Aki használt autót vásárol, ezernyi forrásból hallhatja a tutit. Az egyik szerint az erősebb motort kell venni, mert a kisebb terheléstől kevesebbet fogyaszt, más szerint pénzkidobás feljebb lépni az alapverziótól, mert az mindig takarékosabb. És akkor még nem beszéltünk az adóterhekről és a kötelező felelősségbiztosítás díjairól.
Használtautó-vásárlási tanácsadó cikkünkhöz kigyűjtöttük néhány népszerű használt autóra a legésszerűbb motorverziók közúton mért átlagfogyasztását a Spritmonitorról illetve kalkulációt közlünk az éves adótételekről és biztosítási költségekről. A szívó benzines motorokra koncentráltunk, mert átlagos, évi 15 000 kilométer körüli futásteljesítménnyel a használt dízelek a várhatóan magasabb karbantartási és javítási kiadások miatt kevésbé vonzóak.
Használt autókban nincs számottevő árkülönbség a szomszédos motorváltozatok között, a vételár így kiesik a döntő faktorok közül. Általános érvénnyel nem lehet eldönteni, hogy a gyengébb vagy az erősebb motor éri-e meg jobban. Azoknak, akik nem vezetnek sportosan és a fordulatszámmérő csak akkor mutat ötössel kezdődő számot, ha félreváltanak, valószínűleg a kisebb hengerűrtartalmú motor is megteszi.
Elsősorban rövid távokra, városon belüli használatra vagy a szomszéd településre átgurulni szintén elegendő lehet a kisebbik motor, ha sík vidékre születtünk. Sűrű forgalomba, országútra vagy dimbes-dombos tájakon lakóknak viszont az erősebbik motorral érdemes használt autót venni. Ez a cikkben tárgyaltaknál nagyobb motorokra is érvényes, például 1,8-as és kétliteres Mk3-as Mondeók vagy 1,6 és 1,8 literes T25-ös Avensisek között habozva.
Adózás
A várható költségek összevetésében a fogyasztás az elsődleges, de az egyéb terheket sem szabad figyelmen kívül hagyni. A gépjárműadót a motor teljesítménye alapján kell leróni, öt sávban. A legfiatalabb, 0-3 év közötti autóké a legmagasabb, csekélyebb az adóteher 4-7 éves korban és még lejjebb megy, ahogy az autó elmúlik nyolc, 12 és 16 éves. Az autó korában nem a gyártás, hanem a forgalomba helyezés időpontja a döntő. Fontos, hogy a lóerők helyett a kilowattban megadott teljesítmény számít, tehát a lóerők számát el kell osztani 1,36-tal. Az adóteher konkrétan az autó
– gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 4-7. naptári évben 300 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 8-11. naptári évben 230 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 12-15. naptári évben 185 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/kilowatt.
Tehát a nagyobb teljesítményű motor felára az autó öregedésével együtt mérséklődik, de fiatal autóknál sem számottevő. Nézzünk egy példát olyan használt autókra, amikben nagy a teljesítménykülönbség a belépőmodell ész eggyel nagyobb motor között! Hároméves Toyota Aurisok esetében a 73 kW-os (99 lóerős), 1,33 literes benzinesre 25 185 forint az éves adótétel a szívó- és kipufogóoldalon is változó vezérléses motorral. A fejlettebb Valvematic konstrukciót használó, a szelepnyitás mélységét is variáló 1,6-os 97 kilowattot ad le (132 LE) és 33 465 forintot kell utána adózni. A különbség 8280 Ft, havonta 690 forint.
Ha az E150 kódú elődben vetjük össze a két motor adóvonzatát, még kevésbé mérvadó a differencia. 2007-es modellek esetében a 71 kW/97 LE teljesítményű 1,4 és a 91 kW-os/124 lóerős 1,6 gépjárműadója között 4600 Ft az eltérés egy év alatt. Havonta 383 forintos felár, kijön belőle egy liter benzin.
Biztosítás
Talán a biztosítási díjakban nagyobb a különbség? Maradjunk a Toyota Aurisnál és ennél a két motorváltozatnál! 2104-es és 2007-es autókat összevetve negyedéves, banki átutalással fizető, kármentes, 40 éves, fővárosi férfi tulajdonossal, elektronikus kommunikációval, de más kedvezmények nélkül a hároméves 1,33-asra nagyjából 51 000 forinttól köthető kötelező felelősségbiztosítás A0 kategóriában. A 33 lóerővel erősebb 1,6-osra egyforma feltételekkel 52 000 Ft az éves kötelező, benne az Orbán-kormány óta rárakódó, 30 százalékos biztosítási adóval.
2007-es használt Toyota Auris 1,4 és 1,6 esetében a kisebbik motor éves biztosítása nagyjából 51 000 forintról indul, az erősebbiké kerekítve 52 000 forintról. A különbség semmivel nem nagyobb, a 10 éves használt japán kompakt autóban a 27 lóerővel erősebb motor KGFB-felára éves szinten ezer forint. Az adóval együtt évente 5600 forint a különbség, tehát ezen a két tételen tíz év használattal lehet egy közepes gumiabroncs-garnitúra árát megfogni.
Ebből az következik, hogy használtautó-vásárláskor a motorok viselkedése és fogyasztása legyen a döntő szempont. A kötelező felelősségbiztosítás, a regisztrációs adó és a gépjárműadó többletköltsége elhanyagolható a gyengébb helyett az erősebb motort választva.
BMW 3-as E46 316i és 318i
Használtan csak úgy özönlik be az E46-os 3-as BMW. Az 1998-2006 között gyártott nemzedék zömében 318d vagy 320d jellel, a kétliteres dízellel érkezik be. Mivel itt a 316i szívó benzinese sem egy golyóálló konstrukció, az E46-os dízelnek is megvan a létjogosultsága. Sajnos a használt BMW E46 320d tipikusan az az autó, amit 650 000-ről visszatekerve vesznek meg sokan, mert ők a 200 ezresek óraállását szeretnék nézni, de csak a félmillión felüliek árát szánják az autóra.
Maradva a szívó benzineseknél, elég konfúz a helyzet, mert a 316i-k lehetnek ezerhatosok és 1,8-asok is hasonló, 116 lóerős teljesítménnyel. A 318i-ből is volt 1,8 és kétliteres is, de itt legalább a lóerők alapján szelektálhatunk. A két négyhengeres közül inkább az 1,8-ast vennénk a 316i láncbaja miatt. Annál is inkább, mert a fogyasztáskülönbség két deci sincs százon, pedig a rengeteg 316ti Compact, a kisebb-könnyebb háromajtós lefelé nyomja az átlagot, míg a 318i-k között sokkal nagyobb a limuzinok és Turingok aránya.
BMW E46 316i 105/116 LE 8,33
BMW E46 318i 118 LE 8,52
BMW E46 318i 143 LE 8,57
Honda Stream és FR-V
Amikor az emberek nagy csomagterű, időnként hét személyt is befogadó egyterűt keresnek, sokan csak az Opel Zafira első generációjában gondolkodnak. A széles választék, a jó 1,8-as és a használható 1,6 literes motor, a nyomott ár, a megbízható technika és főleg az alkatrészek árszintje az Opel Zafira első generációja mellett szól, de alternatíva itt is van.
A Honda Stream 2000 és 2006 között gyártott generációja jó minőségű autó és kicsit gyengébb variálhatóság mellett körülbelül ugyanazt tudja, mint az A Zafira. A harmadik üléssor itt egy padból áll, amelynek ülőlapját és háttámláját egymás mögé hajthatjuk a padlóba.
Egy derék bolgár autónepper videója egy 2004-es használt Honda Streamről
Mindkét motorváltozat benzines. A 125 lóerős 1,7-est a viselkedése alapján nem ajánlanánk, az FR-V-ben emlékezetesen gyenge volt és tesztünkön 11,5 litert fogyasztott városban. A kétliteres, 156 lóerős viszont olyan, amilyennek egy Honda-benzinesnek lennie kell. A kisebbik fogyasztása 7,6, a nagyobbé 9,3 liter. A 2004-ben átdolgozott egyterű a cikk írásakor 900 ezer ás 1,5 millió forint közötti áron kapható használtan.
Utódában, az elöl három és hátul is három üléses FR-V-ben egyértelműbb a helyzet. Mivel a nagyobb 1,8-as váltója hatfokozatú és csak 8,24 liter/100 km az átlagfogyasztása, mindenképp az 1,8-ast célszerű választani, amely nyomatékosabb, sokkal jobban használható motor azoknak is, akik szinte sosem húzatják ki a jól forgó négyhengerest az ufó-Civicből.
Stream
1,7 125 LE – 7,63
2,0 156 LE – 9,35
FR-V
1,7 125 LE – 8,08
1,8 140 LE – 8,24
Opel Astra H 1,4, 1,6 és 1,8
Minden szempontból nagyon ésszerű használt autó az Opel Astra H. A 2004-ben bevezetett és Classic III-ként sokáig velünk élő típusban az 1,4-es motor is elfogadható teljesítményt nyújt. A belépőmotor a kombihoz is elérhető, de a Caravant inkább az átlagosan körülbelül fél literrel többet fogyasztó 1,6-os benzinesek egyikével vennénk meg. Aki szeret vezetni és nem városban autózik, az 1,8-as 140 lóerős verziójával jár a legjobban, amely lényegesen jobb erőben van az ezerhatosnál.
1,4 87-90 LE – 6,78
1,6 105 LE – 7,35
1,6 115 LE – 7,43
1,8 125 LE – 8,40
1,8 140 LE – 8,05
Suzuki Splash 1,0 és 1,2
Minden autóról a használtautó-piac mondja ki az ítéletet, az értékvesztés mindennél jobban mutatja, mire tartja a vásárlók zöme az adott márkát és a típust. Használtan a Suzuki Splash annyira erősen őrzi az értékét, hogy 1,1 millió forint alatt légkondis autót elvétve kapni még a 2008-asok közül is.
Viszonyításképp az ezres benzinesnek 2013-ban 2 013 000 Ft volt az akciós ára klímaberendezéssel. Jelenleg a Használtautó keresőjében a 2013-as vagy fiatalabb kocsik közül a legolcsóbb 1,0 GC AC kerül 1 850 000 forintba. A két motor közül az egyliteres szűken, de elég a legtöbb célra. Az 1,2-esek előnye a minimum GLX, időnként GS csúcsfelszereltség és a sokkal élénkebb viselkedés.
A Splash jó példa ara is, miért nem érdemes dízelt venni ezekből az apró használt autókból. Az 1,3 DDiS százon 4,9 literes átlaga nincs arányban azzal a kockázattal, amit az üzemanyag-ellátó rendszer javítása vagy a kettős tömegű lendkerék cseréje jelenthet.
Egyvalamire érdemes felkészülni a benzinesekkel: sok Suzukiban 180 ezer kilométer táján tönkremegy a katalizátor, ami nemcsak a kipufogógáz-tisztítás hatástalanságában nyilvánul meg. A katalizátor szétolvadó, eltörő darabjai a kipufogógázok útjába kerülve fojtják a motort, a végén jártányi ereje is alig marad az autónak. Könnyű felismerni, mert az autó ereje a fordulatszám növelésével nem nő, inkább csökken és a motor tompán, agyonfojtott porszívóként búg. Ez azonban a végstádium, a zörgés és a motor rángatása is utalhat katalizátorhibára.
Splash 1,0 65-68 LE – 5,93
Splash 1,2 86 LE – 6, 44
Toyota Auris E150, 2006-2012
Az Auris előző generációjában az E12-es Corolla 1,4-es benzinese volt az alapmodell, ötfokozatú váltóval. Ezt a verziót a Yaris 1,33 literes motorja 2009 közepén váltotta le, ami azért érdekes, mert ekkortól hatgangos a kézi váltó és kisebb az átlagfogyasztás.
A 124 lóerős 1,6-os motort is ekkor búcsúztatta a 132 lóerős és eggyel több előremeneti fokozat tette szebbé az életet. Főleg autópályán fontos a plusz egy áttétel, mert az ötfokozatú 1,6-os túl sokat forog a motor erőnlétéhez képest rövidre áttételezett sebességváltóval. A szerencsésebb váltó hatása mindkét esetben leolvasható a Spritmonitor felhasználóinak fogyasztási naplóiból.
Auris 1,4 97 LE – 7,49
Auris 1,33 99 LE – 6,82
Auris 1,6 124 LE – 7,92
Auris 1,6 132 LE – 7,34
VW Polo 9N, 2002-2009
A Volkswagen Polo 2002-2009 közötti generációját azért is választottuk, hogy a kortárs SEAT Ibizával/Cordobával illetve az első Škoda Fabiával szemezők dolgát megkönnyítsük. A konszern különböző kisautóiban ugyanazok a motorok dolgoznak. (A 6Y kódú Fabiából sok van viszont a Škoda saját, 68 lóerős 1,4-eséből is. Az 1,4 MPI átlaga 7,44 l/100 km.) A negyedik generációs Polo motorjairól azt kell tudni, hogy a háromhengeres 1,2-esek láncos szelepvezérlése szerencsétlen konstrukció, ezért itt az 1,4 literes, szíjas vezérlésű motorokat preferálnánk.
Aki mégis kockáztat a soros hármasokkal, legalább az erősebbikkel tegye! A hengerenként négyszelepes 1,2-es nemcsak élhetőbb, de a kisebbikből kispórolt kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően sokkal finomabban jár. Rezgésszegény működésén alig érezni a hiányzó negyedik hengert.
1,2 6V 55 LE – 6,82
1,2 12V 64 LE – 6,83
1,4 75-80 LE – 7,01
Minden fogyasztási adat liter/100 kilométerben értendő. Forrás: Spritmonitor.de