Röviden – Használt autó: Suzuki Swift AZG, 2010-2016 | |
---|---|
Mi ez? | 2010-ben bevezetett, 2017 májusában leváltott kisautó három- és ötajtós karosszériával, két benzines és egy dízelmotorral. Modellfrissítés 2013 őszén: átrajzolt lökhárító, oldalindex a külső tükörben, alapjárati motorleállítás és hosszabb váltóáttételek. A lépcsőshátú D’Zire nem jutott el hozzánk Indiából. |
Melyik motor jó bele? | Nincs nagy választék, de az 1,2 literes benzines megfelel a legtöbb igénynek. Árához képest a Swift Sport nagy élmény és nem veszi el a gyermekek szája elől a falatot. |
Mennyibe kerül? |
1,6 millió forintnál kezdődnek az árak, 2,2-2,5 millió forinttal érdemes számolni egy keveset futott használt Suzuki Swiftért. |
Mi van helyette? | Többek között FIAT Grande Punto, Toyota Yaris, Opel Corsa D, Nissan Micra K13, Volkswagen Polo 6R. Ár/érték/megbízhatóság arányban az egyik legjobb konkurens a benzines Ford Fiesta 1,4. |
Most, hogy a Suzuki Swift ötödik generációja leváltotta a 2010 nyarától 2016 végéig Esztergomban is gyártott negyedik nemzedéket, ideje foglalkozni az előző Suzuki Swifttel használt autóként. Akit érdekel, milyen autó az AZG gyári kódú Suzuki Swift, és milyen kategóriatársaihoz képest, olvassa el Rácz Tamás alapos tesztjét a modellről valamint három japán kisautó összehasonlító tesztjét!
Motorváltozatok
Ősi japán szokásként a Suzuki is csak azokat a motorokat tartja a palettán, amire a legtöbb vevő akad. Az 1,2 literes K12B benzines szívómotor a használtautó-vásárlók zömének megfelel, ha nem várnak különösebb dinamizmust az autótól. Golyóálló konstrukció erős vezérműlánccal és szívócső-befecskendezéssel, egy igazán tiszta üzemű, takarékos, megbízható négyhengeres.
Az SX4 1,6-os négyhengeresén alapul a használt Suzuki Swift Sportok 136 lóerős, egészségesen húzó és vígan forgó motorja. Sok baja ennek sem tud lenni, a sportváltozat talán a legkisebb költséggel fenntartható GTI. A 75 lóerős 1,3 DDiS dízelnek külön blokkot szenteltünk, bár nem sok észérv szól mellette.
Átlagfogyasztás
1,2 16V (94 LE) 6,04 l/100 km
1,6 Sport (136 LE) 7,55 l/100 km
1,3 DDiS dízel (75 LE) 4,86 l/100 kilométer
Forrás: Spritmonitor.de.
Milyen a dízel?
Dízelmotorral is fut nem egy használt Suzuki Swift. A 94 lóerős benzines vonzóbb, de a FIAT-tól származó, 1,25 literes dízelmotorral sem szabad leírni a Swiftet használt autóként. Az apró dízelmotor tisztességesen működik a Swiftekben. A vezérműlánc megnyúlása is ritkábban fordul elő, mint Puntókban, Pandákban és más autókban, talán mert a Suzuki nem engedte 15 000 kilométer fölé az olajcsere-periódust.
Más dízelekhez hasonlóan a DDiS karbantartását is megdrágítja a gázolajszűrő cseréje. A benzinesben a tankban lévő szivattyúval egybeépített szűrőt nem szükséges cserélni, a dízelben viszont a gyár 60 000 kilométerenként előírja a 13 980 forintos üzemanyagszűrő cseréjét, ami munkadíjjal együtt körülbelül 20 ezer forintba kerül.
Mivel az összes dízel AZG Swift részecskeszűrős, ezzel a motorral a használt Suzuki Swift egyáltalán nem alkalmas városi forgalomra. Aki hosszabb távokat tesz meg vele, annak viszont beválhat, mert a szűrőnek van lehetősége kiégetni magából a kormot, ami rövid utakkal nem működik. Érdemes rendszeresen hosszabb útra vinni az autót, mert ha a telített szűrő kényszerregenerálására van szükség, amit a márkaszervizek végeznek, annak költségét a kapcsolódó olajcsere is növeli.
Adalékanyag nem kell a részecskeszűrő öntisztításához, de a korom elégetése után ebben is hamu marad vissza, amitől a DPF (Diesel Particulate Filter) idővel használhatatlan lesz. Akkor jöhet a szűrő savval történő átmosása és az egyéb vajákolás, nehogy cserélni kelljen a fogyasztáson nyert forintok terhére.
A tulajdonos véleménye – R. Tamás, Suzuki Swift 1,2, 2013, 106 000 km
Negyedik éve használjuk a 2012-es gyártású autót, amelyet egy nyugat-magyarországi szalonban vásároltunk újonnan. Korábbi munkahelyemen napi 160 kilométernyi ingázást kellett megoldani és az olcsóbb használt autók helyett a többe kerülő, de kiszámíthatóbb és megbízhatóbb új autót választottuk.
Nem csalódtunk a Suzuki Swiftben, eddig csak az olajcserékre és a féktárcsák cseréjére kellett áldoznunk. A 105 ezres karbantartás viszont nagyjából 105 000 forintunkba fog kerülni a márkaszervizben, mert most esedékes a gyújtógyertyák cseréje.
Sajnos a mi autónkban nem lehet osztottan előredönteni a háttámlát, amit előző autónk, egy Renault Twingo is tudott. Az úgyszintén hiányzó ködlámpát és a távirányítós központi zárat utólag beszereltettük. Városi kisautónak a Swift nagyon jó, de feleségemet zavarja a hosszú első túlnyúlás és mindketten nehezen látjuk belőle fent a közlekedési lámpákat, ha a felfestésen állunk meg.
Amikor a fővárosból hazautazunk Gyulára, a 211 literes csomagtér nagyon kevés, főleg két kisgyermekkel. A hosszabb utakra kénytelenek vagyunk tetőcsomagtartóval menni. Az élvezetesen fürge motor fogyasztása átlagosan 6 liter/100 km, amiben a budapesti használat is benne van.
Hibalehetőségek, szerviztapasztalatok
Budaörsön a Suzuki Világnál kinéztünk egy eladó autót az 1,2-es motorral, 104 600 kilométerrel és a fotózáshoz a márkaszerviz munkatársai felszabadítottak egy emelőt, hogy a Vezess olvasóinak alaposabban bemutathassuk a Suzuki Swiftet használt autóként.
Amikor a használt Swiftek hibalehetőségeiről faggattam szakembereket, egy tekintélyes mérnök úgy fogalmazott, hogy a Suzukik legnagyobb ellensége időnként maga a tulajdonos. Ez a sors közös a Toyotákkal, tényleg akad, aki visszaél a használt Suzuki Swift tagadhatatlanul kiemelkedő megbízhatóságával és még azt a karbantartást is megspórolja, ami feltétlenül kijárna szerencsétlen használt autónak.
Váltó, erőátvitel
Szemben az RS Swift 2008 előtti szériájával, az AZG Swiftben nem találkozni a sebességváltó nyelestengelycsapágy-problémájával. Az erőátvitel többi eleme, a féltengelyek és a váltók is tartósak. Ugyanez igaz az 1,6 literes sportváltozatra, mert a Swift Sport hatfokozatú kézi váltója a dízel SX4 kétszer akkor nyomatékra méretezett sebességváltójával rokon.
Futómű
A Suzuki Swiftnek nemcsak a hajtáslánca problémamentes, a futóműben sincsenek időzített bombák. Az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros kerékfelfüggesztés jól tűri a pofonokat.
Ha elöl a lengőkar ágyazása mégis feladja, mindazoknak érdemes a gyári alsó lengőkart megvenniük, akik nem tervezik használt Suzuki Swiftjük mielőbbi elpattintását.
A gyári lengőkar szilentblokkal, gömbfejjel 38 310 forintba kerül oldalanként, a csere munkadíja nagyságrendileg 6000 forint, és ez sok évig jó lesz. A silányabb utángyártottak, minőségtől függően, egy-két év után feladhatják.
Fék, ABS-kocka
Az RS-ben, azaz a 2004 utáni vasaló-Swiftben és az SX4-ben is volt elég gond a blokkolásgátló egységgel. Ez a rendkívül veszélyes hiba a használt AZG Suzuki Swifteket akkor érintheti, ha a tulaj rest volt kétévente fékfolyadékot cseréltetni, megsértve a gyár előírását. Az ABS-kocka hibája nem vicc, és nem azért, mert a gyári cserealkatrész ára 400 ezres tétel.
A bajt a beeső fékpedálról ismerhetjük fel. Amikor a pánikba eső vezető rápumpál kettőt a pedálra, újra foghat a fék, csak az a kérdés, hogy erre van-e idő vagy addigra tragédia történik. Emberéletek múlhatnak azon, hogy valaki minden második évben rászánt-e márkaszervizes áron 12 ezer forintot a fékfolyadék cseréjére. A pótalkatrész drágasága miatt akad, aki foglalkozik az ABS-kocka javításával és bontottan is elérhető. Csak azt nem tudja senki, hogy a bontásra hozott roncsban a brit tulaj cseréltette-e a fékfolyadékot…
Olcsó gyertya, drága hibák
Rendkívül fontos gyári gyertyát használni, ez az egyik, amin nem szabad spórolni, mert ostobaság. Az eredeti, irídiumelektródás gyújtógyertyák csereperiódusa 105 000 kilométer, de a csere letudható a 90 ezres nagyszervizekkel, hogy egyszer fájjon. Nem megfelelő gyújtógyertyával az autó rövid úton kinyírhatja a gyújtótrafót, ami bontottan úgy 10, újonnan inkább 20 ezer forint, de nem ez a fő baj.
A rossz gyertya nem rögtön öli meg a trafót, hanem több részletben, így a gyújtáskimaradás miatt elégetlen üzemanyag kerül a katalizátorba, és ez a nagy baj. Egy Otto-motor kipufogógáz-hőmérséklete a motor terhelésétől függően nagyjából 300 és 1000 Celsius-fok közötti, vegyünk 600-at. Ha a hasonlóan forró katalizátorban belobban az el nem égett benzin, az megolvaszthatja a méregdrága alkatrészt.
Így teszi tönkre a négy gyári gyújtógyertyán 15 ezer forintot megspórolni akaró ember a gyújtótrafót és több százezer forintos katalizátort.
Eleve nehéz ügy a benzinesekben katalizátor. Van, akinek 300 ezer kilométert futott autóban sem volt vele gondja, másnak 160-180 ezer kilométer után cserélnie kell. Az új nagyon sokba kerül, bontottra a Suzuminn szakembere 35 000 forintot mondott, amit még a kiszámíthatatlan élettartam tudatában is lelkesen kifizet az ügyfél, mert a katalizátorhibás, gyenge, befulladó, rángató autót annyira rossz használni, hogy a legsóherebb tulaj is kéri a javítást.
Használt Suzuki Swift árak
Bár itthon a Suzuki Swift a legnagyobb darabszámban futó modell (márkaként az Opel vezet), a negyedik generációból egyáltalán nem gazdag a használtautó-választék. Elterjedtségén jól lemérhető, hogy a Suzuki-eladásokat megtizedelte a 2008 utáni gazdasági válság és mivel a kocsi mérete, csomagtere illetve komfortja miatt flottaautóként sem volt népszerű, a Swiften teljes drámaiságában látható a magánvásárlói piac zuhanása.
2010 utáni használt Suzuki Swiftből a cikk írásakor 70 darab sem szerepelt a Használtautó.hu kínálatában. Dízel és 1,6 literes Suzuki Swift Sport alig akad, szinte egyeduralkodó a benzines szívómotor, ami megkönnyíti a választást.
Erre a Suzukira is jellemző a masszív értéktartás, akárcsak a kortárs Splash-re. Másfél millió forint alatt nincs fent egyetlen autó sem, 160-200 ezer kilométerrel meghirdetett használt Suzuki Swifteket kínálnak 1,6-1,8 millió forintos áron.
Reálisabb 2,2-2,5 millió forintot rászánni az autóra, így a használtautó-kínálat másik végletéből válogathatunk, az igazán csekély óraállással, 25-45 ezer kilométerrel árult Suzuki Swiftek közül. Elég sok a gazdagon felszerelt GLX, jóval ritkább a GA alapmodell és a kulcsfelismeréssel gombnyomásra nyíló ajtót kínáló GS.
Egy használtan 2,5 millió Ft körüli Suzuki Swift azonban gondolkodóba ejtheti a használtautó-vásárlókat, mert innen nincs messze egy új autó. A belső méreteiben legalább ekkora és nagyobb csomagtartójú, de kevésbé biztonságos, háromhengeres motorjával gyengébb és kényelmetlenebb Celeriót 2,7 millió forinttól hirdetik a márkakereskedések.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|