Röviden – használt Audi 100 C3 | |
---|---|
Mi ez? | 1982 és 1991 között gyártott felső középkategóriás modell, lépcsős háttal vagy ferdehátú kombiként. Modellfrissítés 1988-ban: új műszerfal, süllyesztett kilincs, középről a jobb oldali lámpa mellé helyezett csomagtérnyitó. |
Mennyibe kerül? | Ára 100 és 450 ezer Ft közötti. Sok a reménytelenül lelakott autó, a honosítás költségei miatt csak a típus rajongóinak éri meg behozni az 1000 euró alatti német példányokat.. |
Mi a jó benne? | Korát meghazudtolóan jó rozsdavédelmű és áramvonalas, belül igényes és galaktikus méretű autó. Joggal lett az 1983-as Év Autója. |
Mi van helyette? | W124-es limuzin és S124-es kombi a Mercedes-Benztől, E34-es 5-ös BMW. Mindkét hátsó- vagy összkerék-hajtású típus sokkal jobban rohad és szűkebb belül. Az Opel Omega A nagyrészt elporladt, a Ford Scorpio sem jobb. Ritkán akadhat egy Camry vagy Nissan Maxima, ami jó megoldás. |
Nyugat-Németország rég nem létezik, de a Made in West Germany védjegy értékét ma is bizonyítják a korabeli autók. Például a dízel Audi 100 Avant, amelynek gazdájával egész véletlenül futottam össze nemrég.
A családban adtunk el egy használt autót, Péter annak átnézésében és kipróbálásában segített a vevőknek. A fiatal autószerelő egy C3-as Audi 100-zal érkezett, a szivar 100-as szebbik változatával az 1988 utáni modellfrissítés után.
Csak ha magad szereled
Nemrég vette az 1990-es dízel Avantot és nagyon érdekelt, szakemberként miért pont erre a típusra költötte a pénzét. Pláne miért fektetett mintegy 400 ezer forintot és rengeteg munkát a teljes motorfelújításba? Péter nem kívánt szerepelni a cikkben és az észt sem akarja osztani az övétől eltérő helyzetben lévő olvasóinknak, de szívesen mesélt arról, mi szólt a turbódízel ferdehátú mellett.
Többek között az autó szép és kulturált belső tere fogta meg, ami nagyon ritka az építkezésekkel, vásározással lepusztított dízel 100-asok világában. A légkondi kimaradhatott, de mindenképp tolótetős autót keresett, aminek ez az autó megfelelt.Hevenyészett videó az öthengeres meseszép hangjáról és az autó csendességéről
„Ha szerelőhöz viszed minden bajával, ott levesznek, mint a kalapot. De én magam javítom és tudom, mire számíthatok tőle” – mondja. A vásárlást követően teljes motorgenerál következett, nagyjából 400 ezer forintos költséggel. Fúrni kellett a hengereket, újak a dugattyúk, a dugattyúgyűrűk, az összes csapágy és tömítés. Az adagolóra ritkán kell költeni, a tömítések cseréjével még sokáig elketyeg.
Cserélni kellett a váltót, amit a hosszában álló 1,9 TDI motoros autók szerkezetével lehet helyettesíteni. Beszerzése bontottan 20 000 Ft körüli tétel. Utána jött azonban a legózás a régi és az új alkatrészek összepasszításával. A váltócsere a kopott szinkron miatt gyakori, az ötgangosban a tulaj tapasztalatai alapján a kettes fokozat szinkrongyűrűi kopnak el. Az idővel A6-nak hívott C4-es Audi 100 2,5 TDI-ben a hatgangos váltó harmadikja a gyenge pont. Mivel a sebességváltót szétszedetni minimum 40 000 Ft munkadíj, plusz a szinkroncsere, egyszerűbb kompletten váltót cserélni, ha találunk épet.
Olajcsere 7500 km után
Péter munkahelyén épp az olajcsere elhanyagolása miatt elhalálozott modern dízelek felújítását végzi. A kokszos kenőanyag eltömíti az olajjáratokat, a szűrőket, nem tudja felszívni a kenőanyagot a szivattyú és besül a motor. Az olajszervizek ütemét szigorúan be kell tartani, pláne a turbós dízelmotorokban, amelyekből a feltöltőn át is távozik olaj.
Tudni kell, hogy a korabeli dízelek olajcsere-periódusa igen rövid, ennél az autónál 7500 km. Nyilván fejlődtek a motorolajok is az elmúlt évtizedekben, de 10 000 km fölé biztosan nem nyújtanánk az olajcseréket, Péter a gyári intervallumhoz igazodik. Házilagos olajcserével, a használt kenőanyagot benzinkúton leadva ez nem vészes többletköltség, de szerelőhöz járva igen.
Született gázolajcsempész
80 literes tankjával az öreg Audi népszerű gázolajcsempész autó Szabolcsban, érdemes vele megfordulni az olcsó kárpátaljai kutakon. A nagy tank elsődleges haszna, hogy a fekete Avantban 1200 km után sem kell rettegni, ha a következő benzinkút 60-70 kilométerre esik.
Átlagosan 6,5 l/100 kilométeres fogyasztást mér a tulajdonos. Egy franciaországi túrán óra szerint 140-es sebességnél 7,3 liter lett az átlag autópályán, a tetőbox és az öt fő ellenére. Aki lassabban hajt, kijöhet 5-5,5 literből. Ezzel azonban messze nem dől meg az LPG-re átalakított szikragyújtásúak gazdaságossága.
A dízeleknél többnyire sokkal kevesebbet futott benzin-gázos autók 11,4 litert ehetnek 100 kilométeren LPG-ből, ha a 6,5 litert fogyasztó dízelek költségszintjét vesszük alapul. Ennyivel kevesebbe kerül az autógáz a gázolajnál. Az öthengeres motor dízelként is finoman jár és csodaszép morajlással dolgozik. Élvezet kihúzatni, ami még a botcsinálta videóból is felsejlik a cikk elején.
Jobb egy G Astra?
Mégsem javaslom, hogy dobjuk a G Astrákat, Almerákat és más frissebb átlagautókat egy szivar 100-as kedvéért. Eleve a beszerzésük nehéz ügy. Az itthon meghirdetett autók többsége a fotókon sem vonzó, kulturált autó nagyon ritkán bukkan fel, amelyért érdemes például Békésbe vagy Zalába utazni az ország másik feléről.
Nem megoldás a behozatal sem nyugatról. Németországba elutazni, pláne ott megszállni, 60 000 forintért exportrendszámot kiváltani, esetleg P-rendszámmal próbálkozva az osztrák rendőrök karjaiba futni túlságosan kockázatos és költséges. Pedig a honosítás terheiről nem is beszéltünk, ami a minimum 1781 köbcentis benzines és kétliteres dízelek esetén a szivar 100 környezetvédelmi és regadó-besorolásával nagy falat.
Regisztrációs adótételek, 1991 előtti 100-as Audik esetén
Benzines modellek
1,8 négyhengeres, 90 LE – 162 000 Ft
2,0 öthengeres 100/115 LE – 222 000 Ft
2,3 öthengeres, 136-165 LE – 318 000 Ft
Dízelváltozatok
2,0 szívódízel, – 70 LE 162 000 Ft
2,4 szívódízel, – 82 LE 222 000 Ft
2,0 turbódízel – 87/100 LE 162 000 Ft
2,5 TDI turbódízel, 120 LE – 222 000 Ft
További nehézség, hogy ezeket a használt Audi 100-asokat a kereskedések néha fel sem töltik az internetes használtautó-keresőkbe, itthonról pedig nem fogunk rájuk bukkanni a telepeken. Esetleg apróhirdetési oldalakon lehet szerencsénk.
Ha van egy ígéretes autó, a motorja még mindig lehet gátas. A kipufogó és a szívószelep közötti fal repedéséről van szó, ami ennyi évtized után a könnyűfém-hengerfejes dízelek gyakori baja. A gátas motort a csekély teljesítményről fel lehet ismerni a próbaúton. A bontott hengerfej 35-40 ezer forintos ára nem nagy tétel, de a hengerfejcsere munkadíja egy okkal több rá, hogy ezeket az autókat DIY-alapon érdemes üzemben tartani.
Alkatrészárak
Péter az alkatrészek forrásaként a bontók, az országos autóalkatrész-kereskedők webshopjai és a fórumok mellett a Facebookot említi. Az azonos érdeklődésű emberek csoportjaiban jó tippeket kapni, kinek mi van eladó és mit venne. Bontott vagy kert végében rohasztott autókból itt is hozzájuthatunk a szükséges elemekhez vagy gyári extrákhoz a sportüléstől a légkondicionálón át a hátsó elektromos ablakig, amivel kellemesebbé tehető az autó.
A dízelmotor alkatrészei egészen más árfekvésűek, mint a modern, közös nyomócsöves motorok esetében. Új hengerfej 70 000 Ft körül akad, bontott a feléért. Az izzítógyertya filléres tétel, a porlasztócsúcsok 7000 forintos költsége sem fájdalmas egy közös nyomócsöves dízel injektorának feltanítással 100-120 ezer Ft körüli árához képest.
Utángyártott alkatrészek ára, Audi 100 2,0 TD, 1990
Első féktárcsa – 5200-13 400 Ft (Lemförder: 5940 Ft)
Első fékbetét – 9100 Ft
Első kerékcsapágy – 17 300 Ft (SKF)
Hátsó lengéscsillapító – 14 700-18 100 Ft
Kuplungszett – 56 800 Ft (Sachs)
Vezérműszíj készlet – 10 000-25 800 Ft
Kipufogódob – 17 800 Ft (Bosal)
Forrás: Bárdi Autó webáruház
Bontott alkatrészek
Hengerfej: 35-40 000 Ft
Sebességváltó: 20 000 Ft
Első fényszóró, jobb és bal: 10-12 000 Ft
Forrás: saját gyűjtés
Kinek jó és kinek nem?
Egy öreg dízel, legyen az szívó vagy turbós, nem való az átlagos használtautó-vásárlónak. Oda kell figyelni a motor bemelegítésére, sűrű az olajcsere és 2-3 évtizedes autókkal mindig akad kisebb-nagyobb gond a remegő vagy mozdulatlan mutatóktól a repedt kipufogón át az elhasználódó kábelekig. Kell hozzájuk egy fedett bázis, ahol matathatunk velük, lakótelepi parkoló vagy a társasház kertje nem alkalmas rá.
Ám aki rászánja egyszer a pénzt az autó felhozására, ismeri a technika adottságait és korlátait, többnyire városinál hosszabb távokon autózik, jól is járhat egy koros turbódízellel. Az Audi 100 kategóriájában már három évtizede is csendesek, kulturáltak és kényelmesek voltak az autók, és még a légkondicionáló sem ismeretlen bennük. Nem csoda, hogy az öthengeres dízel Avantba magam is beleszerettem.