Amikor valaki elkezd használt autót keresni, két dolgot mindenképp el kell döntenie. Az első a kocsira szánható pénz, belekalkulálva az átírásra 50-80 ezer forintot és a vásárlás utáni olajcserére, vezérléscserére, gumira, más szervizmunkákra nagyjából 150-200 ezer forintot, de alsó hangon is egy százast.
Ez a dolog könnyebbik fele, mert a használtautó-kínálatban fix összeghatárokkal is el lehet veszni, annyiféle autó közül kellene kiválasztani a megfelelőt. Dízelt vagy benzinest? Mekkora legyen? Elég öt ülés vagy jobb lenne 7-8-9? Kisautó legyen, egyterű, netán kombi pótülésekkel? Ahány vevő, annyi válasz.
Mi most egy elég gyakori dilemmát választottunk kiindulási alapnak: adott 1 750 000 forint használt autóra, mert nagyjából ennyi a meghirdetett autók kínálati átlagára a Használtautó.hu adatai szerint. A használtautó-kereskedelemmel foglalkozó AAA Auto fillérre pontosan 1 787 117 forintot kalkulált. Ha ebből levonjuk a fenti tartalékot, akkor van körülbelül 1,5 millió forint használt autóra, amit nagyon különböző modellekre szánnak a példabéli vásárlók.
BMW 270 ezer, Ford 160 ezer kilométerrel
Leventének az autó által nyújtott örömök fontosak, erős, de kis fogyasztású kocsit szeretne, vágyik némi presztízsre és nem tudja elképzelni magát akármiben. Škoda, pláne Suzuki szóba sem jön nála. Az ő autója legyen egy 2004-es BMW E46 320d. Ha nem mondunk sokat, egy használt BMW 320d-ben 12 évesen van 270 000 kilométer, mire Levente megveszi.
Zoltán óvatosabb duhaj, fél a dízelektől, mert olvasott eleget a drága javításukról. Ő szerényebb, de kevésbé elhasznált autót szeretne, kiszámítható fenntartási költségekkel.
Egy Nissan Tiida neki is sok, de adja magát a Ford Focus II 1,6-os motorral, bár mondhatnánk a H Astrától a FIAT Bravón és a Toyota Corollán át a második generációs Octaviáig sok más kompakt autót. Zoltán másfélmilliós, 100 lóerős Ford Focusa 2007-es és 160 ezer kilométert futott. Vajon mire számíthatnak a két kocsitól, ha megveszik őket és hat év alatt megtesznek velük 100 000 kilométert?
Átíratáskor a Focus 1,6 vagyonszerzési illetéke 33 300 Ft, a BMW-é 60 500. A Ford gazdája évi párezer forinttal alacsonyabb gépjárműadót fizet és kötelező biztosítása is alacsonyabb, de ezek lakhelytől, bónuszbesorolástól függő, kevéssé általánosítható tételek.
Rozsdásodás: mindkettő érintett
A gumiabroncsok egyforma, 205/55 R16-os kerekekkel a BMW-re emésztenek fel több pénzt. Az autó nehezebb és a szívó benzines 150 newtonméterénél több mint kétszer magasabb, 330 Nm forgatónyomaték jobban eszi a gumikat. A különbséget azonban nem tudnám számszerűsíteni.
Egyik típus sem barnul kiugróan, de nem is mentesek korróziós gondoktól. Ezen a téren rosszabbul áll a BMW. A Focus második generációján nem korrodál úgy az ajtók alja, mint elődjén és az E46-o-n. A BMW leginkább az első sárvédőn, a hátsó sárvédő és a lökhárító találkozásánál, illetve a tanknyílás fedele mentén rozsdásodhat. A Focusokon a hátsó sárvédőív illetve a küszöb és az első sárvédő találkozása rozsdásodhat, ahol összegyűlik a sár.
Hibalehetőségek, használt benzines
Bár a sima 100 lóerős jóval gyakoribb modellváltozat, Zoltánnak tetszene a 116 lóerős Ti-VCT. A változó szelepvezérléstől élénkebb és nincs is vele komoly baj, de egyes autókban a vezérlés mágnesszelepeivel adódott probléma.
Emberünk alaposan utánanéz a rendszer javításának, ami első közelítésben 200 000 Ft, de van ennél gazdaságosabb megoldás is. Ha Ti-VCT-s használt Ford Focust néztünk ki, mindenképp vigyük el márkaszervizbe állapotfelmérésre, mert létezik egy speciális tesztprogram a változó szelepvezérlés vizsgálatára. Ha a tulajdonos ebbe nem megy bele, legalább hidegindítás után hallgassuk meg a vezérlést! Ha hidegen zörgést hallunk, az rossz jel.
A szívó benzines Focusszal elsősorban gyújtásgondok adódhatnak, mint gyakorlatilag bármely használt benzines és gázüzemű autóval. A gyújtótrafó mellett a gyújtáskábelek cseréje sem ritka. A szükséges alkatrészárak árai nem egetverőek. Például az összes hengert kiszolgáló gyújtótrafó körülbelül 29 000 forintba kerül márkaszervizben, egy gyári gyújtókábel ára 9000 Ft. A használt benzines Focusban a fojtószelepház igényelhet tisztítást és rossz esetben a szívósort kell cserélni, de ez eléggé ritka nyűg.
Költséges és sokkal gyakoribb malőr a kormányszervo-szivattyú meghibásodása, amire mindenképp érdemes számítani, akár a sima hidraulikus, akár az elektrohidraulikus rásegítés dolgozik az autóban. Utóbbi a menüben beállítható háromféle rásegítési erőről ismerhető fel. A szervoszivattyú alkatrészárára 200 ezer forintot kell belekalkulálni, felújítása sokkal jutányosabb megoldás. A szervocső cseréje ehhez képest apróság.
Számíthatunk a légkondi javítására is. A képen látható autóban, amely a felségemé, az 51 481 forintos számlából a gyári új klímacsőre 29 400, a csőcsere munkadíjára és segédanyagra 9000, a rendszer feltöltésére hűtőközeggel, klímaolajjal és UV-festékkel 13 000 Ft jutott a márkaszervizben.
Hibalehetőségek, használt dízel
Tavaly részletesen írtunk a használt E46-os BMW 320d-ről, így a hibalehetőségeket csak érintjük. A közkedvelt dízelek legsúlyosabb hibája az örvénylapát, gyakorlatilag egy pillangószelep tengelyének törése, ami 200-250 ezer kilométer után szinte biztos. A maradék beesik a hengerbe, ahol a motornak a fémet nem fog sikerülni összesűríteni. Az érintett henger biztosan károsodik, rámehet a turbó, sérülhet a hengerfal és elgörbülnek a szelepek.
Szívósor és pillangószelep-tengely
Megelőzésképp az örvénylapátok eltávolíthatók, helyük ledugózható, amitől romlik a motor emissziója. Nem valami kulturált, de gyakori megoldás, mert kijön 50 000 forintból. A gyári szívósor az új pillangószelepekkel csak komplett egységként kapható, a 320d-hez körülbelül 120 ezres tétel. A dízeleknél a kartergázszűrő eltömődése is gond, amit sokan nem ellenőriznek.
Ismert gond a használt BMW 320d-n az ékszíjtárcsa, amelynek középső gumirésze enged el, így a tárcsa leszakad, a motor töltés és hűtés nélkül marad. A motor leállításakor hallható csörgés-nyikorgás a 70 000 Ft körüli árú ékszíjtárcsa cseréjével orvosolható. A kipufogógáz-visszavezető, ún. EGR-szelep hibája esetén a motor füstöl és nem megy jól. A főtengely helyzetjeladója több tízezres hibaforrás.
Lesz egy turbófelújítás
A dízelmodelleknél baj lehet a termosztáttal, amiből csak gyári alkatrészt érdemes venni, 16 000 Ft körüli áron. A turbófeltöltőre ennyi kilométer után minimum felújítás vár, ami rendes helyen, jól megcsinálva ésszerű megoldás az olcsó utángyártott és a drágább gyári beszállítói feltöltők helyett is. A felújítás költsége körülbelül 60-120 ezer Ft a ráfordítástól függően, szereléssel együtt.
Bontott, használt turbókat 80-100 ezer Ft körül lehet venni munkadíj nélkül, aminek értelme a beszerelési garancia ellenére is kérdéses. (A beszerelési garancia arra vonatkozik, hogy ha beszerelés után nem működik az alkatrész, akkor a bontós visszaadja az árát. A munkadíjat azonban a tulaj állja. Ezeket az alkatrészeket többnyire feltűnő filctollal jelölik meg az összecserélhetőség elkerülésére.) Számolhatunk összesen 25-30 000 forintot a turbófeltöltőt, a szívósort illetve a töltőlevegő-hűtőt összekötő különféle csövek elöregedése miatt is.
Ritka aljas hibaforrás a repedés a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartályon. Az alkatrész nem nagy tétel, de az elszivárgó hűtőközeg miatt megfőhet a motor. A gyári hűtőfolyadék kék színe türkiz lerakódásokat okoz, ha nem gyárira cserélték, akkor nehezebb kiszúrni. Profiknak a folyadék édeskés szaga is elárulja a szivárgást.
A futóműnek is vannak igényei
Az első futóműben a lengőkarok hátsó szilentje problémás. A sima gumiszilenttel puhábban fut az autó, a keményebb poliuretán egységek tartósabbak, de nem nyújtják ugyanezt a suhanást. Hátul a lengéscsillapítók szárának teteje törhet el, ha elvásott a rozsdától.
Szintén hátul verődhet ki a lengéscsillapítók felső toronyszilentje. A hátsó futómű elváló segédkerete miatt visszahívás is volt, főleg bal hátul szakadhatott ki a rögzítése, de nagyobbrészt a 2001 előtti autókban. Számíthatunk rugótörésre is a hátsó felfüggesztésben.
Nem tudjuk megmondani, hogy az említett szervizmunkák közül melyik autótípussal mi mindenre kell majd ténylegesen költeni, de érdemes arra felkészülni, hogy 100 000 km megtétele során ezekre könnyen sor kerülhet. Ebben az esetben a Focus karbantartási és szervizköltsége sokkal alacsonyabb lesz, amit csak részben kompenzál a BMW alacsonyabb fogyasztása.
Fogyasztás
Jobb híján a Spritmonitor.de átlagaival kalkuláltunk, ami több száz felhasználó sokmillió megtett kilométerén alapul mindkét típus esetében. A 150 lóerős 320d átlagfogyasztása 6,67 l/100 kilométer, a Focusé a 100 lóerős egy-hatossal 7,73 liter. Mindössze 1,06 liter az eltérés százon, ami engem legalábbis meglepett. Azonos tempónál nagyobb lehet a különbség a BMW javára, de az erősebb autóval adekvát dolog gyorsabban is menni.
100 km üzemanyagköltsége a Focusban 2551 Ft a jelenlegi üzemanyagárakkal, a 320d gázolaja 2214 forint erre a távra. 100 000 kilométeres használattal 337 000 Ft marad a BMW tulajának zsebében. Optimistább becsléssel, másfél literes eltérés esetén 476 900 forinttal tankol kevesebbet a használtan megvett BMW 320d E46 gazdája.
Összegzés
Nincs jó és rossz megoldás, ez a legfontosabb. Levente nem nagyzoló proli, aki BMW-t villant a lakótelepen vagy a falujában, ahogy Zoltán sem nyomorult kispolgár csak azért, mert a fenntartási költségek fontosabbak neki az autó vezetési élményénél.
Egy BMW 320d használtan is rendesen megkéri az árát a kormány mögött töltött élvezetes óráknak. Az E46 320d-ről senkit nem szeretnénk lebeszélni, csak tisztában kell lenni azzal, hogy kell majd rá áldozni. Várhatóan jóval többet, mint egy szívó benzines motorú, sokkal egyszerűbb technikájú autóra. Újra igazolódhat a bölcsesség, hogy egy igényes tulaj a kocsi újkori árának tíz százalékát rákölti egy használt autóra a vásárlás utáni egy-két évben.
Alkatrészárak, használt BMW 320d E46
EGR szelep 57 000 Ft
Légtömegmérő 26 600-71 400 Ft
Turbófeltöltő: 239 900-392 500
Üzemanyagszűrő (Mann Filter): 16 000
Kettős tömegű lendkerék 170 000-251 800 (LUK)
Kuplungszett (kuplungtárcsa, kuplungszerkezet, kinyomócsapágy): 103 400 (Sachs), 113 000 (LUK)
Kuplungszett kettős tömegű lendkerékkel: 273 600 Ft (LUK)
Hardy-tárcsa: 8900-18 400 Ft
*M47-es motorkódú, 2004-es, 150 lóerős BMW 320d esetén