Röviden – használt Renault Mégane II
Mi ez? 2002-ben bemutatott, 2008 végén leváltott kompakt autó rendkívül sokféle karosszériával és motorral.
Mennyibe kerül? Félmillió forinttól indul a kínálat, az árak nagyjából 1,5 millió forintig mennek fel, kivéve persze az RS sportmodellt.
Melyik motor jó bele? Az 1,5 literes dCi mindegyik változata ajánlható a mesebeli fogyasztás miatt. Kockázatkerülőknek az 1,4 és 1,6 literes benzines.
Mi van helyette? Ilyen nyomott áron a kortársak közül csak a FIAT Stilo. Az olcsóbbak esetében inkább G, mint H Astra és inkább első, mint második generációs Focus. A C4 nem túl vonzó, a 307-ből a 2005 utániak viszont ígéretesek.

Ha egymillió forint alatti összegből kellene modern családi autót találni dízelmotorral, adja magát a közvetlen konkurenseinél kevesebbe kerülő használt Renault Mégane II. A második generációval a gyártás első éveiben volt több gond, a 2006-os modellfrissítés utáni autókban inkább lelték örömüket a tulajok. A ma kapható 6-12 éves autók alacsony árukhoz képest sokat nyújtanak.

Típustörténet

A Renault 2002-ben mutatta be a Mégane második generációját, amely 3,1 millió autó eladásával igen nagy siker lett és 2009-re kopott ki a szalonokból. A típus, mint árkategóriájában az első ötcsillagos Euro NCAP-töréstesztű autó, elhozta a 2003-as Év Autója díjat. Biztonsága mellett teljes karosszéria- és széles motorválasztéka, kedvező ára, jó kényelme segített a győzelemben.

Közel 300 000 kilométert futott a cikkhez fotózott dízel Mégane. Mitől ilyen olcsók ezek az autók, ha elvileg oly sok erényük van?

Árkategóriájában az első ötcsillagos Euro NCAP-töréstesztű autóként elhozta a 2003-as Év Autója díjat. A választék káprázatosan gazdag, motorból és karosszériából is

Árkategóriájában az első ötcsillagos Euro NCAP-töréstesztű autóként elhozta a 2003-as Év Autója díjat. A választék káprázatosan gazdag, motorból és karosszériából is

Európa legnagyobb darabszámban eladott autói közé tartozott, évi 700 000 példánnyal. Ehhez kellett egy apró trükk: a Scénic II hátsó ablaküvegei mentén Mégane feliratot találunk a műanyag sarokelemen. Ez elég volt, hogy az eladásokba beszámítson az egyterű is, jóllehet elődjével szemben nem Mégane Scénic, hanem simán Scénic néven futott. 2006 elején a modellfrissítéssel a dízelmotorok fejlődtek sokat, a kisebb külső és az alaposabb technikai módosításokról itt írtunk részletesen.

Karosszéria, utastér

Aki használt autót keres, szinte kényszerűen belebotlik valamely Mégane-verzióba. Volt három- és ötajtós kacsaseggű, nyújtott tengelytávú limuzin és kombi, továbbá nyitható üvegtetős kupé-kabrió, a CC, plusz a Scénic II két változatban.

Hat centivel hosszabb a limuzin és a kombi tengelytávja, mint a ferdehátúé, ami sokat dob a térkínálaton

Hat centivel hosszabb a limuzin és a kombi tengelytávja, mint a ferdehátúé, ami sokat dob a térkínálaton

A hat centivel nagyobb tengelytávval a kombiban és a szedánban tágas a lábtér hátul, a ferdehátúaké szűkös. A Mégane kortársainál többnyire gazdagabban felszerelt autó, előnye még a rengeteg rakodóhely a padlóban, a könyöklőben és az ülések között.

Motorválaszték

82 és 225 lóerő között kiugróan széles a motorválaszték. A főbb verziók átlagfogyasztását a Spritmonitor.de adatai alapján közöljük. A benzinesek közül nem rossz a belépőmodellben lévő 1,4-es sem, de igazán jól sikerült motor az 1,6-os 110-113 lóerővel, évjárattól függően. Városon kívül, nyugodt autózásra kellemes a kétliteres, a kis töltőnyomású turbóval és a hatgangos váltóval végképp.

Benzines motorok Átlagfogyasztás Dízelmotorok Átlagfogyasztás
1,4 16V 98 LE, 183 km/ó, 12,5 mp 7,56 l/100 km 1,5 82 LE, 170 km/ó, 14,3 mp 5,58 l/100 km
1,6 16V 113 LE, 195 km/ó, 10,8 mp 7,61 l/100 km 1,5 105 LE, 190 km/ó, 10,5 mp 5,63 l/100 km
2,016V 136 LE, 205 km/ó, 9,6 mp 8,73 l/100 km 1,9 120 LE, 196 km/ó, 10,5 mp 5,98 l/100 km
2,0T 165 LE, 220 km/ó, 8,3 mp 8,67 l/100 km 2,0 150 LE, 210 km/ó, 8,7 mp 6,14 l/100 km
2,0RS 225 LE, 235 km/ó, 6,5 mp 9,83 l/100 km 2,0RS 175 LE, 220 km/ó, 8,5 mp 6,74 l/100 km

 

Elegendő a belépő dízelmotor. 185 Nm-rel elfogadható a gyorsulás és ebben a verzióban nincs kettős tömegű lendkerék, mint az erősebb dCi-kben

Elegendő a belépő dízelmotor. 185 Nm-rel elfogadható a gyorsulás és ebben a verzióban nincs kettős tömegű lendkerék, mint az erősebb dCi-kben

Elegendő a legkisebb, 82 lóerős dCi 80 az 1,5 literes dízelből. Nem mellényúlás az erősebb, az ajtódíszléc kék dCi betétjéből felismerhető változat sem. Működése harmonikus, de kihagynánk az 1,9 dCi-ket, a kétliteres, újabb dízel viszont kevesebb bajt tartogat és 340 Nm nyomatékával repíti a Mégane-t.

Milyen 287 000 km után?

Renault Mégane használtautó-bemutatónkhoz egy 82 lóerős dízelt próbáltunk ki. Fényszóróburája nem matt, az ablaktörlő-mechanika is ép egyelőre, nem szorult meg. A teljes motorfelújítást követően a motor könnyen indul, puhán jár, inkább a hangján érezni, hogy van benne 287 000 kilométer. A váltó normálisan kapcsolható, a kuplung jó helyen fog és a futóműből sem jöttek aggasztó hangok. 185 Nm nyomatékkal az alap 1,5 dCi egészségesen gyorsul. Fogyasztása kiugróan jó, országúton valóban 4-5 literrel elmegy, Budapesten 5,5-6 liter a reális, autópályán 5-5,5 l/100 km. A hatótáv egészen kitűnő, mivel a tank 60 literes.

Erős kopások csúfítják a belső teret. A látvány miatt elhanyagoltnak tűnik az egyébként jó műszaki állapotú autó

Erős kopások csúfítják a belső teret. A látvány miatt elhanyagoltnak tűnik az egyébként jó műszaki állapotú autó

Technikája nem, belső tere azonban lelakottnak mutatja az autót. A külső hőmérséklet értéke a jeladó hibája miatt fals, a csúnyán öregedő műanyagokról több helyen lekopott a festék, mállik a műanyag kormány, fehéren csillog a váltógomb. Az üléskárpitok viszont jól tűrték az intenzív használatot, kopás a középső kartámaszon látszik. A hangulatromboló, szélükön fehérre kopott műanyag elemek lecserélése csekély összeg és sokat dobna az összképen. Emiatt nem érdemes otthagyni egy műszakilag korrekt autót.

Hibalehetőségek

Próbáljuk ki az autóhoz járó mindkét kulcskártyát! Ha gond van velük, javíthatóak, nem kell rögtön újat venni, de ne felejtsük el lecsekkolni őket! Nyissuk ki az összes ajtót, hogy lássuk az ajtóhatárolók működését, mert ezek elhasználódnak és cserére szorulhatnak. A futómű nem sikerült rosszul, a kerékagycsapágyak élettartama sem kiugróan alacsony, de ez is Renault, füleljünk jól a próbaúton daráló, súrlódó hangok után kutatva, amikor üresben gurulunk. Az első toronycsapágyakkal akkor lehet gond, ha kenésüket elhanyagolták.

Ellenőrizzük mindkét kulcskártya működését, amelyek a slusszkulcsot helyettesítik. A kártya javítható, nem muszáj rögtön gyári újat rendelni belőlük

Ellenőrizzük mindkét kulcskártya működését, amelyek a slusszkulcsot helyettesítik. A kártya javítható, nem muszáj rögtön gyári újat rendelni belőlük

Egy igen neves márkaszerviz műszaki vezetője biztosított arról, hogy az 1,5 dCi hajtókarcsapágyaival az első pár évjáratban és csak a 100 lóerő feletti változatban adódott sok gond. Ennek ellenére minden 1,5 dCi-ben érdemes őket 150 000 km után kicseréltetni, mert ennek 80-100 ezer forintos költsége nem mérhető a hibája esetén fenyegető motorfelújításéhoz. A kisebb teljesítményű dízel kevésbé hirtelen emelkedő nyomatéka meghosszabbítja élettartamukat. Ebben a kocsiban 280 000 kilométerig bírta a csapágysor, aztán jött a csattogó hang és a tréler a szervizbe. A megszorult hajtókarcsapágyak miatt a főtengelyt is cserélni kellett.

Szerviztapasztalatok: használt Renault Mégane II

A Mégane-nal is a benzines szívómotorok tartogatják a legkevesebb váratlan kiadást, ezek közül az 1,4 literes is jó választás. Az ismert hibák a Sagem-gyújtótrafókkal csak az első évjáratokra voltak jellemzőek, a Beru gyújtótekercseivel ez nem gond. Az együtt járó hengerek, tehát az 1-4-es illetve a 2-3-as hengerek trafóit érdemes együtt cserélni. A trafó ára hengerenként 12 000 Ft, a csere és a hibakiolvasás munkadíja 6000 Ft.

A dízelek közül az 1,9 dCi-nek a turbófeltöltő a legérzékenyebb pontja, az ajánlható 1,5 dCi-nek pedig a hajtókarcsapágy. 100 000 kilométerenként érdemes ellenőriztetni a csapágycsészék állapotát olajcserekor a karter levételével. Jobb időben kicseréltetni a csapágyakat, a Mahle hajtókarcsapágy-készlet ára 11 000 Ft. Ha a csapágyak megszorulnak, erre a főtengely is rámehet, amiből a gyári alkatrész ára nagyságrendileg 100 000 forint. A dízelek közül csak a 80-82 lóerősben nincs kettős tömegű lendkerék. A kettős tömegű lendkerék alkatrészára mintegy 60 000 Ft, a kuplungozás munkadíja 30-40 000 forint.

Egyes benzines típusoknál csak gyári vízpumpát szabad beszerelni, mert levezetheti a szíjat és összeakadhat a vezérlés. Városban használt dízelekben azt javaslom, hogy 10 000 kilométerenként cseréljenek olajat, mert az olaj sok kormot felfog. Hosszabb utakat megtéve elég a 15 ezres olajcsere-periódus, de a két év/30 000 kilométeres gyári intervallum túlzás.

Saját autóinkon az üzemanyagszűrőt minden második olajcserénél cserélem, mert ha ez a mikroszűrő eltömődik, az üzemanyag-szivattyú nagyobb igénybevételnek van kitéve. A hátsó féktárcsa számos modellváltozaton csak kerékcsapággyal együtt cserélhető. A különböző árú és minőségű alkatrészek közül például a Textar jó ár/érték arányt kínál.

Nagy Krisztián szervizvezető, Auto Cris, Dunakeszi

Ehhez kapcsolódott ebben a 2004-es autóban a kuplungcsere. A tárcsa és a szerkezet ára 45 000 Ft körül volt, a kinyomócsapágy és a munkadíj egyformán 40-40 000 forintos nagyságrend. Jött hozzá az új vízpumpa és vezérműszett, a műhelyben cserélték a motor- és váltótartóbakokat, a motor alsó balanszbakját. A futóműre nem kellett költenie a korábbi tulajnak.

Nézzük meg alaposan a hátsó féktárcsákat, ne legyen nagy válluk, tehát peremük! Sok használt Renault Mégane-ban hátul csak kerékcsapággyal együtt cserélhető a féktárcsa, amit alvázszám alapján lehet kideríteni. Más kombikhoz, így a Kia Cee’dhez hasonlóan a Mégane-t is sújtja a csomagtérfedélbe átvezető kábel törése. Sokkal rosszabb és drágább eset, ha a kormányoszlopban szakad el a légzsák kábele és ezért világít a sárga visszajelzőfény. 

A márkaszervizek hozzáférnek az autók teljes európai szervizmúltjához. Bár a futásteljesítményt csak a tulajdonosnak adhatják ki adatvédelmi okok miatt, ha egy 180 000 kilométerrel hirdetett autóra a rendszer 430 ezres óraállásnál hoz évekkel ezelőtti karbantartást, az ügyfél számára ki fog derülni, hogy érdemes másik autót keresnie.

Aki itthon nézett ki egy autó, lehetőség szerint vigye el állapotfelmérésre valamely márkaszervizbe. Óradíjtól függően 10-13 ezer forintért kiderítik neki, volt-e törve és mire számíthat a kocsitól.

Árak

Jóval alacsonyabban indul a típus ára használtan, mint a vele összevethető konkurenseké, például a H Astráé vagy a II-es Fcousé. 500-550 000 forinttól akadnak horogra a legolcsóbbak. 800 000 forintért széles a használt Renault Mégane II választék, nem kell sokat rádobnunk a jobbnak ígérkező autókért.

1,5 millió forintig kúsznak el az árak, de ennél kevesebbért is találni autókat első hazai tulajdonostól, szervizkönyvvel, 150 000 kilométer alatt futásteljesítménnyel. A külföldi behozatal a nyomott hazai árak és a 300 forint fölött ragadt euró miatt nem nagy kasza, az import kockázata és időigénye miatt is először itthon néznénk körül. A képeken látható lépcsőshátú a gondosan felújított motorral 800 ezer forintért talált gazdára.

Alkatrészárak

Új, utángyártott és bontott alkatrész is van bőven a Mégane-okhoz, elfogadható árakon. Érdemes utánanézni a lehetőségeknek, mert a kedvezményes Szerviz 5+ rendszerben a gyári utángyártottnak mondható Motrio alkatrészekkel jó árakon dolgoznak a márkaszervizek.

Karbantartási munkák árai Renault-márkaszervizekben

Mégane II Grandtour 1,6 16V

Ablaktörlő elöl (pár) 3990 Ft
Akkumulátor 18 490 forinttól
Motorolaj olajcseréhez 10W40 15 390 forinttól
Első fékbetétek cseréje 16 900 forinttól
Első lengéscsillapító, pár 36 600 forinttól
Vezérműszíjcsere 95 900 forinttól

Forrás: Renault Szerviz5+ program