Mennyi pénzt visz el egy használt autó? 1

Nem tudom, megfigyeltétek-e, de mintha a nyugatról szép állapotban beérkező autók pár év hazai használat után kezdenének beleszürkülni az itthoni autóparkba. Kitolódnak a karbantartási munkák, elodázott javításokról tanúskodnak a futóműzajok, a kasztnira rákerül pár horzsolás.

200 000 km: nagyszerviz, nagy költség

11 évesen a mi Ford Focusunk kezd beleérni abba a korba, amikor vagy költünk rá gazdagon és megőrizzük németországi állapotát, vagy engedjük lezuttyanni arra a színvonalra, amibe elég sok kocsinál belefutottunk, amikor itthon kerestünk használt autót. Tudjuk, hogy vannak itthon is szép számban gondos gazdák, jó állapotú autókkal és Németországban sem mindenki pedáns a kocsijára. De aki próbált már idegentől használt autót venni és 8-10 kocsi megnézése után sem talált megfelelőt, az tudja, mire gondolok. Sok jó autó elmegy családi-ismerősi körben vagy használója megveszi a cégtől, így ki sem kerülnek a piacra, Ha azonos áron temérdek takaros használt autó várna vevőre, aligha érkezett volna be a 2013-2015-ös időszakban 290 053 használt autó külföldről.

Minél olcsóbb egy autó, annál inkább hajlamos a tulajdonosa csak a javításokra áldozni, a karbantartásra nem. Ezen kár csodálkozni, használtan az átlagembernek alig érnek többet a gondosan szervizelt, akár márkaszervizbe hordott autók a többinél

Mivel feleségem Focusa belopta magát a szívünkbe, költünk a szinten tartására. Reményünk szerint a most 202 000 kilométert futott autó megmarad olyan állapotúnak, hogy továbbra is legyen bizalmunk bárhová elindulni vele. Az egész sztorit csak azért írtam meg, hogy ne legyenek illúzióink: egy használt autó attól kelt jó benyomást, hogy valaki áldoz a karbantartására. Ezek a kiadások sokkal csekélyebbek egy új autó értékvesztésénél, de aki meg akarja őrizni a kocsi jó állapotát, annak néha mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. Még egy kedvező alkatrészárú, elterjedt és megbízható, egyszerű technikájú autóra is kell költeni.

Vezérlés, vízpumpa, lengéscsillapítók

Alvázszám alapján letöltöttem a Ford honlapjáról a 200 000 kilométeres vagy 10 éves szerviztervet, hát, volt mit csinálni az 1,6-os, sima 100 lóerős benzines autón. Az átvizsgálás és az olaj, olajszűrő, üzemanyagszűrő a szokásos, ehhez jön többek között az új pollenszűrő, a kétévente esedékes fékfolyadékcsere és a hűtőfolyadék 10 évente vagy 200 000 kilométerenként előírt cseréje.

Csak a képen látható vízpumpával együtt jó cserélni a vezérműszettet. A vízszivattyú cseréjének munkadíja önmagában is szinte annyi, mint a vezérműkészleté és ha megáll, megfogja a szíjon át az egész motort

160 000 kilométer vagy 8 év a segédberendezés ékszíjak és a vezérműszíj csereperiódusa. Mivel nem találtam róla számlát vagy bejegyzést a 185 000 kilométerrel megvett kocsi szervizkönyvében, ezt is megrendeltem. (Azóta az ablakmosó pótlásakor megtaláltam a motortéri matricát, hogy 149 000 kilométernél megvolt a vezérléscsere. Másfél évig nem tűnt fel, ez van.) A másik nagyobb falat az első lengéscsillapítók cseréje. A bal oldali eresztette az olajat és a fékekhez hasonlóan ezt is párban illik cserélni, tehát mindkét oldalra új kellett.

Márkaszerviz, ár/érték alapon

Kockázatkerülésből az autót mindig márkaszervizbe visszük. Lehet rajta kacarászni, hogy minek költünk erre, de Budapesten egy maszek szervizben, ha nem svarcban megy az egész, akkor kicsi az árkülönbség, sőt, olcsóbb lehet a márkaszerviz. A márkakereskedők és az importőrök a kihasználtság fenntartása érdekében már messze nem dolgoznak olyan büszke árakkal, mint a hetedik éve húzódó autókereskedelmi válság kitörése előtt. Számít az is, hogy mondjuk Petrányiék és más ismert cégek pecsétjével a szervizkönyvben könnyebb lesz majd eladni az autót.

Ahhoz, hogy egy 11 éves autó is jó maradjon, időnként sokat kell rá költeni. 50 000 Ft körül lesz az első fékek cseréje, 194 000 forint volt a nagyszerviz és még nagyjából 100 000 Ft megy el az új nyári gumikra

Jóárasított szervizcsomagokkal a márkaszervizek vonzó összegekért végzik a karbantartási munkákat. Az Opel My Opel, a Toyota Szerviz 4+, a Peugeot Főnix, a Renault Motrio programjához hasonló a Fordnál a Motorcraft. Kezdetben hiányzott az ajánlatok közül a vezérléscsere, de már elérhető kedvezményesen, 85 000 forintért. Természetesen vízpumpacserével együtt, mert egy normális szerelő, mindegy, hogy független vagy márkaszerviz dolgozója, nem tesz olyat, mint a recepciós kollégánk 2005 utáni Fiestáját javító maszek.

Mennyi lenne máshol?

Ő nem cserélt vízpumpát a vezérműszíjkészlettel együtt, mert minek is, munkatársunk pedig ráhagyta, hiszen ő a szakember, jobban kell tudnia. De nem jól tudta. A beállt csapágyú vízpumpa megfogta a vezérműszíjon át az egész motort, a kocsi lerobbant. Egy tréleres vállalkozó Gyöngyösről Budapestre 90 000 forintért vitte el a motorhibás autót. Tényleg csak tanulságképp: a szállítás önmagában többe került, mint a márkaszervizben a vezérléskészlet cseréje vízpumpástul, munkadíjastul, számlára és garanciával.

Milyen gumit vegyek?

Ideje leváltani a kocsi kopott Michelin Primacy abroncsait. Aki cserélt már garnitúrát, tudja, hogy ugyanaz az autó képes egész másképp viselkedni új gumikon. A használt Ford Focusra sportos, jól tapadó és lehetőleg halk gumit kerestem. Nehéz ügy, mert a közönséges 205/55 R16-os méretben nem nagyon gyártanak olyan abroncsot, amire én vágytam, 17 colos váltóméretre (205/50 R17 vagy 225/45 R17) átállni meg nem akartam, mert fontos a kényelem. Az ár nem volt döntő, mert hatéves használatra vetítve a 70 000 forintért megvett közepes és a 100 000 forintos legjobb garnitúra között havonta 417 Ft az árkülönbség. Nem hiszek abban, hogy átlagos autóra nem érdemes átlagon felüli gumit venni, a 100 lóerős Focusban is számít a fékút, nem beszélve a gyors kanyarok öröméről. Autóbuziként persze napokig kerestem a megfelelő nyári gumit, újraolvastam a teszteket, beszéltem gumiiparról író kollégákkal. Amikor ráuntam az egészre, közel álltam a négy évszakos Michelin Cross Climate vagy a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 beszerzéséhez, amely jobb teszteredményt ért el a Michelinnél, viszont senki nem vett az ismeretségi körben, tehát a francia mellett szólt több személyes tapasztalat. Aztán Nagy Krisztián, egy jó cimborám megszólt, hogyan akarhatok még én is négy évszakos gumit a saját autónkra. Adok a véleményére, végül is ő szúrta ki a Focust a Mobilén. Maradt tehát a külön nyári. Tapadása, halksága és egy volt raliversenyző olvasónk személyes jó tapasztalata miatt a Dunlop Sport BluResponse és a teszteken taroló Continental Sport Contact 5 lett a befutó. A biztonság kedvéért megkérdeztem gumiszakértőnket, a Centrum Gumi tulajdonosát, aki kiábrándított. Mivel a tesztekben fontos a fogyasztás, tehát a gördülési ellenállás leszorítása, ezért a gumik súlya is csökken. Ahol jók az utak, ott ezzel nincs is gond, de szerinte a könnyítés itthon a tartósság rovására megy. Jelöltjeim kiestek Szabó Péternél, aki leszűrte a kínálatot, majd sportossági és tartóssági szempontból a Yokohama Advan Sport V105-öt javasolta. Mivel ez a típus a tekintélyes brit EVO magazin gumitesztjében (persze nem ebben a kispolgári méretben) elhanyagolható különbséggel lett második a Continental mögött, megfogadtam a tanácsot. Elvileg száraz úton remekel, nedvesen közepes, de a japán sportgumik már csak ilyenek. Kíváncsi vagyok rá.

Rákérdeztem erre a munkára a Cromaxnál is, egy törvényesen működő, számlát adó szervizben, amelyet sok Ford-tulajdonos ismer. Itt 28 000 Ft a munkadíj, 18 400 és 45 600 Ft között szórnak a listaárak csak a készletre. Ehhez jön a generátor külső szíja mikor mennyiért és a vízpumpa, ha nincs benne akciósan a gyári készletben. Nagy alkatrészes cégnél 44 000 forint csak a vezérműszíjkészlet és a vízpumpa, plusz a munkadíj a saját szerelőnél. Az árakat ezért nehéz összehasonlítani.

Alkatrészárak

A márkaszervizben beépítenek utángyártott alkatrészt a vevő kérésére, de garanciális okból lehetőleg csak saját beszerzésből. Mivel a féktárcsákat és betéteket már februárban megvette nekünk Hamar Balázs kollégám, aki pont járt az autós nagyáruházban, ezek beépítése későbbre marad. A Brembóról hallani, hogy a nagy név a tömeggyártott cuccokból a legfeljebb közepest is eladja, de majd meglátjuk.

Ár/érték alapon jó a tapasztalatom a márkaszervizekkel. Az öregebb autók szervizcsomagjaival áraik is versenyképesek a legális, számlát adó független műhelyekkel

Végül ebben bíztunk meg, listaáron oldalanként 17 840 forintért. A fékbetétek listaára 8300 és 17 700 Ft között szórt, a nevesebbeké legalább 15 000 Ft, tehát abból is Brembo került a kosárba. Ez a legdrágább, csak nem lesz rossz. A fékjavításig már nincs sok hátra. A kerék levétele után Kékesi Bálint, a szentendrei márkaszerviz munkafelvevője külön felhívott, hogy ebben a szettben talán ha 1000 kilométer maradt.

Szervizkönyv a felhőben és a kesztyűtartóban

Cserélni kellett pár apróságot, a hátsó irányjelzőben izzót, a jobb oldali oldalindex égőjét és az odavezető kábelt, plusz voltak az említett nagyobb falatok. A végösszeg 194 000 Ft, ebből 23 900 az olaj, az olajszűrő és a légszűrő cseréje, 85 000 Ft a vezérléscsere, a hűtőfolyadék cseréje 2600, a fékfolyadéké 4100 Ft. A két első lengéscsillapító darabonként 19 900 forintos tétel, cseréjük munkadíja a két oldalra 16 500 Ft volt. Az összes munka benne van az autó online szervizkönyvében, abban a DSR nevű digitális szerviznyilvántartásban, amit a vevő várhatóan lekérdez majd egy márkaszervizben, ha eladjuk az autót. Hagyományőrzésből a szervizfüzetbe is kértem a pecsétet, mert az nem a felhőben van valahol, hanem a kesztyűtartóban. Ha már a szervizkönyvvel matattunk, a gyári mappából kivettem a kulcs kódkártyáját. Annak semmiképp nem a kesztyűtartóban a helye, hiszen segítségével egyszerűen kulcsot készíthet az autófeltörő, de mint oly sok ember, mi is egy helyen tároltuk a kocsi szervizdokumentumaival.

Fent a régi, alul a 202 000 km után kicserélt lengéscsillapító. Menet közben is érezni a különbséget

Kora és a sok városi út miatt az akkumulátor nem túl acélos, ezért a kocsi átvételéig feltették tölteni a telepet. Ősszel kell belőle egy új. Meglepetésképp Simon László, a karosszériás üzletág vezetője kollégáival kiegyengette a horpadt első rendszámot és megszabadították a Focust egy parkolási sérüléstől. A húzás az ajtót, a díszlécet és a kilincset csúfította el. Végül az autókozmetika munkatársai gyönyörűen kipucolták az autót kívül-belül. A használt Ford Focus most megint szép, legalábbis azt megadja, amit adottságai engednek.

Nem volt olcsó, de sokkal jobb lett

Még nincsenek fent az új gumik (l. a keretest), de a szervizből hazafelé az első kanyarban meglepődtem, hogy az új, Kayaba gyártmányú lengéscsillapítókkal mennyivel jobb az úttartás. Kanyarokban sokkal határozottabban betámaszt az autó, ehhez képest támolygós volt. Az új vezérlés és a sárgán csillogó friss olaj pszichésen is felszabadított: egy nógrádi kiránduláson végre megnéztem, mikor szabályoz le a motor. 6200-as percenkénti fordulatra számítottam, végül is igavonó négyhengeres, minek engednék el jobban. A maximális fordulatszámon 300/percnyit emelni is komoly többletköltség, még a Porschének is. Annál nagyobb öröm volt, hogy a 6800-ba belesöpör a fordulatszámmérő. Azóta alig várom, hogy rajta legyen a Yokohama Advan Sport V105, és olyat megyek vele, hogy szem nem marad szárazon. Legalábbis erről ábrándozom, amíg pluszmunkákkal termelem visszafelé ezt a 350 000 forintot.