Röviden – Škoda Octavia 1U és Octavia Tour I | |
---|---|
Mi ez? | Ötajtós ferdehátú és kombi a családnak a Golf IV, a SEAT Toledo II és az első Audi A3 technikájával. |
Mibe kerül? | 400-450 ezer forintért hirdetik a legolcsóbbakat, a kései Tour modellek dízelmotorral ma is megérhetnek 1,5 millió forintot. |
Melyik motor jó bele? | Akár a 90, akár a 110 lóerős TDI. Benzinesből az 1,4 16V és a turbós 1,8-as a legvonzóbb. |
Mi van helyette? | Hasonló autó a Kia Shuma és a Mitsubishi Carisma, esetleg a ferdehátú Toyota Avensis. De könnyebb egy kombi Focust vagy G Astra Caravant találni. |
Néha egy autógyártónak sikerül egyetlen modellel átrendeznie sokak fejében a márkáról élő képet. Ilyen az első Focus a Ford, az itthon kettes, valójában harmadik Swift a Suzuki, és az első újkori Octavia a Škoda számára.
Modelltörténet
Azért újkori, mert 1959-ben debütált a legelső Octavia, amely a gyár nyolcadik új típusaként kapta névként a nyolcadikat jelentő latin szót. 1996-ban jött ki az ötajtós, 1998-ban a kombi. A kínálatot 1999-től négykerék-hajtás gazdagította.
A 2001-es modellévvel jött el a modellfrissítés és a 180 lóerős RS sportváltozat bemutatása. Az átdolgozással kismértékben módosult az orr, a frissebb évjárat azonosítását megkönnyíti az ívelt fényszóró és hűtőmaszk. 2004-től ez a generáció utódával párhuzamosan készült, az Octavia Tour csehországi gyártása 2010-ben szűnt meg Vrchlabiban.
Rengeteg verzió készült belőle az évek során, az Octinfo szerint még páncélozott is volt. Létezett a két cégalapítóról elnevezett csúcsmodell, a Laurin & Klement, született nyújtott tengelytávú és taxiváltozat.
2001-ben, a Škoda Motorsport centenáriumára készült a 100 darabra limitált WRC-kiadás, annak örömére, hogy a valódi Octavia WRC szerencsétlen méretei ellenére sem bőgött le a ralivébén. A modellváltozatok többségéről és a modellfrissítés előtti változatokról a galériában találtok fotókat.
Karosszéria, futómű
Ezen a garázsban tartott autón nem találni rozsdát, ám az Octavia pár helyen hajlamos lehet korrodálni. Rozsdásodási pont az első sárvédő és a küszöb tövének találkozása, mint a Fabián. Ennél alattomosabb a kerékjárat mögötti rész rohadása, ahová a sarat beveri a kerék. Egy szerelő ismerősöm, aki 460 ezret futott TDI Octaviával jár, azt javasolta, vágjunk lyukat a kerékdob műanyagbetétjébe, hogy könnyebben kiszáradjon ez a rész.
Nincsenek nagy buktatók a futóműben. Elöl MacPherson-rugóstagok vannak, hátul egyszerű csatolt hosszlengőkarok, kivéve a hátul is független felfüggesztésű 4×4-es verziókat. Elöl a rugók megfáradása azért gond, mert az autó orra eleve alacsony. Könnyű odaverni az olajteknőt, megsérteni a lökhárítót. A rendőrségtől leadott Octaviák előnye, hogy van bennük kartervédő és a rosszút-csomagos futómű kicsit emel az eredetileg csak 134 milliméteres hasmagasságon.
Belső tér
Használt Škoda Octavia és használt Škoda Octavia között nagyon nagy lehet a különbség a felszereltségtől és az évjárattól függően. A korai és egyszerűbb kivitelű, LX modellek szürke műanyag műszerfala nagyon olcsónak hat. Egy modellfrissítés utáni változat sok gyári extrával, mint a cikkben szereplő autó, egészen más komfortérzetet nyújt. Mivel a széles választék megengedi, érdemes a GLX vagy SLX és az Ambiente szintet keresni.
Belül egy nagy baja van az autónak: hátra nehéz beszállni és a lábtér is csekély. A méretek belövésekor a csomagtartó élvezett prioritást, talán túlságosan is. Az ötajtós 528-530 literes csomagtere szinte mindenre elég. A kombi csomagtere a maga 535-548 literjével nem sokkal nagyobb, de ha szekrényt vagy más méretes tárgyat kell szállítani, ebben rá lehet csukni az ötödik ajtót a kanapéra.
Egy Octavia TDI, 611 000 kilométerrel
Amíg nem hagy ott rendszeresen, használom és megyek vele – mondja róla tulajdonosa
Használtautó-bemutatóink nem a konkrét autóról, hanem a típusról szólnak. De ebben az esetben ki kell térni a cikkhez fotózott használt Škoda Octaviára, amely 611 378 kilométeren van túl. Tanulságos autó!
Közlekedésmérnök tulajdonosa 2004-ben vette használtan, a 2001-es modellben nem volt 100 000 km sem. Felületesen nézve a nem működő hátsó ablakemelő, a felhasadt vezetőülésből kilógó fémkeret, a fényszóró- és lökhárítócserével járó orrsérülés plusz a használat egyéb nyomai miatt elhanyagolt kocsinak tűnhet.
Na ezért nem szabad csak a látványra hagyatkozni, mert a technika remek formában van. Ismerve a futásteljesítményt, ez egyenesen csúcsforma! Az autóban a gyári turbófeltöltő és féltengely dolgozik, nem kellett felújíttatni az automatikus váltót és az adagolóhoz sem nyúltak. Egyszer a hűtő alján egy koccanás miatt keletkezett repedést hegesztettek, az egyik motortartó bakot cserélték ki és az első futóműben a gömbfejekre kellett költeni. Ennyi.
Havonta 7-8 ezer km pörög az autóba, legnagyobbrészt határainkon belül
Mastera Ernő, a tulaj nem tud titkokról beszámolni. Nincs csodaolaja, egyszerűen az átlagnál sokkal igényesebben tartja karban a hűséges Octaviát. Motorolajat 10 000, váltóolajat 30 000 kilométerenként cseréltet, az autó használati értékéhez képest csekély összegekért.
A légszűrő, az üzemanyagszűrő és az olajszűrő darabonként 1500 Ft alatt van, a sima 10W40-es olajjal együtt 9000 forintot fizet értük az autósboltban. Pollenszűrőt 40 000 kilométerenként cserél, évente kétszer, féktárcsát 80 000 km után, évente egyszer. A fékbetétek 50 000, a márkás gumik 100 000 kilométert szoktak elfutni.
Mastera úrnak a feltöltő kihűtésére sincs külön praktikája, egyszerűen csak kíméli az autót. A dízelmotor erejét ritkán aknázza ki, a Pécelről induló utak zömét 110-120-szal teszi meg autópályán, számítástechnikai cége ügyfeleihez utazva szerte az országban.
Megkoptatták a ki-beszállások a küszöböt és a gumitömítés is elvásott vezetőoldalon
A havi 7-8 ezer kilométeren a jellemző átlagfogyasztás 5,5 l/100 kilométer. Csak városban 6,5 litert eszik az autó, a maximum 8 liter volt autópályán 160-nal repesztve.
A puhán kapcsoló váltón és a futóművön sem érezni a kiugró futásteljesítményt, a próbaút alapján meg nem mondanám, hogy 250 vagy 600 ezer kilométer van-e az autóban. A tulajdonos számára fontos funkciók mind jól működnek, így az ülésfűtés és a Climatronic, az állandóan bekapcsolt automatikus légkondicionáló is teszi a dolgát.
Tudtam, hogy az első Octavia az 1,9 TDI-vel tartós és megbízható autó, mégis meglepett ez a sötétkék ötajtós. Megismerve a gondos gazdát, van rá esély, hogy a kocsi elérje az egymillió kilométeres álomhatárt, nagy örömöt szerezve a családnak.
Szépséghibaként a lámpakapcsoló és az elektromos ablakemelő gombjairól lekopik a festék, a szellőzőrostélyok pedig hajlamosak ferdén állni, mert letörnek az állítógyűrűről. Az évek múlásával a vészvillogó kapcsolójáról lekopik a minta, marad a narancssárga gomb.
A kormány nem mállik gyorsan, de ha ronda, az új bőrbevonat 15-20 000 forintból megoldható. Ha az ajtók nyitására nem gyullad fel a belső világítás, a nyitást érzékelő mikrokapcsolókkal lesz gond. Gyakran elromlik az első és a hátsó ablakemelő is. Többnyire nem a motort, hanem az üvegmozgató szerkezetet kell cserélni.
Motorváltozatok és átlagfogyasztásuk
1,4 MPi, 60 LE l/100 km, 6,86 l/100 km
1,4 16V, 75 LE (2001-től), 6,79 l/100 km
1,6, 75 LE (2001 előtt) 7,01 l/100 km
1,6, 102 LE 7,49 l/100 km
2,0, 116 LE (1999-től), 8,24l/100 km
1,8, 125 LE (1999-ig), 8,43 l/100 km
1,8T, 150 LE, 8,61 l/100 km
1,8T RS, 180 LE 8,68 l/100 km
1,9 SDi, 68 LE 5,31 l/100 km
1,9 TDI, 90 LE, 5,50 l/100 km
1,9 PD TDI, 101 LE, 6,35 l/100 km (nagyrészt 4×4)
1,9 TDI, 110 LE, 5,68 l/100 km
Kövéren szedve az ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de.
Ha a fogyasztás szempont, akkor a gazdag motorválasztékból az 1,4-es benzinest érdemes választani. Erőtlen, de takarékos motor. Nem butaság a benzin mellett LPG-vel is működő Dual-modelleket vagy más benzin-gázas modellt keresni, mert ezek üzemanyagköltsége a literenként 200 Ft alatti autógázzal minimális. Akkor is jó lehet az autógáz, ha a tartály érvényességi idejéből kevés van hátra. A pótkeréktartály cseréjének költsége hamar visszajön.
Az 1,6-os benzinesből benzinszomja miatt a rendőrautókban is használt 101-102 lóerős nem az igazi, de jobb erőben van az 1,4-esnél. Keveset autózóknak titkos tipp a ritka kétliteres, amely nagyon kellemes, bő nyomatékú, kulturált motor. Az 1,8-as benzinest turbóval jó megvenni. Aki nem megy sokat és főleg városon kívül autózik, annak a rugalmas, nagyon nyomatékos és eltalált 1,8T az ideális az autózás öröme miatt. Csak az eszetlen chiptuningot jobb elkerülni, ami a könnyen megvadítható dízelekre is igaz.
Kései használt dízel Škoda Octaviákban találkozhatunk az Euro 4-es szabványt teljesítő 1,9 PD TDI motorváltozattal. Ez a 74 kW (100 LE) teljesítményről azonosítható az autó papírjaiban, a régebbi adagolós változat 66 vagy 81 kilowattos lehet, 90 vagy 110 lóerős.
A Škoda Octavia nem rossz használt autó az újabb motorral sem, de a régebbi TDI-k kevesebb hibalehetőséget tartogatnak. Alapvetően jó az SDi szívódízel is, de a vadul gyorsuló turbós TDI-vel szemben ez azoknak való, akik soha nem sietnek. A fogyasztás ezzel csupán 68 lóerős motorral is parádés.
Hibalehetőségek
Kevés dízel autó létezik, amely ajánlható ebben az árkategóriában, de az Octavia TDI meggyőző. „Azért kell ilyet venni, mert ezt még meg lehet szerelni és nem kerül a világ pénzébe, ha hozzá kell nyúlni” – mondta róla egy ismerős autószerelő.
Ennek a motornak ritkán van bármi baja is. Az összes autónál elvárható gondossággal, évenkénti vagy 10, legfeljebb 15 ezres olajcserével már megtettük, amit kell. A 90 és a 110 lóerős verzióban is nagyon megbízható az adagoló, a csapágyak élettartama magas. Nem véletlenül futnak ezek a motorok simán félmillió kilométert IV-es Golfban, B5-ös Passatban és más autókban.
A TDI-ket a vezérléscsere elmulasztása tudja kinyírni. Figyelni kell a vezérműszíj, a görgők és a vízpumpa idejekorán végrehajtott cseréjére. Ez nagyjából 100 000 forintos költség, amit nem szabad túlhúzni. Ha elgyengül a turbódízel, először a légtömegmérő hibájára érdemes gyanakodni, de ez a probléma kisebb mértékben a benzineseket is fenyegeti.
Nem érzékeny az elektromos rendszer. Mivel komfortextrából egy elvileg azonos technikájú Golf több mindent kaphatott, a cseh ötajtósban a hibalehetőségek száma is korlátozottabb. Cserébe olcsóbb hatású anyagokkal kell beérni az utastérben és a hangszigetelés is jobb lehet egy Golfban.
Ha egy benzines használt Škoda Octavia motorja egyenetlenül jár és erőtlen, először a gyújtótrafóra gyanakodhatunk. (Emiatt visszahívás is volt az 1,8-as turbókra 2003-ban.) A hengerenkénti trafó élettartama kiszámíthatatlan: néha 80 ezer kilométernél cserélni kell, máskor kibír 200 ezret.
Érdekes, de a Golf IV és a Bora esetében főleg az 1,6 literes motorokat sújtó, igen költséges váltóhibát az Octaviák esetében nem tapasztalták a cikk kapcsán megkérdezett autószerelők és használtautó-kereskedők.
Árak: használtan sem olcsó a Škoda Octavia I
Sokak számára az Octavia az az autó, amely méretben, kényelemben, fenntartási költségben pont megfelelő, ezért élénk irántuk a kereslet. Nyugaton is van ára, ezért a tartósan gyenge forinttal a normálisabb autókat többnyire nem éri meg külföldről behozni.
A hazai kínálatban légkondicionálóval nagyjából 450-500 000 forinttól kaphatók a legolcsóbb használt Škoda Octaviák. Ígéretes kocsikat 850-950 ezer Ft körül találni. A dízelek ára 700 000 Ft körül indul, többnyire mulatságosan alacsony, 200-250 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, mindezt 15-17 évesen. A használt Škoda Octavia dízelek ára 10 év felett is felmehet 1,2 millió Ft fölé.
Aki mindenképp dízelmotorra vágyik, annak a TDI-k helyett nehezen tudnék jobb használt autót ajánlani, esetleg ezt a motort más köntösben, Bora vagy Golf kombiként, netán egy szép Toledóban. Aki azonban benzinest keres, azonos áron egy Focus vagy Astra G kombival jobb autóra tehet szert.
Alkatrészárak
Ennél a használt autónál is igazolódik a tömeggyártásban készülő európai modellek árelőnye az autóalkatrész-kínálatban a japán autókkal szemben. Az Octavia alkatrészárai többnyire mérsékeltek.
Légtömegmérő 15 800-63 800 Ft
Generátor 44 100-100 700 Ft
Kuplungszett lendkerékkel 102 600-184 600 Ft
Kettős tömegű lendkerék (Sachs) 155 400 Ft
Turbófeltöltő 210 600-240 000 Ft
Első lengécsillapító 13 900-24 600 Ft
2002-es Octavia 1,9 TDI 90 LE esetén. Forrás: saját gyűjtés internetes autóalkatrész-áruházból
Jól bírják az 1,9 TDI-k: ebben a cikkben egy 700 000 km felett tartó Superbet mutatunk be. Kattintsatok a képre!