„Szólj, ha tudsz valakit, akinek ilyen kocsija van! Ezért az autóért bárkit elhagyok” – ez a mondat egy fővárosi cipőboltban csattant el két eladólány között még 1993 körül, amikor a Rákóczi úti üzlet elé a járdára elegánsan leparkolt valaki egy 911-es Porschével, emlékeim szerint 964-essel.

A nők egy részét befolyásolni lehet a vagyont, státuszt, életlehetőségeket, akármi mást szimbolizáló autóval, másik részükre kevésbé, vagy egyáltalán nem hat a párválasztásban a kocsi.

Nehezíti a menő autó kiválasztását, hogy nem ugyanazzal a kocsival lehet elkápráztatni az érintetteket. Más a szint 16-20 évesen a helyi diszkó előtt és más a Rózsakert mélygarázsában takaros Macanjának, XC60-as Volvójának parkolóhelyet vadászó, 40 körül is bombaformában lévő hölgynél, akinek a táskája, öltözéke és összes kiegészítője annyiba kerül, mint egy ház a Cserehátban.

Nincs tehát univerzális eszköz, mi az ötlet kapcsán kétmillió forintos határig kerestünk olyan használt autókat, amelyek stílusuk, teljesítményük, ritkaságuk vagy más tulajdonságuk miatt szerintünk vonzóak lehetnek a hódító lovag kísérőjeként, ha jókor nyitod, és nem csukod a lábukra az ajtót.

BMW E46 Coupé

Megkerülhetetlen tényező. A limuzinnal és lassan a kombival is Dunát lehet rekeszteni, de a kupé más. Lemezei közül semmi nem egyezik meg a lépcsőshátúéval, formatervezőjük is más: a szedáné Chris Bangle, a kupéé Erik Goplen.

Top 10: puncimágnesek használtan 1

A benzines sorhatosok szervizeléséről, gondjairól itt olvashattok, a 320d-éről itt. A kupék nehezebb oldalajtaja terheli a zárakat, amik így hamarabb meghibásodhatnak. A BMW 3-as Coupé fenntartása átlagon felüli tétel, de amit egy szép gyári felnivel az autó megjelenése, vezethetősége ad cserébe, az bőven kárpótol ezért.

Cadillac Seville és Eldorado V8

Maroknyi eladó autó bukkan csak fel a Seville limuzinból és az Eldorado kupéból, de elég sok kandúrjárgányt le tudsz majd árnyékolni bármelyikkel. Minden motoros, minden bőrből van, kanapényi a hátsó ülés, és ezzel egy balatoni hétvége igen nagy flash.

Eredendő hibájuk a Cadillacnél évtizedek óta használt elsőkerék-hajtás, de a Seville agressziómentes luxuslimuzinként nem arról szól, hogy szénné forgatod a Northstar nyolchengerest.

Caddy

Pedig a modern, 32 szelepes és 305 lóerős V8 elemében van nagy fordulaton, anno a tesztautóban is megnyerő volt. Egymillió Ft körül akadhatsz rá egy-egy eladó példányra. Átírása akkora tétel a 4,6 literes motor miatt, hogy alkudj rá keményen. A kereskedő ismeri a piacot: nem sokan lesznek, akik elvinnék helyetted.

Chrysler Sebring Convertible

Itthon zömmel a kutyának nem kellenek az amerikai autók, mert valóban egészen más igényekre és körülmények közé tervezték őket. Nagy előnyük viszont a nagyrészt tartós és szimpla technika, ezért akinek van amerikai autója, nem mond rájuk annyi rosszat, mint akinek fogalma sincs róluk.

Sebring

Árához mérten a Chrysler Sebring 2002 utáni kabrióváltozata egyedülálló, mert hasonló adottságú, ténylegesen négy felnőtt utaztatására szánt, értelmes csomagterű kabriót nem tudnánk mondani. A nem túl lelkesítő, de üzembiztos, 141 lóerős szívó benzinesek helyett vonzó alternatíva a 2,7 literes V6 203 lóerővel. Az automatikus váltó és valami tisztességes hifi szinte mindig adott. A vászontető és a tetőmozgatás legyen rendben, a többi ésszerű áron megoldható. A kupé és a limuzin is izgalmas, de ha 1,2 millió körül kapni kabriót, és télen könnyebb alkudni a nyitottakból, akkor kit érdekel a többi?

FIAT Coupé

1994-ben jelent meg a FIAT Coupé, a design a BMW-nél híressé vált Chris Bangle nagy dobása.  A 2000-ig gyártott kétajtós sosem volt sportautó, nem szabad félreérteni, de sikkes kupénak mai is jó és a csajok úgysem tudják, hogy a Tipo és a Tempra technikájára épült, akárcsak az Alfa Romeo 155.

Fiat_Coupé_Heritage_Motor_C

20 év körüli autókról nehéz mit mondai, de talán a szívó öthengeressel, 1998 tavaszáig 147, onnan 154 lóerővel a legjobb. Potens és élénk az 1,75-ös, 131 lóerős és a kétliteres, 139 lóerős négyhengeres is. A vezérlésmódosító ezekben a modellekben is költségforrás, akárcsak az érintett Alfákban.

A Lancia Kappából az öthengeres, 220 lóerős turbós mai szemmel is nagyot lép, de eleve érzékenyebb és a motor ereje rossz hatással van a féltengely élettartamára. Amikor egyre kevesebbet érő és egyre érzékenyebb autókat egyre alacsonyabb áron lehet megvenni, az lefelé mutató spirál. De a Pininfarinánál gyártott FIAT Coupékat érdemes megmenteni! Összesen 10 van fent a Használtautón, a cikk írásakor 400 ezer és 1,1 millió Ft közötti áron.

Honda Prelude

Egykor népszerű kategória volt a középkategóriás autókból készített kupé, de az MX-6-os Mazdák, Opel Calibrák sorsára jutott a Honda Prelude is. A Celicához hasonlóan ésszerű megoldás, nem olyan öreguras, mint egy MX-6 vagy Ford Probe, érzéki benzines motorjai megadják a hangulatot.

honda-prelude-i-S2265404-4

A mechanikával és az elektromos rendszerrel ritkán van gond, a karosszériával annál inkább. Az autókon a hátsó kerékjárati ívnél aggasztóbb rozsdásodási pontokat keressünk, a küszöböket, rugótornyokat, a tűzfalat. Ha a bódé egyben van, a Prelude jó belépő és fenntartása nem veszi el a pénzt a barátnőddel közös fesztiválozástól, víkendektől.

Jaguar X-Type

Kevés márka tudja azt, amit a Jaguar: autói nem kerülnek többe, mint bármilyen hétköznapi német prémiumtermék, de a névnek olyan erős a kisugárzása, hogy végül sokan tényleges áránál jóval értékesebb autónak hiszik.

XTpye

Kétmillióig az X-Type a fő alternatíva, amely elsőkerék-hajtással, Mondeo Mk3-technikával nem jelent csapdát használtan. A dízelek üzemanyag-ellátása a problémaforrás, de ez minden 2001-2007 közötti Mondeót hasonlóképp érinthet. A V6-os szívómotorú benzinesek zöme 4×4-es, itt a hátsó hajtás tömítése tud nagy bajt okozni. Árak: 600-700 ezer forinttól felfelé, 1,2-1,5 milliótól igazán szépnek tűnő autókat  hirdetnek

Jaguar XJ

Igazán értékes autónak tűnik a 2002-es X350-es, alukarosszériás modellt megelőző XJ. Üzembiztonsági szempontból az 1994-2002 közötti generáció sem egy békalámpás Corolla, és akkor finom voltam, de egy ápolt, korrekten szervizelt autó nem fog mindig a kert végében rostokolni. Az XJ stílusa, hangja, belső tere is nagy varázslat, ami megéri a kockázatot.

JaguarXJ

Itthon jobb oldali kormánnyal egymillió Ft körül, bal oldali kormánnyal 1,5-2 millió Ft között van fent egy-egy szép a Használtautó.hu keresőjében. De ezeknél a ritka és nehezen eladható autóknál az árak nagyon egyediek, ahogy az alkupotenciál is kiszámíthatatlan. Aki régóta szenved az eladással, az olcsóbban elengedheti az autó kezét, amelynek kötelező felelősségbiztosítása, teljesítményadója is tétel.

Mercedes-Benz CLK C209

Valamivel a kétmilliós ársáv alatt lehet megvenni a legolcsóbb C209-es, tehát 2002-2009 közötti Mercedes-Benz CLK kupékat. A karosszéria éke a klasszikus Mercedes-kupék eleganciáját továbbörökítő, keret nélküli első oldalüveg, ami a leengedhető hátsó oldalablakkal kiegészítve szép igazán.

CLK

 

1,7 millió forinttól felfelé az autó nem drágább a korabeli E46 kupéknél, fenntartási költségei inkább a BMW alatt mozognak. A legésszerűbb megoldás a 2,6 literes CLK 240 a V6-os szívó benzinessel, de a kompresszoros motorok feltöltőcseréje is ritka, nem kell félni tőlük. A sokat futott 220-as CDI dízelek üzemanyag-ellátásával jóval több lehet a gond, mint a mechanikus feltöltős, 200-as, 230-as benzinesekkel.

Toyota Celica T23

Ha saját magamnak kellene valami sikkes, de jól működő és csekély fenntartási költségű autót választanom egy épkézláb Focus II vagy H Astra árában, akkor az 1999-2005 közötti Toyota Celica az elsők között volna. Egy kollégámnak van T23-as Celicája, amely csupán 7-10 litert fogyaszt a 143 lóerős benzinessel. Az1,8-as VVT-i (változó szelepvezérléses) motorok olajfogyasztását egy gondos tulaj kezelni tudja.

Celice

A 192 lóerős TS-ben a szelepnyitás mélységét is variáló VVTL-i motor az olaj minőségére és cseréjére érzékenyebb, de bírja az átlagon felüli nyüstölést, ha nem hidegen tapossák és kap minőségi kenőanyagot 8-10 ezer kilométerenként. A 7800-on 192 lóerős, de 8000 fölé is forgatható négyhengeres igazi tigris, míg a sportos kupé más szempontból egy Corolla E12 költségével fenntartható, nagyon is józan autó 1-2 millió forint közötti áron. Épp csak gyönyörű és kortalan.

Volvo C70

Idén 20 éves a Volvo C70. A gyönyörű kupé legolcsóbb darabjaiban is kétliteres turbómotor van, a csekély töltőnyomás a 163 lóerős teljesítmény az alapmodellt is jó vonóerejű, flott autóvá teszi. A gyári állapotban 240 lóerőig fellépő csúcsmodellek nyomatékával a bénácska kormányzáson keresztül kell küzdeni, erősek a hajtási befolyások.

royc2

Nem is döngetni, hanem utazni jó az elegáns autóval, amelyből a kupék ára jóval egymillió forint alatt indul. A kabriók többe kerülnek és a vászontető mozgatása, tömítettsége miatt gond is több adódik velük. A nagyobb élményt jelentő Cabriolet-k egy- és kétmillió forint között szórnak a jelenlegi felhozatalban. 2,5 millió Ft körül kezd utóda, a nyitható fémtetős C70 kupé-kabrió.