Röviden – Škoda Fabia 6Y 1,9 TDI
Mi ez? Egy 2005. decemberi Škoda Fabia 6Y 1,9 TDI, vezetett szervizkönyvvel, három holdutazásnak megfelelő futásteljesítménnyel. Eredeti többek között a kipufogó, a kormánymű, az önindító és a kárpitozás.
Mit tud? 1 258 000 kilométer megtétele után eredeti motorjával működik, nem is akárhogyan.
Mibe kerül? Ez az autó nem eladó, a 100 lóerős PD TDI motorral nagyjából egy tucat használt Škoda Fabiát hirdetnek, 650 000 és 1,2 millió Ft közötti áron.
Mi van helyette? Ugyanezzel a hajtáslánccal a testvérmodellek: SEAT Ibiza és Cordoba, Volkswagen Polo. Nagy dízellel kis autóban Peugeot 206 2,0 HDi, FIAT (Grande) Punto 1,9 JTD.

Autós újságírói pályafutásom újabb csúcspontja nem V12-es luxuslimuzin, sem 750 lóerős sportgép, sem vastelepen lemázsált Rolls-Royce. Csak egy első generációs dízel Fabia, de milyen Fabia! Az autó 1 258 600 kilométeren van túl nem egészen 11 éves korára. Cseh tulajdonosai futárautóként használták, évente több mint 100 000 kilométert vertek bele és végig márkaszervizbe hordták. Így adódott a gyárnak lehetősége az autó megvásárlására, és egy ideje európai körúton gurul, a márka és a szakszervizek dicsőségét hirdetendő.

Futárautó, luxuskivitelben

Maga az autó nemcsak futásteljesítménye miatt különleges. A Škoda Fabiák elenyésző részét adták el az 1,9 literes, 100 lóerős TDI motorral és Elegance kivitelben, pláne ilyen felszereltséggel. A tompított fényt xenon-fényszóró adja, hátul is elektromos az ablakemelő, de ami a legmeglepőbb: nagyképernyős navigációsrendszer csillan meg a normál esetben szabványos DIN-rádióval és polccal, fiókkal kitöltött középkonzolon.

Simán visszatekerhetsz félmillió kilométert 1

Diszkrét kék színe nem utal a különleges kivitelre, a Fabia rangrejtve falta a kilométerek százezreit. Könnyűfém felnije sem 15 colos, mint a Sportline-felszereltségű fekete modellé, csak 14-es.

A 195/50 R15-ös és a 185/60 R14-es abroncsok között garnitúránként nagyjából 8000 Ft az árkülönbség. 1,2 millió kilométerre a gyári első szerelés után 50 ezrenkénti cserével, tehát 23 gumiszettel kalkulálva a szerényebb kerékmérettel 184 000 forintot spórolt meg az autó összesen három tulajdonosa.

Haszonállat volt

A gyár gondosan kipucolva, kárpittisztítás után küldte európai turnéra az autót, de a felleléskori képeken látszik, hogy kicsit sem volt dédelgetett, esőtől-hólétől óvott kedvenc. Haszonállatként nyüstölhették, robotolnia kellett Európa autópályáin és országútjain.

A ki nem javított kőfelverődések és apró sérülések miatt itt-ott rozsdásodik az autó

A ki nem javított kőfelverődések és apró sérülések miatt itt-ott rozsdásodik az autó

Valamennyi tulajdonosa belátta, hogy a szükséges szervizelést érdemes rendesen, márkaszervizben megadni neki, hogy a termelőerő ki ne essen. A kék Fabia végig ugyanabba a csehországi márkaszervizbe járt és az összes kötelező karbantartást, alkatrészcserét és javítást eredeti gyári alkatrészekkel végezték a szakemberek.

Amikor szervizvezetőkkel, mesterszerelőkkel arról beszélgetünk, mivel nyújtható meg egy motor élettartama, elsőként szokták említeni a megfelelő minőségű olaj használatát és a gyári periódus olajcsere-periódus lerövidítését, ha az nem 10-15 ezer kilométer.

Olajcsere: nem hiszed el

Ezt az alapelvet bőven igazolta az élet, de ez az autó rácáfol a bölcsességre. Nem az olajminőséggel, mert abból mindig a gyári előírásnak megfelelőt kapta, hanem az olajtöltet használatával kapcsolatban.

A karbantartást és a javításokat gyorsan kipipálhatjuk: végig márkaszerviz, csak gyári eredeti alkatrészek

A karbantartást és a javításokat gyorsan kipipálhatjuk: végig márkaszerviz, csak gyári eredeti alkatrészek

A kilométer-milliomos Fabia nem a fix 15 ezres, hanem a rugalmas szervizintervallummal futott és a longlife-olajat csak a ciklus legfelső határát elérve, 30 000 kilométerenként cserélte a márkaszerviz. Ezek szerint így is lehet, amiben a hosszú utaknak van szerepe. Bemelegedett motorral nemcsak a kopások elhanyagolhatóak, de az olaj elhasználódása is mérsékelt.

a videó a hirdetés után indul

Egy Škoda-szerviztanácsadóként dolgozó szakember szerint hamar megbosszulja magát, ha a PD TDI-t nem a megfelelő olaj keni. Rosszul megválasztott olajjal a vezérműtengelyek kopása nagyon felgyorsulhat, mert itt a PD-elemeket a vezérműtengely hajtja. Az egybeépített adagoló-porlasztó (Pumpe-Düse) elemek 2050 bar maximális nyomással lövik be a gázolajcseppeket az égéstérbe, ami irtózatos nyomásérték. Ennek előállítása adekvát erőket igényel a vezérműtengelytől is.

Mivel ez a terhelés a vezérműtengelyeket hajtó szíjat is rendesen igénybe veszi, a vezérléskészlet cseréje is elsődleges a PD TDI-k eredendően hosszú élettartamának elérésében.

90 vagy 120 ezrenként kell vezérlést cserélni a TDI-n, az olaj minőségén nagyon sok múlik

90 vagy 120 ezrenként kell vezérlést cserélni a TDI-n, az olaj minőségén nagyon sok múlik. Gyenge kenőanyaggal a PD-elemeket működtető vezérműtengelyek a nagy terheléstől gyorsan elkopnak, jó olajjal kutya bajuk ebben a motorban

Verziótól függően 90 vagy 120 000 kilométer a csereperiódus. Bírják a hosszabbat is, de nem butaság a korábbit tartani és érdemes ragaszkodni az eredeti alkatrészhez vagy utángyártottban a gyárnak beszállított minőséget minél jobban megközelítő szetthez.

A hosszú élettartam előfeltétele mindig jó minőségű üzemanyagot tankolni. A kannás töltögetés szóba se jöjjön és gázolajszűrőből is rendes kell. Zaccos és főleg vizes gázolajjal a motortömb bal oldalán látható tandemszivattyút is tönkre lehet vágni. A tandempumpában lévő rugók, apró mozgó alkatrészek korrodálnak a víztől.

Milyen belül?

Beülve az utastér egymillió kilométert rögtön letagadhatna. A kormány kopása mérsékelt, mind a nyolc hangszóró működik, a műszerfalon nincsenek hibaüzenetek.

Pályafutásom nagy pillanata: elindulunk kipróbálni az 1,3 millió kilométerhez közelítő autót

Pályafutásom nagy pillanata: elindulunk kipróbálni az 1,3 millió kilométerhez közelítő autót

Még szerencse, hogy a lámpakapcsoló produkál egy sípolással kísért hibát a középső kijelzőre és a vezetőülés oldaltámaszánál kilátszik a szivacstömet a szakadt kárpit alól, különben az egész túl szép volna, hogy igaz legyen. Az ülést rendesen kiülték, de láttam 200 ezres C Corsát, amiben az ülésváz fémje kicsúszott a szivacs alól és a kárpit alatt nyomta a combot, itt pedig csak a háttámlán érezni, hogy az autó megette a kenyere javát. Az ülés kicsit kotyog, mozog előre-hátra, az övek nagyon lassan csévélődnek vissza a helyükre, az ajtóhatárolók zöme egyáltalán nem tartja meg az ajtókat az akadópontokon. Pár apróság van csak a hibalistán, a Fabia tartóssága káprázatos.

Az első generációs Škoda Fabia a maga korának egyik legjobb és legkomolyabb kisautója volt. Olyan odafigyeléssel készült, annyira átgondolt autó, hogy ebben a felállásban máig kiemelkedik a kiskocsik közül.

Kotyog a helyén a vezetőülés. Az üléshuzatnak köszönhetően a kopás mérsékelt, de alaposan kiülték a sofőrök

Kotyog a helyén a vezetőülés. Az üléshuzatnak köszönhetően a kopás mérsékelt, de alaposan kiülték a sofőrök

Pár példa a fineszes részletekre: a hátsó pohártartó fedelét elég megpöccinteni és egy rugó visszabillenti. A kalaptartó alatt háló tartja a cuccokat, az utas ülés alatt fiókba rámolhatunk és a hűtött, megvilágított kesztyűtartó alját felhajtva is van még egy kis hely.

Az okos megoldások közé tartozik a két zseb az első ülések belső oldalán és a kesztyűtartó a vezető térdénél. E mögött van a fedélzeti diagnosztikai csatlakozó, sajnos a fedél határolója letörik a nyitogatástól. Ez a malőr a cikk mindkét Fabiájával megesett.

Vezetés közben lehengerlő

Menet közben még meggyőzőbb az autó. Az 1 071 000 kilométernél javított kuplung szépen dolgozik, a fékek elsőre nem elég határozottak, de mélyebbre nyomott pedállal rendesen fognak.

Csordás Gábor, az Autó és Stílus főszerkesztője évek óta használ egy Sportline kivitelű, 100 lóerős Fabia 1,4 16V-t. 124 ezer kilométeres autóját elvittük a fotózásra, hogy segítsen értelmezni a tízszer ennyit futott dízelt

A fotók zömét készítő Csordás Gábor, az Autó és Stílus főszerkesztője évek óta használ egy Sportline kivitelű, 100 lóerős Fabia 1,4 16V-t. 124 ezer kilométeres autóját elvittük a fotózásra, hogy segítsen értelmezni a tízszer ennyit futott dízelt

1800 és 2400 között él a 240 Nm maximális nyomaték, a Fabia TDI lehengerlően csörtet. A 11,5 mp-es százra gyorsulás és a 185 km/órás végsebesség nem adja vissza azt a vehemenciát, amivel a bárdolatlan és zajos TDI nyers ereje elragadja az autót, hegynek felfelé is. Állandóan megfeledkeztem róla, hogy neki már nincs mit bizonyítania, minden kilométer ajándék, amit megtesz.

Ennek a motornak nincs gyenge tartománya, ahogy kettős tömegű lendkereke sem, szemben a 131 lóerős RS-sel. A dízelmotoros sportmodellt vagy a kortárs Cordobát és Ibizát nem kell leírni a 310 Nm nyomatékú TDI-vel, mert teli áron a Bárdiban a kettős tömegű lendkerék 130 000 Ft a Valeótól és 152 000 Ft a Sachstól.

- - - - - - jelzi, hogy elárte az egymillió kilométert az autó. Az utolsó 5000 km átlaga 6,3 l/100 km a számítógép szerint

– – – – – – jelzi, hogy elérte az egymillió kilométert az autó. A tényleges futásteljesítmény a diagnosztikai csatlakozóra kötött okostelefonon olvasható le. Az utolsó 5000 km átlaga 6,3 l/100 km a számítógép szerint

A motor könnyű hidegindítása, egyenletes alapjárata, füstmentes működése, egészséges hangja és masszív vonóereje ötödennyit futott autóban is meggyőzőnek hatna, nemhogy ebben az 1,3 millió kilométerhez közelítő autóban. Tőle már az is elég volna, ha belét a földön húzva még épp elbicegne rövid utakon.

A csillagászati futásteljesítmény elérésében segít, hogy ennek a motortípusnak kevés baja tud lenni. A légtömegmérő a legismertebb hibalehetősége. Kevesebben tudnak arról, hogy a PD-elemek vezérlő kábelkötegének szigetelése, ami a motor tetején fut, a forróságtól megkeményedhet és ettől elpattanhat egy-egy ér a kábelekben. A javítás harmincvalahány-ezer forint körül mozog.

Ha a PD-elemek gázolajat engednek át, a márkaszervizek szakemberei a tömítések cseréjével 50 000 forintból meggyógyítják a motort, nem kell rögtön hengerfejcserétől rettegni. Itt makkegészségesnek tűnnek az adagolófúvókák. Amennyiben az őket működtető vezérműtengelyek bütyökprofiljai kopottak, a motornak morgósabb a hangja. Részecskeszűrő vagy nitrogénoxid-csapda nincs, ezekkel nem is tud gond lenni.

Itt nincs gond elöl az alsó lengőkar hátsó szilentjével, ami a kép jobb oldalán látható

Itt nincs gond elöl az alsó lengőkar hátsó szilentjével, ami a kép jobb oldalán látható

A 125 ezret futott Fabiából átülve a belső téri burkolatok jóval lazábbak, jobban zörögnek, de ebből sem következtetnék az extrém futásteljesítményre. A futómű halk, nincs gond elöl az alsó lengőkar nagy hátsó szilentjével, ami a Fabiák ismert betegsége. Sajátságos úthálózatunk a gyárit 30 000 kilométer alatt is el tudta nyűni. A szakik szerint érdemes X-profilúra cserélni a hátsó szilentblokkot. Mindkét oldalra az alkatrész ára összesen nincs 10 ezer forint, de a cserét ne bízzuk kóklerre.

Kétségtelen, hogy a 6Y kódú Fabia-generáció tartós konstrukció, de ennyire kiugró futásteljesítményhez ez kevés. Kellett hozzá az arányaiban nagyon kevés hidegindítás, az intenzív, de értő használat.

Ilyen szép lett némi kezeléssel. A technikára költöttek korábbi gazdái, a látványra kevésbé

Ilyen szép lett némi kezeléssel. A technikára költöttek korábbi gazdái, a látványra kevésbé. Valószínűtlenül egyben van az autó ahhoz képest, hogy 31-szer megkerülhette volna a Földet az Egyenlítő mentén

Nem muszáj a márkaszervizhez ragaszkodni, de a gyári előírt karbantartást megéri a legjobb anyagokkal, alkatrészekkel és szakértelemmel végeztetni. Minőséget venni mindig a legolcsóbb, amit ez a kemény munkára fogott, de végig márkaszervizbe hordott Fabia elég látványosan igazol.

Kivonat a szervizmunkákból. A turbó közel egymillió, a váltó majdnem 900 000 kilométert kibírt

Kivonat a szervizmunkákból. A turbó közel egymillió, a váltó majdnem 900 000 kilométert kibírt