Röviden – használt Nissan Primera P11 | |
---|---|
Mi ez? | Középkategóriás japán autó az 1996-2002 közötti időszakból. |
Melyik motor jó bele? | A szívó benzinesek közül az 1.6-os a legésszerűbb. A CVT automatikus váltó elég kellemetlen. |
Mibe kerül? | Nagyjából 270 000 és 800 000 forint között lehet használt P11-es Nissan Primerákat kapni |
Mi van helyette? | Elsősorban Opel Vectra B vagy első generációs Toyota Avensis, esetleg Mitsubishi Carisma, a japán Octavia. 350 000 Ft alatt, de kisebb méretben ott a Suzuki Baleno is. |
Kamaszkoromban többször elolvastam Adrian Mole titkos naplóját és újabb kínszenvedéseit. Ebből a regényből diffundált, át, milyen lehetett a Margaret Thatcher idején bezárt hajógyárakból és bányákból kirúgott munkások élete a konzumvilágban szegényként tengődve.
Valamiért a Nissan pont Anglia munkanélküliséggel erősen sújtott, észak-keleti részén épített gyárat az európai terjeszkedéshez. A cég első Japánon kívüli üzeme olyan helyen létesült, ahol sosem volt autógyártás és a leépített szénbányászokra számított a termelés.
Ma már 8,2 millió legyártott autó felett tart az az üzem, ahol 1990-ben kezdődött a Nissan Primera gyártása. A Bluebirdöt leváltó középkategóriás autó második generációja 1996-ban jött ki, a cikkben szereplő modell 1999-ben a nagy modellfrissítéssel új orrot kapott és biztonságosabbá is vált.Modelltörténet: Nissan Primera P10 és P11
1990-ben a Nissan a P10-es Primerával leváltotta a Bluebirdöt. Az első széria az Opel Vectra A méretre szabott ellenfelének tűnt, például kétliteres motorjai ugyanúgy 115 és 150 lóerőt teljesítettek.
Az Angliában gyártott autót a Nissan 1996-ban új modellel váltotta fel, a cikkben látható Primera P11 első kiadásával.
Három év múlva, 1999 őszén, a gyár előrukkolt a ráncfelvarrás utáni Primerával a 2000-es modellév újdonságaként.
Az autó a cikkben bemutatott típusra épül, de nagyobb benne a hátsó lábtér, csekélyebb a zajszint és javult a biztonsági felszereltség, többek között az öt hárompontos övvel és a nagyobbra méretezett oldallégzsákkal.
1998-ig a kombi az első Primera generáción alapult, míg a limuzin és a ferdehátú a modellváltással megújult műszakilag. Az első generációból a Nissan Japánból hajózta be a kombikat, szemben a végig európai gyártású limuzinnal és ferdehátúval. 2003-ban a monosziluett, P12-es gyári kódú Primera lépett az előd örökébe, amelynek kifutásával a Nissan Európában kivonult a középkategóriából.
Simon László cimborám nemrég egy 1999-es, még átdolgozás előtti Primerába futott bele, amit muszáj volt megírnom, hogy reményt öntsek a legolcsóbb használt autók között normális kocsit kereső olvasóinkba. Tehát a Nissan gazdája sokat jár motorral, de mindig volt mellette autója is. Legutóbb egy E46-os BMW-je a ritka Individual-kivitelben, amibe annyira beleszeretett valaki, hogy tett rá egy gáláns ajánlatot és a 320d Touring gazdát cserélt.
Mindegy, csak hűtsön és guruljon
Addig is, amíg vesz valami komolyabbat, Simon úr elkezdett olcsó autókat nézni a neten, mindegy csak guruljon alapon, de működő klímaberendezéssel. A „légkondi nem megy, de csak tölteni kell” szöveggel nem foglalkozott, mert ha elég lenne 8-10 ezer forintért gázzal feltölteni a rendszert, aligha mondana le bárki is a klímaberendezés kényelméről. Bár van példa gáztöltéssel valóban újjáéleszthető légkondicionálóra, többnyire vagy gyorsan elengedi a rendszer a gázt, vagy a kompresszornak van baja.
Tartottam tőle, hogy ennyiért csak AIDS-et kapni, nem légkondis autót, de szerencsére nem nekem lett igazam. Ismét bebizonyosodott, hogy a legolcsóbb használt autók között a bontóérett és a még évekig használható autók között sokkal kisebb a különbség árban, mint állapotban.
Milyen közelről a negyedmilliós Nissan?
Történt ugyanis, hogy több mint egy év vizsgával rámosolygott új tulajára az ezüstmetál Nissan Primera 1,6 kombi, amelyben hideg jön a szellőzőrostélyokon. Cimborám látta a kocsin, hogy egy évet állt, a hosszabb állásidőt a lökhárítón lecsorgó rozsdalé sávjai mutatják. Ez nem tántorította el őt semmitől, mert a próbaút alapján az óra szerint 347 ezret futott autónak nincs nagy baja.
Én a vétel utáni héten járhattam egy napot az autóval, amikorra már túl volt pár száz kilométerrel az újraélesztésen és megértettem, miért nem lehetett otthagyni ezt a Nissant, főleg nem ezért a pénzért.
Tudjuk a korabeli Nissanokról, hogy nem Hondák, tehát különösebb finesz nélküli, de hasonlóan fáradhatatlan talpasok, igazán derék társak. A 2002 előtti Primerák technikája annyira stabil, hogy hamvasságuk elvesztése után nagyjából mindegy, hogy 280 vagy 430 ezer kilométerrel találkozunk-e velük.
Használt Nissan Primera P11: csak a rozsda nyírja ki
Ezeket a P11-es Primerákat a korrózió juttatja bontóba, nem a hajtáslánc elfáradása. Az ajtók aljának és sarkainak barnulása csúf, de nem vészes. A küszöbök rozsdásodása sokkal nagyobb baj, ezen az autón főleg a jobb első sárvédő és a küszöb találkozásánál szabadult el a vasoxid. Mivel a tulaj karosszériajavítással foglalkozik, jelenleg a szentendrei Ford-márkaszervizben, pontosan fel tudta mérni, hogy az autónak a csúf küszöb dacára nincs szerkezeti baja.
A vonóhorog-kombi párosítás igásállati sorra utalhat, de ez az autó megúszta a ridegtartást. Szépen kárpitozott csomagtere aligha látott sittes zsákokat, üléskárpitjai szépek, leszámítva a korabeli Primerákban előszeretettel kidörzsölődő oldaltámaszt a vezetőülés bal oldalán. Az elvásott plüsskárpit alól itt is kikandikál szivacs.
16 évesen közel sem egyértelmű, de itt majdnem minden funkció működik. Az elektromos ablakemelő egykedvűen vonszolja mind a négy üveget, megy az ablakmosó, nem kézzel kell megtartani a csomagtérajtót, nincs leszakadva a napellenző, nem csúfítják pixelhibák a kijelzőt.
Amin javítani kell, az a kézifék. Jó meredek és nem fizető parkolós utcánkat a környéken dolgozók nyolctól hatig megtöltik autókkal. Ami hely marad, az is szűk egy középkategóriás kombinak. Ha centizni kell más autók között és mire átlépünk a fékről a gázra túl sokat gurulna előre a kocsi, érdemes kézzel adagolni a gázt.
Fogyasztás és motorok
Egészségesnek mutatja magát váltó. Szépen veszi a fokozatokat, nincs recsegés gyorsan visszakapcsolva vagy kihúzatott egyesből kettesbe áthúzva. Az autó a 320d után a tulaj szerint lomha dög, de amit a 100 lóerős benzines az 1,2 tonnás autóban tudhat, azt igazából megadja.
Szokatlan ebben az ársávban, de semmilyen aggasztó darálás, morgás nincs az autóban. Megtapasztalva a váll (kitapintható oldalsó perem) nélküli féktárcsákat, a hangtalanul forgó kerékcsapágyakat, a szagmentesen hűtő légkondit, ez az autó használati értékben sokkal többet nyújt annál, amennyibe került.
Motorváltozatok és átlagfogyasztásuk:
1,6 90 LE: 7,73 l/100 km
1,6 100/103 LE: 7,756 l/100 km
1,8 114 LE: 8,28 l/100 km
2,0 130/140 LE: 8,69 l/100 km
2,0 GT P1 150 LE: 8,52 l/100 km
2,0 TD 90 LE: 7,18 l/100 km
Forrás: Spritmonitor.de.
Alkatrészárak, szerviztapasztalatok
A használt Nissan Primera P11 golyóálló technikája az olajcserénél komolyabb szervizmunkákat öregségében sem sokszor kényszerít ki. Szokásos kopóalkatrészei nem kerülnek sokba, az igényes, elöl független, többlengőkaros, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű-konstrukció nem bosszulja meg magát. A lengőkarok és a lengéscsillapítók is sokig bírják. A láncos vezérlésű benzines motorok nagyon stabilak.
Alkatrészárak összehasonlítása: Opel Vectra B-Nissan Primera P11
Első fékbetét | Első féktárcsa | Kuplungszett kinyomó-csapággyal | Külső féltengelycsukló | Középső kipufogódob | |
---|---|---|---|---|---|
Nissan Primera P11, 1996-2002 | 8000- 15 000 |
9700- 21 600 |
35 100-62 200 | 15 500-20 100 | 19 700- 29 900 |
Opel Vectra B, 1995-2003 |
6200- 25 000 |
7400- 12 700 |
60 000-130 500 | 13 500-18 700 | 18 900- 31 500 |
Figyelni kell a kuplung működésére, lehet vele gond, ha nem emel ki szépen vagy nehezen jár a pedál. Szerencsés esetben a párezer forintos kuplungbowden cseréje segíthet a dolgon. Ha nem az ablakmosó vagy az olajszint ellenőrzésére, akkor többnyire a gyújtással kapcsolatos gondok miatt kell felnyitni a motorházfedelet. Ha rángat az autó, nem megy minden henger, akkor jó eséllyel az egyik gyújtókábel, az elosztófedél vagy a gyújtáselektronika gyengélkedhet.
Alkatrészárak:
Első fékbetét: 8-15 000 Ft
Első féktárcsa: 9700-21 600 Ft
Gyújtáselosztó-fedél: 6000-9300 Ft
Gyújtókábel-készlet: 14-20 000 Ft
Kuplungszett: 35-62 000 Ft
Külső féltengelycsukló: 15 500-20 100 Ft
Középső kipufogódob: 19 700-29 900 Ft
Forrás: Bárdi Autó webáruház
Használt Nissan Primera P11 árak
Egy korabeli Toyota Avensis vagy Honda Accord valóban kifinomultabb gépezet, de megbízhatóságához képest a használt Nissan Primera P11 messze alulértékelt autó. Gyakorlatilag az összes eladásra kínált használt autóban van légkondicionáló, ami a típus egyik nagy előnye.