Röviden – VW Multivan | |
---|---|
Mi ez? |
Luxuskisbusz VW-emblémával |
Mit tud? | Rengeteg hellyel, nagy kényelemben visz el A-ból B-be. |
Mibe kerül? | 15 millió a listaára, de okosan teleextrázva ennek a többszörösét is ott lehet hagyni a kasszánál |
Kinek jó? | Miniszterelnöktől a keményen dolgozó kisemberekig bárkinek jól jöhet egy ekkora csapatszállító |
Szeretnék Orbán Viktor lenni. Nem, nem azért, hogy stadi fedetlen sportlétesítmények helyett én mondjuk inkább a váci Forte gyárat indíthassam újra, tisztán szerelemből, hanem azért, mert akkor én is Multivannal járhatnék. Bő egy hetet töltöttünk együtt – nem a miniszterelnökkel – és egész megszerettem.
Hogy néz ki?
Akár egy mezei melós Transporter, csak puccosabb. Sokkal. Kintről, pár méterről ugyan nem nagyon sejteni, hogy odabent miféle kényelmi felszerelések, praktikák könnyítik meg a hosszú utazást, legfeljebb a színezett üvegek lehetnek gyanúsak. A buszforma nem a dizájnerek álma, így a Multivan vonalait elnézve sem kapunk hirtelen heves szívdobogást. Egyszerű, praktikus, tisztességes megjelenésű kisbusz, semmi több.
Milyen belül?
A Multivan belseje remek hely. Nemcsak azért, mert úgy tágasabb a legtöbb hétszemélyesnél, hogy közben a csomagtartója sem sorvad használhatatlanul kicsire, hanem a végtelen variálhatóság miatt is. A második sor ülései tologathatóak, akár menetiránnyal háttal is beforgathatóak, ha valaki bírja így is az utazást, a harmadik üléssor padja is tologatható előre-hátra, annak függvényében, hogy több lábhelyre, vagy nagyobb csomagtartóra vágyik-e az úri utazóközönség. Az ajtókban, ülések alatt, itt-ott zavarba ejtő mennyiségű cuccot lehet szétszórni. Egyedül a szintén tologatható, és kinyitható, összecsukható asztalka tűnt feleslegesnek. Talán azért, mert aránylag keveset tárgyaltunk, vagy whiskyztünk az autóban.
Viszont a síléceket egy laza mozdulattal lehet bevetni az ülések alatti, ajtóval kultúrosított alagútba. Szintén hasznos a két darab tolóajtó, így kényelmesebben, gyorsabban lehet pakolni, vagy éppen ki- és beszállni. Az elektromos mozgatás már talán túlzás, igaz, azt is meg lehet szeretni, hogy nem kell lendületből csapkodni az ajtókat, hanem a nyitást, zárást egyaránt megoldja a villanymotor, miközben úgy sipákol, mint egy tolató bányadömper.
Bónuszként pedig a gyerekeket is lehet benne olyan távolra száműzni a sofőrtől, hogy bármennyire is visítoznak, az már egyáltalán nem zavaró az első sorban. Télen programozható állófűtés teszi elviselhetőbbé a mínuszokat, és az is okos dolog, hogy a hátsó utasok önhatalmúlag dönthetnek a kabin hőmérsékletéről, nem kell a sofőrt terhelni a „jaj fűtsél már egy kicsit jobban” kezdetű rimánkodással.
Milyen vezetni?
Nem kell tőle félni, nem harap. Hiába tűnik rémesen nagynak, a Multivan vezetése mégsem boszorkányság. Magas üléspozíciójának és hatalmas külső tükreinek köszönhetően könnyen átlátható az autó, amit nem látunk, arra meg radarok figyelnek elöl, hátul egyaránt. A 180 lovas dízelmotor izzadságszag nélkül mozgatja a kisbuszt, és a duplakuplungos DSG váltó is csak akkor érződik idegesebbnek a kelleténél, amikor szaporán kell elindulni az autóval. Különben kényelmes, kellemes útitárs. Ülései szintén komfortosak – nemcsak a vezetőé – és a kartámaszok is jól jönnek, különösen hosszabb, unalmas autópálya-szakaszokon.
Mennyibe kerül?
A Multivan nem olcsó dolog, bár már kicsivel 9 millió alatt is találunk belőle az árlistán, de a jellemzőbb a tizenvalahány millió forintos ár. Sőt, ha nagyon akarjuk, akkor egy kis odafigyeléssel az alapáron bő 36 millió forintos Multivan Businessből drágább modellt konfigurálhatunk magunknak, mint Phaetonból, pedig utóbbi a márka luxusjárgánya, nem a Transporter. Használtan is drága, a Transporter az indokoltnál jobban tartja az árát, az igazán patkány példányok is 1,8 millió forinttól indulnak, nem ritkán 300-500 ezer kilométerrel. Ami már pénzt is ér, azok már bőven túl vannak a 3 millión.
Mennyit fogyaszt?
Az attól függ. A kockaforma kasztni nem barátja a sebességnek. Nem mintha nem bírná a 180 lóerős dízelmotor az autópályás hajszát, csak hát a fogyasztáson ez hamar meglátszik. Ha az ember nem megy 110-nél gyorsabban, akkor a 7 liter körüli átlagfogyasztás elérése is reális, de normális sztrádatempó mellett inkább 9 liter körüli értékre lehet számítani. Ha mégis sikerül finoman hajtani, akkor sikerülhet az 1000 kilométer egy tankkal című küldetés is. A spritmonitor.de szerint 9,71 liter a nagy átlag, de volt aki 3,52 literes átlagot vitt fel a rendszerbe, ami nyilvánvaló baromság.
Van még egy nagy gazdasági előnye a bőkezűen mért belső térnek: mivel nem zsúfolták tele ülésekkel, a Multivan megelégszik a legfeljebb 7 személyesekre kitalált, 5000 forintos éves megyematricával is.
Megbízható?
Bő 100 ezer kilométerrel az órájában vettük át a Multivant, ami egy haszonjármű alapokra épült kisbuszban egyáltalán nem tűnik soknak. Sem bent, sem kívül nem látni megviseltnek az autót, legfeljebb a béna manőverezés okozta sérülések – horzsolások, horpadások – fedezhetők fel a külsején. Belül a kárpit rendben van, és menet közben sem zörög, zakatol benne semmi, elektromos ajtajai is szépen működnek, ahogy kell.
Szóval egyáltalán nem ordít róla, hogy már lassan két és félszer megkerülték vele a Földet. Amivel mégis baj lehet benne, az az első futómű, a toronycsapágyak szorulhatnak cserére, illetve a kerékcsapágyak használódhatnak el benne. Főleg hátul. A Transporterek motorjában a PD elemek cseréjére lehet szükség, ha nem közös nyomócsöves dízelmotor van az autóban. Az adagoló- porlasztó elemhez van baráti árú javítókészlet is. Ezeken felül elromolhat az olajhűtő, megrepedhet a kipufogó-leömlő, és a vízszivattyú is feladhatja a harcot.
Alaktrészárak
Főfékhenger 45-100 ezer forint, generátor 60-185 ezer, toronycsapágy 5-9 ezer, féktárcsa 18-52 ezer, tárcsafékbetét 12-50 ezer, lengéscsillapító 14-48 ezer forintba kerül.
A Transporterek két legnagyobb baja, hogy még használtan is baromi drágák, illetve a tolvaj urak is szeretnek ilyeneket lopkodni. De nemcsak ilyen cifra kivitelű jószágot, hanem szinte bármilyen állapotú és korú Transportert hajlandóak magukkal vinni. Szóval akinek ilyenje van, az vigyázzon rá.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|