Röviden – Használt Opel Corsa C
Mi ez? 2000 őszén bemutatott, 2003 nyarán átdolgozott, 2006-ban leváltott kisautó, három- és ötajtós karosszériával.
Mennyibe kerül? 400 ezertől nagyjából egymillió forintig szórnak a használtautó-piaci árak.
Melyik motor jó bele? Benzinesből az 1,2 literes Twinport, dízelből az 1,3 CDTI a legvonzóbb. Tisztán városi használatra az 1,0 Ecotec a leggazdaságosabb megoldás.
Mi van helyette? Megannyi kortárs kisautó. Például Punto II, Suzuki Ignis és Ford Fiesta.

Pár hónapja komoly megbízást kaptam családon belül: keressek egy minél gazdaságosabb használt kisautót egy vezetni kezdő édesanyának két iskoláskorú gyermekkel, tisztán budapesti használatra. Itt eldőlt a szívó benzines motor és mivel az előrehajtott jobb első üléstámlával könnyű beengedi hátra a gyermekeket, a választék bővülhetett a háromajtós autókkal.

Tekintve hogy autópályára és országútra ritkán téved majd az autó, nem kellett ragaszkodni a legalább 75-80 lóerős motorhoz sem. Ami számított, hogy a kocsi ne legyen korrodált, ne legyen rajta megjavításra váró sérülés és ne kelljen rögtön 200-300 ezer forintot rákölteni a vizsgához.

Gazdaságos használt autó, félmillióig

Döntő szempont továbbá az alkatrészek ára, a fogyasztás, az állami terhek mértéke. A futásteljesítmény nem érdekelt, mert 15 000 forintból bármit átírnak a felére és nem az a baj, ha az óra sokat mutat, hanem ha az autónak látványosan nem volt gazdája.

Használt autó: mit vegyen egy kezdő? 1

A keresést megkönnyítette, hogy jól körülhatárolt feladatra kellett használt autót találnom, megnehezítette, hogy kevés pénzből: 400 ezer Ft a cél, félmillió még talán belefér. Ez a fele sincs annak az 1-1,2 milliós összegnek, amiből meg lehet venni egy korai Suzuki Splasht ezres benzinessel, amely számomra az ideális városi autó használtan.

Először is le kellett csendesíteni magamban az autóbuzit, aki csak Citroën Saxo 1,6 VTS-ben képes gondolkozni. Tehát nem élvezetes vagy érdekes autót keresünk és a harmonikatetős Twingo vonzereje, a Ford Ka vezethetősége nem írhatja felül a racionális szempontokat. Mert szorít a büdzsé és nem nekem lesz.

Szóba jövő típusok

Magamnak erre a célra simán vennék egy Suzuki Swiftet, persze a 16 szelepes egy hármast vagy 1,6-os szedánt, mert flottul mennek és nagyon megbízhatóak, csakhogy én elboldogulok a vezetéssel és magamat nem féltem. De kezdőként a budapesti forgalomban valami biztonságosabb kellene, mint az 1988-2003 közötti Swift. Emiatt esett ki az 1992-2003 közötti, K11-es vagy bakancs Micra is, amelynek biztonsági színvonala a drámaian korhadó, első generációs Ford Kához mérhető.

Fabiából nincs légkondi a 400-500 ezer forintért legalább fotón normálisnak tűnő autókban. A vidám és olcsó Twingo a biztonságon vérzett el

Fabiából nagyrészt nincs légkondi a 400-500 ezer forintért legalább fotón normálisnak tűnő autókban. A vidám és olcsó Twingo a biztonságon vérzett el

Biztonsági okokból maradtak az ezredfordulón vagy utána bemutatott autók négycsillagos törésteszttel. Közülük a hirdetések szűrése után a FIAT Punto második generációja és az Opel Corsa C (részletesebben itt) maradt a célkeresztben, tartalékban a Suzuki Wagon R+-szal. (A testvérmodell Opel Agila emlékeim szerint 4/3 csillagosra tört anno az Auto Motor und Sport töréstesztjén.) A Corsa előnye a nagyrészt Euro 4-es benzines motorpaletta, ami lenyomja a regisztrációs adót.

Ezek modern, de olcsón fenntartható, kedvező alkatrészárú autók, az alap benzinesekkel takarékos és működőképes motorokkal. Kényelmük, térkínálatuk alapján másra is jók, mint a nagybevásárlás után a szatyrok hazafuvarozására.

Mindent tud az egyliteres C Corsa, amit női autótól egy kezdő vezető várhat. Alkatrészárai alacsonyak

Mindent tud az egyliteres C Corsa, amit női autótól egy kezdő vezető várhat. Alkatrészárai alacsonyak

Felmerülhet a kérdés, miért nem jó egy Škoda Fabia, mert nyugdíjasok garázsából 100 000 kilométer alatti használt autók keresnek új gazdát, akár félmillió forint alatt. Azért nem, mert nincs bennük légkondicionálás, ami nagyon hiányozna a májustól előforduló 30 fokokban.

Háromhengeres legyen?

Eltelt pár hónap a keresgéléssel itthon és külföldön, mire Bécsben meghirdettek egy piros C Corsát ezres benzinessel. 2003-as, a hirdetés szerint 20 000, valójában 209 000 kilométerrel. A fogyasztása miatt néztem ki ezt a motort, mert az 1,2-es városban bekaphat 8-9 litert százon, amire a háromhengeres képtelen. A Spritmonitor.de oldalon a hat illetve 6,6 liter a két motor átlaga, tehát a vegyes fogyasztásban kisebb a különbség. A négyhengeres szebben jár és persze erősebb, de a sor hármas benzines ésszerűbb erre a célra.

Benzines C Corsák
 Dízel C Corsák
 Motor:  Fogyasztás:  Motor:  Fogyasztás:
 1,0 Eco5 (60 LE)  5,75 l/100 km  1,7 DI (65 LE)  4,89 l/100 km
 1,0 (58/60 LE)  5,97 l/100 km  1,3 CDTI (70 LE)
 4,97 l/100 km
 1,2 (75 LE)  6,74 l/100 km  1,7 CDTI (100 LE)  5,61 l/100 km
 1,2 Twinp. (80 LE)  6,54 l/100 km
 1,4 (90 LE)  6,92 l/100 km
 1,8 GSI (125 LE)  8,23 l/100 km

Kiemelve a legtakarékosabb illetve a leginkább ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de.

Vonattal mentem, mert Budapestről 33 euróba kerül a jegy (10 400 Ft), amit 10 euróval megtoldva bécsi bérletet is válthatunk. Az eladótól jó szívvel egy leégett gyufát sem vettem volna, de a nagyon olcsó Corsák között nem lehet finnyásnak lenni. Egy olcsó autó attól is olcsó kint, hogy nincs rajtra vizsga. 200-300 euró árkülönbség simán van ezen a szinten is, ha a kocsin van még műszaki.

Ezres, Euro 4-es motorja miatt a behozatal csekély költségekkel jár. A regadó 21 600 Ft, a vagyonszerzési illeték 19 350

Ezres, Euro 4-es benzines motorja miatt a behozatal csekély költségekkel jár. Erre a 2003. márciusában forgalomba helyezett autóra a regadó 21 600 Ft, a vagyonszerzési illeték 19 350 Ft volt

Esőben néztem meg a kocsit, mert nem lehetett várni. Sokan jelentkeztek rá, amit sejtettem is. Amíg a papírokat intéztük, addig is bejött két hívás. Az eladó szerint egyesek Romániából látatlanban mondtak rá 900 eurót, csak az övék legyen. Ezt nem kell elhinni, de az reális, hogy délkeleti szomszédaink feldobják a trélerre és elviszik ezt is.

Vizesen nem láttam, hogy az autó orrán lévő kőfelverődéseket javítófestékkel pöttyözték végig, de olyan rusnyán és annyira elütő színben, mintha körömlakkal javították volna. Sose vegyetek autót, ha esik az eső, legfeljebb nagyon olcsót, ahol belefér, ha benéztek valamit.

Engem a bódé igazából nem túlságosan érdekelt, annál jobban a küszöbök, a tornyok, az ajtók alsó éle és az alváz állapota. Szemrevételezésük után nem tűnt korrodáltnak a kocsi, ezért elmentünk próbaútra.

Nem kopog a futómű, 210 000 kilométerrel az autó szépen működik. A szervizkönyv utolsó bejegyzése tavalyi, 201 000 kilométernél

Nem kopog a futómű, 210 000 kilométerrel az autó szépen működik. A szervizkönyv utolsó bejegyzése tavalyi, 201 000 kilométernél

Lánchangját leszámítva a kis Corsa szépen üzemelt, ötödikben, nagy gázra sem fulladt be, nem voltak aggasztó futómű- és váltózajai. A légkondi tökéletesen működött, kikapcsolása után nem fújt bűzös párát. Üzemképességének mindennél ékesebb bizonyítéka volt a hatékony párátlanítás, amivel az átláthatatlanságig párás ablakokat. Az eladó nagyon magabiztos volt, végül 800 euróban egyeztünk meg és kért egy doboz Red Bullt hazafelé a benzinkúton. Vettem neki kettőt, hazafuvaroztam és én is hazaindultam. Elhoztam három lengyel stopost, akik a Szigetre jöttek, és otthon nekiláttam összesíteni a költségeket.

 

Ennyiből áll meg a 2003. márciusi Opel Corsa 1,0

Az autó ára: 252 000 Ft/800 euró

Taxi a pályaudvarra: 6000 Ft

Vonatjegy Bécsbe: 14 500 Ft

Osztrák autópálya-matrica: 3000 Ft

P-rendszám a hazahozatalhoz: 15 000 Ft (két napra, magyar sztrádamatricával)

Benzin hazafelé: 4600 Ft

Forgalomba helyezés:

Egyedi forgalomba helyezési engedély: 22 800 Ft

Műszaki vizsga: 16 290 Ft

Regisztrációs adó: 21 600 Ft

Vagyonszerzési illeték: 19 350 Ft

Forgalmi+törzskönyv: 6000+6000 Ft

Rendszámtábla: 8500 Ft

Kötelező felelősségbiztosítás és baleseti adó: 11 000 Ft/negyedév

Okmányirodai ügyintéző munkadíja: 20 000 Ft

—————————–

Összesen: 426 640 Ft

Első szervizmunkák

Vezérműlánccsere, jobb hátsó kerékcsapágy, index kormánykapcsoló cseréje, olajcsere: kb. 120 000 Ft

Esztétikai szükségletek

Kalaptartó, dísztárcsa, váltógomb, váltószoknya (bontottan): kb. 25 000 Ft

Polírozás, lakkjavítás: 35 000 Ft

Belső kárpittisztítás: 20 000 Ft

—————————–

Mindösszesen: kb. 626 640 Ft

Ha érdekel a használtautó-behozatal, mielőtt belevágnál, olvasd el ezeket a cikkeket a témában:

Autóbehozatal: az alapvető tudnivalók.

Hogyan vegyünk használt autót Németországból?

Buktatók a dízelekkel.

Így vettem használt Ford Focust odakint.

A magyar rendszám megszerzésének nehézségei.

 

Hibalista

Amikor az előző tulaj megjött értem a pályaudvarra, azonnal egyértelmű volt, hogy vezérműláncot kell cserélni az autón, amit az eladó persze tagadott és a jellegzetes kattogást a háromhengeres motorra fogta. Önmagában a lánc cserélhető 40 000 Ft körüli összköltséggel, a láncvezetők, vezérműkerekek stb. cseréje kompletten alkatrészárban is 60-100 ezer Ft, plusz a vaskos munkadíj.

Csereérett volt a vezérműlánc. A legtöbb használt benzines Corsánál meg kellene csinálni, mert típusbetegség

Csereérett volt a vezérműlánc. A legtöbb használt benzines Corsánál meg kellene csinálni, mert típusbetegség

A szervizben fel is emelték az autót, az alváz megnyugtatóan ép és rozsdamentes, ami egy osztrák autónál, ahol télen nagyon erős a sózás és a síkosságmentesítés. A hűtővíztartályban nincs aggasztó olajnyom, a hűtőfolyadék tiszta, törésnyomok első blikkre nincsenek, a pótkerékvályú szép, elöl a hossztartók épek. „Nem tűnik sérültnek, de ha volt is törve, szépen megcsinálták” – mondja róla a szerelő, Czeglédi Péter. Neve a terepraliból lehet ismerős, korábban Kis Sándor navigátoraként versenyzett.

Belül a kifehéredett váltószoknya és az elvásott varrású, kopott bőrkormányon kívül a hiányzó kalaptartó és a kikopott indexkapcsoló tűnt fel, amit kézzel kellett középállásba visszabillenteni kanyarodás után. A kapcsoló cseréje 3000, a kalaptartó pótlása 9000 forintba került, bontott alkatrészekkel. Ugyanebben a remek Opel-bontóban, a XVIII. kerületi Szitnya utcában vettem rá négy gyári dísztárcsát 10 000 forintért, hogy ne tűnjön olyan gondozatlannak, mint fekete acélfelnijein.

420 000 forintból még messze nem áll meg az autó. Hátravan a szervizelés és a kocsi megszépítése, ami profikra bízva újabb 200 ezer Ft összesen

420 000 forintból még messze nem áll meg az autó. Hátravan a szervizelés és a kocsi megszépítése, ami profikra bízva újabb 200 ezer Ft összesen. Dísztárcsák nélkül minden autó szomorúan fest, nemcsak a borús időben készült fotó az oka

Mire ebből a Corsából az első nagyszervizen átesett és esztétikus kisautó válik, a 420 ezer forintos bekerülési költséget 200 ezer forinttal kell megtoldani. Ennyiből itthon is bőven akad használt C Corsa, a behozatal talán ha pár tízezer forintos megtakarítással járt. A megspórolt összeg az autó karbantartására fordítható.

A kalandvágy más dolog, de a spórolás reményében nem éri meg külföldre menni, sokat utazni egy esetleges csalódásért, kockázatot vállalni a P-rendszámos hazaúttal. (A zöld osztrák exportrendszám kiváltásának ára sokszorosa a piros szélű, 150-200 eurós német exportrendszáménak. A legjobb és az egyetlen javasolt megoldás Németországból autót hozva az exportrendszám használata, Ausztriából inkább az autószállító tréler. A szerk.) Ám a Vezessnél én viszem a használt autó rovatot és mindig hasznos kilépnem a monitor mögül a való életbe. Ezt javaslom mindenkinek, aki netes keresőkből, az eladó leírása és fotói alapján próbálja megítélni, milyen autókat mennyiért lehet megvenni. A teljes, 624 ezres költség messze felette van a félmilliós felső árhatárnak, de a lánc- és az olajcserén kívül az összes többi művelet halasztható. És sajnos elég sokan még ezt a kettőt is elhalasztanák, hiszen az autó működik, friss rajta a vizsga, minek költsenek rá. Mi másképp csináljuk, ezért még pár nap, mire ez a piros Opel Corsa C 1,0, egy jellegében és színében is igazi női autó, üzembe állhat Budapesten.