Röviden – használt BMW 5-ös E39 | |
---|---|
Mi ez? | 1995-ben bemutatott, Touring kombiként 2004-ben kifutott felső középkategóriás autó, 4-6-8 hengeres motorokkal, kizárólag hátsókerék-hajtással. |
Mennyibe kerül? | 550-600 ezer forintért mennek el a legolcsóbbak, de érdemes a 800 000 forint körüli sávban kezdeni a nézegetést. A szép állapotú modellek ára elérheti a kétmillió forintot. |
Melyik motor jó bele? | Soros hathengeres benzinesként a 2000-es modellfrissítés előttről az 528i a legvonzóbb, az átdolgozás után a 2,2 literes 520i is ajánlható. Dízelként inkább az 530d és a négyhengeres 520d, mint a még érzékenyebb 525 TD és TDS. |
Mi van helyette? | Nem preferálnánk a szappantartó Audi A6-ot, inkább a pápaszemes, W210-es Mercedes E-osztályt. Stílusos és nagyon olcsó, de nem problémamentes a Lancia Kappa. Sokkal stabilabb a Mazda Xedos9, a mi tippünk a 900-as Volvo. |
Tavaly nyáron írtunk egy különlegesen szép E28-as 5-ösről, amely egy BMW-gyűjtemény ékköve. A kollekció két baráté, akik jó ideje vadásztak egy mutatós E39-es Ötösre, ám csak Imola-piros fényezés, M-csomag és parallelküllős felni jött szóba, ami ebben az összeállításban még Németországban is ritkaság.
Imola rot, M-csomag, 4700 euró
Egyszer azonban kapást jelzett a hirdetésfigyelő: Imola rot 528i, M-Paket, Getriebeautomatik, 226 000 km. Egy München melletti településen, második tulaja hirdette meg az autót, aki pontosan tudta, hogy amit árul, az a lejárt vizsga ellenére is érték.
4700 euró a másfél-kétszerese egy korrekt és műszakis 528i árának. De az M-csomag megdobja az árakat, önmagában a párhuzamos küllős, 18 collos kerékszett 1000-1500 eurós tétel.
Ekkora fogáshoz mindig kell szerencse is. A hirdetés hetekig fent volt a Mobile.de-n, de a tulajdonos nem adott meg működő telefonszámot, kevés esély volt felvenni vele a kapcsolatot. Amikor ezt pótolta, a két gyűjtő lecsapott. Egy kint élő barátjuk megnézte a használt 5-ös BMW-t és 500 euróval gyorsan le is előlegezte.
Nyitányként vészprogram
Legközelebb már négyen érkeztünk a sportcsomagos limuzint rejtő garázshoz, az említett barát, a leendő tulajdonosok és én, aki a sztori miatt kísértem el őket. Rosszul indult a nagy találkozás, az akku teljesen lemerült, az autó élettelenül fogad.
„Ez csirkebél, nem bikakábel” – morog az egyik vevőjelölt a vékonyka drótot látva, de a minket hozó 7-esről sikerül beindítani a hathengerest. Ég a sárga motorkontroll-lámpa, a fordulatszám padlógázra sem megy 2000 fölé, a maximális sebesség nincs 80 km/óra. A halál szélére merült akkuban olyan alacsony a cellafeszültség, hogy a motorvezérlés vészprogramba tette az autót és nem hajlandó a szervizszámítógépnek elárulni, mi baja a kocsinak.
100 euróba, 30 400 forintba került a megoldás, a helyi márkaszerviz kiütötte a hibakódot. Ettől a sportcsomagos limuzin újjászületett, erőre kapott és megcsillantotta azt az autóépítési magaskultúrát, amit sorhatos benzinmotorral az E39 húsz évvel bemutatása után is képvisel.
Videó: milyen használtan az E39?
E39: autóépítési magaskultúra
Nem az ereje miatt, bár a surrogva felpörgő hathengeres teljesítménygörbéjét nagyon szépen felépítették a BMW-nél. Alul és a középső tartományban az öblös hengerűrtartalom és a változó szelepvezérlés jó nyomatékot ad, kihúzatva a motor felszabadul és mesés finomsággal forog 6000 fölé. Érezni, hogy ez a motor tette naggyá a márkát, innen a nimbusz, amit aranydukátokra lehet váltani háromhengeres egyterűekkel és böhöm nagy dzsipekkel.
Költségek
A használt BMW E39 528i behozatalának költségei | Forint |
---|---|
Vételár, 4500 euró* | 1 370 000 |
Ötnapos rendszám (sárga szélű) 87 euró** | 26 450 |
Szállás éjszakára három főre, reggelivel | 27 400 |
Étel-ital az úton és Münchenben | 61 000 |
Ki- és visszaút (BMW 730d, 1500 km, 7,5 l/100 km) | 44 000 |
Hazaút BMW 528i, 750 km, 8 l/100 km | 23 000 Ft |
10 napos osztrák és magyar autópálya-matrica | 4×3000 |
Regisztrációs adó (Euro 3 esetén)*** | 240 000 |
Regadó átutalási díja | 1100 |
Vagyonszerzési illeték (142 kW, 650 Ft/kW) | 92 300 Ft |
Forgalmi engedély és törzskönyv | 6000+6000 |
Rendszámtábla és érvényesítő címke | 8500+585 |
Műszaki vizsga és egyedi forgalomba helyezési engedély**** | 16290+22 800 |
Az autó, az utazás és a honosítás összköltsége | 1 957 425 |
*304 Ft/euró árfolyamon, kerekített értékek
**2015.04.01. óta nem használható lejárt vizsgás autó behozatalára. Műszakis autóra piros szélű exportrendszámmal a költség kb. 200 euró, amiből a felelősségbiztosítás 14/30 napra 100/110 euró
***Euro 2-es besorolás esetén 320 000 Ft. Az emissziós osztály a törzskönyv, a Fahrzeugbrief első sorából illetve a forgalmi (Zulassungsbescheinigung vagy Fahrzeugschein) 14-es pontjából derül ki
****Ha érvényes a kinti vizsga, honosítása csak 8000 Ft
Az M-csomaghoz alapesetben 17-es felnik jártak, de felárért a kétméretű kerékszett 18 collal is rendelhető volt. Az első gumik mérete 235/40 R18, a hátsóké 265/35 R18. De ezek a kerekek egyelőre a csomagtartókban lapulnak.
Hazafelé az 528i húsos, 16 colos téli gumiján pazar rugózási kényelemben siklott, de komfortját a jóval peresebb nyári kerékszett sem csorbítja számottevően. A futómű teljes egészében könnyűfémből készült, nagyon igényes konstrukció. Közben a BMW képes volt alapáron 15 colos kerekekkel árulni a nyolchengeres 540i-t.
Első tulajdonosa egy szép 3-as árát elkölthette az extrákra, mert a piros 528i felszereltsége királyi. A nagyobb képernyős navigáción kívül elektromosan állíthatóak az ülések, még a lábtámasz hossza is, joystick mozgatja a kormányoszlopot fel-le és ki-be, villanymotor viszi a hátsó szélvédőrolót, az üléseket fekete bőrkárpit borítja, van tolótető. Igazi különlegesség hátul a kardánalagútra szerelt tárolóhely, ami négyszemélyesre korlátozza az utasteret.
Behozatal: sárga vagy piros rendszám?
Az autó a magyar határig ötnapos, sárga szélű rendszámmal jött. Kiváltása talán ha 20 percet vett igénybe a müncheni okmányirodában, eredetiben Zulassungsstelle. Idén április 1. óta a Kurzzeitkennzeichen nem használható erre a célra, a szabályozásról itt írtunk.
Lengyel Csaba kollégám a Viasat 3-on futó tévéműsorból mindig mondta nekem, hogy a 2,8-as motor különlegesen takarékos, de a 8 literes átlag hihetetlennek tűnt a 193 lóerős sorhattól, pláne automatikus váltóval és 1,6 tonnás élősúllyal. Nagy tanulság volt a hazaút, ahol 140-re állított tempomattal 7,8 litert fogyasztott a motor 100 kilométeren. Egy tank benzin sem kellett a fővárosig. Ezerhatos négyhengeres kompakt autók esznek ennyit hasonló helyzetben.
Szép volt, de nem ennyire
Bár az autó megnyerő állapotban volt, nagyon sok munka van abban, ahogy most kinéz. A belső tér takarítása, a bőrkárpit ápolása mellett a karosszéria polírozása dobott nagyon sokat a kocsin, aminek kétszer is nekifutottak a tulajdonosok.
Az első polírozás eredményével nem voltak igazán elégedettek, ezért egy káprázatosan dolgozó mester vette át a munkát és varázsolta ragyogóvá a kasztnit. A rozsdásodással nem kellett foglalkozni, egyelőre az ajtók alját is megkímélte a hasonló korú BMW-ket elcsúfító korrózió. Költeni majd a kormányszervó javítására kell, mert a rásegítés gyengébb az eredetinél.
Én biztos voltam benne, hogy egyszer majd egy szép 124-es Mercedest hozok odakintről vasárnapi autónak és a családi nyaralásokra, de az 528i, főleg ilyen állapotban, nagyon elbizonytalanított.
Kétmillióért jelenleg nem tudok elképzelni még egy autót, amely ilyen használati értéket és élményfaktort nyújtana. Az öblös sorhattal a benzines E39-ben kényeztetés minden kilométer, amit a kormány mögött töltünk.
Beleszerettél? Íme, a szervizköltségek
Ha megfogott az autó, ne hagyd ki ezt a részt! Összeszedtük egy BMW-re szakosodott műhely munkatársaival, mennyibe kerülnek a benzines E39 karbantartási munkái. A rugalmas szervizintervallummal a műszerfali kijelző jelzi az olajcsere szükségességét, de 15 ezrenként megérdemli a motor az olajcserét. Mindenből jó minőségű anyagok és alkatrészek ára szerepel a táblázatban, tehát ennél vannak alacsonyabb árú alkatrészek. Nagyon mélyről nem érdemes választani, mert minőséget venni mindig a legolcsóbb. Akit a dízel érdekel, olvassa el az 530d használt autó tesztjét!
6,5 liter motorolaj, Liqui Moly 20 000 Ft
Olajszűrő, MANN-Filter 3700 Ft
Levegőszűrő, MANN-Filter 6100 Ft
Nem aktívszenes utastéri légszűrő, Champion 6800 Ft (3400 Ft/db, kettő kell belőle)
Üzemanyagszűrő, MANN-Filter, 13 300 Ft
Első fékbetét, ATE 27 000 Ft
Hátsó fékbetét, ATE 18 000 Ft
Első féktárcsa, ATE 26 000 Ft
Hátsó féktárcsa, ATE 23 700 Ft
Fékbetétkopás-jelző 4000 Ft/tengely
Automatikus váltó olajtöltete 28 000 Ft (csere 80 000 kilométerenként)
Olajszűrő az automatikus váltóba 10 000 Ft
Bontott ABS-vezérlés 50 ezer Ft
Hidrotőke gyári/utángyártott 11 400/4600 Ft (6×4 db kell belőlük!)
Hidrotőkék cseréje, munkadíj 30 000 Ft
Forrás: AutoCris.hu
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|