Két és fél éve úgy döntöttünk, kell egy családi autó, ami félévnyi keresgélés után nem Smart Forfour, hanem egy kényelmesebb, esztétikusabb és jobb töréstesztű Ford Focus II (C307) 1,6 Ghia lett. A Németországból, 2014 decemberében használtan behozott autóval időközben 25 000 kilométert tettünk meg. Az első közös évünkről íródott ez a cikk, az alábbi a 2016-os fejleményekről és kiadásokról szól.
Lesz belőlük bőven, pedig az autó egyszer sem romlott el. A cikkel szeretném tartani a lelket mindazokban, akik használt autót vesznek ugyan, de aránytalanul sokat költenek rá, mert nem szeretnének kopogó futóművel, csöpögő vízpumpával, nyikorgó fékekkel, elhasznált gumikon és morgó kerékcsapággyal járni, mert amíg az autó megy, hülyeség rá áldozni.
Év elején a műszaki vizsga volt az első feladat, amit minden előkészítés nélkül újítottunk meg. Ebben semmi meglepő nincs, ha a Focus nem menne át bármikor a műszakin, nem ültetném bele jó szívvel feleségemet és nagykislányunkat.
Tavasz: lengéscsillapító, olaj, vezérlés
Tavasszal 350 000 forint ment rá különféle itt részletezett munkákra, többek között az átvizsgálásra, a szelepvezérlő szett, a nyári gumik és a két első lengéscsillapító cseréjére. A szervizből kigurulva azonnal érezhető volt a javulás, az új gátlókkal az autó kevésbé billen kanyarokban, határozottabban betámaszt.
A vezérléskészlet és a vízpumpa cseréje 85 000 forintba került mindenestül, az olaj, az olajszűrű és a légszűrő cseréjéért átvizsgálással együtt 23 900 forintot számlázott a szentendrei márkaszerviz. Ekkor kicseréltettem a hűtőfolyadékot és a fékfolyadékot, egyik sem nagy tétel.
Mivel a Ford digitális szervizadatbázisa és az autó digitális szervizkönyve valahol a felhőben van, a hagyományos szervizfüzetnek nincs nagy jelentősége. Ennek ellenére a digitális szervizbejegyzés megtörténtéről és tartalmáról kaptam nyomtatott igazolást és hagyományőrzésből a szervizkönyvbe is kértem a pecsétet.
Kormánybőrözés és új nyári gumik
Utána következett a külön cikkben bemutatott kormánybőrözés 25 000 forintért és a tavaszi szezonra beruháztunk új nyári gumikba. A közönséges méretben gyártott, de sportos karakterű gumik váratlanul szűk metsző halmazából a 205/55 R16 méretű Yokohama Advan Sport V105 lett a befutó. Újonnan, mert ebben bízom és mert a friss gyártású, jó profilú használt gumik alig olcsóbbak. Nem egy esőmenő, de elfogadható vízen is. Szárazon mutat sokat, az új első lengéscsillapítókkal meglepő kanyarsebességet ér el az autó és ez volt a fontos.
A legfeljebb 100 lóerős, de hangulatos, forgós motorral megtermelt lendületet nem kell felzabáltatni a fékekkel kanyargós úton. A jól hangolt ESP elég tág tűrésű, kikapcsolni csak akkor szoktam, ha ellöttyinteném a farát, mert a Focus hátsója tud élni. A menetstabilizáló megléte a 2005. februári autóban a német piacos Ghia egyik előnye. A lassításkor elkönnyülő hátsó kerekek miatt fékezésbeli hatását egy ilyen hétköznapi autón nem misztifikálnám túl, de az itthoni ötajtósokkal szemben nem otromba dobfék csúfítja az autót, amikor a gyári könnyűfém felnik vannak fent. Amennyire én látom, a kombikon itthon is gyakoribb a tárcsafék.
Téli gumi: nehéz döntés volt
Ezzel nem tudtuk le a gumivásárlást, mert mindkét meglévő téli garnitúránk elavult volt. Az egyiket Rácz Tamás rossz emlékű céges Mondeójáról örököltem, a 16-os szett valaha prémiumterméknek számított, de az öreg, megkeményedett, hangos gumikat az erős profil dacára utáltam. A másik egy 15-ös Firestone-garnitúra, amit a kocsihoz kaptunk, ez meg nedves úton volt elég ügyetlen a tesztautókon kipróbált modern téli gumikhoz képest.
A teszteredmények mellett mindig érdekel, mit mond egy gumis, milyen gumikat küld vissza garanciális gondok miatt, milyen abroncs szakad szét könnyen az úthibákban, hol vitték túlzásba – szerinte – a súlycsökkentést.
Szabó Péterrel, partnerünk, a Centrumgumi.hu vezetőjével átrágtuk a témát. Az elég széles kínálatból a Continental Winter Contact TS860-at vettem meg tőlük 195/65 R15 méretben, ami szerinte is jó és a típus a teszteken is jól szerepelt. Az ára nem volt szempont, mert egy kiváló és közepes garnitúra között lévő 20 000 forint ötéves használattal havi 333 forintot jelent, ami nincs egy liter benzin ára. A gumiteszteken nagyon megtanultam, hogy ugyanaz az autó mennyivel több örömöt ad és mennyivel biztonságosabb, ha tényleg jó gumikon fut.
Bónuszként kuplungcsere
Év végére adódott még egy jelentősebb kiadás. Kezdetben csak mélyre nyomott gázzal csúszott meg a kuplung, én meg szapultam szegény feleségemet, hogy ne úgy vezessen már, mint egy nő, aki ottfelejti a lábát a kuplungpedálon. (Tudom, hogy kár beleugatni, de ő lendületesen és határozottan jó érzékkel használja az autót, ezért ért sokként a felbőgő motor és a közben nem gyorsuló autó élménye.)
Pár héttel később, amikor én vittem el a kocsit és pont ugyanúgy pörgött fel a motor, miközben nem gyorsult az autó, visszább vettem a hímsoviniszta arcélből és elkezdtem utánanézni a kuplungozás lehetőségeinek. Ezt a sztorit megírom majd külön (itt a cikk), mert érdekes, mibe kerülne az utángyártott kuplungszett, mennyibe külön a kinyomócsapágy, a kuplungszerkezet és a kuplungtárcsa, illetve hol, hány forintért szerelik be.
Röviden: Sachs- és LUK-termékek kombinálásával 107 000 forintra jött volna ki az alkatrész, a LUK kuplungszett ára 115 000 Ft Bárdiéknál. Plusz a munkadíj, ami nem kis tétel, mert a kuplungcsere elég összetett munka, hat órát fel lehet számítani rá. A használt Ford Focuson ki kell venni hozzá az akkumulátort, kifűzni a féltengelyeket, felemelni és megbillenteni a motort, széthúzni a sebességváltót és a motort, kiengedni, majd pótolni a kuplungban lévő váltóolajat, légteleníteni a kuplungot stb.
Árban is jó volt a márkaszerviz
Emlékeztem, hogy van erre Motorcraft-ajánlat is, ami az 5 évnél öregebb Fordok jutányos karbantartását szolgálja. Az ár 124 900 Ft, ehhez hozzáadtam 5-6 órányi munkadíjat, meg ami még kiderül a megbontás közben: 200 ezer forint alatt nem ússzuk meg.
Kíváncsiságból felhívtam egy márkaszervizt, hogy rákérdezzek a szerelési költségre. A munkafelvevő meglepett, hogy ebben benne van minden, alkatrész, munkadíj, a 27 százalékos rekordáfánk, az összes járulék, a használt alkatrész ártalmatlanítása stb.
Végül az Üllői úti Ford Petrányiba mentem el kuplungcserére. 129 000 forintról szólt a javítási árajánlat és 124 629 forintot fizettem, amiben benne volt ajándékképp egy külső mosás és belső takarítás, ami a nagyobb szervizmunkákhoz jár.
Tartottam tőle, mit rejt majd az alkatrészes doboz, de nem valami noname cuccal szúrták ki a szememet. A Motorcraft-szett ugyanúgy Sachs volt, mint a gyári első szerelésű, ami elment 210 000 kilométert. Az egész művelet imponálóan szakszerű volt, tempós, de kapkodás nélküli munka Kelemen Sándor mesterszerelőtől és azóta a tengelykapcsoló vajpuhán működik, élmény volt megtenni az első kilométereket az autóval.
Szervizmunkák és költségek 2016-ban
Műszaki vizsga: 20 000 Ft
Olaj, olajszűrő, üzemanyagszűrő cseréje+átvizsgálás: 23 900 Ft
Vezérléskészlet és vízpumpa cseréje: 84 990 Ft
Első féktárcsák és fékbetétek (Brembo, listaár); beszerelés: 28 000+22 000 Ft; 8000 Ft
Hátsó féktárcsák és fékbetétek (Bosch, listaár); beszerelés: 24 000+13 100; 6000 Ft
Hűtőfolyadék-csere : 2600 Ft
Fékfolyadékcsere: 4100 Ft
Első lengéscsillapítók cseréje (Kayaba); munkadíj: párban 39 800 Ft; 16 500 Ft
Kuplungcsere (csapágy, tárcsa, szerkezet; munkadíjjal): 124 900 Ft
Akkumulátor 55 Ah (Exide): 19 000 Ft
Biztosítás
Kötelező felelősségbiztosítás+30% biztosítási adó: 27 996+8399=36 395 Ft/év
Casco: kb. 64 000 Ft/év
Adó, egyéb költségek
Gépjárműadó (teljesítményadó): kb. 17 000 Ft/év
Parkolóhely: 18 000 Ft/év (a társasház kertjében)
Téli gumiabroncs (Continental Winter Contact TS860, 195/65 R15): kb. 80 000 Ft
Nyári gumiabroncs (Yokohama Advan V105, 205/55 R16): kb. 80 000 Ft
Kormánybőrözés: 25 000 Ft
Pest és Fejér megyei sztrádamatrica: 5000+5000 Ft
Ford Focus C307 1,6, 2005 esetében, 197-210 ezer km közötti használat
Benzinnel 1,2 millió Ft
Elborzasztó összeadni, hogy ez összesen 767 285 forint, amiben nincs benne az üzemanyag. Mivel az autó sokat fut városban, az egyszerűség kedvéért 10 literes átlaggal számoltam, ami a 10-12 literes városi és 7-8 literes országúti és autópályás fogyasztás átlaga. 340 forintos benzinnel 12 500 kilométerre vetítve ez újabb 425 000 Ft. A városi fogyasztás nem elírás, ez ennyi is tud lenni meg sokkal kevesebb is, útvonaltól függően.
Nemrég akadt pár intéznivalóm a külvárosban és kíváncsiságból lemértem a kb. 40 kilométeres körön a fogyasztást a fedélzeti számítógéppel. Nagyjából az Üllői út végétől Pest sík tájain át az irodáig autóztam, ami a budai dombvidék tövében van az Árpád híd és a Margit híd között. Volt jó pár piros lámpa benne, de ahol tudtam, egyenletesen gurultam a késő délelőtti forgalommal és a fedélzeti számítógép szerint 6,6 l/100 km átlaggal értem a Vezess szerkesztőségébe. Ezért kár vitatkozni a városi fogyasztásról, mert a kúton mért 12 és a kb. 7 liter is Budapest, csak más használatban.
Kéne egy ST, de marad az 1,6
2016-ban semmi nem romlott el az autóban, nem robbant le és továbbra sem igényelt olajutántöltést. A szervizmunkák karbantartásból és elhasználódott alkatrészek cseréjéből álltak. Sok az egyszeri, ritkán ismétlődő tétel, mint a vezérléscsere, a kuplungcsere, a téli és a nyári gumigarnitúrák beszerzése, a kormány újrabőrözése, a lengéscsillapítók cseréje.
A téli gumi és a lengéscsillapító halasztható lett volna, valószínűleg a vezérléscsere is, mert 148 000 kilométernél, 2012-ben megvolt még Németországban. Ám a vízpumpa cseréjéről nem mondott semmit a Contitech-matrica a motortérben, ezért inkább túlestünk rajta.
Idén tavasszal lesz az éves kis átvizsgálás olajcserével, benzinszűrőcserével, ezt a netes bejelentkezéssel 19 900 forintból megejtik majd Szentendrén, mert oda is szívesen viszem az autót. Autónk így továbbra is márkaszervizben vezetett szervizkönyves kocsi marad, ami 12 éves használt autóknál nem általános és szinte zéró többletköltséggel fogja megkönnyíteni az autó eladását valamikor.
De nem most, mert továbbra is jól működik, van bizalmunk benne és egy öreg autónál ez a lényeg. Ahogy főszerkesztőnk, Horváth Zsolt írta saját Focusukról, amiben bátyjával már majdnem mindent kicseréltek: bármikor neki lehetne vágni vele egy spanyol túrának, nem félnék, hogy otthagy az út szélén. Feleségem legutóbb Brnóban járt vele John Scofield koncertjén, és lehet, hogy a szlovéniai téli túrára is ezzel megyünk.
Mivel az öthengeres ST regadója a 2522 köbcentis és csak az Euro 4-es normát teljesítő motor miatt horribilis, itthon meg az ötajtósból nincs választék, lehet, hogy még évekig megtartjuk a derék Ford Focust, amely eddig két éven és 25 000 kilométeren át szolgálta a családot alacsony alkatrészárú, megbízható és élvezetesen vezethető autóként. Egy igásállat, amely táltos is: ki ne volna hálás neki?