Olcsó, olcsóbb, legolcsóbb: bokamagasságban válogatva a hazai használtautó-kínálat nem valami biztató, de ennek a kategóriának van egy igen nagy előnye. Az adott ársávban csekély a különbség a még sokáig használható és a hamarosan bontóérett autók között, nem túl nagy felárért kifoghatunk épkézláb használt autókat.
Ebben a mélységben a használt autók közötti válogatás fő szempontja a vizsga érvényessége, minél több legyen rajta. Sokszor persze csak áttolják a műszaki vizsgán az autót 25-30 ezer forintért, a vélhetően magas korrupciós szint kedvez a tulajnak, aki nagyobb invesztíció nélkül akarja forgalomban tartani olcsó használt autóját, nem költve lakatolásra vagy a futóműre.





Ezek nagyjából a legolcsóbb Mazdák az afrikai import előtt Bécs mellett. De nem érdemes külföldre menni ennyire olcsó autókért, az utazás elviszi a kocsi árának jelentős részét és ott vannak a honosítás költségei is

Forrás: Aktualitások.hu
Egy Swift 1,3 esetében a vagyonszerzési illeték 22 500 Ft, szerintünk ezt érdemes befizetni a tiszta tulajdonviszonyok érdekében, de megértjük, ha egy 150 ezres A Omega 3,0i-re valaki nem kíván befizetni 84 500 Ft vagyonszerzési illetéket, ha már az adózott jövedelméből vette.
Ford Escort
Röviden – használt Ford Escort, 1990-1999 | |
---|---|
Mi ez? | 1990 és 1999 között gyártott kompakt autó, 3-4-5 ajtós és kombi illetve kabrió kivitelben. Modellfrissítés 1992-ben és 1995-ben, idővel a lépcsőshátú Orion is átvette az Escort nevet. |
Mennyibe kerül? | 100-150 ezer forinttól felfelé kaphatóak az Escortok, az 1992 utániakra érdemes koncentrálni. |
Melyik motor jó bele? | Benzinesből leginkább az 1,3-as és az 1,6-os, dízelből inkább a szívódízel, mint a TD. |
Mi van helyette? | Ezért a pénzért F Astra és Golf III csak rosszabb állapotban akad. Az A Vectra komoly ellenfél és a Felicia Combi |
Új autóként Magyarországon nagyon sok elkelt a Focus elődjéből, amely árához mérten jó autó. A delfinorrú, 1995 utáni modelleknek sincs ára, főként a benzines kombik nyújtanak nagyon magas használati értéket az értük elkért 200-300 ezer forint fejében.
Ez a széria már nem korrodál annyira, mint elődei, az ablaktörlő tengely körüli barnulással együtt lehet élni. A technika strapabíró, amennyiben elkerüljük az érzékenyebb turbódízelt. Ebben a korban persze bármivel baj lehet egy használt Ford Escortban, például a zárakkal, a gyújtáskapcsolóval, a szervoszivattyúval, ha van az autóban kormányrásegítés. Hibaforrás a generátor és az önindító is.
Az egyes motorváltozatok átlagfogyasztása, l/100 km
1,3 benzines: 7,17
1,4 benzines: 8,35
1,6 90 LE benzines: 7,94
1,8D dízel: 5,65
1,8 TD turbódízel: 6,40
Forrás: Spritmonitor.de
Bontott alkatrészek körülbelüli árai
Első fényszóró – 5000 Ft
Ötödik ajtó, üveggel – 20 000 Ft
Benzines motor – 1,6 16V 50 000 Ft
Hengerfej 1,4 – 20 000 Ft
Kormánymű keréktől kerékig – 15 000 Ft
Suzuki Swift
Röviden – használt Suzuki Swift, 1992-2003 | |
---|---|
Mi ez? | A kocka Swiftet követő generáció 1988 és 2003 között készült, 1992-től Esztergomban. 1996-ban és 2001-ben volt modellfrissítés, az elsőnél erősebb lett a karosszéria. |
Mennyibe kerül? | Széles a választék 120 és 280 ezer forint között. |
Melyik motor jó bele? | Nagyon jó az 1,3 literes négyhengeres, de az ezres háromhengeres is megfelel. |
Mi van helyette? | Hasonló áron és hasonló megbízhatósággal semmit nem adnak. |
Csak az keressen másik autótípust, aki a Swifttel semmiképp nem tud megbarátkozni. Ebben az árkategóriában az észérvek mind a Swift II mellett szólnak. Az Esztergomban 1992-2003 között gyártott kisautó megbízható, kis törődést igénylő technikát nyújt nyomott alkatrészárakkal.

Rendes csomagtere csak a Sedannak van, ezek felszereltsége is jobb, mint a GA szinten erősen lecsupaszított ferdehátúé
Dízelmotor nem volt kapható. Fogyasztásban az egyliteres még jobb, mint az 1,3-as benzines, városba a menetteljesítményei is megfelelőek. Aki zömmel autópályán és országúton mozog, ahol előzéshez kell a tartalék, a fürge ezerhármast válassza. 68 lóerejével a Swift 1,3 igazán jól megy.

Irányáron 225 ezer forintért hirdették nemrég ezt a Swiftet a fővárosi Kőbányai úton. Nincs nagy árkülönbség a megkímélt és a lerúgott autók között
A kilyukadó hűtőt nem szabd elhanyagolni, mert hűtőközeg nélkül ez a motor is megfőhet. Kis kapacitásuk miatt az akku is viszonylag hamar megadhatja magát. Olajcsere 10 vagy 15 ezrenként esedékes évjárattól függően, a futómű kortól függetlenül strapabíró, a gömbfejek és a szilentek jól bírják a kiképzést.

Nem vennénk rendszám nélkül árult, külföldről behozott autót. A regisztrációja nem várt többletköltségekkel járhat, bármit is ígérjen a nepper. Csak rendszámos behozott használt autóval érdemes foglalkozni
A puha kasztni miatt a töréseket alapos deformáció kíséri, a nehezen helyreállítható karosszéria segít leleplezni a nagyobb balesetek nyomait. A gyenge karosszéria-merevség miatt járdára állva nem csukódik rendesen az ajtó. Ezen az árszinten ezek bagatell dolgok, ha a kocsi működik. És a Swift működik.
A használt Suzuki Swiftről több önálló cikkünk is van. Ebben egy automata váltóst mutatunk be, itt a menőbb okostelefonok áráért megvehető kézi váltós egyliterest.
Átlagfogyasztási értékek, l/100 km
1,0: 6,09
1,3: 6,67
1,3 16V: 5,84
1,6 Sedan: 6,85
Forrás: Spritmonitor.de
Hyundai Pony
Röviden – használt Hyundai Pony X2 | |
---|---|
Mi ez? | 1989-től 1994-ig gyártott modell 3-4-5 ajtós karosszériával, 1,3 és 1,5 literes benzines szívómotorokkal. |
Mennyibe kerül? | Több-kevesebb vizsgával 100-270 ezer forintba. |
Melyik motor jó bele? | Összesen kétféle volt, mindkettő szívó benzines. Az a jobb, amit kevésbé rozsdás kasztni vesz körül. |
Mi van helyette? | Agg 323-as Mazda, Ford Escort és Orion, leginkább Suzuki Swift Sedan. |
Többnyire már bontóban porladnak a rendszerváltás után behozott Hyundai Ponyk, de a máig életben tartott példányokkal érdemes lehet foglalkozni. Normális méretű, családi használatra is befogható típus, az egy generációval korábbi Mitsubishikből átvett, hengerenként háromszelepes motorokkal. Az utcán látott példányok a korabeli japánoknál kevésbé rohadnak. Mivel 20-25 éves autókról van szó, alaposan nézzük át a karosszériát, főleg az első ülések alatti részt.

Ha eddig nem porladt el a rozsdától, akkor a Hyundai Ponykban még van pár év. Alkatrészellátásuk megoldott, a bontott cuccok ritkasága a baj
Bontóban a szelepvezérlés himbatengelyét keresték hozzá illetve a porlasztókat. Ha az automata szívatós verziókban a dúsítás tönkremegy, azt komplett karburátorcserével lehet orvosolni.
A videón az 1975 és 1990 közötti előd látható, amely még hátul hajtott
Bontott alkatrészek körülbelüli árai
Motorházfedél – 5000 Ft
Oldalajtó – 5000 Ft
Benzines motor – 30-50 000 Ft
Kézi sebességváltó – 15 000 Ft
Szelepvezérlés himbatengelye – 5000 Ft
Ebben a cikkben a legolcsóbb szívódízelekről írunk. Buktatók, fogyasztás, árak. Ha érdekel a téma, kattints a képre!