Amióta az Európai Unió kikényszerítette a külföldről érkező használt autók regisztrációs adótételeinek csökkentését, egyre többen vágnak bele használtautó-behozatalba.

De van egy tényező, amely kiszámíthatatlanná teszi a regisztrációs adó mértékét: a környezetvédelmi besorolás. Nemrég két történet is eljutott hozzánk 1999-es illetve 2000-es évjáratú Ford Focusok magánimportjáról, amelyek a koruk és a dokumentumok alapján várt Euro 3 helyett végül az Euro 2-es emissziós szint magasabb regisztrációs terhével adóztak. Benzines motor esetén a környezetvédelmi osztályok közül előbbi a 06-nak, utóbbi a 04-nek felel meg.

Billegő évjáratok

Ez a kérdés sokakat érinthet, ha a norma szigorításának évében vagy ahhoz közel gyártott használt autó behozatalában gondolkodnak. Segítségképp az emissziós szabványok érvénybe lépésének évei:

Euro 1: 1993
Euro 2: 1996
Euro 3: 2000
Euro 4: 2005
Euro 5: 2011
Euro 6: 2014

Honnan derül ki a környezetvédelmi osztály?

A német törzskönyv, a tulajdonjogot igazoló Kraftfahrzeugbrief (járműlevél) első pontja megadja a besorolást, illetve a forgalmi, a Zulassungsbescheinigung vagy Fahrzeugschein 14-es pontja is tartalmazza a besorolást.

Elvileg egy használt autó korából és irataiból előre tudni lehet, mennyi regisztrációs adót kell fizetni behozatalakor. De csak elvileg

Ez egy német törzskönyv, a Fahrzeugbrief. A második sorban ott az emissziós besorolás, ebben az esetben az Euro 4. De például a D3 és a D4 nem ilyen könnyű eset

Ez egy német törzskönyv, a Fahrzeugbrief. A második sorban ott az emissziós besorolás, ebben az esetben az Euro 4. De például a D3 és a D4 nem ilyen könnyű eset

Ám sok autó papírjában nem Euro 3 szerepel, hanem például D3 vagy D4, tehát a laikusok számára adott esetben csak a hazai forgalomba helyezés során, praktikusan a vizsgán derül ki, hogy a véltnél magasabb regadó-kategóriába sorolják az autót.

Apropóként egy benzines Ford Focust választottunk. 2000. augusztusi, osztrák autó, 1,6 literes motorral. A kocsihoz adott Typenschein, a típusbizonyítvány másolataként kapott füzetben nem szerepel konkrét emissziós osztály, de a határértékek alapján a motor túlteljesíti az Euro 3 károsanyag-kibocsátási szabvány határértékeit és az autó kora alapján is Euro 3-as, mert ez a norma 2000 januárjától érvényes.

Rosszabb besorolás, magasabb regadó

Annál nagyobb volt a meglepetés, amikor a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 51 000 helyett 68 000 Ft regisztrációs adót vetett ki a tulajdonosra, mert 06 (Euro 3) helyett 04-es osztályba sorolták az autót, ami bizony csak Euro 2.

Ez az osztrák típusbizonyítvány másolata, a Duplikat Typenschein. A jobb oldalt középen látható emissziós értékek alapján az autó egyértelműen Euro 3-as szint alatti környezetszennyezéssel működik, de az nincs benne, hogy a motor besorolása Euro 3-as volna

Ez az osztrák típusbizonyítvány másolata, a Duplikat Typenschein. A jobb oldalt középen látható emissziós értékek alapján az autó egyértelműen Euro 3-as szint alatti környezetszennyezéssel működik, de az nincs benne, hogy a motor besorolása Euro 3-as volna

A tulajdonos elsőként az adótételt megállapító NAV-os előadót kereste az ügyben. „Elmentek lőni, délután próbálja meg újra” – mondta a telefonközpont segítőkész kezelője. Amíg tartott az adóhivatali dolgozók lőgyakorlata, a tulaj kiderítette, mennyibe kerülne a reklamáció.

Mert a fellebbezés persze nincs ingyen, kis tételért aránytalanul nagy arányú illetéket köteles leróni az állampolgár, nehogy már pampogjon. Minden 10 000 megreklamált adóforint után 400 forint fizetendő, tehát az összeg 4 százaléka. A 17 ezres vélt regadó-különbségnél ez 680 Ft volna, ám ennyire csekély összegeknél a minimumküszöb érvényes és helyből 5000 forintba kerül felszólamlás. Nagyon nagy tételeket kifogásolóknak viszont jól jön az 500 ezer forintos felső határ.

NAV vagy NKH?

Másodszorra sikerül elérni az adóhivatalban a regadó-besorolást végző törzszászlóst, aki nyomban tovább is passzolja a labdát. Ő ugyanis a vizsga előtt kiállított környezetvédelmi adatlapból dolgozik, amit a Nemzeti Közlekedési Hatóság állít ki. Azon valóban Euro II-es az autó, tehát nem az adóhatóságnál kell vitatni a besorolást.

51 helyett 68 ezer Ft regisztrációs adót fizetett a tulajdonos, mert Euro 2 szerint adózott az elvileg Euro 3-as autó

51 helyett 68 ezer Ft regisztrációs adót fizetett a tulajdonos, mert Euro 2 szerint adózott az elvileg Euro 3-as autó

Tovább a vizsgaállomásokat felügyelő NKH-hoz. A megyei (fővárosi) kormányhivatal közlekedési felügyelőségén a műszaki vizsgabiztosok az egyedi forgalomba helyezési engedély kiadásakor a külföldi járműokmányok és/vagy az európai típusbizonyítvány alapján sorolják be az autókat a környezetvédelmi osztályba.
 
A magyar jogszabály szerint a szabályozott keverékképzésű katalizátoros járműveket a 04-es környezetvédelmi osztályba kell sorolni, amennyiben a jármű első forgalomba helyezése 1996. január 1-jét követően történt. „Az Euro 3-as szinthez a megfelelő dokumentumok mellett gyári kialakítású fedélzeti diagnosztikai rendszerre is szükség lenne, amivel a jármű információink szerint nem rendelkezik” – válaszolta az ügyben lapunknak az NKH.

Mivel a Focuson mégis van OBD-csatlakozó, a műszerfal bal alsó részén található, a tulajnak azon melegében erre kellett volna hivatkoznia a vizsgaállomáson. Ám sokan nem is tudják, mi fán terem ez, van-e az ő autójukban és ha igen, hol, milyen fedél eltávolítása után férhető hozzá.

Hol az az OBD?

A használtautó-behozatalban erősen érintett, 1998-2000 körül gyártott autók billeghetnek az Euro 2-es és 3-as besorolás között. Ha ilyen autót vennénk, nézzünk utána, hogy van-e és ha igen, hol található az OBD, azaz fedélzeti szervizcsatlakozó! Az autó típusára és az OBD port kifejezésre rákeresve ez nem nagy feladat. A példaként vett esetben a vizsgaállomáson ezzel igazolható lett volna, hogy az autó Euro 3-as.

Amikor megvan a kiválasztott használt autó, érdemes továbbá felvenni a kapcsolatot a hazai vezérképviselettel, hogy adjon ki igazolást arról, melyik környezetvédelmi szabványnak felel meg az adott típus – javasolják az NKH szakemberei.

Sokba kerül a reklamáció

Amennyiben az ügyfél vitatja az autó környezetvédelmi osztályba sorolását, az alacsonyabb regisztrációs adótétellel járó kategória reményében az alábbiakat teheti. Jogorvoslatra annál a megyei kormányhivatalnál van lehetőség, ahol az egyedi forgalomba helyezést kérelmezte – írják a dolog menetéről az NKH kommunikációs munkatársai. A határozat ellen a kézbesítéstől számított 15 napon belül a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (1066 Budapest, Teréz krt. 62.) címzett, az adott megyei kormányhivatal műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályán két példányban benyújtandó halasztó hatályú fellebbezésnek van helye.
 

Zöld az osztrák matrica, csak kék lett a magyar címke, mert Euro 2-esnek sorolták be az ennél sokkal szigorúbb emissziós normának megfelelő autót

Zöld az osztrák matrica, csak kék lett a magyar címke, mert Euro 2-esnek sorolták be az ennél sokkal szigorúbb emissziós normának megfelelő autót

Jelenleg 22 800 Ft a fellebbezés díja, az összeg megegyezik a mindenkori elsőfokú eljárás díjával. A példabéli esetben ez több annál a 17 ezer forintnál, amit a regadóban hozna az Euro 3-as besorolás. Mégis érdemes lehet kijárni a kedvezőbb kategóriát, mert később a szmogriadós zónahatár átlépése múlhat rajta és előbb-utóbb a gépjárműadó mértéke is az emissziós szinthez igazodhat.

Drágább lett a használtautó-behozatal 19

A használtautó-behozatalnak sokféle költsége van. Ha érdekel, mennyi mindent kell befizetni, míg a magyar rendszámot felpattinthatod, kattints a képre!