Több esetben a ritka autók nem azért ritkák, mert rosszak voltak és emiatt nem kellettek a kutyának sem újonnan. Néha a formaterv, az árazás, a csak két oldalajtós karosszéria, a kevés bizalmat keltő márkanév vagy más ok akadályozta elterjedésüket újonnan.
Használt autóként főleg azok a ritka autók érdekesek, amelyek valamely nagyszériás modell jól működő technikáját vették át és különlegességükért nem kell háromszorosan megfizetni, mint Döbröginek. Cikkünkben alsó középkategóriás és használt családi autóból ajánlunk olyan modelleket, amelyek biztosan nem állnak minden sarkon. Aki nem kőműves brigádnak keres G Astra jellegű igavonót, ezeket is mérlegelje bátran!
Volvo C30
Röviden – Használt Volvo C30 P14 | |
---|---|
Mi ez? | 2006 és 2012 között gyártott, háromajtós kompakt autó, négy üléssel. Az oly emlékezetes 480 kései örököse és a V40 előde. |
Mennyibe kerül? | 1,5 és 3,3 millió forint között szórnak az árak. Kevés belőle a benzines, a kínálat zöme 1,6-os dízel. |
Melyik motor jó bele? | Keveset utazó autórajongóknak optimális az öthengeres szívó benzines. Városban eljárkálni pont jó az 1,6-os benzines, hosszabb utakra bármelyik dízellel megéri a kockázat. |
Mi van helyette? | Sajátos esztétikával, de hátsókerék-hajtással a zsufa C-osztály, a háromajtós Mercedes-Benz CLC. Autóaffinoknak Alfa Romeo 147 és Alfa GT, egyébként AudiA3, 1-es BMW. |
Szép, szép, de nekem nem való – gondolhatták sokan az Alfa 147, az Audi A3, az 1-es BMW vagy a Mercedes-Benz A-osztály vevőköréből, amikor autócsere előtt felmerült a Volvo C30 is. Nehéz nem észrevenni a svéd kompakt autó koncepcionális hibáját, a háromajtós karosszériát.
Két oldalajtóval a vevőkör zömét eleve kizárta a Volvo, az elkötelezett kisebbségnek pedig a hosszú oldalajtókkal járó kényelmetlenségek jutnak: kellemetlenül hátra kell tekeredni a biztonsági övért és a hosszú ajtókat kisebb szögben lehet csak nyitni az ötajtósok rövidebb első ajtajánál.
Nem egy használt Volvo C30-ból hiányzik a feláras extraként adott kalaptartó, ami egyébként egy gagyi lebernyeg a kisautós méretű csomagtér elfedéséhez. Mindennek tetejébe a C30 a forgalmija szerint is négyszemélyes, nemcsak kényelmes ülésből van benne négy.
Praliné vagy tejbevonó?
Ám aki egy falatnyi belga praliné árából inkább egy tábla tejes tortabevonót vesz, mert az mégiscsak több, azt úgysem lehet meggyőzni a használt Volvo C30 vonzerejéről. A kis Volvo egyik fő előnye a csekély, évi 30-40 ezres darabszámokból fakadó egyediség, a sikkes karosszéria, a márkanévvel járó kisugárzás és a Volvókat övező rokonszenv.
Aki megmártózik időnként a hazai használtautó-kínálatban, betudhatja a Volvo C30 komoly adujának a többnyire gazdag felszereltséget is. Nagyon más beülni a szép kárpitozású ülésekkel, esetenként igen jó hangú hifivel, bőséges biztonsági felszereltséggel és automatikus légkondicionálóval ellátott autókba, mint manuális klímás Trend Focusokban, fekete kilincses H Astrákban tölteni a mindennapokat.
Fogyasztás: öt hengerrel alig magasabb
A nem túl sokat autózóknak valamint az ínyenceknek feltétlenül az öthengeres motorokat ajánljuk. A dízel lehengerlő nyomatékával és markáns, élvezetes hangjával hódít és a stabil konstrukciójú, tartós motor perifériájával (pl. nagynyomású üzemanyag-ellátás, turbófeltöltő, töltőlevegő-hűtés) nem is lehet több gond, mint a dízelekkel általában.
Nagyon biztos pont az 1991-es 850-ben bevezetett benzines öthengeres sima szívómotorként. Csodálatos hangja kárpótolna a többletfogyasztásért, de a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint nincs mit ellentételeznie. A kétliteres, 145 lóerős négyhengeres átlaga 8,27, a 170 lóerős 2,4i-é 8,53 l/100 km. A csúcsmodell, a 220/230 lóerős T5 tipikus fogyasztása is egy decivel 10 literen belül marad. A színjózan, de nem életidegen 1,6-os átlaga 7,3, a lendületesebb 1,8-asé viszont kiugró, 9,07 liter, pedig 17 felhasználó nem olyan kicsi merítés, hogy ez ennyire eltorzíthatná az átlagot.
Retro-videónk az okostelefonok előtti korból egy 480 és a C30 főszereplésével
A dízelek fogyasztása: 1,6D – 5,35; 2,0D – 6,3; 2,4D – 6,96 l/100 km. A kései modellekben öthengeres, de kétliteres dízel is van. Ez a hengerűrtartalom mérsékli a regisztrációs adót, ha valaki öthengeres használt Volvo C30 behozatalában gondolkodik.
Hibalehetőségek
Mivel a technika donorja a Ford Focus második generációja, amelynek hibalehetőségeiről itt írunk részletesen, egy rendes C30-cal nem fenyegetnek olyan tébolyító kiadások, mint egy elhanyagolt BMW 120d-vel. Persze a dízelek részecskeszűrőjét ebben is drága lesz cserélni és az öthengeres injektorai sem élnek örökké.
Gyári visszahívás volt a kormányszervo, a főfékhenger és a fékrásegítés egy szelepe miatt is. A benzinesekben egy-egy gyújtótrafó vagy gyújtókábel cseréje nem vészes költség, a generátor hibája dobhatja meg a fenntartási költségeket. A futóműbe sem telepített aknákat a Volvo, a nagy falat a kormányszervo-szivattyú lehet, ami a Boschtól listaáron 89 200 forintos tétel egy nagy autóalkatrész-forgalmazó webáruházában.
Árban nincs nagy különbség az egyes motorváltozatok között. A hazai Volvo C30 használtautó-kínálat zöme dízel, az 1,6-os PSA dízelmotor a leggyakoribb, ami jól sikerült motor. A használt Volvo C30-ak alsó árhatára 1,5 millió forint körül húzódik 250-300 ezer valós vagy bevallott kilométerrel. Érdemes kétmillió forinttal indítani a keresést, míg a kései vagy keveset futott autók ára, gazdag felszereltséggel, meghaladhatja a hárommillió forintot.
FIAT Croma, tipo 194
Közös alapú modellek kontinenseken átívelő összelegózásában hagyományosan nagy spíler a General Motors. Az Epsilon padlólemezre épített Opel Vectra C rokonságából az elegáns Saab 9-3-ról és a Cadillac BLS-ről már írtunk, most egy kevésbé közismert egy kézenfekvőbb leszármazott jön.
Röviden – Használt FIAT Croma II, 194 | |
---|---|
Mi ez? | 2005-ben bemutatott, 2007 végén a Bravo orrával frissített középkategóriás kombilimuzin, egyterűs vonásokkal. A Croma második nemzedéke az Opel Vectra C technikájával és olasz dízelekkel készült 2010-ig Cassinóban. |
Mennyibe kerül? | Egymilliótól elvihetők a sokat futott dízelek, a 2008 utániak ára 1,5 és 2,1 millió Ft közötti. |
Melyik motor jó bele? | A 120 és a 150 lóerős 1,9 Multijet illetve az 1,8-as szívó benzines. |
Mi van helyette? | Többek között Opel Signum, Nissan Primera, Renault Laguna II. |
2006-ban a FIAT meghökkentő lépésre szánta rá megát: bár gyenge arculata miatt a kicsi és olcsó autók között volt csak számottevő piaci részesedése, visszatért a klasszikus középkategóriába egy cseppet sem klasszikus autóval. A Croma második generációja is ötajtós, de a praktikus koncepció megkérdőjelezhető formavilágú, felpüffedt ferdehátú karosszériával valósult meg.
Magyarországon nem is forgalmazta az importőr. Kern Nándor, akkori kereskedelmi igazgató nagyon helyesen mérte fel, hogy a kombik között indítható autó a FIAT számára reális részesedéssel még a modellbevezetés 50 millió forint körüli költségét sem termelné vissza. (10 éve a középkategóriában a kombikat nem kedvelte a piac, sok cégnél limuzint vagy ferdehátút kaptak a vezetők.)
A belseje fog meggyőzni
Nagyon érdekes a FIAT Croma belső tere a magasra helyezett, jól elérhető váltókarral,a 160 centis magasságból fakadó jó kilátással, magas üléshelyzettel, remek térérzettel és ténylegesen sok hellyel. A FIAT Croma tengelytávja 270 centiméter, mint az ötajtós és a limuzin Vectráé, míg a kombié és a Signum 283. Ahogy korosodik, az újonnan vonzó belső tér viszonylag gyorsan elhasználódik.
Benzinesből a 147 lóerős 2,2 literes és a 136 lóerős 1,8-ast kapta meg a FIAT Croma. Dízelből viszont nemcsak négyhengeresek voltak, hanem a soros ötös 2,4 Multijet is, kereken 200 lóerővel és szédítő hanggal.
Motorok
Sajnos használt FIAT Croma vásárlóinak inkább a sima négyhengeres 1,9 literes motorokat ajánlhatjuk 120 vagy 150 lóerővel. A hibalehetőségeket a generátor ékszíjtárcsától a turbócsöveken át a stabilizátorpálcák fogyásáig a Signumnál részletezzük.
Összefoglalásként annyit, hogy a használt FIAT Croma nem került volna bele a válogatásba, ha nem volna érdemes foglalkozni vele szervizelése és fenntartási költségei alapján is. Főleg árához képest: 9-10 évesen középkategóriás családi dízelt nehezen kapni másutt egymillió forinttól.
Opel Signum A
Röviden – Használt Opel Signum | |
---|---|
Mi ez? | 2003 és 2008 között gyártott, ötajtós, ferdehátú középkategóriás autó, hátul két igen kényelmes és egy alig használható pótüléssel, gazdag extrakínálattal. |
Mennyibe kerül? | Nagyon nincs áruk: 700-800 ezer forinttól elvihetők a kortárs Vectráknál többnyire sokkal jobban felszerelt használt Opel Signumok, a kései autók ára közelítheti csak meg az 1,8-1,9 millió forintot. |
Melyik motor jó bele? | Csak az 1,6-os hiányzott a C Vectra motorjai közül. Az 1,8-as szívó benzines a Signumban ritka, de jó mindenes, főleg rövid utakra. Masszív és erős utazóautó a kétliteres turbós benzines. Ínyenceknek való a 3,2 literes, igen tartós és nem is falánk benzines V6. A dízelek közül az 1,9 CDTI-t érdemes keresni. |
Mi van helyette? | Például Škoda Superb, Toyota Avensis Liftback, Nissan Primera és persze a Vectra C más karosszériával. |
Több koncepcionális baja is volt az autónak, amit az Omega utódaként, a Vectra fölé próbált belőni az Opel. Kiemelését megtorpedózta a Vectrából átvett orr és műszerfal, a családi cégautót keresőknek pedig a használhatatlan hátsó középső ülés vette el a kedvét a kocsitól. A Signumnál tehát sokaknak jobb megoldás az ötajtós Vectra C GTS vagy a Sigmummal azonos, 13 centivel megnyújtott tengelytávra épülő Caravan kombi.
Ám négy ember utaztatására a Signum a nyerő. Ezért az árért más autó nem nyújt hasonló kényelmet a hátul ülőknek és az állítható hátsó ülésekkel a csomagtér sem kicsi, 365-ről 550 literre növelhető. Négy jó és egy szánalmas ülés értelmes kompromisszum egy utazóautónak.
Motorok, fogyasztás
A felfújt ötajtós a motorok zömével megbízhatóan működik. A legminimálisabb kockázatot a 140 lóerős, 8 litert fogyasztó 1,8-as szívó benzines jelenti, de a 175 lóerős, százon 9 literes átlagú 2,0 turbót is érdemes keresni. Az ugyanennyit evő 2,2 Direct, a 147 lóerős közvetlen befecskendezéses kevésbé éri meg az árát, a 3,2 V6 viszont kiforrott és nagy élmény. Benzinből 11, autógázból 12,5-13 liter a Spritmonitor.de szerint az átlagfogyasztása.
A DTI dízelek javítását egy adagolócsere gazdaságtalanná teheti, okosabb a közös nyomócsöves, 6,5 litert fogyasztó 1,9 CDTI-re koncentrálni. A 7,6 literes átlagú V6-os Isuzu dízelmotor erősen kétséges. Vonzó, ahogy működik, de nem vonzó, ha a tiéd és zsebből kell fenntartani. A Denso üzemanyag-ellátás javítása igen költséges. Szerencsés esetben csak a gázolaj elosztószelepének hibája miatt áll az autó, rosszabb esetben drágább a baja.
Az összes dízelnél adódik időnként a kipufogógáz-visszavezető szelep tisztítása vagy állapottól függően cseréje. Szintén a dízelekre jellemzők különféle csőcserék, vákuumcsövek, turbócsövek kényszerű leváltása, esetleg az olajnyomás gomba és a turbónyomás-szabályozó szelep hibája. Elektromos gond az elromló generátorral van a legtöbbször, de a generátor ékszíjtárcsája is letörhet a főtengelyről. Ez elég súlyos C Vectra-gond.
Futómű
A futóműben a stabilizátorpálcák, szilentblokkok cseréje nem nagy tétel. Elöl a toronycsapágyak és az alsó lengőkarok pótlása költségesebb mutatvány. Időnként a kerékcsapágyak is elfogynak. A kormánymű hibája és a kormányszervo-szivattyú javítása nem gyakori, de előfordul.
Sok más mellett az ára teszi érdekessé használtan az Opel Signumot. Nemhogy a H Astra árában, de jóval kevesebb pénzért megkapni hasonló évjáratban. 750-800 ezer forinttól indulnak az árak.
A hathengeresek és a turbós kétliteres benzinesek mulatságosan olcsók, hosszú autópályás utakra LPG-re átalakítva bármelyik jó vétel lehet. Mivel a felső árhatár 1,9 millió forint, egy-másfél millióval a zsebünkben igazán jó használt Opel Signum akadhat horogra.