Továbbra is felfutóban van a használtautó-behozatal, ahogy a teljes magyarországi használtautó-piac is erősen pörög az első féléves adatok alapján. A használtautó-importból forgalomba helyezett kocsik száma a 2015-ös 57 724-ről 69 990-re nőtt januártól június végéig. Június végéig az átírásokból becsülhető teljes használtautó-piacon az előző évi 262 963-mal szemben 301 418 adásvétel történt a Datahouse statisztikája szerint, ami nem végleges adat. Januárt és februárt leszámítva végig 50 000 felett volt a havi tulajdonosváltozások becsült száma.
Nagyban megy tehát a használtautó-behozatal, de a bővülés üteme csökkent. Míg 2014 első hat hónapjáról 2015 első felére 29,8 százalékkal több külföldről behozott használt autó kapott magyar rendszámot, a változás a tavalyi és az idei első félév között csekélyebb, 22 százalékos.
N-es rendszám öregebb autókon is
Tehát ha kicsit kisebb is a növekedés, a telítődés jelei messze nem látszanak, amit az utcaképből is kiolvashatunk. Országszerte rengeteg az N-es rendszámos használt autó, nemcsak hazánk nyugati sávjában, ahonnan tömegek járnak át dolgozni és könnyebben találnak valamilyen kocsit, amit akár eladásra, akár saját célra érdemes hazahozni.
Nagy kérdés, hogy a Németországból, Ausztriából, Olaszországból és máshonnan beözönlő használt autók ezeknél rosszabb hazai autókat küldenek a roncstelepre, vagy a hazai, eleve öreg autópark állapotán csak rontanak.
Rossz érzés szagolni az ezredforduló előtt gyártott, újonnan is csak Euro 1-es, Euro 2-es, de azt a szintet rég nem teljesítő autókat. De a behozott autók tömegében nemcsak az elaggott E36-os BMW-ket, korai B5-ös Passat TDI-ket, Mazda Premacykat és más rákokádó öreg dízeleket kell észrevenni. Hanem a már 2002-ben Euro 4-es benzines Hondákat, a szintén Euro 4-es vidám Smart Forfourokat és társaikat is.
Német autók előnyben
A behozatali adatok határozottan német túlsúlyt jeleznek. Azt első féléves toplista egyetlen nem német szereplője a Mazda6. Francia modellként egyedül a Scénicből érkezik nagyobb mennyiség, az első húszban rajtuk kívül csak a Mazda3 és a Honda Civic képvisel nem német márkát, bár a Ford besorolása vitatható.
Sikerült az élet?
Kedves ismerősöm egy nyugat-magyarországi városban dolgozik az autókereskedelemben. A környékbeliek közül sokan dolgoznak nyugaton és a vendéglátásból, gipszkartonozásból vagy más munkából megspórolt pénzüket elég sokszor fektetik 2005 utáni Passatba, E90-es 3-as és E60-as 5-ös BMW-be, 2004 utáni Audi A6-ba. A menő és már 2,5 millió Ft körül megvehető autókkal megvalósítják álmukat és legalább használtan beleülnek az újonnan elérhetetlen modellbe. Visszaadhatatlan érzés egy szép, erős, kényelmes autóval hazalátogatni, amin látják, hogy az ember nem hiába keccsöl kint.
Sajnos a villantós autók pont azért elérhetőbbek nyugaton, mert a várható szervizkiadásokat beárazta az eladó. Készülő cikkünkben két C6-os Audi A6 példáján megmutatjuk a csábító modellek árnyoldalát is, amikor semmi különös karbantartási munkákra 400 ezer Ft marad a szerelőnél és pár hónap múlva még félmillió. Miközben a kocsinak semmi nagy baja, átverésről szó sem lehet. Fájdalmas tapasztalat, hogy egy használt autó megvétele után az újkori ár tizedét rá kell szánni a szervizelésére.
Bizonyos márkák kimaradnak a szórásból, másokért tömegek indulnak nyugatra. Új rendszámos, de többéves Daciákat nagyon nem látni az utakon, amit a Datahouse adatai is igazolnak. Összesen 259 használtan beérkező Daciát helyeztek forgalomba az első félévben, aminél csak 3-as BMW-ből több jött be – egyetlen hónap alatt.
Érdekes a Suzuki és az Alfa Romeo összevetése is. Előbbiből, az Opel után legelterjedtebb márkából, amely az új személyautók között idén piacvezető, mindössze 742 jött, Alfából viszont 1073. Nem véletlenül látni annyi N-es rendszámú 147-est és 156-ost. Aki az életben egyszer szeretne egy Alfát magáénak tudni, a közösség részévé válni, sosem szállhatott be ennyire olcsón mondjuk egy 147-esbe, amelynek egyedül a futóművére kell aránytalanul sokat költeni. A benzinesekben a vezérlésmódosító cseréje egy nagyobb tétel és a vezérműszett csereperiódusát is 60 000 kilométerre érdemes belőni. Részletek Rácz Tamás cikkében, aki a 15 évvel ezelőtti Év Autóit járta körbe használtan.
Országos szinten Budapesten rendszámozták a legtöbb használt autót, 12 103 darabbal. 10 949 egységgel Pest megye a második, majd Bács-Kiskun és Győr-Moson-Sopron használtautó-importőrei a legaktívabbak, 4288 illetve 4281 kocsival. A legkevesebb használt autó nógrádi és békési tulajdonosok regisztráltak, 1256 illetve 1554 darabbal.
Más a behozatal és más az összpiac
A behozatali számokat nem szabad összekeverni a teljes magyar használtautó-piaccal, amely évi 450-550 ezer tulajdonoscserét jelent az év erősségétől függően. A használtan regisztrált autók megoszlása inkább azt tükrözi, mit éri meg hazahozni az itthoni kínálat tükrében. A Suzukik például a Lajtán túl olyan jól tartják értéküket a hazai viszonyokhoz képest, hogy behozataluk ésszerűtlen. Hazai forrásból azonban van rájuk kereslet, az átírási adatok szerint egyedül Opelből cserél gazdát több autó használtan, mint Suzukiból.
Tehát a használtautó-behozatal megoszlásából inkább a nyugati és a hazai árszint közötti különbségre következtethetünk, semmit a típus iránti tényleges keresletre. Példaként három japán alsó középkategóriás típust választottam.
346 autóval a Toyota Corolla nincs az első húszban sem a behozott autók toplistáján, ahol a Mazda3 900 autóval a 14., a Honda Civic, 771 beérkező autóval, a 19. helyen áll. Mivel a Toyota részesedése jóval meghaladja akár a Honda-, akár a Mazda-állományt, nem abból érdemes kiindulni, hogy magyarok ezt vagy azt a típust szeretik jobban. Egyszerűen Civicért és Mazda3-ért megéri külföldre indulni az érintettek szerint, Corolláért nem.
Élen az Astra és a Swift
Vannak azonban átfedések az itthon megvett és a használtan behozott autók piacának elsői között. Az első féléves adatok alapján a legnépszerűbb magyarországi használtautó-típus, 16 994 átírt Swiftet megelőzve, az Opel Astra. Astra Classic néven 13 140 autó szerepel a statisztikában, amihez hozzájön 3021 Astra H és 1255 J Astra.
Ezekhez a számokhoz képest nagyon csekély mennyiségben forognak a régi szocialista autók, de van némi mozgás. 288 Trabant 601-esnek és 357, nagyrészt talán 1,1-es Trabinak állították ki új forgalmit hat hónap alatt a kormányablakok munkatársai. Wartburgból 182 négyütemű cserélt gazdát, 140 kétütemű mellett.
Fajsúlyosabb a Ladák forgalma használtan. 2105-ből 400, Samarából 527, a parasztmercinek csúfolt 2107-es csúcsmodellből 386, a klasszikus 1200-esből 318 váltott tulajdonost. A legélénkebb forgalmat a Niva érte el, 631 autóval dobogós a terepjárók között a Qashqai és a BMW X5 mögött.
Itthonról vagy behozni?
Mivel egyre több embernek van közvetlen tapasztalata a nyugatról behozott használt autókkal és sokan hajlamosak kiszínezni maguknak, hogy micsoda fogásokat rejt a német piac, a magánimport az év második felében is pezseghet.
Ám egy németországi út árából akár egy tucat használt autót is meg lehet nézni a hazai kínálatból. Olvasóinknak azt tanácsoljuk, hogy először az itthoni felhozatalt mérlegeljék és ne a behozatal legyen az alapértelmezett beszerzési forrás. A népszerű típusokból rengeteg frissen hazahozott autó is vár vevőre.
Aki azonban nem talált megfelelő autót és belevágna a használtautó-behozatalba, annak az alábbi cikkekkel szeretnénk segíteni, hogy hamarabb és biztosabban megtalálja a vágyott autót.
Plusz regadó: ne dőljünk be!
Kisokos a Mobiléhez és az AutoScouthoz
Németországi használt autók leellenőriztetése itthonról
A piros exportrendszám kinti ügyintézése
Mi mindent kell befizetni itthon a használt autóra?
A forgalomba helyezés menete és költségei