Kolléganőnk használt autót keres és igyekszünk segíteni őt a hazai használtautó-kereskedelem ordas világában. Kinézett egy Honda Civic Hybridet, még az Európában nem forgalmazott első generációból. 2005-ös autó, 1 288 000 forintos irányárral, 76 000 km-rel. Az átküldött hirdetés pont azt ígéri, amit látni szeretnénk: garantált, leinformálható km-futás, garázsban tartott, szervizkönyves autó. A cím ugyan a főváros X. kerületében lévő Fehér út 9-11., a használt autós szcéna talán legsűrűbb közege, de adjuk meg a bizalmat, ott is vannak jó autók és becsületes autókereskedők.

Azt írják, amit látni akarunk

A cikk megjelenése előtti héten telefonon beszéltem a hirdetővel, aki annyiban árnyalta a képet, hogy épp előző nap kereste, de sajnos nincs meg a szervizkönyv. A szervizfüzet alaposan elkeveredhetett, mert tegnapi látogatásomig sem került elő.

Így bukhatsz a használt autón 1

Élőben megnézve 120 000 futott kilométer szerepel az adatlapon, nem 76 000. Az eladónak van rá magyarázata: ez mérföldben ennyi, ezért átváltotta kilométerre. Szép tőle, de a hirdetésben erről szó sincs. A 121 600 kilométer is messze irreálisan kevés egy 11 éves, pláne hibrid autóra.

A kocsi láthatóan törött volt, ami nem baj, előfordul, de elég igénytelenül javították, ami rossz jel. Bent a vezetőülés mellett megtalálom az előző hirdetést, még 1,6 millió forintos irányárral. Örülni is lehetne az engedménynek, ha tíz perce járó motornál nem világítana a motor sárga hibajelzője és a légzsák piros piktogramja. Mindez a hirdetés szerint szervizkönyves, garázsban tartott, alig használt és leinformálható autóban.

Világít a légzsákjelző és a sárga hibalámpa

Az eladó megnyugtat, hogy a világító motorkontroll-lámpát és a légzsákvisszajelzőt megoldja. Szerinte a lambda szonda miatt ég a szervizlámpa, amit ki fognak cserélni továbbá a jobb első ülés mozgatása miatt gyulladt ki a légzsákvisszajelző. A megoldás részletezése nélkül biztosra mondja, hogy az autó átadásakor a lámpák nem fognak világítani.

Próbaút helyett felírom az alvázszámot, amit a szokásos helyek, pl. a motortérben a tűzfal mellett minden ajtón és ajtófalcban gyári matricák jelölnek. Ha a kocsit rommá törték volna, ez a sok levonó aligha volna meg ilyen épségben.

Alig látni a fotón, de a hirdetésben lévő 76 000 km itt már 120 000, mert mérföldben mutat 76 ezret a számláló

Alig látni a fotón, de a hirdetésben lévő 76 000 km itt már 120 000, mert mérföldben mutat 76 ezret a számláló

Az alvázszám alapján több autógyár importőre, illetve márkaszerviz-hálózata rálát az autó garanciális javításaira, jobb esetben teljes márkaszervizes szerviztörténetére. A leinformálás menetéről ld. a keretest. A lényeg: a nemzetközi szervizadatbázis szerint az autóban 6-7 hónaposan volt ennyi kilométer, nem 11 évesen.

Évi 120 000 km volt a tényleges futás

„Ezt a hibrid generációt forgalmazták már Európában is, de itthon nem. Ez egy amerikás jármű, magyar dealernél még nem járt az autó. Ami látható róla:

Forgalomba helyezve: 2005. 06. 03., Kansas állam

Garanciális javítások:

10 627 mérföld (17 003 km) 2005. 08. 01-jén – motorvezérlő elektronika cseréje vagy szoftverfrissítés (utóbbi a valószínűbb, de pontosan nem látható. A szerk.)
88 730 mérföld (141 968 km) 2006. 07. 13-án – katalizátorcsere
104 276 mérföld (166 842 km) 2006. 09. 19-én – a 12 V-os akkumulátor cseréje

Egyéb bejegyzések:

149 703 mérföld (239 525 km) 2007. 04. 27-én – CKP-szenzor (főtengelyhelyzet-jeladó) hiba
152 232 mérföld (243 571 km) 2007. 06. 07-én – CVT-sebességváltó zúg, sípol

Tehát kétéves korára az autó bizonyíthatóan 243 571 kilométert futott. Utána a Honda gyári szervizadatbázisa számára láthatatlanná vált, csak becsülni lehet, milyen ütemben pörögtek bele a kilométerek azóta. Egyvalami biztos, a 76 000 ezret egyéves kora előtt átlépte, 11 évesen ennek a sokszorosa van benne. 400-500 ezer? Ki tudja?

Hogyan lehet leinformálni egy használt autót?

Sokszor ott bukik el az autó lekérdezése, hogy az adatvédelmi előírások miatt a márkaszervizek csak a tulajdonos kérésére adhatnak ki adatokat a kocsik szervizelőéletéről, aki nyilvánvalóan nem kíván beballagni minden egyes érdeklődővel valamely márkaszervizbe. Szabó Gábor, a Honda Hungary PR-vezetője két megoldást javasol: „Egy korrekt eladó, akinek nincs rejtegetnivalója, lekérheti a szervizinformációt tőlünk, és mi pecsétes igazolást állítunk ki az autó múltjáról, amit ő átadhat a leendő vevőnek. Vagy írásbeli meghatalmazást adhat a vevőjelöltnek arra, hogy ő maga kérje le az autó szerviztörténetére vonatkozó információkat.” Ugyanez más márkáknál is járható út lehet. Hagyatkozhatunk továbbá a munkafelvevő emberségére és segítőkészségére is, aki az adatvédelmi szabályok meg nem sértésével bizonyára köhint egyet, ha a kinézett autó nagyon nem az, aminek hisszük.

Nyilvánvaló hazugságok

Nem az a baj, hogy egy használt autónak hibái vannak, mert nem is az új árában adják. Tény az is, hogy a fos autókat nem a nepperek szülik és másutt is pöröghet visszafelé a kilométeróra. Az is normális, hogy keresnek a használt autókon, mert senki nem az önköltsége fedezéséért dolgozik, gyártson vagy értékesítsen bármit. A baj az, hogy a profi kereskedő azonnal tudja, ez a kocsi alig ér valamit, amit a beszámítási árban érvényesít is, majd kiteszi normál piaci áron. Mert mindig jön balek, nincs eladhatatlan autó.

Visszatekert órával háromszorosan is megkárosítja a vevőt a csaló: a vevő többet fizet a reálisnál, nagyobb szervizköltséggel kell számolnia, ráadásul a futásteljesítményhez kötött szervizmunkák, pl. a vezérléscsere elmaradása súlyos motorhibához vezethet

Visszatekert órával háromszorosan is megkárosítja a vevőt a csaló: a vevő többet fizet a reálisnál, nagyobb szervizköltséggel kell számolnia, ráadásul a futásteljesítményhez kötött szervizmunkák, pl. a vezérléscsere elmaradása súlyos motorhibához vezethet

Ráadásul az érintettek nyilvánvaló hazugságokkal etetik a használtautó-vásárlókat a hirdetésekben, csak jöjjenek el. Mert a helyszínen laikusokra, ügyes sóderrel rá lehet melegíteni sok mindent. Ha nem ezt, akkor egy másik autót.

Az átverés kivédése

A csapda elkerüléséhez először is le kell győzni saját magunkat, mert ki ne akarna 117 ezret futott autót a 240-280 000 kilométerrel hirdetettek árában. Azt kell megérteni, hogy az óraállás átírása a legtöbb autóra 20 000 Ft körüli összeg. Nem tétel, aki akar, könnyen csalhat.

Azt is érdemes belátni, hogy azok az autók, amelyek karbantartására igazolhatóan sokat költöttek, nem valószínű, hogy az adott évjárat első öt-hat találata között lesznek, ha ár szerint rendezzük a használt autókat. Tehát ne akarjunk egygazdás, frankó szervizkönyves autót venni eredeti szervizszámlákkal az ársáv alján, mert ezek az autók többet érnek.

Csalni, órát pörgetni, szervizkönyvet hamisítani pont azért lehet és érdemes, mert az emberek jó része a legolcsóbb kocsik árában reméli megvenni a keveset futott és vezetett szervizkönyves autókat, de előbb-utóbb a valóság utoléri őket. Az érdeklődők megnéznek pár leharcolt, de relatíve olcsó kocsit és elkönyvelik magukban, hogy az adott típus egy fostalicska. Nagy tisztelet azoknak, akik ilyenkor árban eggyel feljebb vagy évjáratban visszább lépve is megszűrik a kínálatot.

Adjuk meg a bizalmat a rokonszenves kereskedőnek: valaki csúnyán átverte őt ezzel az autóval. A sztori szerint egy ismerősének adta el a fehér hibridet, majd egy év után beszámította egy drágább autóba

Adjuk meg a bizalmat a rokonszenves kereskedőnek: valaki csúnyán átverte őt ezzel az autóval. A sztori szerint egy ismerősének adta el a fehér hibridet, majd egy év után beszámította egy drágább autóba. Kép: Használtautó.hu

Egyszer egy nepper arra panaszkodott, hogy az óratekerés neki is csak kellemetlenség, mert pluszmunka és többletköltség. Itt az autók 90 százaléka vissza van tekerve – mutatott körbe a telepeken, különben nem veszik meg őket, mert a vevők félnek a 200 000 km feletti számoktól. Ebben sok igazság van.

Mit tehetünk?

Elsősorban is ne legyenek illúzióink, az autókat legtöbben azért veszik, hogy használják. Évente 5-10 000 vagy az a 6909 kilométeres átlag, amennyi erre a Hondára adódik a hirdetés szövege alapján, irreálisan kevés.

Hazánkban a Bosch csoport rendszeresen elvégeztet egy reprezentatív kutatást a lakosság közlekedési szokásairól. Ez nem pár száz fős himihumi felmérés, a legutóbbiban tavaly a háztartások 44 százalékát kérdezték meg. A hazai személyautópark éves átlagos futásteljesítménye 16 000 km/év. Ami ez alatt van, annak nem szabad automatikusan örülni. A Használtautó.hu korábbi elemzése szerint a meghirdetett autók az első 3-4 évben átlagosan évi 33 ezer kilométert mennek. Ezután azonban látványosan csökken a hirdetésekben megadott éves futásteljesítmény, öregebb autóknál az átlag hamar 10 ezer kilométer alá esik.

Használt autót keresve először is kérdezzük le a kocsit a rendszám alapján a KEKKH adatbázisában, a Nyilvántartó.hu oldalon! Itt az az óraállás szerepel, amit 2012. január 1. óta átíráskor az okmányiroda (kormányablak) munkatársa tölt fel az adásvételi szerződésből, illetve a műszaki vizsgákon olvas le a vizsgabiztos. Az eljárási díj 625 Ft, de további járművek lekérdezése rendszámonként csak 275 forintba kerül, tehát érdemes egy körben több kinézett autó óraállását ellenőrizni.

Átverések használt autóval

Ha érdekel a téma, mert használt autót vennél, az alábbi cikkeket ajánljuk figyelmedbe:

megtörtént esetek

– az óratekerés leleplezése

– használtautó-vásárlás: amit mindenkinek tudnia érdemes

– a reális futásteljesítmény

– dízelt vagy benzinest?

– az átverések melegágya

– az óratekerés valódi oka

Ez az adat arra jó, hogy foglalkozzunk-e egyáltalán a kocsival? A legprimitívebb óratekerők itt is megdőlhetnek, van rá épp elég példa, de ha minden stimmel, ne dőljünk hátra! Aki csalni akar, az a külföldről behozott használt autó első forgalomba helyezése előtt vagy a műszaki vizsga előtt visszapörgeti a kilométer-számlálót, így már a hamis adatot hozza az adatbázis. A fehér Civic Hybrid óraállását is garantálja a kereskedő, hogyne garantálná, hiszen az adatbázisban már a hamis érték szerepel. Amikor lekérdezte, neki is ezt adta ki.

Magánemberek autóival többnyire kisebb a kockázat, mint murvás használtautó-kereskedésben

Magánemberek autóival többnyire kisebb a kockázat, mint murvás használtautó-kereskedésben

A legfontosabb követhető előéletű autót választani. Ideális esetben legyen hozzá – nem egyformán tartott bélyegzővel – végigpecsételt és különböző színű tollal vezetett szervizkönyv. Figyeljünk arra, milyen időközönként követik egymást a bejegyzések a szervizfüzetben, van-e furcsa csökkenés a futásteljesítményben. Legyenek meg a szervizszámlák és mindig kérdezzünk rá az érintett szakszerviznél, hogy nyilvántartásukban szerepel-e az adott autó. A gumigarnitúrák blokkja is értékes adatokkal szolgálhat.

Állapotfelmérés, szervizszámla

Fontos a márkaszervizes állapotfelmérés. Egy-1,5 millió forintos vagy nagyobb értékű autóknál egy márkaszerviz felkeresése akkor is javasolt, ha a tulaj nem járul hozzá az adatok kiadásához. Ha a szakember nem is mondhat konkrétumokat, azt azért jelezni tudja, ha a 180 000 kilométerrel hirdetett dízel 470 000 kilométernél volt visszahívás miatt szervizben Belgiumban. Ne bízzunk abban, hogy a sokat futott autó biztosan nincs visszatekerve! Egy ismerősöm 370 ezer kilométerrel kívánt megvenni egy dízel Audi A4-est, amely már járt 650 000 kilométeres szervizen Németországban.

Ha van globális vagy legalább európai adatbázis, a márkaszervizek kincset érő információkkal rendelkeznek a kocsik szerviztörténetéről. Minél újabb egy autó, annál nagyobb rá az esély

Ha van globális vagy legalább európai adatbázis, a márkaszervizek kincset érő információkkal rendelkeznek a kocsik szerviztörténetéről. Minél újabb egy autó, annál nagyobb rá az esély

A dízelek szinte törvényszerűen jóval többet futnak a benzineseknél. Fogadjuk meg az ősi bölcsességet: a futásteljesítményt nagy átlagban akkor csökkenthetjük, ha az adott kategórián belül minél fiatalabb autót veszünk.

Végül pedig próbáljunk inkább márkakereskedésből vagy magánszemélytől autót vásárolni. Egy márkakereskedésben a csalásnak kisebb a kockázata, mint a murvás kereskedőknél, egy több százmilliós beruházással más a cég reputációjának értéke, mint a konténeres-faházas világban. Csalni magánemberek is csalhatnak, de ehhez kevésbé adott a hátterük, mint olyasvalakinek, aki az eladott autón realizált haszonból él.