Második generációs Ford Focusunk nemrég félreérthetetlenül tudtunkra adta, hogy 12 év után ideje cserélni a kuplungot. Nagyobb gázra csak a motor pörgött fel, az autó nem gyorsult arányosan, mintha enyhén benyomott kuplungedállal vezetnénk. Egy szót sem szólhatok, mert a gyári kibírt 210 000 kilométert.
Külön vagy szettben olcsóbb a kuplungkészlet?
Utánanéztem az alkatrészáraknak. Utángyártott, de minőségi cuccokból kerestem komplett szettet és külön kuplungtárcsát, kinyomócsapágyat és kuplungszerkezetet is. Az egyik logika szerint egyben tuti olcsóbb, mert mennyiségi kedvezmény jár a három alkatrésszel. A másik szerint csomagban tuti drágább, mert a kényelmes vevők úgyis szettet kérnek.
A LUK sok autógyárnak beszállítója, az ő kuplungszettjüket 115 000 forintért hozta az egyik webáruház. Külön-külön kuplungtárcsát, kuplungszerekezetet és kinyomócsapágyat az általam ismert jobb márkákból nem találtam. A Sachs-LUK kombó ára 8000 forinttal volt a teljes LUK-kuplungszett alatt, de ezért a különbségért nem akartam kockáztatni, hogy valami richtig ne passzoljon össze.
Maszek munkadíj: 30-50 000 forint
A munkadíjra rákérdeztem több maszek autószerelőnél. Jellemzően öt és fél-hat órát számolnak fel rá, de benne van a pakliban, hogy ennél hosszabbra nyúlik a munka, ha a 12 éves, 210 000 kilométert futott autóval adódik valami kellemetlenség. Ha számlát kérek, akkor rögtön ráugrott volna a 6000 forintos óradíjra az áfa, így már 7620 forintról lenne szó és nagyjából 40-45 000 forintos munkadíjról. Mivel a nagyobb szervizek és a márkaszervizek is külön kérés nélkül adnak számlát, ezt az árat érdemes a díjaikhoz hasonlítani.
A Ford honlapján 124 900 Ft szerepelt a kuplungcserére Motorcraft-csomagban. Felhívtam egy márkaszerviz munkafelvevőjét, hogy mennyi lenne a munkadíj, amire azt válaszolta, hogy benne van, csomagban, áfástul ennyi. Ez az összeg ráadásul fix, bármilyen szerelési nehézség adódna, az a szerviz kockázata és a gyári alkatrészekre két év garancia. Kértem is gyorsan egy időpontot.
Nagy munka kuplungot cserélni
Kuplungot cserélni összetett feladat. A motort és a váltót szét kell húzni, a motort minimum meg kell billenteni és a bakjairól lelazítani és a váltót le kell venni. „1. Áramtalanítás, indítómotor-lekötés, az akkumulátor és az akkutálca kivétele. 2. A motort minimum meg kell billenteni és a bakjairól lelazítani. 3. A váltóolaj leengedése, a féltengelyek kihúzása majd kiszerelése. 4. A motor felkötése és megbillentése, a sebességváltó leszerelése. 5. A kuplungtárcsa, a kinyomócsapágy és a kuplungszerkezet cseréje. 6. Visszafelé ugyanez, plusz a kuplung hidraulika-rendszerének feltöltése és légtelenítése” – sorolja a kuplungcsere etapjait Gyenge Renátó, az Üllői úti Ford Petrányi szervizvezetője.
Az akkusaru levétele miatt a munka végén vissza kell írni a rádiókódot, amit a márkaszerviz le tud kérdezni, ha nem tudja az ügyfél. Nekünk megvan a kódkártya, de a számsort elküldtem az összes e-mail címünkre, hogy biztosan megmaradjon.
Mi lesz az adóhengerrel?
Sok autós nem tud létezéséről, de ahányszor csak benyomjuk a tengelykapcsoló pedált, a kuplunghoz tartozó adóhengert, szakmailag téves elnevezéssel felső munkahengert is megdolgoztatjuk. Ez az alkatrész sem él örökké, kuplungozáskor indokolt lehet cseréje. „Ügyfeleink többnyire nem kérik a belső térben, a kuplungpedálnál lévő adóhenger cseréjét, ám az új kuplungszett beépítése után folyhat belőle az olaj, ami végül kikényszeríti a cserét” – tudtam meg Nagy Krisztiántól, az AutoCris szervizvezetőjétől. Az alkatrész maradék élettartama bizonytalan, ami persze egy használt autó összes alkatrészére igaz.
Minorics Norbert javasolni szokta az adóhenger cseréjét, mert a kuplungozással együtt kevesebb szereléssel, kevesebb pénzért kivitelezhető. „Időnként a régi munkahenger meleg időben még jó, aztán hidegben bent ragad a kuplung. Ez előfordulhat melegből hidegbe érve, télen a fűtött garázsból elindulva is” – tapasztalja a Ferihegy Autó szerviz- és vevőszolgálati vezetője. A Golf V esetében az adóhenger cseréje alkatrésszel és munkadíjjal körülbelül 50 000 forintos tétel a 250 ezres kuplungozáson felül. Tudjatok róla, hogy ez is okozhat bosszúságot.
Szükség van az elektromos ablakok újraprogramozására is, különben nem szaladnak végig egy húzásra a becsípődésgátlós üvegek. Emlékeim szerint a kettes Focuson ehhez elég teljesen leengedni majd felhúzni az ablakokat, elengedni a kapcsolót és utána legalább három másodpercig húzni felfelé. Az ablakok programozására már az összerakott autó próbaútján kerül sor. Nagyobb szervizmunkák után a próbamester ellenőrzi az eredményt, a szakember több évtizednyi fordos tapasztalattal a kezében és lábában ül a volánhoz.
Mindent rendben talált, én pedig a célba vettem a pénztárt. 129 000 forintról szólt a javítási árajánlat, végül 124 629 forintot húzott le a pénztáros hölgy a kártyámról. Sosem jön jól ez a kiadás, de a kuplung álomfinoman működik azóta, a különbséget falábú autógyilkolók is érzékelnék. Vajon mennyibe kerül ez a munka máshol?
Árak Mazda-, Opel-, Peugeot-, Toyota-, VW-márkaszervizben
Amikor az autóimportőrök és a kereskedőhálózatok rájöttek, hogy nem ártana visszacsábítani a márkaszervizekbe a garanciaidőn túli autókat, több márka is kidolgozott különféle kedvezményes karbantartási és javítási csomagokat, többnyire 4-5 év feletti autókhoz. Van olajcsere potom pénzért, nyomott árú fékjavítás, kínálnak sajátmárkás és felújított alkatrészeket jó minőségben, de a magánautósok zsebéhez igazított árakon.
Utánanéztem, mi a helyzet a kuplungcserével. Elég költséges tétel és városban járva, a kuplungra nem figyelve akár 60-80 ezer kilométerenként ismétlődhet. Egységesen 10 éves, 1,6 literes, benzines szívómotoros használt autók kuplungozásának költségére kérdeztem rá a felkeresett márkaszervizekben.
Mivel az egy-hatos Mazda3 BK váltójával és féltengelyével nemigen adódik gond, az erőátvitelben a kuplungcserére kell csak költeni. A Mazda Auto Focus adatai szerint az alkatrészár 74 000, a munkadíj 45 000 Ft. Érdekes, hogy a 2003-2009 közötti generáció kuplungcseréje nem kerül többe a megkérdezett márkaszervizben, mint az európai tömegmodelleké.
Hajdu Ákos, az Opel Magyarország műszaki igazgatója többféle konstrukciót vázolt. Gyári új alkatrészekkel a kuplungszett ajánlott ügyfélára 104 749 Ft, beépítésére gyári norma szerint 4,9 órát számíthatnak fel a márkaszervizek. (Rezsióradíjtól függően ez kb. 55-70 ezer forint. A szerk.) A márkaszervizek myOpel.hu/Szerviz 4+ program kedvezményével 128 990 forintba kerül a kuplungcsere munkadíjjal együtt. Gyári felújított alkatrészekkel ebből kb. 6000 forintot tudna még megspórolni az Astra H 1,6 gazdája. A kis árkülönbség oka, hogy egy használt kuplungkészletből nem sok mindent lehet a felújítás során hasznosítani. Természetesen a márkaszerviz garanciát vállal a számlázott munkákra valamint két év garancia érvényes minden eredeti új és felújított Opel-alkatrészre.
A Peugeot 308 1,6 VTi esetében a kuplungszett normál alkatrészára 123 657 Ft, a munkadíj pedig szervizfüggő. Én a zuglói Peugeot Gabliniben jártam, ahol 105 918 forint lenne a szerelés költsége. Ám a Peugeot Főnix-kedvezményprogramjában hatéves kocsira 25 százalék kedvezmény jár, így az összköltség 171 181 Ft.
Toyota Corollához a 4+ szervizprogram kedvezményével a kuplungszett csereköltsége japán gyártású autók esetében 162 300-184 100 Ft, dél-afrikai gyártásúakhoz 143 400 – 159 100 Ft. Egyelőre még nem sikerült kideríteni, hogy miért nem azonos a kuplungszettek ára és honnan tudhatja egy laikus olvasó, milyen gyártású az autója.
Jóval költségesebb a Volkswagen Golf V 1,6 kuplungját cseréltetni márkaszervizben. A 4+ szervizprogramban 34 000 Ft kuponkedvezményt érvényesíthet az ügyfél, ezt levonva 250 000 forintot emészt fel a kuplungcsere a 2007-es ötös Golfon.