Röviden – Használt BMW 3-as E90-E91
Mi ez? A 2005 és 2012 között gyártott középkategóriás BMW használt autóként. Modellfrissítés 2008-ban, temérdek motor- és felszereltségi változat.
Mennyibe kerül? Valamivel kétmillió Ft alatt megkaphatóak a legolcsóbbak, a kínálat nagyjából ötmilliónál tetőzik. A szériából eladó használt 3-as BMW-k négyötöde dízelmotoros.
Melyik motor jó bele? Sokat autózóknak a 320d vagy a 318d, a főleg városban, rövidebb utakat megtevőknek szervizszempontból a 318i a legésszerűbb megoldás.
Mi van helyette? Nem lesz meglepő: Audi A4, Mercedes-Benz C-osztály, Volvo S60. Esetleg a 2005 utáni Lexus IS, de a második generációból a dízel elég szerencsétlen darab, inkább az IS250 a hathengeressel.

Stabilan vezet a használtautó-behozatali toplistán a BMW 3-as sorozata, amely évek óta a legnagyobb darabszámban forgalomba helyezett használtautó-típus. Bár az új rendszámos régebbi autók között nagyon sok az E36 és az E46 kódú modellgenerációba tartozik, árának csökkenésével az E90-es limuzin és az E91-es Touring is komoly mennyiségben érkezik hazánkba. Az E92 gyári kódú kupé, pláne az E93-as kabrió jóval ritkább használtan.

Cikkünkhöz is egy Itáliából néhány hónapja érkezett autót választottunk, egy 320d kombit 2006-ból, órájában 254 000 kilométerrel. Sokan hiszik, hogy az összes olasz autó úgy néz ki, mint az elöl-hátul lekoccolt, behorpadt-meghúzott-lehorzsolt Seicentók a festői utcácskákban, de nem. Ezen a fekete Touringon az újrafújt első lökhárítón kívül nehéz fogást találni.

Használt autó: a magyarok kedvenc BMW-je 1

Nem kell fetisizálni a festékréteg-vastagság mérést, mert a gyári érték közelébe, de 200 mikron alá is lehet fújni egy javított autót , de itt nincsenek törési és javítási nyomok. A motortérben a matt festés a kerékdobokon és a sárvédő csavarfejein megnyugtatóan gyári. (A javított részeket legtöbbször fényesre fújják újra.)

Belső tér

4,52-4,58 méteres hosszával az előző 3-as BMW rövidebb a korabeli konkurenseknél. Viszonylag szűk belső terét tehát az igen kompakt külső méretekhez érdemes viszonyítani. Négy ember elfér az utastérben, csak ne várjuk egy Mondeo vagy Passat tágasságát.

Belül a kombik jellegzetes hibája a hátsó ajtót emelő teleszkópok elgyengülése. Gyakori jelenség a gombok és kapcsolók bevonatának lekopása, akár a középkonzolon a klímarendszer gombjaira, akár a kormányon lévőkre gondolunk. Különösen ronda, ha a motor indítógombja kopott. Az elektromos ablakemelők nem tartanak örökké, a hátsók szerkezete is cserére szorulhat, hiába futnak jóval kevesebbet az első ablakénál.

Alapfelsezreltséggel rémesen olcsó a 3-as belső tere, de utólag modulárisan bővíthető a felszereltség. Nagy Lego az egész, ha ügyes a tulaj

Alapfelszereltséggel rémesen olcsó a 3-as belső tere, de utólag modulárisan bővíthető a felszereltség navigációval, automatikus légkondipanellel, jobb hangrendszerrel. Nagy Lego az egész, ha ügyes a tulaj

Megszámlálhatatlanul sokféle kivitel van a 3-asból. A használtautó-kínálatból az is látható, mennyire bután tud kinézni egy gyéren felszerelt, manuális légkondicionálós autó. Vaskos felárért azonban temérdek extra közül választhatott az első tulajdonos.

Köztük van az autó belső terét meghatározó iDrive is, amihez a központi képernyő miatt eltérő ívű műszerfal is jár a forgókapcsoló mellett. Ha a teljes rendszer működésképtelen, nem szól a rádió, nem megy a navigációs rendszer, akkor a CCC-modul hibájára gyanakodhatunk. Ebben az autóban nincs nagy középső képernyő, műszerfala így klasszikus vonalú.

Fent az E46, lent az E90 középső pakolórekesze

Fent az E46, lent az E90 középső pakolórekesze. Praktikus részletekben jobban állt az előd

Elődjéhez, az E46-hoz képest a BMW érezhetően butított az autón, például kikerült az állítható övmagasság, kevésbé praktikus a középső tárolórekesz kialakítása, nincs benne parkolókártya- és tolltartó például. A minőségérzet legfeljebb közepes, kár volt ennyire takarékoskodnia a gyártónak.

Milyen vezetni?

Ám az autó technikája továbbra is igényes és kifinomult. Vezetőként a használt 3-as BMW a tenyerén hordoz. Optimálisan beállítható az üléshelyzet, a kormányzás erőszükséglete és pontossága példaértékű. A 320d dízelmotorja ebben a 163 lóerős és 2000-2750-es fordulatszámon 340 Nm forgatónyomatékú verzióban erős, remekül húz és a négyhengeres dízelekhez képest kulturáltan működik. Akadozva jár viszont a kézi váltó, a fokozatok nehézkesen kapcsolhatóak, ami a kulissza kopottságából is fakad, de újonnan sem volt emlékezetesen jó.

A tulajdonos véleménye – S. L., BMW E90 320d, 2006, 254 000 km

Úgy alakult az életem, hogy a munkába járás oda-vissza 170 kilométer naponta, végig az M0-son. Erre a távra korábbi autóm, a százon 10-11 literes átlagfogyasztású Lexus IS 200 nem alkalmas, mert értelmetlen havonta 120 000 forintot tankolni csak az ingázásra.

Szerettem volna visszatérni a BMW-hez, végül az IS-t beadtam egy kereskedésbe, ahol 150 000 forint ráfizetésével át tudtam ülni ebbe a szervizkönyves BMW E90 320d kombiba, amit nemrég hozott a nepper Olaszországból.

Az IS tolóteteje hiányzik, de a kényelmes sportülés, a futómű, a motor dinamikája és fogyasztása bőven kárpótol. A vegyes fogyasztás 5,9 l/100 kilométer, míg végig a körgyűrűn akár öt liter alá is levihető a használt BMW 320d fogyasztása.

Többféle 3-as BMW-m is volt már, és az E46-hoz képest zavarnak azok az apró butítások, amikkel az E90 utastere kevesebbet nyújt, legyen az az egyszerűbb anyagú napellenző, a tetőoszlopok borítása vagy a nem állítható övmagasság. Nem tetszik, hogy a magashang-sugárzó beszereléséhez itt nem elég a kis háromszöget cserélni az ablak tövében, hanem az egész műanyag ablakkeretből új kell majd, de ez nem nagy tétel.

A szívósorban lévő pillangószelep lapka tényleg időzített bomba, én is kivettem a motorból. Máskülönben az autó szervizelésétől egyáltalán nem tartok. Dolgoztam BMW-márkaszervizben, jól ismerem a bontott és utángyártott alkatrészforrásokat is. Az Ebay-en a turbó perifériával és elektronikával 24 000 forinttól elérhető, egy fűzött blokk megvan 50 000 forintból. Mitől féljek?

Az autók kipróbálásakor ügyelni kell a kettős tömegű lendkerék állapotára, ami az összes kézi váltós használt BMW 3-asra igaz, mert a benzinesek lendkereke is kettős tömegű. A legfontosabb, hogy a motor leállításakor ne halljunk csattanást és kitárt ajtóval ne remegtesse az elhasználódott lendkerék az oldalajtókat. A kuplungpedál benyomásakor jelentkező zörgés nem csak a lendkerék hibájára utalhat, ebben az autóban a kuplung kopott kinyomócsapágya a ludas.

Nagy szerencséje minden igényes technikájú használt autónak, ha még nem kezdődött el vele a hazai, oldjuk meg három forintból jellegű barkácsolás

Nagy szerencséje minden igényes technikájú használt autónak, ha még nem kezdődött el vele a hazai, oldjuk meg három forintból jellegű barkácsolás. Ez a külföldről behozott autók egyik vonzereje, hátrányuk a sokszor követhetetlen előélet

Az autóhoz a 316i 1,6-os négyhengeresétől az M3 V8-as motorjáig rengeteg erőforrás elérhető volt, köztük sorhatos benzinesekkel és dízelekkel. A típusjelzésből nem érdemes a hengerűrtartalomra következtetni a háromliteres 325-ös, kétliteres 318-as modellekkel, ahogy a 335i és a 335d sem 3,5 literes, hanem háromezres motor. Az összesen nagyjából 15 benzines és 14 dízel motorváltozat áttekintését segíti ez a táblázat.

Szerviztapasztalatok

Használt autóként igen népszerű a BMW E90-93 kódú 3-as sorozata. Ha nem működik a rádió és a navigáció, akkor jó eséllyel a CCC-modul romlott el, aminek a cseréje vagy bontóból oldható meg vagy gyári alkatrésszel 250 000 forintért. Az első szériában az iDrive enter gombja hibásodik meg, de ez mintegy 10 000 forintból javítható.

Igényes konstrukció a futómű, nem ez a fő költségforrás az autóban

Igényes konstrukció a futómű, nem ez a fő költségforrás az autóban

Legtöbbször motorproblémákkal érkeznek hozzánk ügyfeleink, a benzineseket és a dízeleket egyaránt sújthatják különféle gondok. Nézzünk utána a kinézett autó motorkódjának! N-nel kezdődő motorkódoknál több javításra számíthatunk, mint az M-es motorkódúakkal. Üzemanyagtól függetlenül jelentkezhet az N-es motoroknál a vezérműlánc megnyúlása, a lánckerekek kopása, illetve a vezérműlánc szakadása is előfordul, akár 100 000 kilométernél kevesebbet futott motorokban. A négyhengeres benzinesek vezérléscseréje nálunk 130 000 Ft kompletten, a dízeleké azonban jóval drágább. Mivel ott hátul van a vezérlés, a lánccseréhez a váltót is le kell venni, így az összköltség 350-400 000 Ft anyaggal, munkadíjjal.

Benzinesek

Általában a magnéziummal könnyített benzines BMW-motorok nem nyújtják a korábbi motorgenerációk tartósságát, amelyek utolsóként az E39-es Ötösben illetve az E46-os Hármasokban szolgáltak és az első szériás E60-ban. Gond lehet a befecskendezéssel, ami ezekben a benzinesekben is nagynyomású, bár nem annyira magas értékekkel működik, mint a dízelek közös nyomócsöves rendszere.

Nem kopott meg vészesen a bőrkormány

Nem kopott meg vészesen a bőrkormány

A kétliteres benzineshez egy injektor alkatrészára 70-80 000 Ft. Akárcsak az E46-ban, a használt E90-es BMW-kben is úgy a benzines, mind a dízelmotorokhoz kettős tömegű lendkerék jár kézi váltó esetén. Alkatrészáruk erősen szór, például az N45 motorú 316i-hez a Sachs lendkerék ára mintegy 230 000 Ft, az N46B20 kódú 320i-hez a LUK lendkereke 334 000 forintba kerül listaáron.

Dízelek

Az első szériás E90-ben az M-es motorkódúaknál a szívósorból szivároghat az olaj. Ebben az esetben az izzításvezérlő és az AGR-vezérlő is be tud ázni, ami hibaként jelentkezik. A szívósorban lévő pillangószelepet a motor beszívhatja és innentől a motor kuka! Ezt az alkatrészt vagy el kell távolítani vagy a szívósor cseréjével megelőzni a bajt.

A dízelekben a termosztát az egyik hibaforrás. Ha nem működik jól, a motor a részecskeszűrőt sem képes rendesen kiégetni és regenerálás híján a DPF gyorsan tönkremegy. Probléma lehet a változó lapátgeometriájú turbófeltöltővel, amely felújítható, nem muszáj cserélni.

A négy- és a hathengeres dízelek fő problémája a szívósorban lévő pillangószelep-lapka tengelyének törése. A motorba beszippantott fémcsappantyú alapos rombolást végez. Ezt vagy a lapka kivételével vagy a szívósor cseréjével előzhetjük meg

A négy- és a hathengeres dízelek fő problémája a szívósorban lévő pillangószelep-lapka tengelyének törése. A motorba beszippantott fémcsappantyú alapos rombolást végez. Ezt vagy a lapka kivételével vagy a szívósor cseréjével előzhetjük meg. A 320d baja, hogy a vezérlés fogaskerekét a főtengelyből alakítják ki, tehát ha az elkopik, nem lehet külön felcsavarozni egy újat. A gyárnak így volt olcsóbb és egyszerűbb – újonnan

Hibaforrás a nagynyomású szivattyú, akárcsak az 1-es sorozat dízelmotorjainál. Az elektronikus kipufogógáz-visszavezető, angol nevén EGR-szelepet nem lehet javítani, csak cserélni. A dízelhez a kettős tömegű lendkerék kevesebbe kerül, mint a benzinesekhez. Pl. az N47 kódú, 163 lóerőshöz a LUK lendkerék ára 196 000 Ft, a kuplungkészlet pedig 119 000 forintba kerül. Szervizszempontból egy korai, M-motorkódú erőforrással szerelt használt 3-as BMW megvásárlását javaslom, amellyel kevesebb váratlan kiadás adódhat.

Nagy Krisztián, szervizvezető, Auto Cris

Árak használtan

Cikkünk írásakor ezek az autók nagyjából kétmillió forinttól kaphatók. A kései autók ára 4,5-5 millió forintig mehet fel, ahonnan a 2012-es modellváltás utáni, F30-as és F31-es használt 3-as BMW-k kaphatóak. A kínálatban a dízelek dominálnak, négyszer annyi d-t kínálnak megvételre a Használtautó.hu felületén, mint benzinest.

Kétmillió forint alatti áron kaphatóak a legolcsóbb autók a típusból, az ársáv teteje 4,5-5 millió forint, ami a V8-as M3-ra nem vonatkozik

Kétmillió forint alatti áron kaphatóak a legolcsóbb autók a típusból, az ársáv teteje 4,5-5 millió forint, ami a V8-as M3-ra nem vonatkozik

Mivel az E90-es használt BMW 3-as szívó benzineseire messze nem áll az az üzembiztonság, amit ehhez a konstrukcióhoz sokan társítanak, a dízelmotor itt szervizköltség szempontjából is észszerű megoldás lehet, ha az autót nem kizárólag rövid városi utakon használja a tulajdonosa. Ezt ugyanis a részecskeszűrős dízelmotorok rosszul viselik, városi használatra leginkább a 318i az ideális modell 143 lóerejével.