Röviden – Használt autó: Volkswagen Polo V (6R), 2009- | |
---|---|
Mi ez? | 2009 tavaszán bemutatott, 2017 őszén leváltandó kisautó. Az 1975-ben debütáló Volkswagen Polo ötödik generációja, három és öt ajtóval, Európán kívül lépcsőshátú karosszériával is. Szerény modellfrissítés 2014-ben, a gyári kód 6C-re változott.. |
Melyik motor jó bele? | Kockázatkerülőknek mindenképp az 1,4-es szívó benzinessel. Bajai ellenére az erős, takarékos és nagyon finoman működő 1,2 TSI is meggyőző. A háromhengeres dízelek kulturálatlanok, ha mindenképp dízel, akkor már az 1,6 TDI. |
Mennyibe kerül? |
A cikk írásakor 1,7-1,8 millió forint körüli autók állnak a kínálat alján. Érdemes 2,2-2,6 millió forintot betervezni egy használt Volkswagen Polóra és ne zárjuk ki eleve a sokat futott autókat sem, ezek is lehetnek jó állapotúak. |
Mi van helyette? | Testvérmodellként Audi A1, második generációs Škoda Fabia és 2008 utáni SEAT Ibiza. Renault Clio, Peugeot 2007, Opel Corsa D. Kvalitásai és csekély fenntartási költségei miatt szívó benzines motorral nagyon vonzó a 2008 utáni Ford Fiesta.. |
Sok olvasónk nem érti, miért érnek el az összehasonlító tesztekben gyakran jó eredményt a Volkswagenek. Aki beül a használtautó-bemutatóhoz fotózott Volkswagen Polo 1,2 TSI-be, hamar megérti, mitől olyan meggyőzőek új tesztkocsiként ezek az átgondolt, halk, igényes belső kivitelű, kényelmes ülésekkel ellátott, jó helykihasználású, komfortos futóművű autók. De mi marad ebből a sok jóból az évek múlásával?
Használtautó-tanácsadó sorozatunkban a Volkswagen Polo ötödik generációja kerül terítékre. A képeken szereplő autó Balázsé, egy törzsolvasónké. A piros ötajtós inkább tűnik új, semmint használt autónak, pedig idén hét éves. A kocsiban az 1,2 TSI turbómotor surrog, amely az autó ragyogó állapota ellenére okozott már gondot.
De a használt VW Polóról hitelesebb a tulajdonost idézni. Balázs ebből az Opel Vectra C-ből ült át a két méretkategóriával kisebb, de frissebb fejlesztésű Polóba, a váltást mégsem érzi visszalépésnek.
A tulajdonos véleménye – Volkswagen Polo 1,2 TSI Highline, 2010, 55 000 km
Nővérem vásárolta az autót újonnan 2010. októberében, én tavaly nyár óta használom. Ez idő alatt jelentősebb beavatkozás a vezérműláncszett, a fűtőventilátor és az akkumulátor cseréje volt. Ami gond, hogy a vezérműlánc csörgése már 15 ezer kilométer után jelentkezett és az új lánckészlet sem néma, pedig csak 12 ezer kilométer van benne. De ez a probléma egy egyelőre csak hidegindításkor jelentkezik. Most 55 ezer km van használt Volkswagen Polónkban.
Nem hiszek a longlife-olajban, évente cseréltetem a motorolajat. Fogyasztása országúton 90-100 km/h körül 5-5,5 liter/100 km. Autópályán a légkondicionálástól, a forgalomtól és a domborzati viszonyoktól függően 6,9-7,5 litert mértem, városban a dugóktól és a téli hidegtől függően 8-11 liter százon.
A DSG automata sebességváltó fürge, gyorsan kapcsol és D-állásban extrém alacsonyan tartja a fordulatot: városban 60-nál már hetedikben van. S fokozatban viszont alig engedi a motort 3000 alatt pörögni, a gázreakció fürgébb lesz. Német autópályán 150-ig kényelmesen, utána komótosabban gyorsul, óra szerint 190 környékére.
Típusjelzés híján sokan nézik bevásárlókocsinak, de gyorsulása és rugalmassága 100 alatti tempónál sokakat meglep. Az autó masszív, méretéhez képest a sarkokban vannak a kerekek. A Polo fékjei harapósak, a betétek jól viselik, hogy az utak 75 százalékát városban tette meg. Úttartása és zajkomfortja a pár évvel ezelőtti alsó középkategóriában is megállná a helyét, a Highline kivitel igen jól felszerelt. Van benne parkolóradar, ülésfűtés és így tovább. Ebben a verzióban, a TSI motor láncbajai ellenére, kiváló autónak tartom a hetedik éves Volkswagen Polót.
Milyen belül?
Nyolc éve van piacon, de belső terével ez a használt Volkswagen Polo ma is a kategória élvonalában van. Térkínálata megfelelő, a Highline kivitel minőségérzete igen jó, az ülések kényelme és a zajszint a legújabb konkurensekből átülve is meggyőző. Belül a kartámaszban lévő tárolórekesz zárja mondta fel a szolgálatot, más kopás, elhasználódás nem található, ami el is várható a minimális futásteljesítményű használt autótól.
Az ötödik generációs VW Polóban nem szokott baj lenni az embléma kibillentésével nyitható csomagtérzárral, sem a rozsdásodással. A karosszéria rozsdavédelmén ezen az autón sem talált rést a korrózió az eltelt pár évben.
Motorkínálat
Még egy Wörthi-tóra járó virtigli VW-rajongó is zavarba jönne, ha el kellene sorolnia az összes motorváltozatot, amivel használt Volkswagen Polót lehet kapni. A modellfrissítésig a háromhengeres alapmodell 1,2 literes volt, ezt váltotta le 2014-től a 999 köbcentis háromhengeres.
Viszonylag sok használt Volkswagen Polót kínálnak megvételre a nagyon kulturált, halk, keveset fogyasztó, de érzékeny 1,2 TSI-vel. Elsősorban a korai évjáratú 1,2 TSI-ken kellett a márkaszervizeknek turbófeltöltőt cserélnie garanciában. Súlyosabb gond a vezérműláncé. Volt egy időszak, amikor a lánc és a láncfeszítő élettartama sokkal rövidebbnek bizonyult az elvárhatónál, ráadásul egyes esetekben a garanciában beszerelt új vezérműlánc sem tartott tovább pár tízezer kilométernél.
Az 1,0 TSI 95 vagy 110 lóerővel 2014 őszétől készült. A háromhengeres turbós benzines igen csekély fogyasztású motor és párhuzamosan maradt a kínálatban az 1,2 TSI-vel. Az 1,2 TSI a német Wikipédia szerint 20104 áprilisától láncos helyett szíjas szelepvezérléssel készült, a CJZC (90 LE) és CJZD (110 LE) motorkódúak a szíjas motorok, amelyekkel láncgond egészen biztosan nem lesz. Más azért adódhat.
Van a motorpalettán CNG sűrített földgázzal és LPG autógázzal működő verzió. Előfordul továbbá a turbós és kompresszoros, kipufogó-leömlő baja és turbógondjai miatt sem ajánlott GTI az 1,4-es motorral. A sportmodell jobb vétel a 192 lóerős, csak turbós 1,8 TSI-vel. A kínálat csúcsán a kétliteres, négyhengeres, 220 lóerős, 243 km/órás végsebességű Polo R WRC limitélt széria áll, amely elsőkerék-hajtással és kézi váltóval 6,4 mp alatt gyorsul százra.
Viszonylag elterjedt változat a TSI benzines DSG duplakuplungos sebességváltóval. Ettől a kombinációtól óva intünk mindenkit, akit földhöz vághat a hétfokozatú, száraz (nem olajban futó) kuplungos DSG javítása. A csapágyak tartósak benne, rendszeres olajcserére sem kell költeni, de ha a mechatronikai egység megadja magát, az fájni fog. Az új körülbelül 400 000 forintba kerül a márkaszervizekben és mire az összes szükséges lépést megtette a szerelő, a munkadíj is hasonló nagyságrend lesz.
Motorolajból bármelyik jó, amely megkapja a gyári minősítést. A lényeg a csereperiódus, amit nem tanácsos túlhúzni. Az olaj a motor lelke, épp ezért a fix 10-15 ezer kilométeres olajcserével hosszabb lehet a motorok élettartama, mint longlife kenőanyag használatával és jóval ritkább olajcserével.
Reális átlagfogyasztás
1,0 12V szívó (60/75 LE, csak Polo 6C 20104-től) 6,20
1,2 12V szívó (60/70 LE) 6,39
1,4 16V szívó (86 LE) 6,91
1,2 TSI turbó (90/105 LE) 6,41
1,4 TSI ACT (150 LE, hengerlekapcsolás, csak Polo 6C 20104-től) 6,69
1,2 TDI BlueMotion (75 LE) 4,64
1,6 TDI (75/90/105 LE) 4,97
Liter/100 kilométerben, csak a gyakoribb motorváltozatok. Forrás: Spritmonitor.de
Szerviztapasztalatok, használt Volkswagen Polo 6R, 2009-
Igen keresett használt autó a 2009 utáni Volkswagen Polo, szeretik az ügyfelek. A 6R kódnevű generációban ritka az 1,2 literes háromhengeres. Nagyobb mennyiségben az 1,4 literes, 86 lóerős négyhengeres benzines fut, amely a legcsekélyebb kockázatot jelenti az összes motorváltozat közül. 90 000 kilométerenként cserélni kell a szíjas szelepvezérlést, néha a gyújtótrafók vagy a befecskendezők kiállnak a sorból, de más baja nemigen van és a trafók hengerenként külön cserélhetők.
TSI benzines motorok
A használt Volkswagen Polókban gyakori a turbós 1,2 TSI is. Ennél a motornál a lánc megnyúlására és a láncfeszítő problémájára kell ügyelni. Ha reggelente hidegindításkor 3-4 másodpercig hallani a lánc zörgését, kattogását, amíg az olajnyomás fel nem épül, az a gyár szerint még elfogadható. Ha az első 10 másodpercben folyamatosan zörög a lánc, mindenképp cserélni kell. Az 1,2 TSI benzinesen a vezérműlánc cseréje feszítőpatronnal, márkaszervizben körülbelül 160 000 forintot visz el. Az 1,2 TSI-n a vízpumpa folyhat a tömszelencénél, a hűtőfolyadék-veszteségre ajánlatos ügyelni a szint rendszeres ellenőrzésével. (A márkaszervizek tapasztalatai szerint a vízszint nyomon követése még fontosabb a Ford 1,0 EcoBoost turbómotorjainál. A szerk.)
Dízelmotorok
A fogyasztáscsökkentésre optimalizált, 75 lóerős Blue Motion 1,2 TDI nagyon ritka használtan, ahogy a 2014 után, a modellfrissítéssel bevezetett, 75-105 lóerős és szintén háromhengeres 1,4 TDI is. A használt Volkswagen Polókban az 1,6 TDI az uralkodó dízelváltozat.
Nincsenek különösebb bajai, de a kipufogógáz-visszavezető szelep cseréje igen költséges. Ha nem elég magas a kipufogógáz hőmérséklete, a vízhűtésű EGR-szelepes motorban nem ég le a koksz a szelep tengelyéről, amitől a szelep megszorul. A gyári pótalkatrész ára mintegy 160 000 Ft és cseréje 6-8 órás munka, mert elhelyezése miatt a futóművet és az első bölcsőt is meg kell bontani hozzá. Túlnyomórészt városi használatnál a benzinesek EGR-szelepéről sem tudnak kiégni a lerakódások a csekély hőmérséklet miatt. Csak jót mondhatok a kerékfelfüggesztésről. Az úgynevezett fekvő lengőkaros első futómű kiválóan tűri a megrázkódtatásokat a magyar utakon, ami a hátsó kerékfelfüggesztésre is igaz.
Zsarnóczay Gábor, autószerelő, Ferihegy Autó
Volkswagen Polo-árak használtan
Megkérik az árát a legtöbb használt Volkswagen Polónak, legyen akár háromhengeres, 60 lóerős benzines, akár sokat futott dízel. 1,5 millió Ft alatt nem is érdemes Volkswagen Polókat keresgélni a használtautó-kínálatban, a legolcsóbb Volkswagen Polók használtan 1,7 millió Ft körül indulnak.
Átlagos futásteljesítményű, követhető szerviztörténetű autókért minden további nélkül elkérnek 2-2,5 millió forintot. Mivel 2017 végén várhatóan piacra lép a hatodik generáció, a kifutó Volkswagen Polók akciós ára újonnan 3,8-4,0 millió forint körül mozog a 90 lóerős 1,2 TSI motorral.
Alkatrészárak
Gyújtótrafó 21 500-46 700 Ft
Kuplungszett (tárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy; Valeo) 58 600 Ft
Kettős tömegű lendkerék (LUK) 105 000 Ft
Lambdaszonda 17 500-56 600 Ft
Hátsó lengéscsillapító 7400-24 700 Ft
Vízszivattyú 48 500-58 000 Ft
Vezérműlánc (csak a lánc, tömítések, tartozékok nélkül; Febi) 11 000 Ft
Utángyártott alkatrészek ára 2010-es évjáratú, használt Volkswagen Polo 1,2 TSI-hez
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|