Röviden – Használt autó – Subaru Impreza GD-GG | |
---|---|
Mi ez? | 2000 és 2007 között, Japánban gyártott alsó középkategóriás autó négyajtós és kombi karosszériával. Izgalmas technika állandó összkerékhajtással és bokszermotorokkal, komoly sportváltozatok WRX és WRX STI néven. Kétajtós nem volt, a terepjárósra vett Outback kombi nem jutott el Európába. Modellfrissítés 2002-ben és 2005-ben. |
Melyik motor jó bele? | Messze a 20R kódnevű kétliteres szívó benzines a legjobb megoldás a 160 lóerős változatban. |
Mennyibe kerül? |
2001-2002-es autókat 200 000 km feletti futásteljesítménnyel és az 1,6 literes benzinessel 800-900 ezer forinttól kapni. A 2005 utáni modell, ami a cikkben is szerepel, 1,5-1,8 millió fonttól megy felfelé. A WRX-ek 2-2,5 milliónál kezdődnek, az igazán jó STi-k ára ötmillió forint felett indul. |
Mi van helyette? | Hasonló hajtáslánccal nincs alternatívája. Soros benzinesekkel esetleg Mitsubishi Lancer, Chevrolet Cruze, Toyota Corolla E12, a kombi helyett Kia Cee’d vagy Hyundai i30. |
Használtautó-bemutatóinkban többnyire az átlagos igényeknek leginkább megfelelő modelleket mutatunk be, Astrák, Corollák, Octaviák és más tömeggyártású autók követik egymást.
Ezúttal egy ritka, de annál izgalmasabb típust választottunk tesztre. A Subaru Impreza második generációja mindazoknak érdekes lehet, akik értékelik az igényes műszaki megoldásokat, szeretik és értik is az autót, hidegen hagyja őket a belső téri minőségérzet és nem esnek kétségbe, ha egy bontott hídtrafó nem jön ki tízezer forintból.
Cikkünkhöz egy csúcsformában lévő autót választottunk a használtautó-kínálatból. A 2006-os, 2 288 000 forintra kiírt Subaru Impreza 2.0R 118 ezer kilométerrel vár vevőre. Fenntartási költségei és az átélhető örömök alapján ez a 160 lóerős szívó kétliteres a legvonzóbb verzió. Állapotát látva tipikusan az az autó, amiről nem érted, miért adja el bárki (főleg a nagyszerviz után), de a tulajdonos sem jókedvében árulja. Az úr profi, Toyota Land Cruiserek behozatalával foglalkozik és van érzéke a finom japán technikához. Volt MR2-es Toyotája, MX-5-ös Mazdája és egy Lexus IS200-ból ült át a Subaru Imprezába, ld. a keretes részt.
4399-4465 milliméteres hosszával a Subaru Impreza a jól fejlett kompakt autók közé tartozik, újkori ára inkább a középkategóriás autókhoz állt közelebb. Belső tere kellően tágas, csomagtartója szűkebb a kategóriában elvárhatónál, a limuzin 395 és a kombi 356-1266 literje egyaránt. Megijedni nem kell, a kombiban a mélyre húzott üvegek miatt ennyire csekély a kalaptartó vonaláig mért gyári adat.
Modelltörténet
2000 és 2007 között készült a Subaru Impreza GD. A GD A volt a kerek első fényszórós verzió a 2000 és 2002 közötti időszakból, angolból átvett nevével ez a bugeye. Ezt követte a nagyobb első lámpákkal gyártott GD B-E 2002-től 2005-ig.
Cikkünkben a második modellfrissítés utáni Subaru Impreza látható, a GD F-G. Ez a ráncfelvarrás az Alfától átigazoló Andreas Zapatinas nevéhez kötődik, ő az egyetlen Subaru-formatervező, akinek ismerem a nevét. A kétszeri csinosítás ellenére ezt az autót nem a külcsín, hanem a belbecs adja el.
Karosszéria, rozsdásodás
Ügyelni kell rá, hogy a lépcsőshátúak csomagtere nem minden modellben bővíthető az ülések lehajtásával, csak a kombiké. A korábbi verziókban a hátsó fejtámlák sem töltötték be biztonsági funkciójukat, míg ebben a pezsgőszínű használt Subaru Imprezában három rendes fejtámlát találunk.
Mivel ezek a használt Subaru Imprezák már 10-16 évesek, nem ritka a korrózió. Az elhanyagolt autókon a hátsó kerékjárati ívek rozsdásodnak, ami sajnos jellemző a korszak több japán használt autójára, köztük a Mazda3-ra is. A karosszéria teherviselő elemei jellemzően csak a baleset után helyretákolt autókon rozsdásodnak, aggasztóbb az első bölcső korróziója. A 2003-2008 kötött gyártott Forestereket és a 2001-2007 közötti GD Imprezákat az első lengőkarok rozsdásodása miatt hívta vissza a gyár.
A tulajdonos véleménye – Megyeri Máté, Subaru Impreza 2,0R Active, 2006, 118 296 km
Korábbi munkahelyemen szolgálati Opelek sorát használtam, de autórajongóként egyik sem volt az én világom. Megírtam a bakancslistát és elkezdtem megvalósítani autós álmaimat, legalábbis az elérhető használt autók közül. Volt négykerék-kormányzású, 2,2-es Honda Prelude-öm, Toyota MR2-m és Mazda MX-5-öm. Mivel hárman nem fértünk be a roadsterekbe, ezért egy Lexus IS200-ra váltottam, amit azonban testvérem kivásárolt alólam. Így valósulhatott meg a következő vágy, a 2005 utáni Subaru Impreza.
Munkámból adódóan sokat járok külföldre és mindig tőlünk nyugatabbra vettem a használt autókat. Odakint az emberek sokkal jobban megbecsülik a tulajdonukat és több energiájuk jut arra, hogy autójukat megvigyázzák, mint itthon. Ezt a használt Subaru Imprezát Németországban találtam egy kisvárosban. A ház és a kert láttán nem volt kérdés, hogy megveszem: milliméterre nyírt pázsit és sövény, egy irányba néző kerti törpék fogadtak és a garázsban ott volt már a tulaj új Subaruja. Összesen 150 eurót engedett a kocsi árából, amely előtte esett át a nagyszervizen vezérléscserével és új vízpumpával. 111 ezer kilométerrel vettem meg az autót több mint kétmilliós áron, plusz a forgalomba helyezés, a hazahozatal és az egyéb költségek.
Az Active R típusban az erősebbik kétezres motor van 160 lóerővel. A fogyasztása 8,5 és 12 liter között mozog, gond nélkül utazott 200-at német autópályán, rezzenéstelen stabilitással. Az alacsony súlypont miatt az autó jól fordul, mégsem kényelmetlen a rugózása.
Tetszik benne az alumínium motorházfedél, a keret nélküli ablak és a napfénytető is. A felezőváltó a kuplung kinyomása után kapcsolható, valójában nem felezi, inkább a kétharmadára rövidíti az áttételeket. Így előrefelé 10, hátrafelé két fokozatot használhatok. A felező jól jön azoknak, akik vontatnak, én arra használom, hogy dugóban az egyest felezve az autó kuplungcsúsztatás nélkül, gyök kettővel tud araszolni a forgalommal.
Motorkínálat, fogyasztás
Technikáját tekintve a Subaru Impreza második, GD-GG kódnevű generációja nem sokat változott, de több új motorváltozat is bemutatkozott a gyártás évei során. A kombiban és a lépcsőshátúban is rábukkanhatunk a 95 lóerős, 1,6-os motorra. Konstrukciósan nincs visszalépés, mert ez is bokszer és ez is állandó négykerék-hajtású, de a motor élvezeti értéke igen csekély, nehezen boldogul az 1327 kilós kombival. (Sokkal merevebb karosszériájával az Impreza nagyjából két mázsát felszedett a 2000-es modellváltáskor.)
Az alapmodellben 2005 után volt elérhető az 1,5 literes, 105 lóerős négyhengeres. Ezt a motort érdemes messze elkerülni, és nem azért, mert a megkérdezett szakember szerint olajfogyasztásra hajlamos. Egyszerűen gyenge az autóhoz és az állandó erőlködés miatt összesen ha fél literrel kevesebbet fogyaszt a 20R kódnevű kétliteresnél. A limuzin 12,4, a kombi 13,7 mp alatt gyorsul vele százra, ami nem az, amit egy Subarutól remél a használtautó-vásárló.
Kurz und gut kétliteres Imprezát érdemes venni, akár az egy vezérműtengelyes 125 lóerőst, akár a dupla vezérműtengelyes DOHC-t 160 lóerővel, ami a cikkhez fotózott autót szépen és izgalmas hanggal mozgatja a TÜV-tanúsítványos, utólagos sportkipufogóval. A surrogva járó, rezgésszegény bokszermotor kifinomultsága az egyik fő érv egy használt Subaru Impreza mellett.
Három differenciálművel az állandó összkerékhajtás igényes konstrukció, amitől nem kell rettegni használtan. A középső kiegyenlítőműben viszkókuplung szabályozza a tengelyek közötti nyomatékelosztást.
Hóban káprázatos, amit az Impreza tud, de a fejlett hajtásrendszer és az elöl-hátul MacPherson konstrukciójú futómű száraz aszfalton is kitesz magáért. Az állandó négykerék-hajtás nemcsak sárban és latyakban jön jól. Csekély hasmagasságával, személyautós futóművével a Subaru Impreza GG semmiképp nem való terepre, földutakra, hiába 4×4-es!
Erősen eltérő technikájuk és jóval magasabb fenntartási költségeik miatt csak említésképp szerepel itt a Subaru Impreza két turbófeltöltéses sportváltozata. Mindkettő csodálatos sportlimuzin, de fogyasztásban, alkatrészárban és vételárban is jóval feljebb mozognak a szívómotoros használt Imprezáknál.
A 218/230 lóerős WRX és a szériaváltozatban 265/290 lóerős WRX STi vagy STI 2005-től váltott a kétezresről a 2,5 literes blokkra. Én kis i-vel emlékeztem rá, de az angol Wikipédia szerint 2006-os modellévtől a gyár három nagy betűvel jelöli az STI-t (Subaru Tecnica International), tehát évjárattól függően eltérő írásmód a helyes.
Dízelmotor híján az üzemanyagköltség autógáz használatával mérsékelhető. Mivel a szelephézag-állítás nem automatikus, az LPG-vel működő motoroknál feltétlenül ellenőrizni kell a szelephézagot 100 000 kilométerenként. Ugyanez a benzineseknél is előírás, csak ezekben a szelephézag-ellenőrzés elmulasztásának kisebb a kockázata, mint az autógáz magasabb égéshőmérsékletétől emelt hőterhelésű, a szelepekben nagyobb hőtágulást okozó autógázzal.
Életszerű fogyasztási értékek
1,6, 95 LE – 8,95
2,0, 125 LE – 9,58
2,0, 160 LE – 9,49
WRX, 218-230 LE – 11,15 (2.0 és 2.5)
WRX STi, 265-290 LE – 12,56 (2.0 és 2.5)
Közúton mért átlagfogyasztási értékek, liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de.
Fék, futómű
Pár éve a 2003 utáni Subaru Legacy használt autó tesztjében is szó volt róla, hogy autópályán 180-200-as tempóról vészfékezve a féktárcsák hajlamosak megvetemedni. Ugyanez sajnos a Subaru Imprezákban is ismert jelenség.
A fék egyébként is a konstrukció gyenge pontja. Az Autó Magazin német testvérlapja melegen 100 km/óráról 68 méteres fékutat mért az 1,5 literes Imprezával, ami egyértelműen szégyen. A kollégák féktesztjein a mostani autóval csak nevében rokon Suzuki Baleno produkálta minden idők legnagyobb lebőgését. A túlmelegedett fékrendszerű kisautó 113,5 méterrel negatív rekordot állított fel. Fontos megjegyezni, hogy a fix féknyerges WRX és WRX STi sportmodellek fékrendszere egészen más.
Szerviztapasztalatok – Mit mond a mester?
„Ebből a generációból ügyfeleink 350-400 ezer kilométeres autókat is használnak, de ennek előfeltétele a gondos gazda és a megfelelő karbantartás. A típus megbízhatósága ellenére sem szabad elfelejteni, hogy a kilométer a Subarunál is kilométer. Mivel előfordulnak visszatekert órás Imprezák a használtautó-kínálatban, mindenképp az igazolhatóan 200 000 kilométer alatti autók megvásárlását javaslom.
Hajtásrendszer
Vásárláskor kötelező ellenőrizni, hogy négy egyforma kerék van-e az autón? A középső differenciálműben lévő viszkokuplung tönkremegy, ha nem egyforma átmérőjű első és hátsó gumikon fut az autó. Az állandó fordulatszám-különbségtől, a súrlódás miatt megégnek benne a lamellák és a se nem javítható, se fel nem újítható viszkokuplung cserére szorul.
Ennek alkatrészéra mintegy 220 000 Ft, a csere munkadíja a váltóolaj cseréjével együtt körülbelül 60 ezer Ft. A hiba felismerhető parkolóban lassan körbe-körbe forogva. Az a lényeg, hogy kinyomott kuplungnál a hajtáslánc ne fogja vissza, ne állítsa meg az autót. Az érzés ahhoz hasonló, mintha a kézifék be volna húzva.
A féltengelyekkel és a hajtás többi elemével nem szokott gond lenni. A kétlitereshez a gyári kuplungszett ára kinyomócsapággyal, tárcsával és kuplungszerkezettel 90 000 Ft, a csere munkadíja 35 000 Ft. A 4×4-es rendszerben 60 000 kilométer az olajcsere-periódus, ekkor a sebességváltóban, az első, a középső és a hátsó differenciálműben is cserélni kell a kenőanyagot.
Az 1,5-ös egy nagyon lomha és olajfogyasztásra hajlamos motor, amely az állandó erőlködés miatt nem is fogyaszt jól. Szerintem pótcselekvés volt a gyár részéről, a kétliteres szívó benzines messze a legjobb választás a GG Imprezákhoz.
Vezérléscsere, olajszervizek
Sportcélra használt autókra még rövidebb szervizperiódus vonatkozik, de a normál utcai autókat is érdemes a gyári 15 000 helyett 10 ezer kilométerenkénti karbantartással használni. A 20R kódú, 160 lóerős motorba 4,3 liter motorolaj kell. A 10W40 helyett jobb a fullszintetikus 5W40 motorolaj. Az éves szerviz az olaj, az olajszűrő, a levegőszűrő, a pollenszűrő cseréjével és munkadíjjal együtt 35 000 forintos tétel, Motul-kenőanyagokkal.
Az összes motornál 100 000 kilométerenként vagy ötévente esedékes a vezérműszíj cseréje. A Subaru széles és hosszú, igen strapabíró szíjakkal dolgozik, néhány használt autónál a 200 ezres szervizen derül ki, hogy még a gyári szíj volt bennük. A vízpumpát is a vezérműszíjkészlettel együtt kell cserélni, gyújtógyertyákból szintén 100 000 kilométerenként szükséges újat beszerelni. A teljes nagyszerviz gyári alkatrészekkel körülbelül 250 000 forintba kerül.
LPG, korrózió
Szintén 100 000 kilométerenként írja elő a gyár a szelephézag-ellenőrzést. A benzineseknél jellemzően elég 200 000 kilométerenként szelepet állítani, de az LPG-s motorokban ennek sokkal nagyobb a jelentősége. Autógázt használva lényeges a felső szelepolajozás beszerelése, ami csak akkor működik, ha időnként pótolják a szelepekre csöppentett olajat. Elég sok LPG-s kocsit látunk porszáraz olajtartállyal.
Rozsdásodás elsősorban sérült vagy mostoha körülmények között tartott autókon fordul elő, nagyjából 10-11 éves kortól. A bölcső és a futómű fém alkatrészei hajlamosak a korrózióra, köztük a lengőkarok is, ami az alumínium lengőkaros autókra természetesen nem vonatkozik.”
Hári László, szervizvezető, Hace Car Subaru szakszerviz
Használt Subaru Impreza GG árak
Európában 2001-ben jelent meg a Subaru Impreza GG. A legolcsóbb használt autók ára 800-900 ezer forintnál kezdődik, többnyire 200-250 000 kilométer közötti óraállással hirdetik őket gazdáik. 12-15 éves, szívómotoros autókért nagyjából 1,2-1,4 millió forintot kérnek, de a nagyon szűk használtautó-kínálat miatt a Subaru Impreza GG-re nehéz irányárakat megadni.
A 2005 utáni verziót 1,5 millió forinttól felfelé lehet megvenni. Kétmillió körül jelennek meg a WRX-ek, az STi-k viszont jóval többe kerülnek. A legjobbak ára 6-8 millió forint lehet, négymillió alatt nem is nagyon találni.
Bárki venne használt Subaru Imprezát, mindenképpen vigye el az autót márkaszervizbe vagy Subarura szakosodott szervizbe állapotfelmérésre! Például a Hace Carnál ez összesen 5000 forintba kerül, van benne szervizcsatlakozós hibakód-kiolvasás, törésnyomvizsgálat és festékréteg-vastagság mérés, futómű-diagnosztika.
Aki kivár egy igazán jó állapotú használt Subaru Impreza GG-t és ragaszkodik a kétliteres szívómotorhoz, annak nagyon sok öröme lehet a különleges technikájú és kiváló futóművű autóban, elfogadható fenntartási költségek mellett.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|