Röviden – Használt Suzuki Liana, 2001-2007 | |
---|---|
Mi ez? | 2001 és 2007 között gyártott, egyterűsített kompakt autó ötajtós ferdehátú vagy négyajtós limuzin karosszériával. Első- vagy összkerékhajtás, Európában 1,3 és 1,6 literes szívó benzines illetve 1,4-es, közös nyomócsöves turbódízelmotor. Modellfrissítés 2004-ben. Más kontinensen Aerio néven, 1,5-2,3 literes benzinesekkel is létezett a Baleno utóda. |
Mibe kerül? | Magyar rendszámmal 450 ezer és 1,1 millió Ft között szórnak az árak, klímaberendezéssel 550-600 ezer forint a belépőszint. |
Melyik motor jó bele? | Mindkét szívó benzines jól beválik használtan, 4×4-es csak az 1,6-osból van. |
Mi van helyette? | Utolsó generációs Mazda 323 BJ, Nissan Almera, Mitsubishi Space Star. |
Liana, azaz Life In A New Age – üzente a Suzuki új kompakt autójával az ezredforduló után. Sajátos formatervével az új korszakot hirdető Liana nem aratott sikert. Időközben eltelt 15 év és egy olcsón megvehető, megbízható használt autónak többet elnéz az ember, mint négymillióért az új Lianának a korabeli E12-es Corolla, hetedik generációs Civic, a Jazz vagy a Mazda3 árnyékában. A BBC Top Gear reptéri futamával halhatatlanná tett típusból egy ismerős darabot választottam használt autó tesztre a Suzuki Lianák közül: Hamar Balázs kollégám autóját. Fél éve együtt hoztuk Ausztriából, egyrészt kipróbálni, milyen vele az élet, másrészt áthidalni Balázsnál a középmotoros és nyári gumis Toyota MR2-nek nem igazán fekvő téli hónapokat.
Belső tér
A Liana erőssége a kis igényű és zokszó nélkül robotoló technikán kívül az utastér. Magas üléseire kényelmes a beszállás, a térkínálat igazán szellős. Hátul az ötajtós magasan ívelő teteje tágas fejteret enged, az első üléseket leghátra tolva is van elég lábtér magas embereknek.
Érezni a Lianán, hogy a Suzuki igyekezett rendesen megcsinálni a kisautói közül felfelé kilógó modellt. Ajtóit hátul is igényes, nagy felületű szövetkárpit borítja, a hátsó üléstámlák dőlésszöge állítható. Utazni a hátradöntött állásban kényelmesebb, a támlákat meredekebb szögben rögzítve viszont pont rá lehetett csukni a másik kerékgarnitúrára az ötödik ajtót. Az alacsony övvonal miatt a gyári csomagtéradat csupán 348 liter, mert a kalaptartó is mélyen van. Lehajtott hátsó ülésekkel az ötajtósba könnyű bedobni biciklit is. Nemcsak a támla dől előre, de az ülőlapok is osztottan felhajthatók, így sík a csomagtér és a kivett fejtámláknak sem kell kallódniuk. Nincs cigiszag a kocsiban, bal elöl mégis kiégett az üléskárpit. Más baja nincs az utastérnek, a burkolatok épek. Ami elektromos funkció van az autóban, az működik az üvegeket elöl-hátul komótosan vonszoló elektromotoroktól a hangosan csattanó központi zárig. Ezt ellenőrizzük, mert egyes használt Suzuki Lianákban valamelyik ajtóban nem viszi a zárat a központi zár. Univerzális zármotor is jó bele 1500 Ft körüli áron.
Érdekes a digitális műszerfal. Ez pont olyan avítt egy 2001-től forgalmazott autóban, mint a kocsi formája úgy egészében, de legalább egy karakteres megoldás. A 2004-es modellfrissítéssel eltűnt az egérmozi, hagyományos műszereket kapott az autó.
Motorok, fogyasztás
Ebben az autóban a 90 lóerős 1,3-as, az Ignisből ismert motor forog. Városba hibátlan, országúti tempóra is megfelel, ha nincs tele az üresen 1,2 tonnás autó. Autópályára már csak elfogadható. Ha pörgetjük, megy, de hangos, a 150 kényelmetlenül zajos tempó benne.
1,6-os benzinest csak négykerék-hajtással vezettem, ami sokat tompított a 107 lóerős motor tüzén. Elsőkerekes Lianákban nagyon jó lehet. Egyetlen dízelmotorral létezik a használtautó-kínálatban a Suzuki Liana. Az 1,4 DDiS a PSA Peugeot Citroën motorja, de a nagy teljesítményű, 16 szelepes verzió, 68 helyett 90 lóerővel és 200 Nm nyomatékkal. Ez egy alapjaiban jól eltalált dízelmotor. A Spritmonitor.de tankolási naplói csak az 1,6-osra hoznak fogyasztási átlagot, ami 7,54 l/100 kilométer, benne a 4×4-esek magasabb értékével. Ennél az átlagnál fél-egy literrel takarékosabb az elöl hajtó 1,3-as, a dízel nagyjából 4,5 és 6 liter között fogyaszt 100 kilométeren. Városban ez az ezüstszürke, 90 lóerős benzines 7,5 liter körül fogyaszt, Budapesten kívül egy literrel kevesebbet.
Milyen vezetni?
Bumfordi karosszériája az akkori divatnál is nagyobbra hagyott üvegfelületekkel sokat javít a kilátáson, amit az egyterűsen ferdén futó első tetőoszlop korlátoz csak. A méretes tükrökkel könnyű városban közlekedni a kocsival, parkolni rövid orra és a szinte a szélvédő tövében végződő far miatt fájdalommentes. Az érintetlennek tűnő vonóhorog a Renault Thaliák olcsó tolatóradarjaként szolgál: ha túltoltuk, pont a mögöttünk lévő autó rendszámát érinti, nem karistolódnak össze a lökhárítók.
Finoman jár a váltó és a kuplung, megkapjuk a japán technikától elvárt precizitást. A szervokormány könnyen forog és semmilyen aggasztó zajt nem ad ki, de ennyit várhatunk tőle. Az első generációs Focust idéző visszajelzéseket, pontos, pláne élvezetes irányíthatóságot nem. Egy Suzuki Liana az a használati eszköz, ami azonnal indul, ha a puccosabb autók be is adják a kulcsot. Amit nyújtani tud, azt mindig megadja. Ez a kiszámíthatóság és megbízhatóság megbocsáthatóvá teszi hibáit, például billegős futóművét. A hátul is független felfüggesztés a 175 000 kilométert futott autóban egyáltalán nem kopog, csendben és nagyokat dőlve emészti meg a sietést. A futóművet kényelemre hangolták, csak úgy suhan a Róbert Károly körútnak nevezett tankpályán.
Megbízhatóság, hibalehetőségek
Sajnos még az ezredforduló környékén bemutatott japán autóknál is azzal kell kezdeni, hogy rozsdásodnak-e úgy, mint a 323-as Mazdák, 2001 előtti Civicek. A cikkhez fotózott autó ép karosszériája nem egyedi vonás. A Lianák korrózióvédelme alapos, kevésbé megkímélt autókon sem látni szétrohadó hátsó kerékíveket, lyukas küszöböket, rozsdától megroggyant rugótornyokat.
Elektronikája nem okoz zavart, a Lianát még pont nem érintette meg a korai adatbusz-korszak, amivel az első években a Peugeot 307, a Mégane és a Laguna második generációja, de német luxusautók is megküzdöttek. Hajtáslánca a szívó benzinesekkel nagyon strapabíró. Szokatlan kiadást a gyertyacsere okoz, mert az irídiumos gyújtógyertyák darabja nem 1500-2000, hanem 5000-8000 Ft a beszerzési forrástól függően, cserébe elmennek 100 000 kilométert. Olcsóbb gyertyával arányosan kevesebbet autózhatunk és több a macera a cserével. Érdemes a gyárit választani. Egy-egy autóban a kormány szervoszivattyúja akadozhat, cserére szorulhat a lambda-szonda és elöregedhet a légszűrő gumicsöve. A benzinesek közül inkább az 1,3-ason adódhat katalizátorhiba, erre gyanakodhatunk, ha nagy fordulaton és nagy gázon rángatni kezd a motor.
Ritka, de előfordulhat szinkrondobhiba a sebességváltóban, amitől a fokozat néha kiugrik menet közben. Ha szerencsénk van, a váltó szerelőablakán át, le- és felszerelés nélkül orvosolható a hiba. Ha nem ilyen egyszerű a megoldás, akkor a váltójavítás időigénye és munkadíja miatt egyszerűbb lehet komplett váltót venni bontottan 60 000 forint körül, amit olajcserével együtt nagyjából 30 000 forintért lehet beszereltetni. A Lianától függetlenül is jó tudni a bovdenes váltós autókról, hogy ha a váltó kidobja a fokozatot, azt nem okozhatja a cserére szoruló motortartó bakok miatt ferdén álló motor. Ez csak a merevebb, rudazatos váltóknál fordul elő, huzalos kapcsolással nem. Motorbakból a Lianához csak gyári vagy bontott van. Ha cserélni kell, az új alkatrésszel darabonként 20-35 000 Ft közötti tétel.
A Liana nagy előnye a hasonló árban adott, sokkal szűkebb, lényegesen kényelmetlenebb és szomorúan instabil Ignishez képest, hogy nem sújtja az a váltóhiba, mint az Ignist és a 2005 utáni Swiftet az 1,3 literes benzinessel. A Swiftben és az Ignisben a váltó alulméretezett nyelestengelycsapágyát rutinból cserélik a szerelők 90 000 Ft körüli összköltséggel, a Lianában nincs efféle, a Suzukitól szokatlanul elrontott alkatrész.
Használt Suzuki Liana árak
Légkondi nélküli használt Suzuki Lianákat 450 és 500 ezer forint közötti áron hirdetnek a Használtautó.hu keresője szerint. Klímaberendezéssel nagyjából 600-900 ezer Ft között szór a felhozatal. Gyakorlatilag rozsdás 323-as Mazdák árában kapni rozsdamentes Lianákat.
Egymillió forint fölé a keveset futott benzineseket és a kései dízeleket árazzák a hirdetők, de 1,1 milliós árral ritka lehet a levegő a Lianának a hetedik generációs Civic, a Honda Jazz vagy az E12-es Toyota Corolla olcsóbb példányaival szemben.
Bontott alkatrészek árai
Első szélvédő 15 000 Ft
Első sárvédő 15 000 Ft
Ajtók 25-30 000 Ft
CD-s rádió 20 000 Ft
Elektromos ablakemelő-szerkezet motorral 10 000 Ft
M13A motor (Ignisbe is) 150 000 Ft
Hengerfej 25-30 000 Ft
Alapjárati léptetőmotor 10 000 Ft
Injektorfej 4500 Ft
Sebességváltó 60 000 Ft
Féltengely 35 000 Ft
Kormánymű 25 000 Ft
Első gólyaláb 15 000 Ft
Hátsó gólyaláb 12 000 Ft
Klímahűtő 20 000 Ft
Klímakompresszor 30 000 Ft
Új alkatrészek árai
Hosszbordás szíj 3500 Ft
Kipufogósor-tömítés 2900 Ft
Légszűrő 3000 Ft
Olajszűrő 600 Ft
Irídiumos NGK gyertya (100 000 kilométerre) 4500 Ft-tól
ABS-jeladó 11 900 Ft/oldal
Első kerékagycsapágy 4500 Ft
Első alsó lengőkar 15 800
Első stabilizátorszilent 2000 Ft
Forrás: Saját gyűjtés illetve Suzucar.hu