Bár a Mégane II RS jobban gyorsul százra (6,8 vs. 6,5 mp), az Astra H OPC még gyorsabb is (241 vs. 244 km/ó és 6,4 mp), a Golf V GTI-ben ott a villámgyors DSG automata váltó és a Honda Civic Type R ragad meg vadságával, mégis a második generációs Ford Focus ST érdemelt ki önálló használtautó-bemutatót. Mert van benne valami, ami élvezeti értékét más szintre emeli mint a legtöbb konkurensét: az öthengeres motor.

GTI, RS, OPC: miben jobb az ST?

3-5 évvel az ezredforduló után jött el az a korszak, amikor a szívómotoros Astra G OPC-ket, pörgős Focus I ST-ket és más sportmodelleket turbómotoros utódok kezdték leváltani. A literenként 80-90 lóerős szívómotorok további reszelése a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt összességben rosszabb eredménnyel kecsegtetett, mint a feltöltés.

Használt autó: nagy fogás vagy melléfogás? 1

Ebben a tekintetben a véglet a percenként 8400-at forgó Corolla TS volt, amelyet a 2,2-es turbódízel Auris igyekezett pótolni mérsékelt szén-dioxid-emissziójú, de nagy teljesítményű csúcsmodellként. Nyilván nem sikerült.

A C307 kódszámú Ford Focus II alapjaira épült a Volvo C30, az S40 és a V50, így az öthengeres turbómotor adaptálható volt a svéd csúcsmodellből. Az S40 sportlimuzin lamellás kuplungos összkerékhajtását a Focus nem vette át, a Kuga viszont igen.

Kimaradnak a sportmodellek a márkaszervizek nyomott árú Motorcraft-programjából, nincs olcsó olajcsere, fékjavítás, vezérléskészlet

Kimaradnak a sportmodellek a márkaszervizek nyomott árú Motorcraft-programjából, nincs olcsó olajcsere, fékjavítás, vezérléskészlet

Plusz egy hengertől nemcsak a motor- és a kipufogóhang lesz igéző vagy a motor járása válik kicsit finomabbá. Mivel itt a feltöltés mellett a motorméret is nőtt és a 2522 köbcentis hengerűrtartalom jóval meghaladja a szokásos két litert, a Ford Focus ST motorja ritka harmóniában működik.

Amatőr video arról, mennyire überprofi hangon szól az ST. Ez a széria kipufogó!

320 Nm nyomatékát eléri az Astra OPC is, de a Ford kisebb, 0,65 baros légkörhöz viszonyított töltőnyomással megoldja ugyanezt és 1600-4000 között folyamatosan leadja ezt az erőt. Lehet, de nem kell sokat gangolni a pontos és finoman járó hatfokozatú váltóval, az állandó erőfölény biztonságot is ad.

Ezt a mutatós Focus ST-t a Szentendrei úton láttuk az Autó Mészárosnál. A narancssárga fényezés felára 299 000 Ft volt

Az egykori sajtós tesztautóba a Szentendrei úton futottunk bele az Autó Mészárosnál. A kocsi ma is mutatós, a narancssárga fényezés felára 299 000 Ft volt

Azt tudjuk, hogy amíg új, csodálatos autó, de mivel fenyeget az évek múltával? A jó hír, hogy a használt Ford Focus II ST várhatóan nem lesz pénztemető, de erre a kocsira is igaz, hogy akinek majomra van pénze, annak banánra is legyen. A karbantartási és javítási keretet nem a szívó benzines Focusok tényleg csekély fenntartási költségeire kell belőni.

Motor, lendkerék, féltengely

Ugyanez a soros motor van a Mondeóban, az S-Maxban és a Galaxyban is, csak 220 lóerős verzióban. Az öthengeres  motor kiforrott és kis töltőnyomásával egyáltalán nincs túlhúzva. Egy turbós sportmodellben ne legyen kérdés a gyári 20 000 km/egy év olajcsere-periódus lerövidítése. Míg az RS-be 0W40-es motorolaj kell, az ST öthengeresébe elég az 5W30-as kenőanyag. A motor olajtöltete sem kiugró, 5,8 liter. Az olajszintet gyakran kell ellenőrizni, mert a feltöltőn át is távozhat némi olaj.

Drágább és bonyolultabb az ST vezérléscseréje, nem úgy megy, mint a négyhengereseken. De a csereperiódus 10 év/200 000 km

Drágább és bonyolultabb az ST vezérléscseréje, nem úgy megy, mint a négyhengereseken. De a csereperiódus 10 év/200 000 km

A vezérléscsere elég bonyolult, főleg annak, aki a tömegével szerelt sornégyes Focusokból indul ki. Erre a feladatra érdemes márkaszervizből is ajánlatot kérni,  mivel ott fix időkerete van ennek a macerás munkának is és nem lehet rászámolni jó sok órát, mondván, ez ST.

a videó a hirdetés után indul

200 000 kilométer vagy 10 év után esedékes a használt Ford Focus ST-ben a vezérléskészlet cseréje, természetesen a vízszivattyúval együtt. Egy gyakorlott szakembernek is elmegy rá 3-3,5 órája, így a márkaszerviz 30 000 Ft körüli munkadíja alá nemigen lehet lemenni maszek szerelőknél. Hiába dolgozik valaki olcsóbban, ha a végén több órát számláz ki a munkáért.

Használt kompakt sportmodellek: mi van még?

Hasonló áron más karakterű, csak négyhengeres, de izgalmas autókat lehet venni használtan. A Honda Civic Type R technikájával, benne a primitív, csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművével nem szokott gond lenni. Itt a motor olajigényére kell figyelni. Finoman bemelegítve a négyhengeres bírja az üvegelést, de ilyenkor erősen megugrik az olajfogyasztása. Nemcsak az olaj mennyiségére, de a minőségére is ügyeljen, aki Civic Type R-t vesz.

Anno az Opel Astra OPC volt külsőre a leglátványosabb sportmodell a 19 colos gyári felnikkel. Bősz erejét (244 LE, 320 Nm) az első kerekek nehezen tudják talajra vinni, birkózás vele gyorsan menni. Kevésbé harmonikus, mint a másik négy autó, de az Opelek kedvező alkatrészérai érdekessé teszik használtan is.

Az überpenge Renault Mégane RS egy régóta, sok modellben bevált motort használ nem túl intenzív turbófeltöltéssel. Itt a speciális első futómű szinten tartására kell betervezni tartalékot, mert a függőcsapszeges, a Clio III RS-nek továbbadott felfüggesztés itt sem azonos a százezerszám futó alap Mégane-okéval.

Használt autóként a Golf V GTI érzékenyebb a konkurensekénél, az autó magasabb szervizkiadásokkal tartható fenn. És ez nemcsak a rendszeres olaj- és olajszűrőcserét igénylő DSG-váltósokra igaz, a manuálisakban is adódhat vezérléshiba a láncos TSI-motorban, vagy szívósorcsere. Fogyasztásban viszont remekel a közvetlen benzinbefecskendezéses motor.

Alsó középkategóriás sportmodellek átlagfogyasztása

Ford Focus II ST 10,81

Honda Civic Type R FN2 9,81

Opel Astra H OPC 10,09

Renault Mégane II RS 9,79

Volkswagen Golf V GTI 9,23

Liter/100 kilométer. Forrás: Spritmonitor.de, 5000 megtett km feletti bejegyzések

„Egy-egy ST Focust céges flották részeként is szervizeltünk, közülük a 200 000 km feletti autók is jól működtek. Ritkán szorul cserére a féltengely, de szerencsére gyári felújított is elérhető belőle 75 000 forintért, tehát a sima 1,6-os benzinesek féltengelyének árszintjén” – ad egy tippet Szekeres Zoltán, a Ford Petrányi szerviz- és karosszéria-üzletágának igazgatóhelyettese. Ha cserélni kell, a hosszabb jobb oldali féltengely ára gyári újként 220 000 Ft, a rövidebb balé 188 000, de mindkettőből van gyári felújított is. A bal ára 75 000, a jobbé 75 250 forint. Azért hosszabb a jobb oldali, mert a keresztmotoros autókban a motor-kuplung-váltó egység elemei egymás mellett vannak, alattuk kell végigfutnia a jobb első kerék féltengelyének, míg a bal oldalinak elég a differenciálműtől az első kerékig érnie.

Kettős tömegű lendkerék kell az öthengeres turbómotorhoz, nemcsak az ST-ben, de a Mondeóban, a Galaxyban és az S-Maxban is

Kettős tömegű lendkerék kell az öthengeres turbómotorhoz, nemcsak az ST-ben, de a Mondeóban, a Galaxyban és az S-Maxban is

A próbaúton a féltengelyek mellett a kuplung és a lendkerék állapotára is figyeljünk! A kuplungszett eleve többe kerül, mint a miénkhez hasonló mezei Focusokhoz, és a csere munkadíja is mintegy 50 000 forint a váltó le-felszerelése, illetve a segédalvázkeret le-felszerelése miatt.

Tudni kell, hogy az öthengeres Fordok lendkereke kettős tömegű. Ergo cserére szorulhat, bár a benzinesben jóval magasabb az élettartama, mint a sokkal erősebben rázkódó sornégyes dízelekben (150-250 000 km). Csak azok kedvéért, akik szentül hiszik, hogy lehúzzák az autósokat a márkaszervizben, ahová ők sosem járnak: a kettős tömegű lendkerék ára a Ford-hálózatban 190 000 forint, a Bárdi Autó webáruházában a LUK terméke 230 619 forintba kerül.

Futómű

Nehezebb motorja miatt az ST súlyeloszlása rosszabb, mint a kis benzineseké, de ezt csak az alaposság kedvéért írom, érezni sosem éreztem. A Focus II futóműve konstrukciósan nem változott az alapverzióhoz képest, szemben az elöl fejlettebb konstrukcióra váltó Mégane RS-sel, de sok vonásában eltér a kisebb teljesítményű modellekétől. Más a lengőkar, a csonkállvány és a lengéscsillapító is.

Nyugaton belefutni a germán ízlés sajátosságaiba. De legalább ötajtós

Nyugaton belefutni a germán ízlés sajátosságaiba. De legalább ötajtós. A gumiméret 225/40 R18, ennél vannak drágábbak is. Rozsdát az ajtók alsó élén, esetleg a hátsó sárvédőíveken illetve az első sárvédők és a küszöbök találkozásánál érdemes keresni

Feszes hangolásával az ST igen gyors kanyarokban. A futómű a kategóriához mérten nem tartogat csapdákat, és elég bő ársávban találni hozzá alkatrészeket, csak ne egy G Astra költségeiből induljon ki, aki ezzel a típussal szemez.

Például elöl az alsó támasztógömbfejből van 5300, de 13 800 forintos is. A 320 mm átmérőjű első féktárcsából is lehet 16 500 forintosat venni, a Bosch viszont 56 600 forintba kerül. Ugyanez igaz a blokkolásgátlóhoz tartozó kerékfordulatszám-jeladókra: akad 6800 és 20 400 forintért is. Utángyártottban nem találtam kormányszervo-szivattyút az ST-hez, de ezt nemcsak cserélni, hanem javíttatni is lehet.

Jók a kiegészítő műszerek, a töltőnyomás maximum 0,65 bar - kivéve a tuningolt autókat

Jók a kiegészítő műszerek, a töltőnyomás maximum 0,65 bar – kivéve a tuningolt autókat

Használt Ford Focus ST-k között válogatva sok múlik a gumiabroncsok állapotán. A 225/40 R18-as méret egyáltalán nem tartozik a legdrágábbak közé, de ahol a lakosság jelentős része használt gumira utazik és márkatalálkozókon is látni tuningautókat, amikre a tulaj nem tud jobbat venni noname kínai abroncsoknál, ott ezt is érdemes megemlíteni.

Belső tér

A Focus ST belső terében az anyaghasználat és az összeszerelés is rendben van, de adódhatnak hangulatbomlasztó hibák. Például elmállik az ajtók szigetelőgumija, eltörhet a kartámasz fedelének zsanérja.

Túl magas az üléshelyzet, a hatgangos váltó finoman jár, jól kapcsolható és jó az áttételezése

Túl magas az üléshelyzet, a hatgangos váltó finoman jár, jól kapcsolható és jó az áttételezése

A 2008-as modellfrissítés utáni autókban a klímapanel gombjairól kopik az ezüstszínű festék. Konstrukciós probléma a kitűnő tartású Recaro ülések pozíciója, egyszerűen túl magasan ülünk a Ford Focus ST-ben.

Árak és fogyasztás

Hazánkban nagyjából 2,5 és négymillió forint közötti áron kapni használt Ford Focus ST-t a második generációból. Az autó élvezeti és használati értékéhez mérten ez az ársáv teljesen reális. A bornírt vagyonszerzési illeték miatt a 166 kilowattos motorral a 8 év felettiek átírása 107 900 forintot visz el, a fiatalabbaké 124 500-at. plusz az új forgalmi és törzskönyv 6000-6000 forintért.

55 literrel a tank nem kicsi, de sűrűn be kell majd térni a benzinkútra. A 8,5-18 liter között mozgó, átlagosan is 10,81 l/100 kilométer fogyasztáson LPG autógázszett beépítésével segíthetnek mindazok, akik legalább 30 000 kilométert terveznek megtenni az autóval. A literenként 170 forint körüli autógázár elég vonzó, és mivel ez a motor nem közvetlen befecskendezéses, szemben a Golf V GTI-vel, nincs technikai akadálya az átalakításnak.

Érdemes átállni LPG-re. Az autógázszett beépítése 270 000 Ft körüli költség és 30 000 km alatt simán megtérül a 170 Ft körüli gázárral

Érdemes átállni LPG-re. Az autógázszett beépítése 270 000 Ft körüli költség és 30 000 km alatt simán megtérül a 170 Ft körüli gázárral

Érdemes a műszaki vizsga elé időzíteni ezt a munkát, mert a gázszettel újra kell vizsgáztatni az autót. (A hatósági vizsgadíj 16 290 Ft, és egy normális állapotú vagy jól felkészített autót minden további nélkül elvihet a tulaj is vizsgázni, ha rászánja az időt és érzi magában a lendületet.)

Behozatal: magas a regadó

Annak, aki tényleg ért hozzá és bekalkulálja a kudarcokat is, sokféle autóért megérheti nekivágni a nyugatnak. A használt Ford Focus ST nem igazán ilyen. A behozatalt alaposan ki kell számolni, mert a motor átlóg a legmagasabb, 2500 köbcenti feletti regisztrációs adós kategóriába. Emiatt a széria elejéről származó autók regadója is nagyjából 290 000 forint, a 2010. júniusi kocsiké megközelíti a 600 000 forintot.

Sok esetben gazdaságtalanná teszi a behozatalt a 2500 köbcenti feletti motor magas regisztrációs adója. Az Euro 4-es besorolás miatt 300-600 ezer forint a regadó

Sok esetben gazdaságtalanná teszi a behozatalt a 2500 köbcenti feletti motor magas regisztrációs adója. Az Euro 4-es besorolás miatt 300-600 ezer forint a regadó. Kép: Autohaus Storz

Nincs kegyelem Euro 5-ös besorolás formájában, mert a motorok csak az Euro 4-es emissziós szabványnak felelnek meg. A 2011-től érvényes Euro 5-re a modellváltás miatt a Ford nem hozta fel azt a motort, amit a Mondeóban, a Galaxy-S-Max párosban és a Focus III ST-ben is leváltott a kétliteres, négyhengeres EcoBoost.

A németországi árak öt ajtóval 6500-7000 euró (1,9-2,15 millió Ft) körül indulnak, a háromajtósak belépőszintje is csak 500 euróval kevesebb. De legalább a Vezess olvasói ne legyenek annyira amatőrök, hogy a Mobilén látott legolcsóbb ST-kre rámozdulnak és Hannovertől északra látják be, hogy a vágyott autók valójában 8000 euró körül mozognak. De akár itthon, akár külföldön vadászol rá, egy szép Ford Focus ST-ért érdemes megküzdeni.

Alkatrészárak

Összevetve az alkatrészárakat, az ST szervizelése nem sokkal drágább a mezei benzines modellekénél, pláne a dízeleknél (amelyek viszont feleannyit fogyasztanak). A gyári hátsó lengéscsillapító például kevesebbe kerül, mint a sima 100 lóerős benzinesen.

Nem vészesek a sportmodell szervizárai, de ne a szívó benzinesek költségszintjéből induljunk ki, ha ST-t keresünk

Nem vészesek a sportmodell szervizárai, de ne a szívó benzinesek költségszintjéből induljunk ki, ha ST-t keresünk

Ám ez csak az érem egyik oldala, mert a fix áras szervizkampányokból vagy a Motorcraft-programból kimaradnak a sportváltozatok. Nem érvényes a csomagajánlat generátor, fékbetét, lengéscsillapító vagy épp vezérléscserére, olaj-, légszűrő és olajszűrőcserére (19 900-23 900 Ft), mint a szerényebb motorváltozatokhoz. Márkaszerviztől függően az óradíj is magasabb lehet a sportmodellekre, amit egy új Mustang tulajdonosa másképp fogad, mint a használt öthengeressel szemező ST-rajongó.

Márkaszervizes alkatrészárak, Ford Focus II ST

Aktív szenes pollenszűrő: 10 414 Ft
Féltengely (gyári új) bal: 188 000, jobb: 220 000 Ft
Féltengely (gyári felújított): bal: 75 000, jobb 75 250 Ft
Gyújtógyertya: 5305 Ft
Lengéscsillapító első: 54 000 Ft, hátsó: 37 900 Ft (sima 1,6-osra 48 380/47 212 Ft).
Levegőszűrő: 6731 Ft (1,6-os szívó: 6468 Ft)
Olajszűrő: 4064 Ft
Kuplungszett (kuplungtárcsa, kinyomócsapágy, kuplungszerkezet): 167 000 Ft (sima 1,6-osra 102 900 Ft)
Gyári felújított kuplungszett: 126 600 Ft

Sima Focusból rengeteg van eladó, főleg dízelmotorral, az ST viszont ritkaság a murván

Sima Focusból rengeteg van eladó, főleg dízelmotorral, az ST viszont ritkaság a murván

Utángyártott, márkás alkatrészek:

Első féktárcsa (Bosch): 58 604 Ft
Kerékfordulatszám-jeladó (Hella): 20 400 Ft
Kettős tömegű lendkerék (Luk): 230 619 (márkaszervizben 190 000 Ft)
Lambda szonda (Bosch): 37 100 Ft
Vezérműszíjkészlet vízpumpával (SKF): 65 900 Ft
Üzemanyag-szivattyú: 59 500-90 500 Ft
Első alsó kitámasztógömbfej (Lemförder): 13 800 Ft

Forrás: Bárdi Autó-webáruház