb.
Figyeljünk mindegyikre a fotók részletein, már ha hagyják. Sajnos kevés az annyira korrekt hirdető, aki ezekről direkt berak fotókat, sőt. Vannak, akik a telójukkal sem tudnak normális minőségű képet lőni, de akadnak, akik szándékosan azzal próbálják ideig-óráig elfedni autójuk hibáit, hogy
– messziről fotózzák a kocsijukat
– kosz fedi a kasztnit
– mindössze 1-2-3 használhatatlan képet töltenek fel
– olcsó művészkedésbe kezdve általuk szépnek gondolt fotókat mutatnak, amikkel valójában a használható információkat fedik el a kocsijukról.
Ezen a 406-os pözsón sok hibát nem látni, pedig gyaníthatóan akad baja 19 évesen. Azért nem látni, mert úgy fotózták, összesen négy darab használhatatlan fotót mellékeltek hozzá
Hú, de szépek azok az angyali szemek, kár, hogy az eladásra szánt autóról azt sem tudjuk meg, hogy pontosan milyen színű
Nincs még egy márka, amelynek tulajdonosait ennyire ihletné a naplemente
Mondom
Természetesen belsőt is lehet úgy fotózni, hogy ne látszódjanak a fontos részletek
Az audisták között is akadnak művészek. Ha kiszúrta, akkor már megérte a cikk: a 18 éves autó a hirdetés szerint mindössze 21,5 ezer kilométert futott
A fentieken kívül lehetnek még figyelemre érdemes jelek a hirdetésekben szereplő fotókon. Segítsünk együtt az autót vásárlóknak, írjatok a kommentmezőben ilyeneket!
De mindezek csak az első telefon előtti tanácsok voltak, a vásárlás előtti kontrollnak a java hátra van. Némi kockázatvállalással azért lehet máshogy is.
Ide kattintva elolvashatjátok, hogy én miként vásároltam kocsit saját részre úgy, hogy kis túlzással szinte a fotelből sem mozdultam ki.