Röviden – Használt autó: BMW 5-ös F10-F11, 2009-2016 | |
---|---|
Mi ez? | 2009-ben bemutatott, 2016 végén leváltott felső középkategóriás autó hátsókerék-hajtással, 4-6-8 hengeres motorokkal. A legtöbb motorhoz automatikus váltóval kombinált négykerék-hajtás is elérhető volt. Három karosszéria: limuzin (F10), kombi (F11), 5 GT (F07), nyújtott tengelytávú kínai lépcsőshátú (F18). Modellfrissítés: 2013 őszén. |
Mit tud? | Kényelmes, tekintélyes, nem igazán sportos luxusautó óriási motorválasztékkal a 143/150 lóerős 518d és a 600 lóerős M5 Competition Edition között. |
Mibe kerül? Mi van helyette? |
Még a legolcsóbbakra is 4,5-5 millió forintot kell rászánni, a fiatalabb, kevesebbet futott és gazdagabban felszerelt autókra sokkal többet. Ilyen színvonalat csak a 212-es E-osztály és a kortárs A6 kínál. Alternatíva: ritka autóként izgalmas a hátsókerekes Lancia Thema, megbízhatósága miatt érdekes a Lexus GS. |
Melyik motorral? | Dízelből a sorhat és a négyhengeres más világ, előbbivel sokkal jobb autó az 5-ös BMW. Benzinesből a turbós kétliteres motorok csalódást keltenek, a szívó sorhatos benzines 523i és 528i nem. Az 535i a turbós hathengeressel költséges, de mesés autó. |
Ha a BMW most, 2017-ben vadonatúj modellként mutatná be az előző 5-ös BMW-t, akkor sem sok hibát róhatnánk fel neki. Tágas, a négyhengeres dízeleket leszámítva nagyon csendes, ringatóan kényelmes, sportfutóművel elfogadhatóan dinamikus autó, amely hét évvel bevezetése után is luxusszínvonalat nyújthat a választott motor és a kényelmi illetve vezetőtámogató extrák függvényében.
Nem csoda, ha egy ennyire kulturált, nemes és nagy presztízsű használt autóba azok is beleszeretnek, akik amúgy mértéktartóan választanak autót. Ezért a sok jutányos népautó után a 2009-2017 közötti használt 5-ös BMW-nek is szentelünk egy használtautó-bemutatót.
Több, mint 800 eladó autó szerepel a Használtautó adatbázisában ebből a generációból, nehéz lett volna választani. Mivel a Mazda Auto Focusnál voltam a Mazda3 BK tesztje kapcsán is, adott volt a lehetőség egy használt 5-ös BMW kipróbálására.
A fotókon látható sötétkék kombit 5 990 000 forintért hirdetik, 2011-es 530xd Touring, tehát a 258 lóerős, sorhatos dízel négykerék-hajtással és automatikus váltóval (Manuális hathengerest a 204 lóerős 3,0 dízelből kapni 525d néven, de ebből nincs 4×4-es. Hátsó hajtással az 530d csak 2013-ig volt elérhető kézi váltóval.) Aki nem farolgatni akar vele és nem városban autózik, annak a nagy dízel, automata, xDrive a legjobb kombináció.
Ez egy valóban szép állapotú és jól működő autó, bődületes erővel, kulturált használatról tanúskodó, ízléses belsővel, de kétszer ennyi kilométerrel is jónak tűnhetne, ha hosszú utakon futott. A 155 000 kilométeres óraállás egy hatéves nagy dízelben kacagni való, de itt nemcsak a szervizkönyv, hanem az online szervizadatbázis is igazolja a szokatlanul csekély futásteljesítményt.
Használtautó-választék
Összesen 2,2 millió talált gazdára ebből a típusból, amely kora legnagyobb darabszámban értékesített felső középkategóriás autója. Ennek megfelelően a használtautó-választék itthon is széles, Németországban egyenesen hatalmas.
A dugongszépségű 5 GT, ferdehátú 5-ös kényelme alapján kiváló utazóautó, egyedül a csomagtartója kicsi. A legjobb talán a Touringnak hívott F11 kombit választani, amely szép is és tágas is. A drágább 5-ös limuzinok alternatívája lehet a 6 Gran Coupé, amely a 6-os kabrióval és kupéval együtt az 5-ös sorozat technikáját vette át.
Közúti átlagfogyasztás
Benzinesek
523i (3,0 szívó sorhat, 204 LE) – 9,53
528i (3,0 szívó sorhat, 258 LE) – 9,60
520i (2,0 turbós sornégy, 184 LE) – 9,27
528i (2,0 turbós sornégy, 245 LE) – 9,53
535i (3,0 turbós sorhat, 306 LE) – 10,82
550i (4,4 V8, dupla turbó, 408/450 LE) – 13,70
M5 560-575-600 LE – 14,49
Dízelek
518d 143/150 LE/360 Nm -6,24
520d 163 LE – 6,33
520d 184 LE/380 Nm – 6,67
520d 190 LE/400 Nm – 6,80
525d (3,0 sorhat, 204 LE/450 Nm) – 7,30
525d (2,0 sornégy, lépcsőzetes kettős turbó, 218 LE/450 Nm) – 7,44
530d 245 LE/540 Nm – 7,91
530d 258 LE/560 Nm – 7,79
535d 300 LE/600 Nm – 8,70
535d 313 LE/630 Nm – 8,19
Liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de. A nagyobb teljesítményű verziók többnyire a 2014-es modellfrissítéssel átdolgozott motorok
Karosszéria, belső tér
Furcsa és kiugrón drágán orvosolható hibalehetőség a fényszóróbúra berepedezése. Érintheti az F10-es használt 5-ös BMW-ket is a kulcsfelismerő ajtónyitó-záró rendszer hibája, amit a BMW komfortbejutásnak hív. A gond a jeladó meghibásodása lehet. Előfordul, hogy a küszöbdíszlécről lejönnek a betűk és megkopik a kormányon lévő gombok felülete.
Benzines motorok
Benzines motorral az 550i és az elődjénél fakóbb M5 nem játszik szerepet a használtautó-piacon. Ebben az 5-ös BMW-ben az első két évből találhatunk sorhatos szívó benzines motorokat. Az 523i és az 528i a 3,0 literes hengerűrtartalmú, N53B30 jelű hathengerese nem kiugróan erős, de rezgésmentes járásával, finom működésével megfogja a használt F10-es BMW 5-ösben gondolkodókat.
9,5 l/100 kilométeres fogyasztásuk váratlanul kedvező, de más gondok akadhatnak velük. Az egyik a nagynyomású befecskendező-szivattyú és az injektorok hibája, cserés lehet egy vagy több lambda szonda és az NOx-katalizátor. Az elhasználódó gyújtótrafó kisebb tétel, azonosításában a kihagyó hengerek, rángató motorjárás segít.
Utóduk az N20B20, a kétliteres négyhengeres turbómotor 184 vagy 245 lóerővel. Egyik sem mondható vonzónak, csúnya hanggal működnek, hatalmas visszalépés mindkettő a soros hathengeresekhez képest. Nyomatékuk és jó gyorsulásuk teszi emészthetőbbé a lemondást a plusz két hengerről.
Dízelmotorok
Sokkal több van használtan a dízelekből. Az 518d és az 520d négyhengeres, ezek enyhén rezegtetik a pedált és a kormányt, de nyomatékuk elegendő. A 163, 184 vagy 190 lóerős 520d ereje német sztrádára is megfelelő a használt BMW 5-öshöz. A négyhengeresek autópályán hat litert tudnak fogyasztani és ehhez nem is kell poroszkálni.
A tulajdonos véleménye: Nemes Béla, BMW 520d Touring F11, 2012, 144 000 km
Egy E91-es 3-asból ültem át ebbe az M-csomagos kombiba. Autóimat mindig Németországban veszem, mert nagyobb a bizalmam a kinti használtautó-kínálatban, mint a hazaiban. Ezt az autót három évesen vettem és a tervek szerint hét évesen adom majd el. 107 000 kilométerrel került hozzám két éve ez az 520d Touring, szinte újnak hatott, amikor megvettem abban a nürnbergi márkakereskedésben, ahol első tulajdonosa átvette.
Nem használom rövid távokra, mert az a dízel halála. A 380 Nm nyomatéknak és az automata váltónak köszönhetően 1500-as fordulat körül el lehet járni az 520d-vel. Kímélve és hosszabb utakkal az enyém 25 ezrenként kér friss olajat. Ha már a gyár beleöntötte az olajbetöltő kupakba, hogy Castrol, akkor én nem fogok más olajat belerakni a motorba. 5W30-ast használok és csakis gyári olajszűrőt, mert ezen nem szabad spórolni.
Városi, rövid utakon 9,6 liter volt eddig a legmagasabb fogyasztás és 5,6 l/100 km a legkisebb. Autópályán, tempomattal és 140-150 közötti sebességgel kereken hat liter a külföldi utak átlaga. Ebben a dízelmotorban már jó a láncos vezérlés, szemben a korábbi 20d-kkel, de a befecskendezés rendkívül érzékeny az üzemanyag minőségére. A dízelmotor használatának alapfeltétele a rendes kút, jó gázolajjal. Én 5000 kilométerenként 1-1,5 deci kerozint adok egy teli tank gázolajhoz. Ez kipucolja az üzemanyag-ellátást, de csak hosszabb út előtt szabad betölteni, amikor egy nap alatt kifogy a tank, hogy az agresszív kerozin ne károsítsa a szívósort.
Az enyémen berepedeztek az első fényszórók az index körül és ezek a repedések végigszaladhatnak a fényszórón. Jeleztem a hibát az importőrnek , de elsőre az volt a válasz, hogy biztos törött a garázsban álló, sérülésmentes autóm. Szerintem az volt a baj, hogy novemberben jeleztem a hibát és addigra kimerült az éves méltányossági keret, nem tudom. Később bemérték az autót, kiderült, hogy sérülésmentes és ekkor 20 százalék átvállalását ajánlottak fel a 950 000 Ft+munkadíjas javítási összegből. Elektronika, trafók és izzók nélkül került volna ennyibe a két fényszóróház . Írtam inkább a gyárnak, aznap reagáltak és egy német márkaszerviz díjmentesen kicserélte a fényszórókat.
A fékbetétek fő beszállítója az ATE, de van Textar is. Az enyémben a Textar nagyon koszolta a felnit fékporral, ezért átálltam az ATE Ceramic fékbetétekre, amelyek jobban eszik a féktárcsát, de hatásosabbak és nem szórják úgy a fékport. Betétcserekor a kopásjelzőket is cserélni kell, amiből egy darab úgy 15 000 forintba kerül. Drágák a súlycsökkentett gyári féktárcsák is, előre egy pár 200 000 forintos tétel.
Megbízható működése ellenére egy használt 5-ös BMW fenntartása jelentős kiadás, akkor is, ha ára egy jobban felszerelt új Octaviával van egy szinten. Sajnos az árcsökkenés miatt egyre több lesz benne a tagbaszakadt kopasz, de ugyanezen ment keresztül az E34, az E39 vagy az E38 is, és végül mind vonzó youngtimerré váltak.
A négyhengeres dízelek fő gondja a pillangószelep tengelyének törése, a motor által beszívott fémalkatrész csúnya rombolást végezhet a hengerben. Ezt az elemet érdemes kicseréltetni 120 000 kilométerenként, mert nem akkora költség, amekkora kárt okozhat.
A sorhatos dízelek közismert problémája a szívósor meghibásodása, a pillangószelepek tengelyének kopása, majd törése. A csere körülbelül 180 000 forintos költség nem márkaszervizben. Számíthatunk az izzításelektronika hibájára is. A hathengeres 25d és a mindig sorhatos 30d-35d motorok alapkonstrukciója stabil, 8,5-9 literes átlagfogyasztásuk semmi a hathengeres dízelek erejéhez, hangjához, kulturáltságához képest. Elég reggel beindítani őket és egyértelmű, mennyire más világ a mélyen, hajómotorként morajló sorhat és a rondán kerregő négyhengeres. A 313 lóerős, 630 Nm nyomatékú 535d-ről csak pár sor korabeli tesztünkből: „N57D30T1: aligha túl költői felütés. De mi mással, mint a motorkóddal lehetne kezdeni annak az autónak a tesztjét, amely 5,5 másodpercen belül gyorsul százra, üresen 1970 kilós és nemhogy 10, de 8 liter alatt fogyaszt?”
Az összes dízel részecskeszűrős, ami városi használatnál az ismétlődő regenerálási kísérletek miatt olajhíguláshoz vezet, mint más modern dízelben is. Márpedig a gázolajnak semmi keresnivalója a motorolajban.
Motorolajból nem biztos, hogy a Castrol az ideális, a Motul, az Aral vagy a Liqui-Moly is beválik. Igényes ember csak hosszú távon és nagyon kímélve használt autókkal hagyatkozik a számítógép olajcsere-ajánlására, ami 25-27 ezer kilométerig szokta elengedni az autót két olajszerviz között. Sportosan vezetve érdemes 10-15 ezrenként olajat cserélni, ezt minden motor meghálálja.
A ZF nyolcfokozatú automatikus váltója annyira kényelmes, okos, gyors és kifinomult, hogy a használt 5-ös BMW-ből nagy lemondás kézi váltósat választani, ami egyébként is csak az 520d-ből fordul elő számottevő mennyiségben. A jól konstruált váltó gyenge pontja a mechatronika, ez viszont nagyon sokba kerül, ha cserélni kell. Legkésőbb 150-200 000 kilométernél érdemes váltóolajcserét beiktatni.
Futómű
Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros az F10-es 5-ös BMW kerékfelfüggesztése. Szerencsére a futómű nem sok kiadással járul hozzá a fenntartási költségekhez.
Többnyire az alsó lengőkarok első nagy szilentjét kell kicserélni. Ha a gömbfej elhasználódott, az lengőkarral együtt cserés, Lemförderből a kettő 100 000 Ft körüli kiadás utángyártott alkatrésszel. A kombik futóművében a szintszabályozást biztosító légrugó működésére kell figyelni a próbaúton. A légrugót idővel kikezdheti a kipufogó forrósága és a gumiharang elvásik a hőterheléstől. A légrugó tányérján, amibe a rugó belefekszik, megül a sár és a kavics, ami kidörzsöli a gumiharangot. A rendszer ereszt, amit a kompresszor igyekszik kompenzálni, túlterhelődik és leég. Szintén hátul a lengéscsillapító porvédő szoknyájára kell figyelni.
Régóta erőlteti a BMW a defekttűrő gumikat, mert így olcsóbb nekik és a vezetőnek nem kell rögtön kereket cserélnie defekt esetén. A másik ok, hogy a pótkerék nélkül kicsit könnyebb autóval még egy kicsit szépíteni lehet a BMW-k vérprofin optimalizált szabványos fogyasztásán.
Megfontolandó, hogy a merevített oldalfalú, így rövid távon defektesen is használható ROF (Run On Flat) garnitúrát normál, kényelmesebben rugózó gumikra cserélje a tulajdonos. A pótkerékvályút kisajtolja ugyan a gyár, de a csomagtérpadló alatt az akkumulátor van, ide nem fér normál pótkerék.
Használt BMW 5-ös árak
Hazánkban nagyjából 4,5 millió forintról halad öles léptekkel felfelé a használt 5-ös BMW-k ára a hatodik generációból. A jellemző ár 7-10 millió forint a motor és a felszereltség függvényében. Érdekes módon ez a típus nem az óratekerők kedvence, mert alapos munkát kell végezni. Nem elég a műszeregységből, a váltóvezérlésből és a motorirányításból kiirtani a hamar megugró futásteljesítményt, az autó több helyen, állítólag a hátsó differenciálműben is tárolja az óraállást.
Ezzel együtt a szervizelőélet nélküli, a gyári és márkaszervizes adatbázisból az első pár év után eltűnő autókkal legyünk nagyon óvatosak. Ebben a kategóriában évi 70-100 ezer km sokszor beleugrik az autókba és félmillióról visszatekerve minden autó nagyon költségigényes. Aki F10-F11-es használt 5-ös BMW-t venne, ne legyen annyira rövidlátó, hogy a fél-egymillió forinttal kisebb ár miatt nem a követhető előéletű, hanem a bizonytalan szerviztörténetű autót veszi meg. Csak mert elhiszi róla, hogy az a jobb, mert arra van pénze.
Magyarországon elég sokan hirdetnek forgalomba helyezés előtti használt autókat, ami nemcsak erre a BMW-re vonatkozik. Ha P-rendszámmal alaposan kipróbálható az autó, akkor is figyeljünk rá, nehogy az adásvételi szerződésben a külföldi tulajdonos szerepeljen eladóként a magyar közvetítő helyett! A használt autókra vállalandó szavatosságot semmi esély a külföldi tulajon érvényesíteni, hiszen ő nem a magyar baleknak adta el az autóját, aki hajlandó volt aláírni a szerződést egy forgalomba nem helyezett, magyar rendszám nélküli autó megvételéről, a tényleges eladó helyett egy vadidegen külfölditől.