Van egy cimborám, nagy spíler használt autóban. Nemrég eladta a család második generációs Škoda Ocaviáját, amelynek TSI turbós benzinmotorja szépen működött, de a hűtővíz fogyása miatt túl volt a zeniten. Nem is ezért idéztem fel a sztorit, hanem az autó felkészítése miatt. Ő ugyanis nem a piacosítás hagyományos eszközeivel csökkentette az autó értékvesztését, hanem bizonyos könnyen mozdítható tételek kiárulásával.

Pénzzé tenni, amit lehet?

Először is az épp csak bejáratott nyári gumikat ócska használtra cseréltette, a navigációs fejegységet egy DIN-es márkátlan rádióval váltotta le, a téli gumikat pedig megtartotta következő autójához. A nyári gumikat eladta 50 000, a navis rádiót 160 ezer forintért, a nagyjából 40 000 forintos téli kerékszettel ez összesen 250 000 Ft. Ha mindezt a kocsihoz adja, talán 100-150 ezer forinttal kap érte többet, így tehát a használt gumik árát és szerelését levonva is 90-140 000 forinttal több marad a zsebében.

Használt autó: amiről hallgatni szoktak 1

Ez tehát az egyik módja a kocsink utáni összeg kimaxolásának, de ez csak a gazdag felszereltségű, majdnem új gumis, követhető szervizelőéletű és átlagon felüli állapotú autókkal működik. Mit tehet az, akinek az autóján van pár kisebb-nagyobb sérülés, hibás rajta valami? Megéri megcsináltatni a használt autót eladás előtt vagy inkább engedjük el a kezét úgy, ahogy van?

Értékcsökkentő tényezők

Ennek eldöntéséhez kerítettünk egy alapjaiban egészséges és jól működő, de kopott fékű, pár horpadással, horzsolással dekorált használt autót és bevittük a Duna Autó szakembereihez állapotfelmérésre. A kérdés: melyik hiba mennyivel csökkenti elméletileg az autó értékét?

Poós Tamás, a használtautós üzletág vezetője az Eurotax Glass’s adatbázisát használta a 2002-es Honda Jazz 1,4i felértékelésére, hogy tételes listát kapjunk. Az alábbi felsorolásban a hibák mellett az látható, hogy az adott tényező mennyivel csökkenti az autó értékét. Ez elméleti szám ugyan, de a javítás minimumköltségéhez igazodik.

– Második slusszkulcs pótlása: 30 000 Ft
– Első féktárcsák és betétek cseréje: 40 000 Ft
– Olajcsere, kötelező szerviz: 40 000 Ft
– Tetőkoszorún lévő horpadás javítása: 30 000 Ft
– Erősen kopott gumiabroncsok: 68 000 Ft

Mit érdemes ebből megcsináltatni? Az túlzottan optimista feltételezés, hogy az említett bajok megoldása 208 000 forintot dobna az autó értékén. Eladás előtt az a kérdés, mi növeli olyan mértékben az használt autó árát, hogy megérje rá költeni, időnket-energiánkat ráfordítani?

Kulcspótlás

Slusszkulcsügyben beszéltem Dudás Tamással, az Autókulcs.hu szakemberével. Gyári kulccsal és külön távirányítóval épphogy megáll 30 000 forintból a pótlás. Amennyiben elég az utángyártott gyújtáskulcs és annak chipjét tanítja össze az indításgátlóval, az megoldható 13-15 ezer forintból. Ezért az összegért az ajtók nyílnak és a kocsi indul a pótkulccsal, de a távirányítás kényelme nélkül. Mivel elég sok autónál ez a gyári felállás is, a javítás megéri.

Új gumikra sem éri meg költeni

Új gumikra sem éri meg költeni

Fékjavítás

Netes autóalkatrész-adatbázisban a Jazzhez 5100-14 300 Ft az első betétkészlet, vegyünk 9500 forintot. A féktárcsák darabja 8400-14 500 forintba kerül, számoljunk 11 500 forinttal. Ha nincs kedvezményünk, az anyagköltség 32 500, plusz a munkadíj. Ez pont kijön 40 000 forintból, a javítás nem éri meg.

Kötelező karbantartás

Olajszűrőket 850-4200 Ft között ad ki a kereső, szájunk rá 2500 forintot. Négyliteres kiszerelésben minőségi, legalábbis márkás motorolajat 10-20 ezer Ft között kapni, ez legyen 15 000 Ft. Az 1800-4900 forintos pollenszűrőt és a 2000-4900 Ft közötti légszűrőt vegyük egyformán 3500, az üzemanyagszűrőt 7000 forintnak. Ez 31 500 Ft, plusz nyolcezer Ft munkadíj. 39 500 Ft, még épp a határon belül, de ekkora értéknövekedést aligha okoz. Nem éri meg.

Poós Tamás, a Duna Autó Zrt. használtautó-értékesítési vezetője segített a hibák beárazásában

Poós Tamás, a Duna Autó Zrt. használtautó-értékesítési vezetője segített a hibák beárazásában a sérülésmentes autón

Horpadásjavítás

Több helyen jártam az ügyben. A jégkáros autók fényezésmentes javításával foglalkozó mester 30-35 ezer forintot mondott rá, de csak ha a pár tetőhorpadás javítását is megrendelem, csomagban 80 000 forintért. Külön inkább 40 000. Egy ügyes kezű karosszérialakatos 30-35 ezret mond rá azzal a kitétellel, hogy nem érdemes nekiállni, mert ha végül mégis fényezni kell, a törésmentes autóról nehezen hiszik el a vastagabb festékréteg miatt, hogy nem volt borult. Nem jön ki a keretből és nem éri meg.

Gumik

175/65 R14-es nyári gumiabroncsokat 40-80 000 forintért találni, plusz az átszerelés 6000-8000 forintból. Középáras abroncsokkal és az átszereléssel kalkulálva legyen 67 000 Ft. Ez belül van a 68 000 forintos költségkereten, de csak időnket és energiánkat ezúttal is nulla forinttal számolva. Nem éri meg.

Tekintve hogy az elvégzett szervizmunkák, a kulcspótlás és a vadonatúj gumik árát nagy valószínűséggel nem fizetné ki teljes egészében a leendő vásárló, eladás előtt nagyon meg kell fontolni, milyen hiányosság korrigálásra áldozunk.

Ne legyenek a fotón lomok, személyes tárgyak az utastérben és álljon egyenesen a kormány

Ne legyenek a fotón lomok, személyes tárgyak az utastérben és álljon egyenesen a kormány

Többektől hallottam, hogy az autóban legyen valami, ami megfogja a vevőt. Ez lehet egy alufelniszett, használtan, gumival 40-50 000 Ft körüli áron, még inkább az autó vonzó külseje. Mert a használt autó eladási árát leginkább az autó optikai felkészítésével növelhetjük illetve azonos áron ezzel gyorsíthatjuk fel az eladási folyamatot.

A „piacosítás” alapeszköze a gondos külső mosás és belső takarítás, akár házilag. Többnyire a látvány dönt, sokat segít, ha az autó ápolt benyomást kelt. Fontos a felnire rakódott fékpor eltávolítása, ha ráégett a keréktárcsára, felnitisztító vegyszert használva.

Szép felni vagy dísztárcsa kell

Apropó dísztárcsa: ronda fekete vagy rozsdás acélkerekeken a legtöbb autó riasztóan hat. A használtautó-kereskedelem ősi igazsága, hogy csak dísztárcsás kocsit szabad kitenni a telepre, mert egy noname készlet is árának sokszorosát éri. Érdemes akár a gyári dísztárcsát is beszerezni használtan, mert sokkal megkíméltebb kocsi benyomását kelti és kevésbé hangsúlyos mögötte a vállas féktárcsa és a kopott fékbetét.

Órapörgetés – Mennyit fut igaziból egy városi autó?

Egy első generációs Honda Jazz családi mindenesként, közép- és hosszabb távú utazásokra is beválik, de alapvetően városi autó, többnyire rövid utakra használják. Az állapotfelmérés kapcsán jött elő, hogy az Eurotax szerint a típus átlagos futásteljesítménye 2002-es évjárattal 195 500 kilométer. Tehát egy használt városi kisautó átlaga 13 964 kilométer évente, a nagyobb autóké simán több. A hazai autóparké a Bosch nagyívű felmérése alapján évi 16 000 km. A Használtautó.hu korábbi elemzése szerint a meghirdetett autók az első 3-4 évben átlagosan évi 33 ezer kilométert mennek. Ezután azonban látványosan csökken a hirdetésekben megadott éves futásteljesítmény, öregebb autóknál az átlag hamar 10 ezer kilométer alá esik.

Ez egy alapvetően városi autó, az átlagosnál valamivel nagyobb futásteljesítménnyel. Gondolkozzunk el rajta, a többiben tényleg 120-140 000 van-e hasonló korban?

Ez egy alapvetően városi autó, az átlagosnál valamivel nagyobb futásteljesítménnyel. Gondolkozzunk el rajta, a többiben tényleg 120-140 000 van-e hasonló korban?

Ezen mindenki nagyon gondolkozzon el, amikor 120-150 ezer kilométeres használt autóra vágyik vagy otthagy egy kifogástalanul működő autót csak azért, mert 200-300-400 ezer kilométert mutat az óra. A nyílt használtautó-kínálatba nagyon kevés jut el a nagyon keveset autózó emberek autóiból.

Amire hasznos költeni a tapasztalatok szerint, az a karosszéria polírozása, a kisebb karcok eltüntetése és a szebb fényezés miatt. Igénytől és ráfordítástól függően 15-50 ezer forintba kerül, 25 000 forintért elvárhatjuk három polírozószer használatát, időben pedig pár órástól egész munkanapos folyamattal számolhatunk a polír alaposságától függően.

Ha a műanyag fényszóróburák elvesztették fényüket és nem olyan szépek, mint ezen a Jazzen, azok fényesítésére mindenképp áldozzunk, különben a kocsi ránézésre avítt és öreg. Csak vonják be védőréteggel, hogy ne mattuljon be gyorsan újra. Inkább áldozzunk többet az igényes munkára, mert a fényezés megégetésével és a fényszóró-polírozás elbaltázásával sokkal többet bukunk az árkülönbségnél!

Így néz ki a Jazz kormánya a kopásnak leginkább kitett részen, 220 000 km után. A volánról nehéz volna megmondani, melyik autó mennyit futott

Így néz ki a Jazz kormánya a kopásnak leginkább kitett részen, 220 000 km után. A volánról nehéz volna megmondani, melyik autó mennyit futott

Elhanyagolt autókban szükség lehet a teljes belső kozmetikára, profiktól 25 ezer forintért. A teendők egy része házilag is kivitelezhető, de a kellő hozzáértést nem pótolhatja a lelkesedés. Például az üléskárpit-tisztításon könnyű elcsúszni, mert aki túl sok vízzel csinálja, a szivacs legmélyéből feloldott kosz miatt az elsőre tisztának tűnő kárpiton később rejtélyes koszfoltokkal találkozhat. Aki nem jártas benne, az ülések kiszedésével járó kárpit- és szőnyegtisztítást érdemes szakemberre bíznia.

Mire költsünk?

Ezek szerint csak a látványra kell áldozni, ha használt autónk eladósorba kerül? Nehéz a magyar használtautó-vásárlók lelkületére ráérezni, mert évente félmillió használtautó-adásvétellel nem beszélhetünk homogén tömbről. De ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy eladás előtt csak a kocsi működését alapjaiban rontó hibák javítására érdemes költeni.

Ritkán jön vissza és még ritkábban jár értéknövekedéssel az eladás előtt a használt autókra költött pénz. A fényezés gondos polírozása az egyik kivétel

Ritkán jön vissza és még ritkábban jár értéknövekedéssel az eladás előtt a használt autókra költött pénz. A fényezés gondos polírozása az egyik kivétel

Ha a probléma mozgásképtelenné teszi az autót, az nemcsak az árát veri le, de a potenciális vevőkört is nagyon leszűkíti. Kevesen hajlandóak olyan autót venni, amivel lehetetlen próbaútra menni, ahogy azok sincsenek sokan, akik trélerrel tudnak jönni egy használt autóért.

Érdemes az autó árába valamennyi alkupotenciált beépíteni és ezt jelezni is az irányár kitétellel. Az elengedhető összeget nehéz százalékosan belőni, de megpróbálhatjuk a kocsit nagyjából 10 százalékkal a remélt vételár fölé kiírni.

Illúziók helyett

Nagyon sok használtautó-vásárlónak sajnálatosan kevés érzéke van a valósághoz, maximum 120 ezret futott autót keresnek, sérülésmentes karosszériával és vezetett szervizkönyvvel azon testvérmodellek árában, amelyek igazolható szerviztörténet híján, hitvány anyagokkal és kókler módszerekkel javított kasztnijuk miatt kevesebbet érnek. Sokan köztudottan csúnyán rozsdásodó japán autót vennének 14-16 éves korban, jóval egymillió Ft alatt, de csak rozsdamenteset hajlandóak megnézni.

Túl sok víz használatával feláztathatjuk a szivacs mélyén lévő koszt és hiába tiszta a kárpit, alulról újra foltos lesz

Túl sok víz használatával feláztathatjuk a szivacs mélyén lévő koszt és hiába tiszta a kárpit, alulról újra foltos lesz

A piac nekik kedvez, mert a valóban szép és az elhanyagolt autók közötti árkülönbség messze nem tükrözi azt az invesztíciót, amivel az előző tulaj megőrizte a kocsi korrekt állapotát. A horpadásoktól, húzásoktól mentes, gusztusos belső terű, fitt technikájú autók gazdáinak annyi a jutalma, hogy autójuk hamarabb vevőre talál.