Az alábbi tragikomikus történetet egy kedves olvasónktól kaptuk, aki szerette volna, ha más nem esik abba a hiába, amibe ő önként belegyalogolt. A sztori happy enddel ér véget, de többet az elején nem szeretnénk elárulni; következzen Gergő és egy sunyi keszthelyi szerelő története.
Egy szép napon a nagyapámtól örökölt 1997-es, 1,25-ös Ford Fiestát elcseréltem egy 2,3-as Ford Scorpióra. Ez már a második generációs csúnyaság, béka lámpákkal, amelyet ’94-től ’98-ig gyártottak, és elég ritkának tekinthető, mivel finoman szólva nem nyerte el a nagyközönség tetszését, de én valami furcsa perverzió okán nagyon nagyon vonzódtam és vonzódom hozzá a mai napig, még az alább leírtak ellenére is. 
Ford Scorpio 2,3 16V
Méretek (mm) 4825/1760/1388
Max. teljesítmény (kW/LE/ford.) 108/147
Max. nyomaték (Nm/ford.) 202 /4500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,8
Végsebesség (km/h) 210
Önsúly (kg) 1516
A motorról annyit, hogy kettős tömegű lendkerékkel és kiegyensúlyozó-tengelyekkel is ellátták a finomabb járás érdekében, tizenhat szelepes és DOHC. A Scorpión kívül még a Galaxy kapta meg keresztben beépítve ezt az erőforrást. Korszerű, de a sok gyenge minőségű elektronika miatt megbízhatatlan jelzővel is illetném. Nos, a csere egy az egyben, ráfizetés nélkül történt, ugyanis a „Béka” motorját az előző tulaj fia sikeresen megfőzte. Miután megforrt a víz, még elautózott a célállomásra, ami tíz kilométerrel odébb volt, közben azt gondolva, amit én a konyhában, amikor virslit főzök, hogy ha egy kicsit még túltolom, akkor talán nem durran el. Na ez eldurrant. 
Négyből három henger volt kénytelen vonszolni a bálnát. Sebaj, nekem kapóra jött a hiba, mivel így enyém lehet a régóta csodált járgány. Gyorsan felpattantam a netre, beleástam magam a fórumokba, és találtam is egy komplett motort ötvenezer forintért. Számolgattam, és arra jutottam, hogy kb. száz-százötvenezer forint ráfordítással lesz egy patika autóm. Nyélbe is ütöttük az üzletet, faterral kocsiba pattantunk és becéloztuk Budapestet, ahol raklapról megvettük a bontott erőforrást.
Így lett az álomautóból igazi szopóroller 1
Így lett az álomautóból igazi szopóroller 15
Tudom, tudom…Ne is kezdjetek bele: itt követtem el az első hibát. Még hogy raklapról motort?! Amatőr dolog, de nem tudom visszapörgetni. Legyen ez az én számlámon, de várjátok ki a végét. Tehát autó és motor szerelőnél lerak, aztán indulhat is a móka, ami alá nyugodtan bevághatnánk képzeletben a Benny Hill Show zenéjét. 
Megbeszéltük a mesterrel, hogy a hozott motort dobja be, és itt sem vagyunk. Nem kell kapkodni, lényeg, hogy minőségi legyen a munka. Már megmondani sem tudom, mennyi idő kellett, hogy egyáltalán elkezdődjön a művelet, de emlékeim szerint olyan egy hónapra saccolom ezt az időtartamot, bár nekem éveknek tűnt. Mindenki nagy örömére hetente a nyakukra jártam, és meg kellett magam csípnem, amikor láttam, hogy a régi szívet már kiemelték, és a cseredarabot legózgatják befelé a motortérbe. Nem felejtem a napot, amikor felhívtak, hogy beszélnünk kellene. Ismerjük ezt a mondatot, ugye? Ha szerelő vagy a barátnőd hív ezzel, akkor biztos lehetsz benne, hogy nem lesz egyszerű napod. Megtöröltem a stressztől és a negyven foktól gyöngyöző homlokom, aztán indultam is. 
Így lett az álomautóból igazi szopóroller 16
Ahogy megérkeztem, megpillantottam az autót és mellette ezt a két fancsali pofát, akik a fejüket vakargatva előadták, hogy ők betették ezt a motort, de egy picit sánta. Gondoltam, oké, majd összeszedi magát a rendszer, indítsuk csak be. Tökéletesen szépen járt, ugyan kérem, ne szerénykedjenek, nincs itt semmi gond. Aztán következő indításra három hengert sikerült csak munkára bírni. Érdekes módon ugyanúgy, mint a megfőzött motornál, a harmadik hengerben kevés volt a kompresszió. Na uccu neki, motor szétszed, vezérlés átnéz, hengerfej megvizsgál. Kiderült, hogy a műanyag láncvezető el van törve, de ez a kisebbik gond. Az egyenetlen járást nem tudják, hogy mi okozza. 
Megint összerakták és nyilván megint nem lett jó. Ezek után kezdték csak el a gyújtás alkatrészeit vizsgálni. Itt már hengerenkénti trafó van, illetve a kettes és négyes henger közvetlenül a trafóról kapja a gyújtást, az egyes és a hármas pedig ezen trafókból egy gyújtókábel segítségével. Ezen a ponton felhívnám a figyelmet a diagnosztizálás sorrendjének logikai helyességére. Vettünk új gyújtókábeleket, új trafókat, de a probléma nem oldódott meg továbbra sem. Motor ismét szétborít. Szelepek köszörülve, kendácsolva. Tulajdonképpen a két hengerfejből igyekeztek egy jót összerakni. Végül részlegesen sikerrel jártak, mert ismét szépen ketyegett a szerkezet. Elhoztuk az autót azzal az útravalóval, hogy hajtsuk, és minden rendben lesz. 
Így lett az álomautóból igazi szopóroller 17
Hát én hajtottam, és közben figyelmes lettem erre-arra. Egyrészt a hűtővíz hőmérséklete országúton nem nagyon akarta elérni a kilencven fokot, másrészt pedig a motorban nem lehetett megnézni, hogy mennyi olaj van, mert összenyomorgatták a csere során a nívópálca megvezetésére szolgáló csövet, és ráadásul az autó ette is az olajat, bár kékes füst nem volt. 
A lassú, illetve fel nem melegedést egy termosztátcserével akartuk orvosolni. Meg is rendeltem az újat, és otthon lebontottam a vízcsövet, hogy a régit kikaphassam belőle. Ekkor feltűnt, hogy a benne lévő ki van herélve. Nem tudtam mire vélni, betettem az újat, és indultam is egy próbakörre. Pár kilométer után erős glikolszag csapott meg. Motorháztető kinyit. Látom, hogy spricceli a vizet a termosztátház környékéről a rendszer. Kis utánajárás után kiderült, hogy a 2,3-as motor újdonságnak számító műanyag szívócsöve az évek során szeret elrepedni. A termosztát tulajdonképpen azért volt kiherélve, mert így nem jelentkezik a zárt állapotánál fellépő magasabb nyomás a vízcsőben, és kevésbé, vagy egyáltalán nem folyatja a hűtőfolyadékot. 
Ez a probléma még hagyján volt, mivel ismételten a gyárilag előírtnál kevesebb hengerrel tudtunk csak útnak indulni. Mentem is vissza kedves mesteremhez, hogy ez és ez a probléma. Kiolvasta a hibakódokat, nem dobott semmit a gép, szóval hajtsam, mert még tanulnia kell az ECU-nak, és majd ha bevágta az elsős matekkönyvet oda meg vissza, akkor tudni fogja, hogyan is kellene táncolni négy hengernek, felülről tizenhat szeleppel támogatva. 
Így lett az álomautóból igazi szopóroller 18
Mondanom sem kell, hogy nem tanulta meg a leckét, és már kékes füstöt is eregetett. Ja, még nem mondtam, hogy itt mennyinél járunk forintokban kifejezve? Ötszázezer forintra rúgott, hogy a két szaki hónapok óta legózgatott. Ezt az összeget nem egyszerre kérték, hanem mindig ilyen-olyan indokkal. Nem is tudtam, hogy itt tartunk, amíg össze nem számoltam, mert annyira elhúzódott már a történet, hogy csak azt éreztem, sok-sok, de ez van, költeni kell rá. Hülye voltam? Bepaliztak? Igen, be! 
Szóval visszatérve, meghajtottam, így a negyven fokban és mire hazaértem, felforrt a víz. Pont akkor, amikor beálltam az udvarba. Másnap korán reggel tettem még egy látogatást emberemnél, és ismét kiolvastuk az autót, amikor lám-lám kidobta, hogy a ventilátornál valami nem frankó. A főnök azt mondta, hogy ne foglalkozzak vele, mert ezt eddig is dobta, de jelentéktelen. Hoppá, ezt eddig a saját belátása szerint elhanyagolta, de kezdett összeállni a kép, hogy miért főzték meg a motort korábban. De erre a fránya sántikálásra nem nagyon sikerült rájönni. Érdekes volt, hogy mind a két motor teljesen ugyanazt a tünetet produkálja. Lehetnek ekkora véletlenek persze, aláírom.
Így lett az álomautóból igazi szopóroller 19
Szenvedtünk egymással még egy darabig, amíg ez a korábban említett összeg talán megugrott még száz vagy kettőszáz darab ezressel, bár nem emlékszem, mert akkoriban nyilván szartam a pénzt, vagy csak annyira fájt, hogy már össze sem akartam adni. Inkább az utóbbi. Hogy mi lett az autó sorsa végül? Vettem egy osztrák donort, automata váltóval. Hatvanezerért betették nekem a motorját. Egy villamosságis hetvenötezerért újrahúzta az összes kábelem és pluszban kicserélte az egész műszerfalam, mert mint kiderült, a kábelek elporladnak, és úgy hullik róluk a szigetelés, mint a konfetti. 
Megvettük a gyári szívócsövet százhúszezer forintért, és most vígan szalad az autó édesapám kezei között. Én meg vettem egy VW Polót. :) Ennyi pénzből komplett motorgenerált kaphatott volna a Ford, kétszer! Tisztában vagyok azzal, hogy ez legalább annyira az én hibám, mint a szerelőé. Sőt, legfőképpen az én hibám, mivel ő csak pénzt keresett rajtam, amit nem lehet felróni neki üzleti szempontból, viszont emberileg nullára vizsgázott. Kiegészítésként annyit még, hogy Mercedes Vitót féklámpakapcsoló-hibával vittünk hozzá, és kétszer cserélt alkatrészt, mire sikerült kiderítenem, hogy a kapcsoló tökéletes, csak erős fékezésnél beragadhat, illetve egy Skoda Fabiát futóműjavítás után ugyanolyan kopogósan adott vissza. 
Bár minek csodálkozom rajta, ha önként lettem madár, akit kedvére reptethetett. A fentiek után végül összevesztünk, és talán sosem fogunk együtt sörözni…

Aki teheti vegyen az álmainak megfelelő autót, de érdemes tanulni Gergő esetéből.

  • Már vásárlás előtt nézzünk utána a modell típushibáinak.
  • Ha ritka típust választunk, érdemes még a vétel előtt egy két alkatrész árát megkérdezni autósboltban, megnézni webshopban.
  • Bízhatunk a szerelőben, de ha az autó értékéhez mérten is jelentős összeget kell költeni a javításra, akkor tanácsos máshol is utánajárni a problémának, akár az interneten kutakodni a probléma megoldásáról.