Aki használt autót vásárol, ezernyi forrásból hallhatja a tutit. Az egyik szerint az erősebb motort kell venni, mert a kisebb terheléstől kevesebbet fogyaszt, más szerint pénzkidobás feljebb lépni az alapverziótól, mert az mindig takarékosabb. És akkor még nem beszéltünk az adóterhekről és a kötelező felelősségbiztosítás díjairól.

Használtautó-vásárlási tanácsadó cikkünkhöz kigyűjtöttük néhány népszerű használt autóra a legésszerűbb motorverziók közúton mért átlagfogyasztását a Spritmonitorról illetve kalkulációt közlünk az éves adótételekről és biztosítási költségekről. A szívó benzines motorokra koncentráltunk, mert átlagos, évi 15 000 kilométer körüli futásteljesítménnyel a használt dízelek a várhatóan magasabb karbantartási és javítási kiadások miatt kevésbé vonzóak.

Használt autókban nincs számottevő árkülönbség a szomszédos motorváltozatok között, a vételár így kiesik a döntő faktorok közül. Általános érvénnyel nem lehet eldönteni, hogy a gyengébb vagy az erősebb motor éri-e meg jobban. Azoknak, akik nem vezetnek sportosan és a fordulatszámmérő csak akkor mutat ötössel kezdődő számot, ha félreváltanak, valószínűleg a kisebb hengerűrtartalmú motor is megteszi.

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet? 1

Elsősorban rövid távokra, városon belüli használatra vagy a szomszéd településre átgurulni szintén elegendő lehet a kisebbik motor, ha sík vidékre születtünk. Sűrű forgalomba, országútra vagy dimbes-dombos tájakon lakóknak viszont az erősebbik motorral érdemes használt autót venni. Ez a cikkben tárgyaltaknál nagyobb motorokra is érvényes, például 1,8-as és kétliteres Mk3-as Mondeók vagy 1,6 és 1,8 literes T25-ös Avensisek között habozva.

Adózás

A várható költségek összevetésében a fogyasztás az elsődleges, de az egyéb terheket sem szabad figyelmen kívül hagyni. A gépjárműadót a motor teljesítménye alapján kell leróni, öt sávban. A legfiatalabb, 0-3 év közötti autóké a legmagasabb, csekélyebb az adóteher 4-7 éves korban és még lejjebb megy, ahogy az autó elmúlik nyolc, 12 és 16  éves. Az autó korában nem a gyártás, hanem a forgalomba helyezés időpontja a döntő. Fontos, hogy a lóerők helyett a kilowattban megadott teljesítmény számít, tehát a lóerők számát el kell osztani 1,36-tal. Az adóteher konkrétan az autó

– gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 4-7. naptári évben 300 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 8-11. naptári évben 230 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 12-15. naptári évben 185 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/kilowatt.

Tehát a nagyobb teljesítményű motor felára az autó öregedésével együtt mérséklődik, de fiatal autóknál sem számottevő. Nézzünk egy példát olyan használt autókra, amikben nagy a teljesítménykülönbség a belépőmodell ész eggyel nagyobb motor között! Hároméves Toyota Aurisok esetében a 73 kW-os (99 lóerős), 1,33 literes benzinesre 25 185 forint az éves adótétel a szívó- és kipufogóoldalon is változó vezérléses motorral. A fejlettebb Valvematic konstrukciót használó, a szelepnyitás mélységét is variáló 1,6-os 97 kilowattot ad le (132 LE) és 33 465 forintot kell utána adózni. A különbség 8280 Ft, havonta 690 forint.

Külföldről behozott használt autóknál sokszor előnyben van a kisebbik motorváltozat, mert 1400 és 1600 köbcentinél is ugrik egyet a regisztrációs adó

Csekély a különbség az éves gépjárműadóban, de külföldről behozott használt autóknál előnyben van a kisebbik motorváltozat. 1400 és 1600 köbcentinél is ugrik egyet a regisztrációs adó

Ha az E150 kódú elődben vetjük össze a két motor adóvonzatát, még kevésbé mérvadó a differencia. 2007-es modellek esetében a 71 kW/97 LE teljesítményű 1,4 és a 91 kW-os/124 lóerős 1,6 gépjárműadója között 4600 Ft az eltérés egy év alatt. Havonta 383 forintos felár, kijön belőle egy liter benzin.

Biztosítás

Talán a biztosítási díjakban nagyobb a különbség? Maradjunk a Toyota Aurisnál és ennél a két motorváltozatnál! 2104-es és 2007-es autókat összevetve negyedéves, banki átutalással fizető, kármentes, 40 éves, fővárosi férfi tulajdonossal, elektronikus kommunikációval, de más kedvezmények nélkül a hároméves 1,33-asra nagyjából 51 000 forinttól köthető kötelező felelősségbiztosítás A0 kategóriában. A 33 lóerővel erősebb 1,6-osra egyforma feltételekkel 52 000 Ft az éves kötelező, benne az Orbán-kormány óta rárakódó, 30 százalékos biztosítási adóval.

Városi használatra töbnyire elég a gyengébbik motor. A képen egy Suzuki Liana 1,3-as motorja

Városi használatra többnyire elég a gyengébbik motor. A képen egy Suzuki Liana 1,3-as benzinese

2007-es használt Toyota Auris 1,4 és 1,6 esetében a kisebbik motor éves biztosítása nagyjából 51 000 forintról indul, az erősebbiké kerekítve 52 000 forintról. A különbség semmivel nem nagyobb, a 10 éves használt japán kompakt autóban a 27 lóerővel erősebb motor KGFB-felára éves szinten ezer forint. Az adóval együtt évente 5600 forint a különbség, tehát ezen a két tételen tíz év használattal lehet egy közepes gumiabroncs-garnitúra árát megfogni.

Ebből az következik, hogy használtautó-vásárláskor a motorok viselkedése és fogyasztása legyen a döntő szempont. A kötelező felelősségbiztosítás, a regisztrációs adó és a gépjárműadó többletköltsége elhanyagolható a gyengébb helyett az erősebb motort választva.

BMW 3-as E46 316i és 318i

Használtan csak úgy özönlik be az E46-os 3-as BMW. Az 1998-2006 között gyártott nemzedék zömében 318d vagy 320d jellel, a kétliteres dízellel érkezik be. Mivel itt a 316i szívó benzinese sem egy golyóálló konstrukció, az E46-os dízelnek is megvan a létjogosultsága. Sajnos a használt BMW E46 320d tipikusan az az autó, amit 650 000-ről visszatekerve vesznek meg sokan, mert ők a 200 ezresek óraállását szeretnék nézni, de csak a félmillión felüliek árát szánják az autóra.

Sok jön be az E46-os 3-as BMMW-ből a kétliteres dízellel, de kisebb a rizikó a 318i-vel

Sok jön be az E46-os 3-as BMW-ből a kétliteres dízellel, de kisebb a rizikó a 318i-vel

Maradva a szívó benzineseknél, elég konfúz a helyzet, mert a 316i-k lehetnek ezerhatosok és 1,8-asok is hasonló, 116 lóerős teljesítménnyel. A 318i-ből is volt 1,8 és kétliteres is, de itt legalább a lóerők alapján szelektálhatunk. A két négyhengeres közül inkább az 1,8-ast vennénk a 316i láncbaja miatt. Annál is inkább, mert a fogyasztáskülönbség két deci sincs százon, pedig a rengeteg 316ti Compact, a kisebb-könnyebb háromajtós lefelé nyomja az átlagot, míg a 318i-k között sokkal nagyobb a limuzinok és Turingok aránya.

BMW E46 316i 105/116 LE 8,33
BMW E46 318i 118 LE 8,52
BMW E46 318i 143 LE 8,57

Honda Stream és FR-V

Amikor az emberek nagy csomagterű, időnként hét személyt is befogadó egyterűt keresnek, sokan csak az Opel Zafira első generációjában gondolkodnak. A széles választék, a jó 1,8-as és a használható 1,6 literes motor, a nyomott ár, a  megbízható technika és főleg az alkatrészek árszintje az Opel Zafira első generációja mellett szól, de alternatíva itt is van.

2004-től változott a Honda Stream orra a modellfrissítéssel. Az első generációs Zafira egyik alternatívája lehet

2004-től változott a Honda Stream orra a modellfrissítéssel. Az első generációs Zafira egyik alternatívája lehet

A Honda Stream 2000 és 2006 között gyártott generációja jó minőségű autó és kicsit gyengébb variálhatóság mellett körülbelül ugyanazt tudja, mint az A Zafira. A harmadik üléssor itt egy padból áll, amelynek ülőlapját és háttámláját egymás mögé hajthatjuk a padlóba.

Egy derék bolgár autónepper videója egy 2004-es használt Honda Streamről

Mindkét motorváltozat benzines. A 125 lóerős 1,7-est a viselkedése alapján nem ajánlanánk, az FR-V-ben emlékezetesen gyenge volt és tesztünkön 11,5 litert fogyasztott városban. A kétliteres, 156 lóerős viszont olyan, amilyennek egy Honda-benzinesnek lennie kell. A kisebbik fogyasztása 7,6, a nagyobbé 9,3 liter. A 2004-ben átdolgozott egyterű a cikk írásakor 900 ezer ás 1,5 millió forint közötti áron kapható használtan.

Utódában, az elöl három és hátul is három üléses FR-V-ben egyértelműbb a helyzet. Mivel a nagyobb 1,8-as váltója hatfokozatú és csak 8,24 liter/100 km az átlagfogyasztása, mindenképp az 1,8-ast célszerű választani, amely nyomatékosabb, sokkal jobban használható motor azoknak is, akik szinte sosem húzatják ki a jól forgó négyhengerest az ufó-Civicből.

Stream
1,7 125 LE – 7,63
2,0 156 LE – 9,35

FR-V
1,7 125 LE – 8,08
1,8 140 LE – 8,24

Opel Astra H 1,4, 1,6 és 1,8

Minden szempontból nagyon ésszerű használt autó az Opel Astra H. A 2004-ben bevezetett és Classic III-ként sokáig velünk élő típusban az 1,4-es motor is elfogadható teljesítményt nyújt. A belépőmotor a kombihoz is elérhető, de a Caravant inkább az átlagosan körülbelül fél literrel többet fogyasztó 1,6-os benzinesek egyikével vennénk meg. Aki szeret vezetni és nem városban autózik, az 1,8-as 140 lóerős verziójával jár a legjobban, amely lényegesen jobb erőben van az ezerhatosnál.

Sokkal többet nyújt az 1,8-as H Astra az 1,6 literesnél. A vegyes fogyasztás különbsége maximum egy liter százon

Sokkal többet nyújt az 1,8-as H Astra az 1,6 literesnél. A vegyes fogyasztás különbsége nagyjából egy liter százon

1,4 87-90 LE – 6,78
1,6 105 LE – 7,35
1,6 115 LE – 7,43
1,8 125 LE – 8,40
1,8 140 LE – 8,05

Suzuki Splash 1,0 és 1,2

Minden autóról a használtautó-piac mondja ki az ítéletet, az értékvesztés mindennél jobban mutatja, mire tartja a vásárlók zöme az adott márkát és a típust. Használtan a Suzuki Splash annyira erősen őrzi az értékét, hogy 1,1 millió forint alatt légkondis autót elvétve kapni még a 2008-asok közül is.

Viszonyításképp az ezres benzinesnek 2013-ban 2 013 000 Ft volt az akciós ára klímaberendezéssel. Jelenleg a Használtautó keresőjében a 2013-as vagy fiatalabb kocsik közül a legolcsóbb 1,0 GC AC kerül 1 850 000 forintba. A két motor közül az egyliteres szűken, de elég a legtöbb célra. Az 1,2-esek előnye a minimum GLX, időnként GS csúcsfelszereltség és a sokkal élénkebb viselkedés.

Nagyon erős a benzines Suzuki Splashek értéktartása. A kisebbik benzines is megjárja, de a jobban felszerelt, GLX- és GS-kivitelű 1,2 literes 86 lóereje megér fél litert száz kilométeren

Nagyon erős a benzines Suzuki Splashek értéktartása. A kisebbik benzines is megjárja, de a jobban felszerelt, GLX- és GS-kivitelű 1,2 literes 86 lóereje megér fél litert száz kilométeren

A Splash jó példa ara is, miért nem érdemes dízelt venni ezekből az apró használt autókból. Az 1,3 DDiS százon 4,9 literes átlaga nincs arányban azzal a kockázattal, amit az üzemanyag-ellátó rendszer javítása vagy a kettős tömegű lendkerék cseréje jelenthet.

Egyvalamire érdemes felkészülni a benzinesekkel: sok Suzukiban 180 ezer kilométer táján tönkremegy a katalizátor, ami nemcsak a kipufogógáz-tisztítás hatástalanságában nyilvánul meg. A katalizátor szétolvadó, eltörő darabjai a kipufogógázok útjába kerülve fojtják a motort, a végén jártányi ereje is alig marad az autónak. Könnyű felismerni, mert az autó ereje a fordulatszám növelésével nem nő, inkább csökken és a motor tompán, agyonfojtott porszívóként búg. Ez azonban a végstádium, a zörgés és a motor rángatása is utalhat katalizátorhibára.

Splash 1,0 65-68 LE – 5,93
Splash 1,2 86 LE – 6, 44

Toyota Auris E150, 2006-2012

Az Auris előző generációjában az E12-es Corolla 1,4-es benzinese volt az alapmodell, ötfokozatú váltóval. Ezt a verziót a Yaris 1,33 literes motorja 2009 közepén váltotta le, ami azért érdekes, mert ekkortól hatgangos a kézi váltó és kisebb az átlagfogyasztás.

A 124 lóerős 1,6-os motort is ekkor búcsúztatta a 132 lóerős és eggyel több előremeneti fokozat tette szebbé az életet. Főleg autópályán fontos a plusz egy áttétel, mert az ötfokozatú 1,6-os túl sokat forog a motor erőnlétéhez képest rövidre áttételezett sebességváltóval. A szerencsésebb váltó hatása mindkét esetben leolvasható a Spritmonitor felhasználóinak fogyasztási naplóiból.

2009 végétől az átdolgozott Aurisban az alapmodell és az 1,6 literes is hatfokozatú kézi váltót kapott. Az ötgangos elődöknél mindkét új motor takarékosabb

2009 végétől az átdolgozott Aurisban az alapmodell és az 1,6 literes is hatfokozatú kézi váltót kapott. Az ötgangos elődöknél mindkét új motor takarékosabb

Auris 1,4 97 LE – 7,49
Auris 1,33 99 LE – 6,82
Auris 1,6 124 LE – 7,92
Auris 1,6 132 LE – 7,34

VW Polo 9N, 2002-2009

A Volkswagen Polo 2002-2009 közötti generációját azért is választottuk, hogy a kortárs SEAT Ibizával/Cordobával illetve az első Škoda Fabiával szemezők dolgát megkönnyítsük. A konszern különböző kisautóiban ugyanazok a motorok dolgoznak. (A 6Y kódú Fabiából sok van viszont a Škoda saját, 68 lóerős 1,4-eséből is. Az 1,4 MPI átlaga 7,44 l/100 km.) A negyedik generációs Polo motorjairól azt kell tudni, hogy a háromhengeres 1,2-esek láncos szelepvezérlése szerencsétlen konstrukció, ezért itt az 1,4 literes, szíjas vezérlésű motorokat preferálnánk.

Külföldi használt autóknál a környezetvédelmi besorolástól és a hengerűrtartalomtól függ a regisztrációs adó összege. 2005-ös, 1,6-os benzines motorral az Euro 3-as regadója kb. 72 000, az Euro 4-esé 48 500 Ft. 1,4-es helyett 1,6-os motort választva az eltérés 2005-ös évjárattal Euro 3-as motorok között 17 000, illetve Euro 4-gyel nagyjából 12 000 forint

Külföldi használt autóknál a környezetvédelmi besorolástól és a hengerűrtartalomtól függ a regisztrációs adó összege. 2005-ös, 1,6-os benzines motorral az Euro 3-as regadója kb. 72 000, az Euro 4-esé 48 500 Ft. 1,4-es helyett 1,6-os motort választva az eltérés 2005-ös évjárattal Euro 3-as motorok között 17 000, illetve Euro 4-gyel nagyjából 12 000 forint

Aki mégis kockáztat a soros hármasokkal, legalább az erősebbikkel tegye! A hengerenként négyszelepes 1,2-es nemcsak élhetőbb, de a kisebbikből kispórolt kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően sokkal finomabban jár. Rezgésszegény működésén alig érezni a hiányzó negyedik hengert.

1,2 6V 55 LE – 6,82
1,2 12V 64 LE – 6,83
1,4 75-80 LE – 7,01

Minden fogyasztási adat liter/100 kilométerben értendő. Forrás: Spritmonitor.de