Kevés terület van, ahol annyi hiedelmen alapul a jónép véleménye, mint a használt autók világa. Az egyik sztereotípia, hogy a Japánban gyártott autókhoz drága az alkatrész, mert így hozzák be az autó új árában nem érvényesíthető szállítási költséget. Cserébe örök életűek, akárcsak az autók, amikkel soha, semmi baj nincs, legfeljebb az európai beszállítók alkatrészeivel. Hitbéli meggyőződésekkel kár vitatkozni, bár a japán márkák többnyire Angliában, Franciaországban, Törökországban, esetleg Csehországban, Spanyolországban, Thaiföldön gyártják az európai piacra szánt autóikat.
Bárhol is készült, használtautó-vásárláskor mérlegelendő szempont, hogy mennyit kell majd költeni az alkatrészeire. Az összehasonlításhoz olyan párosokat választottunk, amelyek mindkét tagja népszerű használtan. Az alkatrészárak a Bárdi Autó webáruházában kiírt, kedvezmények nélküli összegek. Minden esetben utángyártott alkatrészekre vonatkoznak és természetesen forintban értendők.
Suzuki Swift vs. Škoda Fabia
Elsőként két városi autó alkatrészárait vetjük össze, mindkettő 2009-es évjáratú. A Škoda Fabia 2007-2014 közötti, második generációja a 86 lóerős, 1,4-es motorral, a Swift a 92 lóerős 1,3-as motorral szerepel, amelyből sokkal több van, mint akár dízelből, akár az 1,5 literes benzinesből.
A motor gyakorisága miatt az 1,3-as szerepel, de a 2004-2010 közötti használt Suzuki Swiftben gondolkodónak az 1,5-ös benzinest ajánljuk. Alig kerül többe, a GS kivitel miatt lényegesen jobb a felszereltség, és ami a legfontosabb, hogy ennek a kézi sebességváltója nem produkálja azt a nyelestengelycsapágy-problémát, amit az Ignis és a 2005 utáni Swift az egyhármas benzines motorral.
Alkatrész | Fabia 5J 1,4 16V, 2009 |
Swift 1,3, 2009 |
Első féktárcsa | 6900-18 000 | 7500-12 400 |
Első lengéscsillapító | 12 300-27 000 | 10 500-38 600 |
Jobb első kerékagycsapágy | 20 000-38 000 | 6300-13 600 |
Kuplungszett | 30 900-73 000 | 26 000-77 500 |
Vezérléskészlet | 40 900-54 000 | lánc: 60 000-98 500 |
Hátsó kipufogódob | 17 500-21 400 | 14 700-33 540 |
Féltengely (komplett/külső csukló) | 33 000 (12 000-23 500) | 53 000 (10 300-25 800) |
Ford Focus vs. Toyota Auris
Ennél a párosításnál azon olvasóink helyébe képzeltem magamat, akik egy majdnem új kompakt autót keresnek. Vágyuk tárgya már túl van az első évek erősebb értékvesztésén, de frissnek mondható és nem fenyeget tébolyító szervizkiadásokkal. A korai III-as Ford Focusok és a második generációs Toyota Aurisok alkatrészárait vetettük össze.
Mindkét autó 2012-es, a Focus motorja az 1,0 literes, háromhengeres, turbós benzines 125 lóerővel, amely az Autó Magazin 100 000 kilométeres tartóssági tesztjén olyan ragyogó eredményt ért el. Párja az E18 vagy E180 kódú Toyota Auris a 132 lóerős, változó szelepnyitás-mélységű Valvematic motorral, tehát egy négyhengeres, szívó benzinessel.
Az autók fiatal kora miatt messze nem olyan széles a merítés, mint a Škoda Fabia 5J vagy a 2004 utáni Suzuki Swift esetében. Kipufogódobot például egyikhez sem hoz a kereső. Az árakat végignézve a fiatal használt Ford Focus és a Toyota Auris alkatrészei nem igazolják, hogy a japán autóhoz minden drágább volna.
Alkatrész | Focus 1,0, 2012 |
Auris 1,6, 2012 |
Első féktárcsa | 10 300-22 000 | 18 800-20 000 |
Első lengéscsillapító | 38 500-48 500 | 23 000-36 000 |
Jobb első kerékagycsapágy | 29 000 | 33 500-74 200 |
Kuplungszett | 117 600 (kinyomócsapágy nélkül) | 142 800 (kinyomócsapággyal) |
Vezérléskészlet | 43 900 | láncos: nincs |
Hátsó kipufogódob | nincs | nincs |
Féltengely (komplett/külső csukló) | 33 100 | 16 500 |
Opel Insignia és Mazda6 dízelmotorral
Jöjjön a belátó és racionálisan választó olvasók helyett két autó azoknak, akik kényelmes, erős, biztonságos, jól felszerelt és csekély fogyasztású utazóautóra vágynak. Az európai fél az Opel Insignia első nemzedéke, a japán ellenfél a Mazda6 GH kódnevű, második generációja. Az évjárat 2010. Hatévesen 7-10 milliós újkori árukat állapottól és futásteljesítménytől függően hárommillió forint alá mérsékelheti az idő.
Tudni kell róluk, hogy megbízhatósági szempontból az Insignia alulmarad a Mazda6 GH-val szemben, ezzel együtt közkedvelt középkategóriás autó. Az arany közép jegyében a Mazdából a 163, az Opelből a 160 lóerős alkatrészárai szerepelnek az összehasonlításban. A Mazda6 2,2 literes dízelmotorjai 129-163-185 lóerősek voltak, az Euro 5-ös Insignia 110 és 195 lóerő közötti teljesítménylépcsőkkel készült.
350 Nm nyomatékkal könnyű száguldani, főleg a túlsúlyos Insignián kophatnak gyorsan a fékek. Megnyugtató, hogy a féktárcsák ára egyik modellhez sem kiugró, a lengéscsillapítók árfekvése is elfogadható, főleg a Mazda esetében.
A táblázatban nem szerepel, hogy a különböző autótípusok alkatrészárait könnyebb legyen összehasonlítani, de aki tényleg dízel Opel Insigniát vagy Mazda6-ot venne használtan, legyen óvatos a dízelspecifikus alkatrészek miatt! Lesznek fájdalmas tételek.
Például a Mazda6-hoz a részecskeszűrő ára utángyártottban 254 100 forint. Kettős tömegű lendkerékből kétfélét ad ki hozzá a webáruház. Az olcsóbbik a Japanpartstól 376 425 forintba kerül, a jóval nevesebb LUK termékének listaára 411 989 Ft. Kisebb kiadással megússza az Opel Insignia gazdája, aki a Sachs 270 030 és a LUK 298 500 forintos alkatrésze közül választhat kettős tömegű lendkereket. A Mazda6 gazdája akkor jár igazán rosszul, ha nem javítható a nagynyomású üzemanyag-szivattyú. Utángyártott nincs belőle, a gyári pedig mintegy 820 000 forintba kerül.
Alkatrész | Opel Insignia, 2010 |
Mazda6 GH, 2010 |
Első féktárcsa | 6900-23 800 | 14 000-23 000 |
Első lengéscsillapító | 30 000-35 300 | 15 500-26 500 |
Jobb első kerékagycsapágy | 28 000-49 300 | 12 000-48 900 |
Kuplungszett | 133 201 | 140 000-148 600 |
Vezérléskészlet | 40 800-87 800 | 46 500-83 600 |
Hátsó kipufogódob | nincs | nincs |
Féltengely (komplett/külső csukló) | nincs (19 400-28 800 | nincs |
Akkor most a japánokhoz drágább az alkatrész vagy nem?
Sem ebből a gyűjtésből, sem a 2007-es Clio III és a Yaris II, a 2009-es Focus C307 és a Lancer CY2A, illetve a 2010-es évjáratú Passat B6 2,0 CR TDI és a kétliteres Mazda6 GH tavalyi összevetéséből nem az derült ki, hogy a kopóalkatrészek lényegesen drágábbak a használt japán autókhoz, mint az európaiakhoz. Sima kopóalkatrészek esetében a japán autókhoz is adottak a jó ár/érték arányt képviselő pótalkatrészek. Az árkülönbség akkor lehet kiugró, ha valamiből csak gyári kapható az adott típushoz.