Nemrég Dunakeszin jártam az Auto Crisnél, ahol ráakadtam egy 244-es dízel Volvóra 1984-ből. A hathengeres limuzin a felújítás után nagyon egyben van, de így is 800 000 forint alatti áron került mostani gazdájához.
800 000 Ft: modern dízel vs. kamrás szívó
Ennyiből egy korrekt, de semmi különös kompakt autó is kitelik, így adta magát az összehasonlítás egy hasonló értékű Mégane II-vel, amely történetesen szintén dízel. Anyagilag végromlás a Volvo vagy nem is olyan nagy érvágás a stílusosabb öreg autó?
Használt dízel – Régit vagy újabbat?
1/62 Ugyanannyi pénzért vehetünk öreg, de jó állapotú és modernebb, de sosem babusgatott autót. Mire számítsunk, ha a youngtimer felé húz a szívünk?
Ugyanannyi pénzért vehetünk öreg, de jó állapotú és modernebb, de sosem babusgatott autót. Mire számítsunk, ha a youngtimer felé húz a szívünk?
Fotó megosztása:
2/62 1974 és 1993 között volt gyártásban a 200-as modellcsalád, összesen 2,9 millió készült a 4, 5 vagy 6 hengeres autókból kombi, kupé és lépcsőshátú kasztnival
1974 és 1993 között volt gyártásban a 200-as modellcsalád, összesen 2,9 millió készült a 4, 5 vagy 6 hengeres autókból kombi, kupé és lépcsőshátú kasztnival
Fotó megosztása:
3/62 25 év feletti autóknál a rozsdásodás a fő veszélyforrás, de a 200-as Volvók korrózióvédelme jó
25 év feletti autóknál a rozsdásodás a fő veszélyforrás, de a 200-as Volvók korrózióvédelme jó
Fotó megosztása:
5/62 Gulyás András fiának segített megvenni a 200-as limuzint. Neki is öreg autója van, egy állólámpás, W115-ös 230-as Mercedes, felesége viszont egy D5-ös S40-nel jár
Gulyás András fiának segített megvenni a 200-as limuzint. Neki is öreg autója van, egy állólámpás, W115-ös 230-as Mercedes, felesége viszont egy D5-ös S40-nel jár
Fotó megosztása:
6/62 Egy felújított youngtimerben, amilyen ez a 244 D6, sokszor nagyobb értékű munka és anyag van, mint amennyiért el lehet adni. Ez jó hír a vevőknek
Egy felújított youngtimerben, amilyen ez a 244 D6, sokszor nagyobb értékű munka és anyag van, mint amennyiért el lehet adni. Ez jó hír a vevőknek
Fotó megosztása:
7/62 Remek hangulata van az autónak. A kilátás a vékony oszlopokkal tökéletes
Remek hangulata van az autónak. A kilátás a vékony oszlopokkal tökéletes
Fotó megosztása:
9/62 1979-től készült a dízel 244-es, főleg a svéd taxisokat célozta meg vele a Volvo
1979-től készült a dízel 244-es, főleg a svéd taxisokat célozta meg vele a Volvo
Fotó megosztása:
10/62 800 000 Ft alatt cserélt gazdát ez a 244-es. Előző tulajának sok autója van és nem használta
800 000 Ft alatt cserélt gazdát ez a 244-es. Előző tulajának sok autója van és nem használta
Fotó megosztása:
11/62 A hűtőmaszk a turbós benzinesé, az ültetett futómű helyett idővel visszakaphatja a gyárit
A hűtőmaszk a turbós benzinesé, az ültetett futómű helyett idővel visszakaphatja a gyárit
Fotó megosztása:
13/62 Meghatározta a Volvókról kialakult képet a 200-asok megbízhatósága és hosszú élettartama
Meghatározta a Volvókról kialakult képet a 200-asok megbízhatósága és hosszú élettartama
Fotó megosztása:
14/62 Érdemes csatlakozni valamely youngtimeres klubhoz, közösséghez
Érdemes csatlakozni valamely youngtimeres klubhoz, közösséghez
Fotó megosztása:
15/62 Brutálisan szögletes
Brutálisan szögletes
Fotó megosztása:
17/62 A luxusadó elkerülésére bizonyos piacokon kapható volt 2,0 liter alatti hengerűrtartalmú dízelváltozat, mínusz egy hengerrel
A luxusadó elkerülésére bizonyos piacokon kapható volt 2,0 liter alatti hengerűrtartalmú dízelváltozat, mínusz egy hengerrel
Fotó megosztása:
18/62 Drágábban javíthatók a Mégane dízelmotorjának bajai, ha hozzá kell nyúlni a nagynyomású üzemanyagrendszer elemeihez
Drágábban javíthatók a Mégane dízelmotorjának bajai, ha hozzá kell nyúlni a nagynyomású üzemanyagrendszer elemeihez
Fotó megosztása:
19/62 A Volkswagen LT teherautóból származik a blokk. Nem a luxus, hanem a nagyobb teljesítmény miatt kellett négynél több henger a turbódízel motorok elterjedése előtti korszakban
A Volkswagen LT teherautóból származik a blokk. Nem a luxus, hanem a nagyobb teljesítmény miatt kellett négynél több henger a turbódízel motorok elterjedése előtti korszakban
Fotó megosztása:
21/62 Én most tudtam meg, hogy a tornyon a lemezgyűrődés nem hiba, a présszerszámokban fellépő iszonytató erők következménye
Én most tudtam meg, hogy a tornyon a lemezgyűrődés nem hiba, a présszerszámokban fellépő iszonytató erők következménye
Fotó megosztása:
22/62 Minden rendezett, a sok kis óra a turbós benzines sportmodellből származik
Minden rendezett, a sok kis óra a turbós benzines sportmodellből származik
Fotó megosztása:
23/62 Nem okoz sok fejtörést az alapfunkciók használata
Nem okoz sok fejtörést az alapfunkciók használata
Fotó megosztása:
25/62 Ki tudja, hány kilométer lehet benne
Ki tudja, hány kilométer lehet benne
Fotó megosztása:
26/62 Turbó híján a töltőnyomás-jelző nem él, az apró fordulatszámmérőt nehéz követni
Turbó híján a töltőnyomás-jelző nem él, az apró fordulatszámmérőt nehéz követni
Fotó megosztása:
27/62 Igényes a kesztyűtartó bélelése
Igényes a kesztyűtartó bélelése
Fotó megosztása:
29/62 A negyedik után gombnyomásra kapcsolható az overdrive, amely hosszabb áttételével az ötödiket helyettesíti
A negyedik után gombnyomásra kapcsolható az overdrive, amely hosszabb áttételével az ötödiket helyettesíti
Fotó megosztása:
30/62
Fotó megosztása:
31/62 Nem lett szép az előzőt tulaj által felújíttatott bőrkárpit
Nem lett szép az előzőt tulaj által felújíttatott bőrkárpit
Fotó megosztása:
33/62 Állítható deréktámasz már elődjében, a 144-esben is volt
Állítható deréktámasz már elődjében, a 144-esben is volt
Fotó megosztása:
34/62 A Volvo vezette be a hárompontos övet a szériaautók világába
A Volvo vezette be a hárompontos övet a szériaautók világába
Fotó megosztása:
35/62 Adalékok az 1984-es autó múltjából
Adalékok az 1984-es autó múltjából
Fotó megosztása:
37/62 Hobbiautós kategóriában sokat esik az öreg autók kötelező biztosítása. Ezé az autóé például nincs 15 000 Ft évente
Hobbiautós kategóriában sokat esik az öreg autók kötelező biztosítása. Ezé az autóé például nincs 15 000 Ft évente
Fotó megosztása:
38/62 Rövidebb olajcsere-periódusuk miatt sűrűbb karbantartást igényelnek a koros dízelek. Javítani viszont nem drágább, mint a közös nyomócsöves rendszereket, sőt
Rövidebb olajcsere-periódusuk miatt sűrűbb karbantartást igényelnek a koros dízelek. Javítani viszont nem drágább, mint a közös nyomócsöves rendszereket, sőt
Fotó megosztása:
39/62 A Mégane II 2002-től 2008-ig futott
A Mégane II 2002-től 2008-ig futott
Fotó megosztása:
41/62
Fotó megosztása:
42/62 A Mégane II kombi és a limuzin tengelytávja hosszabb, mint a ferdehátúaké
A Mégane II kombi és a limuzin tengelytávja hosszabb, mint a ferdehátúaké
Fotó megosztása:
43/62 Később részletesen is bemutatjuk ezt a használt autót. Komoly motorjavításra szorult a hajtókarcsapágy megszorulása nyomán
Később részletesen is bemutatjuk ezt a használt autót. Komoly motorjavításra szorult a hajtókarcsapágy megszorulása nyomán
Fotó megosztása:
45/62 Jó választás a 80 lóerős változat. Kevésbé jellemző rá a hajtókarcsapágy gondja és nincs hozzá kettős tömegű lendkerék, bár a 106 lóerősé sem betegágy
Jó választás a 80 lóerős változat. Kevésbé jellemző rá a hajtókarcsapágy gondja és nincs hozzá kettős tömegű lendkerék, bár a 106 lóerősé sem betegágy
Fotó megosztása:
46/62 Amik kopik és pótolandó, az reális áron beszerezhető a Mégane-hoz
Amik kopik és pótolandó, az reális áron beszerezhető a Mégane-hoz
Fotó megosztása:
47/62 Belül elhasználtabbnak hatott a Mégane, mint a 20 évvel idősebb, de felújított Volvo
Belül elhasználtabbnak hatott a Mégane, mint a 20 évvel idősebb, de felújított Volvo
Fotó megosztása:
49/62 150 000 km után javasolt kicseréltetni a hajtókarcsapágyakat. Ebben az autóban majdnem a dupláját kibírták, de utána teljes motorfelújítással lehetett csak javítani az 1,5 dCi-t
150 000 km után javasolt kicseréltetni a hajtókarcsapágyakat. Ebben az autóban majdnem a dupláját kibírták, de utána teljes motorfelújítással lehetett csak javítani az 1,5 dCi-t
Fotó megosztása:
50/62 Figyeljünk oda, működnek-e a kulcsot helyettesítő kártyák
Figyeljünk oda, működnek-e a kulcsot helyettesítő kártyák
Fotó megosztása:
51/62
Fotó megosztása:
53/62 A hosszított tengelytávval kényelmesen tágas hátul a Mégane
A hosszított tengelytávval kényelmesen tágas hátul a Mégane
Fotó megosztása:
54/62 Igényes megoldás a külső zsanér teleszkópokkal, ami nem vesz el helyet a csomagtérből
Igényes megoldás a külső zsanér teleszkópokkal, ami nem vesz el helyet a csomagtérből
Fotó megosztása:
55/62 16 800 forinttól találtunk külső féltengelycsuklót a Mégane-hoz. A kuplungszett ára 50 000 Ft körüli
16 800 forinttól találtunk külső féltengelycsuklót a Mégane-hoz. A kuplungszett ára 50 000 Ft körüli
Fotó megosztása:
57/62 Látványos a kopás, de nem kerül sokba cserélni a kormányt
Látványos a kopás, de nem kerül sokba cserélni a kormányt
Fotó megosztása:
58/62 Lekopott a váltógomb is
Lekopott a váltógomb is
Fotó megosztása:
59/62 Rosszul fest, de bontott alkatrésszel gyorsan javítható az ablakemelők kopott kapcsolója
Rosszul fest, de bontott alkatrésszel gyorsan javítható az ablakemelők kopott kapcsolója
Fotó megosztása:
61/62 Nagyon sok 30-40 éves autóból hiányzik a légkondicionálás, a Mégane II-ben ez benne van
Nagyon sok 30-40 éves autóból hiányzik a légkondicionálás, a Mégane II-ben ez benne van
Fotó megosztása:
62/62 Biztonságosabbá tette az ajtókeretből a karosszériához csatlakozó stift a Mégane II-t
Biztonságosabbá tette az ajtókeretből a karosszériához csatlakozó stift a Mégane II-t
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Gulyás András fiának segített megvenni a 200-as limuzint. Neki is öreg autója van, egy állólámpás, W115-ös 230-as Mercedes, felesége viszont egy D5-ös S40-nel jár
A youngtimert Gulyás András vásárolta egyik gyermeke számára. Nem feltétlenül akartak idős autót, de a 21 éves fiú beleszeretett a nála jóval idősebb Volvóba és némi szülői kölcsönnel bele tudott ülni. A lépcsőshátú Mégane hajtókarcsapágy-csere és más fajsúlyos szervizmunkák után újjászületve cserélt gazdát, 289 000 kilométerrel, 800 000 forintért. Ezt az autót később részletesen is bemutatjuk, mert a dízelek fogyasztása, a típus nyomott ára és a választék gazdagsága miatt érdekes a Mégane II.
Corolla vagy IS200?
Kedves Olvasóink! Ez a cikk azoknak lehet érdekes, akik egy sokkal modernebb kocsi helyett ugyanazt a pénzt öregebb, de számukra vonzóbb youngtimerre költenék. Akinek az autó olyan, mint a kenyérpirító vagy a mosógép, vegye az újabbat, mert jobban jár vele. A többiek viszont mérlegeljenek! Mit szólnátok a 124-es Mercedeshez a Nubira/Lacetti ellenében, egy kifinomult Lexus IS200-hoz egy sima E12-es Corolla árában vagy egy szép E34-es Ötös BMW-hez egy közönséges, bár minden szempontból ésszerű és gazdaságos G Astra helyett?
Az ezüstmetál 244 D6-ban a Volkswagen LT-ből átvett, kamrás szívódízel motor van. A turbósítás előtti korszakban a hengerűrtartalom és a hengerszám növelésével lehetett a dízelek lomhaságát enyhíteni. A 2,4 literes sorhat így is csak 82 lóerős, míg a Mégane 1,5-ös dízele 80.
Drágábban javíthatók a Mégane dízelmotorjának bajai, ha hozzá kell nyúlni a nagynyomású üzemanyagrendszer elemeihez
Az öblös szívódízel imponáló finomsággal jár, nem is emlékeztet a soros négyhengeres dízelek rázkódására. A megszokott rút kerregés helyett a D6 hangja igazán szép, és a svéd csatahajó menetteljesítményei is rendben vannak, ha bemelegedve kicsit kihúzatjuk a szívódízelt.
7,5 vs. 5,6 l/100 km
A szépen forgó, alig rázkódó sorhat kulturáltságát hiába keressük a Mégane-ban, amely viszont jobban megy és jóval kevesebbet fogyaszt. Főleg autópályán, ahol a légellenállás az úr. A Volvo átlagfogyasztása a Spritonitor.de oldalon 7,46 l/100 km, a Mégane II-re a kis dízellel 5,58 literes átlag adódik.
Amióta láttam ezt a videót, tudom, hogy „az abban még benne volt az anyag” szimplán illúzió. Egy harminc évvel későbbi fejlesztésű, 4-6 légzsákos autó biztonságával nem vethető össze a kocka Volvo ütközésvédelme, hiába volt jobb, mint a korabeli konkurensek. Ráadásul a Mégane volt az alsó középkategória első autója, amely öt csillagot kapott az NCAP-törésteszten, amivel elnyerte az Év Autója 2003 címet.
Utastér: nagyon mások
Belül egyformán tágas és praktikus a két autó. Az ötajtóshoz képest megnyújtott tengelytávú francia limuzinban is bőven van hely, a Volvo utastere fejtérben és hangulatban ad többet annak, aki fogékony a koros autók bájaira.
Minden rendezett, a sok kis óra a turbós benzines sportmodellből származik
Innen a hosszú motorházfedélre pillantva, ötödik helyett az overdrive-ot kapcsolva az élet császárának éreztem magam, ahogy az impozáns vas tovasuhant.
Hóban a Volvo hátsókerék-hajtása természetesen élmény, de a Mégane egyszerűbb használatához képest mégis hátrány, ami néhány csomagtéri cementeszsákkal enyhíthető. A belső tér alapján a Mégane II hat elhasználtabbnak kopott kormányával, a váltógombról lekopott betűkkel, kifehéredett ablakemelő-kapcsolóival, de ezek pár tízezer forintból javítható tételek.
Belül elhasználtabbnak hatott a Mégane, mint a 20 évvel idősebb, de felújított Volvo
Egy autóbuzinak összességében a Volvo 244 D6 sokkal több örömöt nyújt, de mennyibe kerül a szívünkre hallgatni? Mert van az a lakatolási és szervizköltség, ami az embert a nagystílűbb youngtimertől átülteti egy utolsó generációs Mazda 323-ba, gondos osztrák tulajtól, 650 ezerért.
Alkatrészárak
Alkatrészből a gyakoribb típusokhoz minden beszerezhető, de nem biztos, hogy az első helyről, ami útba esik. Én a Bárdi Autó webáruházát böngésztem a cikk megírásakor, ahol a kocka Volvóhoz se kuplungszettre, se kerékcsapágyra, se hajtó féltengelyre nem adott árat a kereső.
Alkatrészárak
Volvo 244 D6, 1984
Renault Mégane 1,5 dCi, 2004
Első lengéscsillapító
15 600
18 900-31 500
Első féktárcsa
5900-13 600
9800-19 500
Bal első fényszóró
7300, csak bura
19 800-77 000
Első sárvédő
15 600
13 500-18 500
Aki tehát beül bármilyen youngtimerbe, annak nem elég a legkézenfekvőbb beszerzési forrásokat ismernie. Az internet ebben is segít, de aki tényleg kötődik az adott típushoz, csatlakozzék valamilyen klubhoz és járjon bátran márkatalálkozókra, ahol értékes emberek ismeretségével és hasznos információkkal lesz gazdagabb. A Volvo esetében adja magát például a Volvowiw.
Te milyen autóra költenéd ugyanazt az összeget?
Csak a modernebbre
32% (13)
Csak a youngtimerre
49% (20)
Megfogna a youngtimer, de félek a szívástól
19% (8)
Aki körön belülre kerül, máris egyszerűbben és sokszor olcsóban jut hozzá mindahhoz, ami elvásik-elromlik kedvencén. „Veterános börzén az állólámpás Mercinkhez 6000 forintért veszem az első fékbetéteket” – mondja Gulyás András.
A Volvóhoz is potom pénzért kapni alkatrészt, például a Volvo Autós Bolt netes kínálatában a hajtókarcsapágy-készlet ára 5000, az első fékbetét-garnitúráé 2000-4000 Ft, első kerékcsapágyé 5200 Ft. A gázolajszűrő kijön 1500, egy hátsó lámpa 4000, a vezérműszíjkészlet 9500 forintból. Utóbbi cseréjére ügyelni kell, ha elszakad, azt nem bocsátja meg a motor. Ugyanilyen fontos a hűtő megvizsgálása, mert a túlmelegedést rosszul viseli a hengerfej.
Mivel a dízel motorolaja a furatokban, itt-ott megülő koromtól olajcsere után is fekete, inkább a légszűrő piszkosságából következtethetünk a karbantartás idejére. Ha nehezen indul a motor, az izzítógyertya cseréje segíthet a dolgon. 2000 Ft alatti árával nem nagy tétel, de a két hátsót csak az adagoló leszerelése után lehet kicserélni.
A dízelmotortól elvárhatjuk, hogy hidegen megfelelő izzítás után könnyen beinduljon és egyenletesen járjon, hasonlóan egészséges hanggal, mint a videón. Ha ezt télen is tudja, akkor adott a kompresszió és nem kell rögtön a felújítástól tartani. A tartósan fekete füst túletetett motorra utalhat elállított adagolóval. Igazán nagy baj a kék füsttel van, ami az elégő olaj jelenként erősen kopott hathengeresre utal. Elég volt egy közös délelőtt, hogy úgy érezzem, ép kasztni esetén nagyon is érdemes foglalkozni egy 200-as Volvóval.
Mellette – Ellene
Egy érdekes autó állandó öröme
Több előzékenység a közlekedők részéről
Elterjedt típusoknál problémamentes alkatrészellátás
Egyszerűbb szerelés, akár házilag
Az újabb autókénál nem magasabb karbantartási költség
Alacsonyabb kötelező biztosítás
Csekélyebb teljesítményadó
Minimális értékvesztés
Nyugodtabb vezetés, boldogabb élet
Sokkal rosszabb ütközésbiztonság
Többnyire hiányzó légkondicionálás
Sokkal károsabb kipufogógáz
Magasabb fogyasztás
Ritka típus esetén nehéz kopóalkatrész-ellátás
Nehezebben pótolható apróságok (pl. díszléc, belső téri elemek, kárpitok)
Időszakonként a lakatolás többletköltsége
Gyakoribb szervizigény (pl. rövidebb olajcsere-periódus)
Kevéssé alkalmas évi 30-40 ezer km megtételére
Alkatrészárak, Volvo 244 D6
Karosszéria Jobb hátsó lámpa 4000 Ft Küszöb 7900 Ft Hátsó sárvédő javítóív 6500 Ft
Motor Vezérműszíjkészlet 9500 Ft Dugattyúgyűrű-készlet 9900 Ft Hajtókarcsapágy-készlet 5000 Ft Izzítógyertya 1600 Ft Porlasztócsúcs 3600 Ft Gázolajszűrő 1500 Ft Vízpumpa 7500 Ft Vízhűtő 24 900-tól
Erőátvitel Kuplungszett 36 900
Fék Első féktárcsa 8100 Ft Első fékbetét-garnitúra 4000 Ft
Futómű Első kerékcsapágy 5200 Ft Hátsó kerékcsapágy 11 800 Ft Első lengéscsillapító 9400 Ft Első toronycsapágy 10 900 Kormánymű javító készlet 4500 Ft