Mindannyian éreztük már a késztetést, hogy a józan választás, a szerény fogyasztású tömegmodell helyett egy különlegesebb típust állítsunk a garázsba. Egy olyan autót, ami kilóg a négyhengeres benzinesek táborából, hangja felemelő, technológiája tiszteletet parancsoló, viszont ára nagy átlagban 1-2 millió forint között mozog.
Egyértelmű, hogy egy bonyolult, ritka modell karbantartása komoly anyagi megterhelés, de mégis a valódi elrettentő erőként az üzemanyagköltség hat. Száz kilométerenként 10-14 litert elfüstölni a 450 forintos átlagár mellett fájdalmas pazarlás, úri huncutság, de az olajpiac változása, a hatalmas áresés megnyitotta a kaput. Most vagy soha!
Három eltérő karaktert választottam, mindegyik klasszikus szedán, az adott márka korabeli kínálatának krémje.
Alfa Romeo 166 V6
Röviden – Használt Alfa Romeo 166 3.0 24V | |
---|---|
Mennyibe kerül? |
5-1,5 millió forint, 50-60 eladó darab akad, de ennek csak töredéke a V6-os. |
Mennyit fogyaszt? | 12,3 l/100 km a hathengeres modellek átlaga a Spritmonitor.de oldalon. |
Mire figyelj? | Érzékeny, bonyolult futómű, xenon lámpák, vezérműszíj, vezérlés állapota, előélete |
Mi van helyette? | Ha már kevésbé ismert, és sokak által elkerülendő kategóriába sorolt nagy szedán, akkor a Peugeot 607, illetve a Citroën C6, vagy a Renault Vel Satis |
Az Alfa Romeo 164-es utódjaként érkezett 1998-ban, a Walter da Silva nevével fémjelzett formanyelvet követve. A szögletes elődhöz képest merőben más, üdébb stílust képviselt, de az apró, két oldalon bágyadtan lekonyuló fényszórók miatt sok kritikát kapott.
Ezt a 2003-as ráncfelvarrás során próbálták orvosolni, de ma már sokan úgy vélik, az átlagossá vált frontrész helyett sokkal izgalmasabb az első verzió.
Az utolsó nagy Alfa, amibe ugyan került kétliteres Twinspark motor, és öthengeres JTD dízel is, de ha a modell által kínált teljes élményre vágyunk, akkor bizony nem szabad kihagyni a V6-os motort. Mert legendás darabról van szó, az 1979-ben piacra kerülő, Giuseppe Busso által tervezett hathengeres sokat csiszolt, tökéletesített, utolsó szériás változatáról.
A kezdeti Dell’Orto karburátorok és 12 szelep helyét Bosch Motronic befecskendezés, és dupla vezérműtengely vette át 24 szeleppel. Gyakoribb a 2,5 literes kivitel 190 lóerővel, de aki még erre is rátenne egy lapáttal, az a 220-226 lóerős 3 literesre vadásszon, a 3,2 literes csak a ráncfelvarrás után tűnt fel, igen ritka. A krómozott szívósor látványa olyan vizuális extra, amivel nehéz versenyezni, és élvezetéhez még a benzinégetés se feltétel.
A páratlan akusztikai élményhez viszont igen, és ebben verhetetlen az Alfa Romeo V6-osa, az EVO magazin vájt fülű írói a valaha volt legszebben szóló hathengeresnek választották a blokkot.
Ebben a típusban a hosszú, sportos túrákhoz hangolták a motort, alul nyomatékosabb, mint a 156-osokban, finoman jár, váltóból a hatsebességes kézi egység mellett automata (négysebességes 4HP20-as ZF 1998-2002 között, amit egy ötfokozatú Aisin 50-5ECT-i követett) Sportronic került a legnagyobb Alfákba.
Az olaszok kínálatát nézve ez az egyik legmegbízhatóbb, kiforrott motor, jól méretezett alkatrészekkel, ketyegő időzített bombák nélkül. Feltéve, ha megfelelő olajat és karbantartást kap. Legfőképp a vezérműszíjcsere kritikus pont, feszítőgörgőkkel, vízpumpával együtt. Egy SKF vezérműszíjkészlet 135 000 forint, a vízpumpa még 25 000 Ft.
Utóbbi esetén nem árt, ha a GTA kivitelbe szánt változatot szereltetjük be, fém lapátjaival megbízhatóbban működik, mint az alap kivitel. Mint általában az igényes, bonyolult futóműveknél, itt is figyelmet igényel az első dupla keresztlengőkaros, hátul multi-link felfüggesztés.
Főleg az első futómű felső lengőkarját viselik meg a rossz magyar utak, egy teljes felújítás a jobb és bal alsó, és felső lengőkar, illetve 2 stabilizátorrúd készletben 70-80 000 forintos kiadás. Itthon az Alfa Romeo rendelkezik az egyik legrégebbi internetes közösséggel, az alfaamore.hu oldalán akkora tudásbázis halmozódott fel, amit kötelező átfésülni a típus vásárlása előtt.
Bár eddig nem úgy tűnt, a zseniális motor mellé jár autó is. Beltérrel, karosszériával, minden ilyesmivel egyetemben (igen, pohártartó, az viszont nincs). A vezetőhely tipikus olasz, érdekes formák, finom anyagok, egy megkímélt bőrbelsővel ma is vonzza a tekinteteket. Kényelmes a rugózás, komfortos, sportos ülések, a nagyautós hangulat ellenére átlagos térkínálattal, és 490 literes csomagtérrel, üdítően egyedi csomagban.
BMW 7-es széria V8 (E38)
Röviden – Használt BMW E38 | |
---|---|
Mi ez? | Német csatahajó, V8-as motorral |
Mennyibe kerül? | 700 ezer és 2,3 millió forint közötti áron, állapottól függően |
Mire figyelj? | A V8-as is változott a széria története során, több teljesítményszint, felépítés akad. |
Mi van helyette? | Nehéz hasonlót találni, a korabeli, hasonló Mercedes nem volt épp a legsikeresebb, az Audi akkor pedig még nem ebben a ligában játszott |
Az 1994 és 2001 között gyártott E38-as széria 1998-ban esett át modellfrissítésen. A két kivitelt legkönnyebben az első fényszórók alapján különböztethetjük meg, az 1998 utáni már a „könnyzacskós” alul két félköríves lámpákat kapta.
Klasszikus, visszafogott, mégis elegáns, kortalan német luxusautó, ma is hasznos kényelmi és biztonsági extrákkal, hatalmas beltérrel, kitűnő menetkomforttal, az otthoni fotelnél is kényelmesebb hátsó pamlagokkal. Többek között fej- és hátsó oldallégzsákkal védi az utasokat, ESP-vel tartja féken a lóerőket, xenon lámpái pedig az éjszakai túrák fáradalmait enyhítik. Kétzónás automata klímával rendelték szinte mindet, a beépített telefon, a navigáció, vagy a tévé pedig ma már jópofa kuriózum, főleg, ha működnek.
Ha nem szempont a fogyasztás, felejthető a gázolajos 730d, és „arany középútként” a V8-asok valamelyik verziója megfelelő megoldás a hathengeres belépő szint és a V12-es között.
A gyártás 1994-ben még a frissnek mondható E32-ből örökölt M60 kódjelű, láncos vezérlésű 32 szelepes nyolchengeresekkel indult meg. A 730i és 740i típusjelzésű modellekbe kerültek a 3 illetve 4 literes V8-as motorok. Nagy változást 1996 hozott, a 3,5-4,4 literes nagyobb lökettérfogatú (M62) verziók megjelenésével. Innen csak két év telt el az újabb teljesítményszint növelésig, a két nyolchengeres is megkapta a Vanos változó szelepvezérlési rendszert (M62TUB35-M62TUB44), a 740i így már 296 lóerőt termelt.
Az M60-as motorok legismertebb hibáját a hengerek falát kopástól védő Nikasil ötvözet okozza. A kéntartalmú üzemanyag oldja a bevonatot, tömítetlenséget, kompresszióvesztést okozva. A gondot a BMW ingyen orvosolta, Alusil bevonattal ellátott blokkra cserélték a hibás darabokat, de a bizonytalan szervizelőélet miatt a piac óvatosabb az M60-as motorral szemben, áruk alacsonyabb már kezdettől Alusil módszerrel készülő M62-vel szemben.
Fogyasztása száz autós adatai alapján 12,3 liter száz kilométerenként a Spritmonitor.de adatai alapján, van aki 7,1-et is kihozott, de akad 19,8 literes érték is.
A modellre jellemzőek az elektronikai anomáliák, a rendszer a fáradó, oxidálódó elektromos csatlakozások miatt néha félrebeszél, olyan hibákat jelez, amelyek nincsenek. A futómű is kényes, itt a kormányösszekötő tolórúd (40-45 000 Ft), a lengőkar (28 000 forint oldalanként elöl), és a szilentek kiálthatnak csere után. Jó tanács: ha lengőkart cserélünk, sokkal jobb minőségű szilentet kapunk vele, mintha csak magát a szilentet vennénk meg.
Chrysler 300M V6
Röviden – Használt Chrysler 300M | |
---|---|
Mennyibe kerül? |
Csak pár eladó darab akad egymillió forint körül áron |
Mennyit fogyaszt? | 12,3 l/100 km az átlaga a Spritmonitor.de oldalon. |
Mire figyelj? | A váltó kényes a megfelelő kenőanyagra |
Mi van helyette? | Testvére a szintén ritka Dodge Intrepid |
Ha benzinfaló, akkor nem maradhatnak ki az amerikai típusok sem. Egy hobbinak jó, billegő csónak helyett a használható típusok között az igen ritka, 1998-2004 között gyártott Chrysler 300M a befutó. Az európai típusoktól eltérő, bálnaszerű megjelenése teszi különlegessé, ami mögött a belső kialakítás sem marad el. A vastagra tömött bőrülések, fabetétek az amerikai piacot, a fehér számlapos órák klasszikus-giccses stílusa az európai ízlést próbálta kiszolgálni.
Nagy választék nincs, a 2,7 literes itthon ismeretlen, csak a 3,5 literes, V6-os hengerelrendezésű, hengerenként négyszelepes, 254 lóerős 340 Nm nyomatékkal rendelkező motorral, automata váltóval tűnik fel a használt autók között.
A kocsi 8,8 másodperc alatt gyorsul százra, a négysebességes automata megbízhatóan teszi a dolgát. Mivel csak fronthajtásos kivitelben árulták, itt is fel kell készülni az ebből adódó hátrányokra, a vezetés közben jelentkező hajtásbefolyásra. A 300 M kényelmes cirkáló, a váltó lustán, de finoman dolgozik előzéseknél jobb a kézi üzemmódot választani.
Fogyasztása 12,3 liter átlagban, 8,5 a minimum, 18,3 a maximum, a hazai fórumozók bevallása szerint pedig autópályán, országúton tartható a 10 liter.
Mivel kevés akad, ezért a szerviztapasztalatok terén sincs túl nagy merítés, az automata váltónál ügyelni kell a megfelelő olajra, csak a Chrysler által ajánlott ATF+3-as vagy +4-es olajat bírják ezek az egységek. Ritkasága ellenére, vagy pont azért akad a típussal foglalkozó magyar fórum. Hosszú évek óta aktív tagok gyűjtötték össze a típussal kapcsolatos tapasztalatokat, ha egy Chrysler 300M a kiszemelt, érdemes beleolvasni. Egy első lengőkarpár körülbelül 50 000 forint a típushoz.
Természetesen a lista korántsem teljes, az Opel Omega a hétköznapibb típusok között kínál öblös motorral járó élményt, 2,5-3,2 literes V6-os motorjai mellett hátsókerékhajtása miatt lehet izgalmas. Szinte bármilyen japán luxusautó kuriózum idehaza, a Lexus GS300 V6-osa 249 lóerővel talán még épp belefér a kétmilliós keretbe, a Honda Legend pedig a 3,5 literes V6-os, automata váltó kettőssel bukkan fel a használt autók között.