Röviden – Használt BMW 3-as E46 hathengeres benzinessel
Mi ez? 1998 és 2007 között gyártott középkategóriás autó lépcsőshátú, kombi, kabrió és kupé karosszériával, Compact néven háromajtós ferdehátúval. 2000-től összkerékhajtással is, 2001-ben modellfrissítés.
Mibe kerül? Soros hathengeres benzines motorral egymillió Ft alatt is kapni 3-ast, 2,5 millióból kijönnek a legdrágábbak.
Melyik motor jó bele? Ebben a szériában még nem voltak magnéziumos motorok, az összes láncos sorhat megbízható motor. A 2,8 és a háromliteres a legvonzóbb, de a többi is kulturált, szép hangú motor, arányosan kisebb teljesítménnyel.
Mi van helyette? 2000 utáni Audi A4, Jaguar X-Type, Mercedes-Benz C-osztály. Esetleg 2002 utáni Honda Accord vagy Mazda6. És persze a Lexus IS200/300.

Egy Civic Type R vagy Celica TS négy hengerrel is komoly élmény, de a legtöbb autó négynél több hengerrel vonzó igazán, ha az autózás örömfaktora az elsődleges. Elérhető és élménydús autóként adják magukat a hathengeres használt BMW-k, amelyek az E46-os 3-as esetében nagyjából 900 ezer és 2,5 millió forint közötti áron kaphatóak.

Egy komoly autóhoz legalább öt, de inkább hat henger dukál. Mennyire kockázatos beleszeretni egy sorhatos használt E46-os BMW-be?

Tangabugyisnak hívja az E46-os-közösség a korai sportkormányokat. A 320i ép belső tere kedvező minőségérzetet kelt

Tangabugyisnak hívja az E46-os-közösség a korai sportkormányokat. A 320i ép belső tere kedvező minőségérzetet kelt

Sorhatos BMW E46 használtautó-bemutatónkhoz a kisebb benzinesek közül próbáltunk ki hármat. A mezőny a modellfrissítés előtti, szürkéskék 320i-ből, egy átdolgozás utáni, már 2,2 literes 320i limuzinból és a 2,5 literes 325i touringból állt (a gyári kisbetűs írásmódhoz tartva magunkat). A két szedán kézi váltós, a kombi automata volt.

Vezetni őket tényleg élmény

Nem kétséges, hogy a 328i vagy a 330i még élvezetesebb motor. De mivel ezt mindannyian tudjuk, nagy örömmel mentünk kipróbálni a B20 jelű kétezres, a B22 kódú 2,2 literes és a B25-ös, tehát 2,5 literes autókat. Az első az M52-es motorcsalád tagja, a két öblösebb ennek utódába, az M54 motorcsaládba tartozik.

Ha inkább dízelmotorral vennél használt 3-as BMW-t, olvasd el ezt a cikket a 320d és a többi dízelváltozat bajairól és előnyeiről

Ha inkább dízelmotorral vennél használt 3-as BMW-t, olvasd el ezt a cikket a 320d és a többi dízelváltozat bajairól és előnyeiről

Csodálatosan surrog a legkisebb sorhat, és a hangja is olyan szép, amilyenről a négyhengeres, pláne háromhengeres kocsikban csak álmodhatunk. Viszont a sok hengerre elosztott kis hengerűrtartalommal ez a motor alapjárat közelében nyomatékszegény, könnyű lefullasztani. Kihúzatva kap erőre, a 150 lóerős E46 kellemesen flott autó, de nem több. A lényeg az a működési kultúra, amelyet csak egy legalább hathengeres benzines motor tud megadni. A sorhat hangját az alábbi video csak részben tudja visszaadni, a rezzenenéstelen járást egyáltalán nem, de akinek kis érzéke van az autókhoz, azt megfogják ezek a motorok.
a videó a hirdetés után indul

A kék 320i-ben lazán, lötyögősen jár a váltókar. Talán csak a rudazat műanyag elemei koptak meg. Aki a váltókaron tartja a kezét, az alkatrészek értelmetlen koptatásával hasonlóan rontja a váltásérzetet, mert a kapcsológyűrűnek nekinyomja a tolóvillákat. Ne tegyük, hiába adná magát a BMW-s életérzés, a nagyzene, nagykerék, fekvés a kocsiban. Amíg a kézi váltó jó, addig pontosan kapcsolhatóak a fokozatok.

Szerviztapasztalatok: használt BMW E46, sorhatos benzinessel

Vezérműszíjcsere nincs, az M52 és az M54 motorcsalád tagjai láncos szelepvezérlésűek. A lánchoz többnyire hozzá sem kell nyúlni

Vezérműszíjcsere nincs, az M52 és az M54 motorcsalád tagjai láncos szelepvezérlésűek. A lánchoz többnyire hozzá sem kell nyúlni

Vezérműszíjcsere nincs, az M52 és az M54 motorcsalád tagjai láncos szelepvezérlésűek. A lánchoz többnyire hozzá sem kell nyúlni

1998-tól készült az E46-os BMW, így a használt autókon előfordul korrózió. Elsősorban az ajtók alsó éle, az első sárvédő, a hátsó sárvédő és a lökhárító találkozása, illetve a tanknyílás fedele mentén rozsdásodhat az autó.

Ügyfeleink autóiban találkoztunk a vezérműtengely-jeladók és a légtömegmérő hibájával. Előbbi darabja minőségtől függően 6-14 ezer forintba kerül, utóbbira nagyjából 50 000 forintot számolhatunk. A hengerenkénti gyújtótrafóval ritkábban van baj.

Figyelni kell 50-60 000 kilométerenként az üzemanyagszűrő cseréjére, mert az eltömődött szűrő tönkre vágja a túlterhelt benzinszivattyút. Ha elromlik a benzinpumpa, nem muszáj a teljes egységet cserélni, amely gyári alkatrésszel 100 000 Ft környékén mozog. A szivattyú külön is kapható, a jó minőségű alkatrészek ára mintegy 40 000 Ft.

Szivároghat a hűtőfolyadék kiegyenlítő-tartálya. A gyári hűtőfolyadék kék színe türkiz lerakódásokat okoz, ha a vizet nem gyárira cserélték, akkor nehezebb kiszúrni. Érzékeny orrúaknak a fagyálló édeskés szaga is elárulja a szivárgást

Szivároghat a hűtőfolyadék kiegyenlítő-tartálya. A gyári hűtőfolyadék kék színe türkiz lerakódásokat okoz, ha a vizet nem gyárira cserélték, akkor nehezebb kiszúrni. Érzékeny orrúaknak a fagyálló édeskés szaga is elárulja a szivárgást

Szivároghat a hűtőfolyadék kiegyenlítőtartálya. A gyári hűtőfolyadék kék színe türkiz lerakódásokat okoz, ha a vizet nem gyárira cserélték, akkor nehezebb kiszúrni. Érzékeny orrúaknak a fagyálló édeskés szaga is elárulja a szivárgást

Használt E46-os 3-asokon feltétlenül nézzük meg a hűtőfolyadékszintet, mert a kiegyenlítőtartály repedése miatt elszivároghat a hűtőközeg és megfőhet a motor. Az M52-es és az M54-es motoroknál a lánc szinte örök életű, nem szokása megnyúlni, szakadni, lecsúszni, mint az N42-es motorú 316i-n. Az olajcsere-periódus túlhúzását a VANOS vezérműtengely-állítás is megsínyli: az eltömődött olajjáratok miatt a motor nem reagál az olajnyomás változására, amit a kocsi erőtlenségén érezni. A VANOS (VAriable NOckenwellen Steuerung vagy Spreizung) felújítható, de kevesen értenek hozzá és nem kis tétel.

A túlhasznált olaj a hidrotőkéket is kikezdi. Ezekben a motorokban hengerenként négy hidrotőkét kell cserélni, amelyből jó az utángyártott is. A csere munkadíjjal együtt 140 000 forintos tétel. Az olajszerviz többe kerül, mint a négyhengeresekhez, mert hét liter olaj kell hozzá. Ha magas az autó olajfogyasztása, először új kartergázszűrőt teszünk be, mert cseréjét elhanyagolva megnőhet az olajfogyasztás.

Aki vesz használtan egy jól karbantartott E46-os BMW-t és ő is megbecsüli az autót, sokáig örülhet a kocsinak. A magnéziumkorszak előtti sorhatos benzinesek simán elmennek félmillió kilométert. Rendesen szervizelt autókra megéri rászánni minimum 1,2 millió forintot, ennél olcsóbban nehéz jó és nem túl sokat futott hathengeres 3-ast találni a használtautó-kínálatban.

Nagy Krisztián, szervizvezető, AutoCris

Jóval nyomatékosabb és élvezetesebb motor a 170 lóerős M54B22. 190 helyett 210 Nm a maximális nyomatéka, ráadásul jóval alacsonyabb, 4200 helyett 3500-as fordulatszámon adja le ezt az értéket. Szuverén, remekül pörgő, meseszépen zenélő motor, amely az 5-öshöz kicsi ugyan, itt viszont elemében van. 100-ra  8,3 mp alatt gyorsul, 226 km/óra az autó végsebessége.

9,71 literrel az öblösebbik 320i átlagfogyasztása a legalacsonyabb a Spritmonitor.de adatai szerint a három kocsi közül. 9,95 l/100 km a kékesszürkében látható 320i, 9,82 a kombiként vezetett 325i átlaga. A 170 lóerős 323i 2,5 literes motorja 9,35, a 328i vegyes átlagban 10,17 litet kér százon. A 330 adata 10,34 l/100 km, tehát ne a fogyasztás alapján válasszunk motorváltozatot!

9,71 literrel az öblösebbik 320i átlagfogyasztása a legalacsonyabb a Spritmonitor.de adatai szerint a három kocsi közül. 9,95 l/100 km a kékesszürkében látható 320i, 9,82 a kombiként vezetett 325i átlaga. A 170 lóerős 323i 2,5 literes motorja 9,35, a 328i vegyes átlagban 10,17 litet kér százon. A 330 adata 10,34 l/100 km, tehát ne a fogyasztás alapján válasszunk motorváltozatot!

Automatikus váltójával nem tűnt sokkal erősebbnek a 192 lóerős 325i, a manuális 3-asokban viszont igazán potens lehet. Nagy fordulatszámon szépen ellő, ideálisan épül fel a teljesítménye. Az öblösebb lökettérfogat miatt nem muszáj kihúzatni, de érdemes: hangja és ereje is örömteli.

Mivel a benzines motorok lendkereke is kettős tömegű, ennek 220 000 ezres alkatrészára a kuplungszett és a munkadíj hozzáadásával pont kitesz 450 000 forintot, amennyibe az automatikus váltó felújítása kerül. Tehát nyugodtan válassza az automatát, aki azt kedveli vagy sokat jár autópályán.

Autópályán hiányzik a hatodik fokozat, vagy legalább egy hosszabb áttételű ötödik

Autópályán hiányzik a hatodik fokozat, vagy legalább egy hosszabb áttételű ötödik

A kézi váltók a B20-ban és a B22-ben is túl rövid áttételűek, helyesebben a hatodik hiányzik sztrádán. A 325i touring motorja az ötgangos automatával sokkal kevesebbet pörög, kényelmesebben adja magát a lendületes autópályázás.

Milyenek belül?

Szinte nincs két egyforma utasterű autó használtan, annyiféle kivitelben volt rendelhető a 3-as BMW. Hangulatra nagy a távolság a manuális légkondis és az automata klímaberendezéses kocsik között. A legszomorúbb a nem gyári rádió, körben rusnya műanyag térkitöltő elemekkel a DIN-szabványos méretnél nagyobb nyílásban. De itt mindhárom autóban van digitklíma és valamilyen gyári fejegység.

Így festett a korai, monokróm kijelzős navigáció. Térkép helyett nyilakkal mutatja az utat. Épp Bécset állítottam be célként

Így festett a korai, monokróm kijelzős navigáció. Térkép helyett nyilakkal mutatja az utat. Épp Bécset állítottam be célként

Érdekes a 320i nyilakkal működő, monokróm navigációs rendszere. Nyugat-Európát ismeri, akárcsak a kombi nagy képernyős, színes kijelzős navigációja. Előbbi érdekesebb, mert ma már nem látni hasonlót sem, utóbbi pedig egy tizenéves használt BMW-ben kimondottan menő. Aki szeretné, modern érintőképernyőt is szereltethet a rádió helyére, androidos operációs rendszerrel.

Belül a gumitömítések jellegzetes kopására, szakadására a 320i jó példa, ebben a bal lábnak jutó támasz is lyukas. Egyik kedvenc extrám a tolótető, amely ebben a modellben is megtalálható. Más autókban a napfénytető az elöregedett tömítés miatt beázhat, erre vessünk egy pillantást!

Futómű: kell rá költeni, de nagyon jó

Egyformán jó az üléshelyzet és a kormányzás. Főleg az utólagos sportfutóművű 325i touring volt nagyon közvetlen, kicsit ideges is. Viselkedésre a széria felfüggesztés a másik két autóban jobban is tetszett.

Autentikus a használt autó teszt: mindhárom modell Németországból behozott használt autó. A 170 lóerős B22-esnek már van gazdája, a másik kettőnek még nincs

Autentikus a használt autó teszt: mindhárom modell Németországból behozott használt autó. A 170 lóerős B22-esnek már van gazdája, a másik kettőnek még nincs

Mindig érezni, mi történik a kerekekkel, a más autókban hiányolt visszajelzések itt nem tűnnek el a kormányműben. A szervoszivattyú és a kormánymű többnyire nem okoz gondot, de 10 év feletti, 250-300 ezret futott autókban ez nehezen kiszámítható.

Használt BMW-ket keresve érdemes elkerülni a magnéziummotoros autókat. Ilyenek az N-es motorkóddal rendelkező hathengeresek, amelyek csak az E60-61-es 5-ösben és a 2004-ben bevezetett E90-es 3-as sorozatban voltak benne. Az N42 vagy N46 motorkódú, négyhengeres motoroktól viszont nem kell félni az E46-ban.

Káprázatos sokféleségben készültek az E46-os 3-as BMW-k. Alig van belőlük két egyforma. Balról a 325i Touring, középen a 150 lóerős, kétezres 320i, jobb szélen a 2,2 literes, 170 lóerős 320i a modellfrissítés utánról

Káprázatos sokféleségben készültek az E46-os 3-as BMW-k. Alig van belőlük két egyforma. Balról a 325i Touring, középen a 150 lóerős, kétezres 320i, jobb szélen a 2,2 literes, 170 lóerős 320i a modellfrissítés utánról

Elöl a lengőkarok hátsó szilentje problémás. A sima gumiszilenttel puhábban fut az autó, a keményebb poliuretán egységek tartósabbak, de nem nyújtják ugyanezt a suhanást. Hátul a lengéscsillapítók szárának teteje törhet el, ha elvásott a rozsdától. A hátsó futómű elváló segédkerete miatt visszahívás is volt, főleg bal hátul szakadhatott ki a rögzítése, de nagyobbrészt a 2001 előtti autókban.

Számíthatunk rugótörésre is a hátsó felfüggesztésben. Legyünk óvatosak, ha párás a xenonlámpa, mert a nagyfeszültségű fényszórókba bejutó víz zárlatot okozhat. Fényszórótömítésből csak gyárit érdemes venni, márkaszervizben 8000 forintért, a bura lehet utángyártott, 15 000 Ft körüli áron (szintén párban). Hátul a lámpák vezetékével adódhat gond a 2001. őszi modellfrissítés utáni autókban.

Használt BMW E46-árak: nagy a szórás

Légkondicionálós és érvényes magyar forgalmis autókra szűrve a kínálatot, a cikk írásakor a Használtautó.hu oldalon körülbelül 200 kocsiból áll a választék. Használt 3-as BMW-ket nagyjából 800-900 ezer forinttól kapni hathengeres motorral.

Nagyjából 200 soros hathengerest hirdetnek az eladók itthon. Legalább 1,2 millió forintot érdemes rászánni egy korrekt hathengeresre

Nagyjából 200 soros hathengerest hirdetnek az eladók itthon. Legalább 1,2 millió forintot érdemes rászánni egy korrekt hathengeresre

A legolcsóbbakban vagy bevallottan sok a kilométer, vagy jobb oldalon van a kormányuk, vagy csúnyán rozsdásodnak. Vagy a tulajdonos hiába áldozott 3-as BMW-jére, szép autója alig ér többet az egységsugarú autóvásárlónak a sokat futott, rozsdás, elhanyagolt kocsiknál, hasonló évjáratból.

Visszahívások: tűzveszély, kiszakadó futómű, Takata légzsák

Több aggasztó hiba miatt is kénytelen volt elrendelni a BMW az E46-os modellek visszahívását. A 2001-es átdolgozás előtti autók hátsó futóműrögzítésnél a karosszéria megrepedhet. A márkaszervizekben vagy speciális gyantával tömítették a repedéseket, vagy ahol erre már nem volt mód, ott karosszériaelemeket kellett újra cserélni. A 2002-2005 közötti autókat a szellőzőventilátor esetleges zárlata és az ebből fakadó tűzveszély miatt rendelte rendkívüli szervizre a márka.

Szintén visszahívási akcióra szánta el magát a gyár a japán Takata által szállított légzsák hibalehetősége miatt. Először az utasoldali légzsák gázgenerátorának cseréjéhez kellett szervizlátogatásra hívni a 2001-2003 közötti autókat, majd a légzsákbotrány későbbi szakaszában a gyár óvatosságból az 1999-2006 közötti összes BMW-re kiterjesztette az átvizsgálást, de már nem kötelezően – írja a Wikipédia.

Elég nagyot ugrik a modellfrissítés utáni autók ára, faceliftes használt 3-as BMW-t 1,2-1,3 millió forinttól vehetünk. A mezőny szebb autói másfél-kétmillió Ft között mozognak, a kínálat teteje 2,6 millió Ft körül van sorhatos benzinessel. Ne üljünk fel annak, hogy az egyik autót 255, a másikat 174, a harmadikat 320 ezer kilométerrel hirdetik. A karbantartás dönt állapotukról, az óraállás 15 000 forintért kedvünk szerint alakítható.

Odakint a 2001 őszi ráncfelvarrás utáni autók közül a szebbek ára 3500-4000 eurótól megy felfelé

Odakint a 2001 őszi ráncfelvarrás utáni autók közül a szebbek ára 3500-4000 eurótól megy felfelé

Aki hathengeres használt BMW 3-ast keres az E46-os szériából, számítson a magas névre írási költségekre! A 150 lóerős motorral a 320i-re a vagyonszerzési illeték 60 500 Ft, 2,2 literes 320i-re és a szintén 170 lóerős 323i-re máris 81 250. A 325-ösökre és a 328-as modellekre ugyanez a sarc még több 10 500 forinttal, aki pedig a 330i-be szeret bele, az 110 500 forinttal járulhat a kasszához vagyonszerzési illeték címén. De ha ezen túlestünk, árához képest egy használt hathengeres 3-as BMW olyan örömöt ad, amellyel bőven ellentételezi a fiatalabb kompakt autóknál költségesebb fenntartását és szervizelését.