Röviden – használt Opel Vectra B, 1995-2002
Mi ez? 1995 és 2002 között gyártott, 1999-ben átdolgozott középkategóriás autó limuzin, ferdehátú és kombi karosszériával.
Mennyibe kerül? Nagyjából 280 és 850 ezer Ft között szórnak az Opel Vectra használtautó-árak.
Melyik motor jó bele? Nem rossz az 1,6 16V sem, de az 1,8 literes benzines az optimális, főleg az ezredfordulón 115-ről 125 lóerőre emelt teljesítményű kellemes.
Mi van helyette? Többek között G Astra, Ford Mondeo, Mitsubishi Carisma, Peugeot 406, Toyota Avensis és persze a korabeli Passatok.

Valaki meglátta kint, hazahozta, a mostani tulaj pedig még a rendszámozás előtt lecsapott a makulátlan B Vectrára. 700 ezer forintból lett egy 79 850 kilométert futott családi autója, németországi szervizszámlákkal kitömött kesztyűtartóval.

Ekkora fogás ritkán adódik, de a meseszép, 1,6-os ötajtós adta az ötletet a használt Opel Vectra B-k áttekintésére. Jóval egymillió Ft alatti árához képest sokat nyújt családi autóként, akár munkára szánt igavonóként is.

Modelltörténet

1995 nyarán váltotta le az első generációt a B Vectra, amelyből elődjével ellentétben kombit is piacra dobott az Opel, 1996 őszén. A gyár 1999 elejére időzítette a modellfrissítést, az Opel autógyártó tevékenységének 100. évfordulójára (biciklit és varrógépet régebb óta gyártottak).

Valaki nagyon megcsípte ezt a német eredetű használt autót, de az Opel Vectra B a kevésbé szerencséseknek is érdekes használtan

A krómozott hűtőmaszkból és az eltérő lökhárítóból látszik az 1999-es modellfrissítés

A krómozott hűtőmaszkból és az eltérő lökhárítóból látszik az 1999-es modellfrissítés

A jubileumot Edition 100 modellekkel ünnepelte a gyár, ezeket a jól felszerelt autókat érdemes megcélozni az Opel Vectra B használtautó-kínálatból válogatva. 2000-ben 2,6 literes lett a V6, kijött a 2,2 DTI dízel és kifutott a kétszelepes, 75 lóerős 1,6-os alapmotor. 2002-ben jelent meg az új padlólemezre épülő, nagyrészt könnyűfém futóművű utód.

Motorok, fogyasztás

75 és 195 lóerő közötti motorokkal készült az Opel Vectra B. A teljes motorkínálat itt megtalálható. Minden benzines motor szíjas szelepvezérlésű, kivéve a 2,2-es, átlagosan 9,05 liter/100 km fogyasztású négyhengerest. Az egyetlen  láncos szelepvezérlésű benzinesről két szakértő olvasónk hozzászólásaiban elmondott minden fontosat. Köszönjük így utólag is Zoli_809 és V_Johny segítségét!

A dízelek közül az 1,7 TD szelepeit vezérműszíj mozgatja, a 2,0 DI illetve a 2,0 és 2,2 DTI-motorokét lánc. A szíj és tartozékainak csereperiódusa nem egységes, motortípustól függően van 4 év/60 000 kilométer és 8 év/120 000 kilométeres intervallum is. Ezen nem szabad spórolni és a vízpumpát is együtt kell cserélni a szíjjal, ami más autókra is igaz.

Motorváltozat Max. teljesítmény és nyomaték Átlagfogyasztás, l/100 km
1,6i 8V 75 LE/128 Nm 7,27
1,6 16V 100 LE/150 Nm 7,83
1,8 16V (2000-től) 115 LE/170 Nm 125 LE/170 Nm 8,13 / 8,15
2,0 16V 136 LE/188 Nm 8,81
2,5 V6/2,6 V6 170 LE/230 Nm 170 LE/250 Nm 10,16 / 10,26
1,7 TD 82 LE/168 Nm 5,94
2,0 DI 82 LE/185 Nm 6,44
2,0 DTI 100 LE/230 Nm 6,09
2,2 DTI 125 LE/270 Nm 6,55

Egyenletesen futott, de nagyon keveset ment az autó a szervizkönyve bejegyzései alapján

Egyenletesen futott, de nagyon keveset ment az autó a szervizkönyve bejegyzései alapján

Mivel ez egy 13 éve nem gyártott típus, a mára 13-20 éves dízelek valós futásteljesítménye többnyire igen magas. Családi autónak rizikósabbak, de aki mindenképp gázolajos autót keres, vegye inkább a régebbi 1,7 TD-t, mint a modernebb, DI vagy DTI jelű motorokat.

Utóbbiaknál ugyanis az adagoló-felújítás fenyeget nagy kiadással, amit kevesen csinálnak meg jól. Különböző műhelyekben 200 ezer illetve 350 ezres tételeket mondtak rá, tehát az autó értékéhez képest ez a munka rendkívüli költség. Ugyanez igaz a G Astra és az A Zafira 2,0 DI és DTI motorjaira.

Milyen vezetni?

Aki még vérpezsdítő élményeket is vár a kocsitól, ne egy használt Opel Vectrára költse 300-850 ezer forintját. A bordó ötajtóst hajtó ezerhatos 100 lóerejével az átlagos igényeknek megfelel. Nem lomha vele az autó, engem kellemes meglepetés ért a próbaúton.

Nagyobb az  üvegfelületek aránya, mint ma szokásos. Jó a kilátás az autóból

Nagyobb az üvegfelületek aránya, mint ma szokásos. Jó a kilátás az autóból

Lustán felpörgő, a fordulatot váltáskor nehezen elejtő benzineseivel a B Vectra valódi antiautó mindazoknak, akik lelkesednek a precíz mechanikus gépekért és tuti tipp mindazoknak, akik nem élnek lelki életet a kocsival, mert pont olyan használati tárgy nekik, mint a hűtőláda vagy a vízóra. A tipikusan opeles váltó kapcsolhatósága pocsék, amit a kikopó rudazat csak ront, de a fél ország túl van egy F Astrán vagy B Corsán, amiben ez még rosszabb.

Az utastér jó tágas, az ötajtós és a Caravan rámolhatósága hibátlan. Hosszabb utakon nagyon kidomborodik, hogy hosszú váltó-áttételeleivel az Opel Vectra B viszonylag csendben suhan autópályán.

Első és oldallégzsák is van a jobban felszerelt autókban. Vezetni nem élmény, hanem feladat a B Vectrát, de ne legyünk igazságtalanok vele

Első és oldallégzsák is van a jobban felszerelt autókban. Vezetni nem élmény, hanem feladat a B Vectrát, de ne legyünk igazságtalanok vele

Ennél a konkrét kocsinál az autó állapota lenyűgöző. A polírozással feldobott kasztni rozsdamentes, gyönyörűek kárpitok, a klímaberendezés jól működik és ebben az esetben joggal írná ki rá egy nepper a szokásos dumát: koppanásmentes futóművel, jéghideg klímával, kiváló műszaki és szerkezeti állapotban. Ahogy a délvidéki kamionsofőr mondta, akivel fotózás közben szóba elegyedtünk a dunakeszi hűtőháznál: nagyon meg lett vigyázva.

Szerviztapasztalatok – Használt Vectra B

A használt Opel Vectrák motorjai közül a benzinesekkel kevés meghibásodás adódhat. Az egyszerűen cserélhető gyújtótrafó a fő hibaforrás, ennek költsége 30 000 Ft körül van. Ha a kipufogó-leömlő elreped és kifúj a gáz, nem érdemes hegesztéses javítással próbálkozni. Legtöbbször pénzkidobás, mert a leömlő cseréje lesz a megoldás. A dízelek közül az 1,7 TD kevesebb súlyos kiadást tartogat a modernebb DTI-motoroknál, a két dízelváltozat közül az öregebbet javasoljuk.

Vélhetően a gyűrűk kopásával összefüggő hiba az olajfogyasztás megugrása 150 000 kilométer körül. A motortér ilyen volt, nem járt kozmetikai kezelésen

Vélhetően a gyűrűk kopásával összefüggő hiba az olajfogyasztás megugrása 150 000 kilométer körül. A motortér ilyen volt, nem járt kozmetikai kezelésen

Kellemetlen, ám nem érdemes foglalkozni a motorkonstrukció sajátosságának mondható olajfogyasztással. Bizonyos futásteljesítménytől szinte törvényszerűen el kell kezdeni utántölteni az olajat, de az olajfogyás nem jár kékes füstöléssel.

A futóművön belül a toronycsapágy cseréjére érdemes számítani a használt B Vectrákban, ami minőségtől függően 9000-15 000 forintba kerül oldalanként. Munkadíja 4000 Ft. A toronycsapágyat ajánlott a lengéscsillapítóval egyszerre cserélni is, a kerékfelfüggesztés javítása után szükség van futómű-beállítás is, ami 5000 forintos tétel.

A hátsó sárvédőíven kívül rozsdásodhatnak a küszöbök és korrodálhat az ajtók alsó éle. Ezzel együtt a B Vectra barnulási hajlama jóval enyhébb az F Astráénál

A hátsó sárvédőíven kívül rozsdásodhatnak a küszöbök és korrodálhat az ajtók alsó éle. Ezzel együtt a B Vectra barnulási hajlama jóval enyhébb az F Astráénál

Az F Astrákkal ellentétben ennél a típusnál nem jellemző a hossznyúlvány korróziója a hátsó rugótányérnál. Összességében használati tárgynak nagyon jó a B Vectra, valamelyik benzines szívómotorral megszolgálja az árát kis igényű családi autóként.

Nagy Krisztián, szervizvezető, AutoCris

Alkatrészárak

Megbízhatóságán felül a típus másik nagy előnye az alkatrészek kedvező árfekvése. Nagy a választék utángyártott és bontott elemekből is, a hétköznapi változatok fenntartási költsége alacsony. A benzinesek közül a V6-os vezérműszettcseréje költségesebb a megszokottnál, de ezt az időszakonként adódó többletkiadást megéri a hathengeres kulturált járása, kellemes nyomatéka és ereje.

Kerekített alkatrészárak

Gyújtótrafó 25 200-49 700 Ft
Komplett féltengelycsukló 41 900-65 300 Ft
Kuplungszett kinyomócsapággyal 60 000-130 500 Ft
Hátsó kipufogódob 21 000-23 700 Ft

Első lengéscsillapító 21 400-25 600 Ft
Hátsó kerékagycsapágy 23 000-44 600 Ft
Első fékbetét 6200-25 000 Ft
Első féktárcsa 7400-12 700 Ft

Utángyártott alkatrészek ársávja. Forrás: Bárdi Autó-webáruház

Árak használtan

Nagyon megroggyant az Opel Vectra B ára a használtautó-piacon. A széria elejéből való autók 300 ezer forintnál indulnak, az 1999-es átdolgozás utáni modellek ára 500-550 000 forinttól megy felfelé, de nem sokáig. 700 000 Ft körül nagyon ígéretes használt autókat hirdetnek. A felhozatal legalább négyötöde légkondicionálós modellekből áll. A klímaberendezés sajnos hajlamos pár hét alatt különösebb elengedni a töltőgázt, ami gázmennyiségtől függően nagyjából 8-11 000 forintért pótolható. A szivárgásnak néha nagyon nehéz a nyomára akadni.
 

300 ezer forinttól felfelé kapni vizsgás B Vectrákat használtan. Az eladó autók legalább négy ötödében van légkondicionáló, de nem mindig működik

300 ezer forinttól felfelé kapni vizsgás B Vectrákat használtan. Az eladó autók legalább négy ötödében van légkondicionáló, de nem mindig működik

A használtan nagyon nyomott Opel Vectra B-árak miatt legfeljebb Ausztriába érdemes kinézni érte. Bár olyan gyöngyszemre is rá lehet bukkanni Németországban, mint a képeken látható bordó ötajtós, de ne ebből induljunk ki. Itthon van épp elég eladó használt Opel Vectra B, és inkább Balassagyarmatról jöjjünk vissza dolgavégezetlenül, mint Berlinből.
Mellette – Ellene
  • Kiforrott technika
  • Mérsékelt alkatrészárak
  • Széles motorválaszték, akár 195 lóerős V6-tal
  • Már 1,6 16V-ként is elfogadható menetteljesítmények
  • Elég jó zajcsillapítás
  • Alacsony vételárak
  • Háromféle karosszéria
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Egyszerű szervizelhetőség
  • Sótlan autó, kivéve V6
  • Lustán reagáló benzinesek
  • Gond lehet a korrózió
  • Rosszul kapcsolható sebességváltó
  • Drága adagoló-felújítás a DI és DTI-dízeleknél